AMD A-serien "Carrizo" får DDR4-stöd och integrerad sydbrygga

Permalänk
Melding Plague

AMD A-serien "Carrizo" får DDR4-stöd och integrerad sydbrygga

Till år 2015 planerar AMD en ny A-serie processorer, som kan väntas få stöd för DDR4-minnen och integrerad sydbrygga för längre batteritid i bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på 20nm... Det vore något!

Permalänk
Medlem

Åh.. Kul att veta och glömma bort i väntan på att det kommer :/

Permalänk
Medlem

Har inte AMD Jaguar/Kabini stöd för HSA? Det är släpptes långt innan Kaveri.

För övrigt ska jag lätt hoppa på APU-tåget om Carrizo kommer med DDR4 i ~4000Mhz. Är på väg att sälja min i5 2500K-rigg redan

Permalänk
Medlem

"I'm so excited, and I just can't hide it
I'm about to lose control and I think I like it
I'm so excited, and I just can't hide it
And I know, I know, I know, I know, I know I want you, want you"

Dock... Roadmappen... Vishera genom 2015 för FX... håller väl fingrarna och någon tå för 2016 då...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

För övrigt ska jag lätt hoppa på APU-tåget om Carrizo kommer med DDR4 i ~4000Mhz. Är på väg att sälja min i5 2500K-rigg redan

Samma här. Är ruggigt sugen men ~4000Mhz skulle jag inte tro, någonstans mellan 2400-2800Mhz borde ju vara möjligt. En liten ökning från dagens 2400Mhz tycker man ju hade varit fint för att få bort mer av flaskhalsen

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

AMD krymp !!! ni har legat på 32 i 4 år nu. dags att gör något riktigt nytt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Samma här. Är ruggigt sugen men ~4000Mhz skulle jag inte tro, någonstans mellan 2400-2800Mhz borde ju vara möjligt. En liten ökning från dagens 2400Mhz tycker man ju hade varit fint för att få bort mer av flaskhalsen

DDR4 ska hänga mellan 2133 och 4266 MHz sägs det. G.Skill har redan skapat minneskretsar på 4266MHz!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

AMD krymp !!! ni har legat på 32 i 4 år nu. dags att gör något riktigt nytt.

Inget AMD kan göra tills GlobalFoundries krymper. De som står för tillverkningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tejpis:

Inget AMD kan göra tills GlobalFoundries krymper. De som står för tillverkningen.

de kan väll sätta lite press på dem.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

AMD krymp !!! ni har legat på 32 i 4 år nu. dags att gör något riktigt nytt.

Bra att du håller koll på läget hos amd...

De är redan på 28nm med kaveri
Det nämns till och med i artikeln

Medan vissa rapporter talar för 20 nanometer hävdar andra att det blir en ny 28 nanometerteknik med förbättringar mot den som används av A-serien Kaveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

DDR4 ska hänga mellan 2133 och 4266 MHz sägs det. G.Skill har redan skapat minneskretsar på 4266MHz!

Absolut, det är jag med på. Men det är ingenting som säger att Carrizo kommer med stöd för det. I artikeln står det att det pratas om att Carrizo kommer med officiellt stöd för 2400Mhz både på DDR3 och DDR4, men man kan ju alltid hoppas att det revideras och hamnar på en liten bit över åtminstone.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Den roadmappen var fake enligt AMD.

Denna är den officiella.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

I nästa fredagspanel:

"Vad heter det.. eeh.. vad heter det..."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Absolut, det är jag med på. Men det är ingenting som säger att Carrizo kommer med stöd för det. I artikeln står det att det pratas om att Carrizo kommer med officiellt stöd för 2400Mhz både på DDR3 och DDR4, men man kan ju alltid hoppas att det revideras och hamnar på en liten bit över åtminstone.

Av ursprungskällan att döma så är det oklart om 2400MHz-gränsen även gäller för DDR4. Verkar som ren spekulation av Jacob.

Permalänk
Medlem

Kanske hinner AMD fixa en vettig processor till dess att det är dags att byta dator då.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av LPG:

Den roadmappen var fake enligt AMD.

http://www.xbitlabs.com/cms/include/image.php?src=/images/new...

Denna är den officiella.

Produktplanen kommer från AMD:s egna säljmaterial riktat mot deras partnertillverkare och är således inte en förfalskning. För en lång version hänvisar jag ett inlägg från en tidigare diskussion i frågan: #14176957

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Kanske hinner AMD fixa en vettig processor till dess att det är dags att byta dator då.

