1TB hårddisk visar endast 32 MB

Permalänk
Avstängd

1TB hårddisk visar endast 32 MB

Fick nyligen igen hårddisken av en polare som lånade den för att installera om datorn, men det visade sig i slutändan att antingen hans BIOS eller moderkort har kajkat ihop.
Fick tillbaka den idag, men problemet är då att jag plötsligt inte kunde boota från den.
Enda som stod var "disk error" eller liknande, har prövat i alla SATA-uttag och dylikt men utan framgång.
Installerade windows på en gammal 160GB jag hade liggandes och det funkade över förväntan då jag trodde den hårddisken var död, men när jag kommer in i windows så vill det formatera min 1TB.
Fair enough tänkte jag, har ändå bara spel på den som jag laddar ner på en eftermiddag, men ICKE.
Kollar i både utforskaren och diskhanteringen, men bägge säger att hårddisken är på 31,8 MB och att det är 22 MB fritt för använding.
Har formaterat den flera gånger med olika inställningar, men fortfarande samma resultat.
Är den helt enkelt död månntro eller bara brutalt virussmittad av hans dator?

Permalänk
Medlem

Låter skitskumt. Kan vara så att han partitionerat den åt helvete. Prova radera disken i diskhanteraren och sedan formatera efter det. Endast formatering fungerar ju bevisligen inte.

Högerklicka på disken och tryck på "Ta bort Volym" på alla du hittar på den disken. Prova sen att formatera den igenom diskhanteraren.

Om inte det framgick så börja inte radera potentiella partitioner på 160-giggarn av misstag!

Mvh

Permalänk
Avstängd

Har varit med om liknande på usb minnen etc och precis som willeykk fick jag nog till det i diskhanteraren, testa dig fram där på det som låter vettigt.

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar det willeykk snackar om så ska du göra diskhanterar fönstret STÖRRE.

Över halvan av fönstret är bara om du lyckas fix felet. Det är på den nedre halvan som du ska leta upp disken och göra allt. Utrymmet ska blir svart. Blir den nån annan färg så upprepar du willeykk instruktioner igen och igen tills utrymmet blir svart. Var färgerna betyder ser du på ramen längst ned.

Du får hoppas att det är felet och inget värre.

Permalänk
Avstängd

Enda alternativet när hårddisken är avstängd/raderad (ja svart iaf) är "make simple volume" där maxalternativet är 29MB.
Datan som var på bryr jag mig inte mycket om, men när man har både spotify premium och WoW räcker inte 160GB långt :/

Permalänk
Medlem

Då har du råkat ut för det värre felet. Såg en del trådar men vet inte om nån kom tillbaka och berättade hur det gick. Några hade också sett i bios disken visade fel storlek där med.

När det hände mig försökte jag allt vi sagt innan jag gick till butiken och fick en ny på garantin. Jag hade redan backup. Fick aldrig veta om det fanns nån lösning vilket var ett av skälen jag gick till butiken.

Permalänk

Googla "hard drive only shows 32mb" och man kan hitta hel del som har TS symptom på sina diskar.

Finns bland annat en bug i Gigabytes bios, där diskens bootblock får fel info inskriven.

Citat:

Do you have a Gigabyte motherboard with Xpress Recovery BIOS?

If so, then the BIOS has truncated the drive after backing up a copy of itself to a small HPA (approximately 2000 sectors) at the top end of the drive.

GDB is detecting the correct partition size from the partition table in sector 0.

The reason the drive is reporting 33MB is that Gigabyte's BIOS has a bug that incorrectly adjusts the drive's capacity after creating the HPA. 1TB drives are reduced to 33MB, 1.5TB become 500GB, and 2TB become 1TB.

The solution is to use a tool such as HDAT2 or the HDD Capacity Restore Tool to remove the HPA (Host Protected Area).

I would also update the BIOS afterwards.

Och här kanske vi har en lösning på problemet.

Citat:

Update on MHDD32 solution
I had the problem of 1 TB Seagate Drive showing up as 33 MB on two different drives, and have no idea what caused the problem, but both had valuable data which caused me near heart failure when I could no longer see my drives (and partitons) any longer. After much searching on the web, I found the MHDD32 solution using the Ultimate Boot CD which worked successfully, and as a further bonus, lost absolutely none of my data after running the process. What a relief at being able to sleep peacefully that night. This is the solution which worked for me:

Download the Ultimate Boot CD ISO file (I used version 5.0.3) and burn it to a CD
Boot the CD
Select 'HDD'
Select 'Diagnosis'
Select the application 'MHDD32' (I used the V4.6 version)
Select '2. Start the computer without SCSI support.'
Reply to the "Enter HDD number" prompt. In my case it was 6
Type the command 'NHPA' (the description of this using the 'Help' command is 'Uncut (return to factory size)')
Reply 'y' to the "Do you want to set Native LBA address ? (y/N)" prompt
Reply 'y' to the "continue? (y/N)" prompt
The reply to this is "Done."

I did not need to do anything further and my drive was restored to its original state of being a 1 TB drive
and all the data on it fully preserved and accessable once again. What a relief !

Det var en del av det jag hittade på ca 5 min googlande..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.