AMDs HSA-processorer är redan extremt vettiga men det saknas ännu programmering för arkitekturen i de flesta program. Se denna benchmark på LibreOffice t.ex.

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/01/HSA-Lib...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Förstår verkligen implementationen av MOVBE tillsammans med Huma.
När detta trillar ut så kommer jag nog gå i från min diskreta grafik helt, räcker nog egentligen med riktigt snabba DDR4 för att jag ska gå ifrån Diskret GPU.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Förstår verkligen implementationen av MOVBE tillsammans med Huma.
När detta trillar ut så kommer jag nog gå i från min diskreta grafik helt, räcker nog egentligen med riktigt snabba DDR4 för att jag ska gå ifrån Diskret GPU.

Hur är MOVBE viktigt för hUMA? Inte ett påstående utan en fråga då jag inte vet speciellt mycket detaljerna kring hUMA.

Anledningen att Intel lade till MOVBE till Atom en gång i tiden var därför att man då kan översätta alla ntohs(), ntohl(), htons() & htonl() direkt till en enda assemblerinstruktion. Dessa funktioner förekommer väldigt frekvent i det mest prestanda-kritiska delen av en TCP/IP-stack.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Hur är MOVEBE viktigt för hUMA? Inte ett påstående utan en fråga då jag inte vet speciellt mycket detaljerna kring hUMA.

Anledningen att Intel lade till MOVEBE till Atom en gång i tiden var därför att man då kan översätta alla ntohs(), ntohl(), htons() & htonl() direkt till en enda assembler instruktion. Dessa funktioner förekommer väldigt frekvent i det mest prestanda-kritiska delen av en TCP/IP-stack.

Utgick ifrån att det var en mer avancerad variant av MOV instruktionerna. Minnesflyttningar vilket borde vara en kritisk del av just hUMA. Även om hUMA just handlar om att undvika MOVs

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Utgick ifrån att det var en mer avancerad variant av MOV instruktionerna. Minnesflyttningar vilket borde vara en kritisk del av just hUMA. Även om hUMA just handlar om att undvika MOVs

Råkade skriva fel båda gångerna, heter "mov" så blir naturligtvis "movbe".

Vad movbe gör är "move big-endian", d.v.s man flyttar något från minnet in i ett register och byter samtidigt "endian-ness". De andra instruktionerna man lägger till är mest relevant för kryptografisk hash och kryptering.

AVX2 är nog det enda som kan ge något för "vanliga" program. AVX handlade bara om flyttal, så är av ganska begränsat värde för "vanliga" applikationer, men AVX2 lägger till stöd för heltal och detta går att använda i "vanliga" program för att snabba upp vissa typer av loopar och en del andra vanligt förekommande instruktioner.

Med hjälp av AVX2 så springer en i7 4770 förbi en 6 kärnig 3930X, så det finns potential i detta.

Problemet är att det brukar ta närmare 10 år från det att en sådan här sak introduceras till dessa att programmen förutsätter att funktionen finns om man tittar på hur det sett ut kring olika SSE-finesser

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

Råkade skriva fel båda gångerna, heter "mov" så blir naturligtvis "movbe".

Vad movbe gör är "move big-endian", d.v.s man flyttar något från minnet in i ett register och byter samtidigt "endian-ness". De andra instruktionerna man lägger till är mest relevant för kryptografisk hash och kryptering.

AVX2 är nog det enda som kan ge något för "vanliga" program. AVX handlade bara om flyttal, så är av ganska begränsat värde för "vanliga" applikationer, men AVX2 lägger till stöd för heltal och detta går att använda i "vanliga" program för att snabba upp vissa typer av loopar och en del andra vanligt förekommande instruktioner.

Med hjälp av AVX2 så springer en i7 4770 förbi en 6 kärnig 3930X, så det finns potential i detta.
http://media.bestofmicro.com/J/3/386895/original/multimedia.p...

Problemet är att det brukar ta närmare 10 år från det att en sådan här sak introduceras till dessa att programmen förutsätter att funktionen finns om man tittar på hur det sett ut kring olika SSE-finesser

Tack för förklaringen kring movbe, har nog en ganska grundläggande kunskap kring assembler även om det är mycket intressant.
Hade koll på att AVX2 ger stor prestanda ökning där det kan användas men det är inte många applikationer som rent av nyttjar AVX som det är.

När la man till AVX i AMDs arkitekturer? Typ i stil med Phenom eller var det senare/tidigare? Har för mig att det inte var så jättelänge sen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DavidtheDoom:

Tack för förklaringen kring movbe, har nog en ganska grundläggande kunskap kring assembler även om det är mycket intressant.
Hade koll på att AVX2 ger stor prestanda ökning där det kan användas men det är inte många applikationer som rent av nyttjar AVX som det är.

När la man till AVX i AMDs arkitekturer? Typ i stil med Phenom eller var det senare/tidigare? Har för mig att det inte var så jättelänge sen.

AVX kom väl i samband med Bulldozer? Jaguar var i alla fall den första av "small-core" modellerna att få AVX.
På Intel kom AVX i samband med Sandy Bridge, Silvermont har inte stöd för detta.

Av alla CPU-kärnor som idag har AVX stöd är det nog bara Haswell som kan använda det fullt ut. Bulldozer,Piledriver,Kaveri,Jaguar är alla 128-bitars i den del som hanterar AVX. Sandy Bridge är 256-bit, men frågan är om den har tillräckligt med intern bandbredd för att fullt ut dra nytta av AVX. Tittar man i tabellen jag länkade ovan ser man att Haswell är ganska mycket snabbare även på AVX1 än Sandy/Ivy (flyttalsresultaten).

Vet inte om det finns någon information om hur Excavator är designad i sin flyttals/SSE/AVX-enhet än.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yoshman:

AVX kom väl i samband med Bulldozer? Jaguar var i alla fall den första av "small-core" modellerna att få AVX.
På Intel kom AVX i samband med Sandy Bridge, Silvermont har inte stöd för detta.

Av alla CPU-kärnor som idag har AVX stöd är det nog bara Haswell som kan använda det fullt ut. Bulldozer,Piledriver,Kaveri,Jaguar är alla 128-bitars i den del som hanterar AVX. Sandy Bridge är 256-bit, men frågan är om den har tillräckligt med intern bandbredd för att fullt ut dra nytta av AVX. Tittar man i tabellen jag länkade ovan ser man att Haswell är ganska mycket snabbare även på AVX1 än Sandy/Ivy (flyttalsresultaten).

Vet inte om det finns någon information om hur Excavator är designad i sin flyttals/SSE/AVX-enhet än.

Ser onekligen ut som att det är någon typ av bandbreddsproblem i Sandy mot Ivy. Bulldozer stämmer det att det var.
Dock bör ju användandet av AVX2 och stödet främst för heltal göra en stor skillnad mellan "small cores" och "big cores" i tyngre applikationer. Antar att just strömsnålare processorer inte har energiutrymmet att offra för att slänga in en AVX2 kompatibel enhet då användningsområdet oftast är lite tyngre applikationer? Eller tänker jag helt fel?

En AVX2 kompatibel beräkningsenhet bör väl vara mer avancerad än endast en AVX kompatibel och således dra lite mer i energiförbrukning i idle/standby?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

AMDs HSA-processorer är redan extremt vettiga men det saknas ännu programmering för arkitekturen i de flesta program. Se denna benchmark på LibreOffice t.ex.

http://www.extremetech.com/wp-content/uploads/2014/01/HSA-Lib...

Se där ja! Då ser det ju än mer lovande ut. Nu är jag ingen hejare på datorer men jag får ändå intrycket av att det ser ut som att AMD har byggt en formel 1-bil trots att nästan alla färdleder är grusvägar om än att Libre Office just i det här fallet har asfalterat sin sträcka. Det tänder en låga av hopp.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

Av ursprungskällan att döma så är det oklart om 2400MHz-gränsen även gäller för DDR4. Verkar som ren spekulation av Jacob.

Absolut, men om man kollar bakåt i tiden så brukar hoppen för det officiella minnesstödet inte vara så stort. Det är därför jag misstänker att vi inte kommer komma särskilt långt över 2400Mhz med Carrizo. Men hoppas kan man ju såklart alltid göra!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas på ett brett stöd för Linux från AMD. Tycker AMD är hänger Microsoft alldeles för mycket i kjolarna.
Fast 2015 kanske en ARM-processor i en surfplatta med FirefoxOS tagit över som spelmaskin, precis som ARM och Android är perfekta att spela upp FullHD på TV:n.

Visa signatur