Dedikerad låda för att kyla insugsluften

Permalänk
Avstängd

Dedikerad låda för att kyla insugsluften

Fick tidigare ikväll nys om ett erbjudande om att köpa en begagnad läskkyl för 10 spänn. Tänkte att det kunde vara najs att ha i nya lägenheten så man kan ställa sprit, dator, etc där. Kom dock ganska snabbt fram till att datorn förmodligen skulle sabba kylaggregatet ganska snabbt.
Varför bygger jag då inte istället en dedikerad låda som kyler datorns insugsluft nu när jag ändå flyttar hemifrån och kan sitta ifred med något nördprojekt tänkte jag.
Elen ingår i hyran, så lite extra elförbrukning gör inget.

Efter lite läsning verkar peltierelement väldigt lämpligt till projektet då dessa i princip är gratis på ebay. 10 st 60W borde räcka gott och väl, och en hundring är inte mycket att lägga ut då man kan bygga en pirogvärmare av dem om inte annat.
Har ingen aning hur mycket värme en komplett speldator genererar, men antar att hela datorn inte borde ge mer än några tiotal watt då den trots allt är byggt för att processa med strömmen, inte att värma lägenheten.

Det som krävs för mitt teoretiska projekt (som jag förstås ska försöka göra verklighet av så fort jag har kosing) är:
- Plexiglas
- plåt el. annan metallskiva
- 1 gammal kylare från skrotbil (eller en ny om man har pengar så det sticker ur stjärten)
- Så många peltierelement som behövs
- Kylflänsar för att täcka peltierelementen
- Tunna kopparrör
- En stor jävla fläkt
- Mineralolja

Det jag tänkte är att man bygger en avlång plexiglasbalja med botten av metall där peltierelementen fästs.
på elementen sätter man kylflänsar, alt. ännu fler element.
Är inte så insatt i användandet av peltiers, men går det stacka i flera lager för ökad effekt så slipper man köra två plexiglaslådor med en som primärkylare som jag tänkte först.
På bilkylaren kopplar man en pump + kopparrören som man lindar i spiral (motsatt varv som fläkten samt utifrån och in, bör kyla bäst då enligt vad jag lärt mig på VVS:en) kring insugsfläktarna till chassit.
Vill man så går det ofc göra separata spiraler till CPU, GPU & chassi, men ska själv bara köra chassi + CPU så jag slipper demolera mitt hightower.
Innanför sidchassifläkten på mitt chassi sitter en tratt som riktar luften mot undersidan av grafikkortet, så där blir det perfekt med cirkulering kring kopparrören.
Kopparrören går därefter tillbaka till bilkylaren som ligger nersänkt i baljan.
Även på ovansidan metallbottnen skall kylflänsar monteras.
Under hela baljan monteras ett par fläktar som kyler peltierelementens värmesida, eller varför inte ett par slangar till ett likadant system som istället används som sekundärkylare?
Ovanför bilkylaren monteras sedan en nedåtriktad datorfläkt eller två som skickar kylvätskan genom kylaren, vidare genom kylflänsarna och därefter tillbaka genom fläkten och kylaren igen.
Därefter fylls karet på med mineralolja så att hela baljan med innehåll både smörjs och kyls och förhoppningsvis fortsätter rulla på tills den dag jag gör entré hos Sankte Per.

Det jag funderade på här är hur kallt man kan få det med peltierelement om man kyler värmesidan tillräckligt.
Går det t.om. få så kallt att man bör använda glykol i primärkylsystemet, alternativ glykol + akvariepump i baljan för att oljan blir för trögflytande?

Skiter det sig med kondens och dylikt har man ju om inte annat en spritkylare som heter duga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Fick tidigare ikväll nys om ett erbjudande om att köpa en begagnad läskkyl för 10 spänn. Tänkte att det kunde vara najs att ha i nya lägenheten så man kan ställa sprit, dator, etc där. Kom dock ganska snabbt fram till att datorn förmodligen skulle sabba kylaggregatet ganska snabbt.
Varför bygger jag då inte istället en dedikerad låda som kyler datorns insugsluft nu när jag ändå flyttar hemifrån och kan sitta ifred med något nördprojekt tänkte jag.
Elen ingår i hyran, så lite extra elförbrukning gör inget.

Efter lite läsning verkar peltierelement väldigt lämpligt till projektet då dessa i princip är gratis på ebay. 10 st 60W borde räcka gott och väl, och en hundring är inte mycket att lägga ut då man kan bygga en pirogvärmare av dem om inte annat.
Har ingen aning hur mycket värme en komplett speldator genererar, men antar att hela datorn inte borde ge mer än några tiotal watt då den trots allt är byggt för att processa med strömmen, inte att värma lägenheten.

Det som krävs för mitt teoretiska projekt (som jag förstås ska försöka göra verklighet av så fort jag har kosing) är:
- Plexiglas
- plåt el. annan metallskiva
- 1 gammal kylare från skrotbil (eller en ny om man har pengar så det sticker ur stjärten)
- Så många peltierelement som behövs
- Kylflänsar för att täcka peltierelementen
- Tunna kopparrör
- En stor jävla fläkt
- Mineralolja

Det jag tänkte är att man bygger en avlång plexiglasbalja med botten av metall där peltierelementen fästs.
på elementen sätter man kylflänsar, alt. ännu fler element.
Är inte så insatt i användandet av peltiers, men går det stacka i flera lager för ökad effekt så slipper man köra två plexiglaslådor med en som primärkylare som jag tänkte först.
På bilkylaren kopplar man en pump + kopparrören som man lindar i spiral (motsatt varv som fläkten samt utifrån och in, bör kyla bäst då enligt vad jag lärt mig på VVS:en) kring insugsfläktarna till chassit.
Vill man så går det ofc göra separata spiraler till CPU, GPU & chassi, men ska själv bara köra chassi + CPU så jag slipper demolera mitt hightower.
Innanför sidchassifläkten på mitt chassi sitter en tratt som riktar luften mot undersidan av grafikkortet, så där blir det perfekt med cirkulering kring kopparrören.
Kopparrören går därefter tillbaka till bilkylaren som ligger nersänkt i baljan.
Även på ovansidan metallbottnen skall kylflänsar monteras.
Under hela baljan monteras ett par fläktar som kyler peltierelementens värmesida, eller varför inte ett par slangar till ett likadant system som istället används som sekundärkylare?
Ovanför bilkylaren monteras sedan en nedåtriktad datorfläkt eller två som skickar kylvätskan genom kylaren, vidare genom kylflänsarna och därefter tillbaka genom fläkten och kylaren igen.
Därefter fylls karet på med mineralolja så att hela baljan med innehåll både smörjs och kyls och förhoppningsvis fortsätter rulla på tills den dag jag gör entré hos Sankte Per.

Det jag funderade på här är hur kallt man kan få det med peltierelement om man kyler värmesidan tillräckligt.
Går det t.om. få så kallt att man bör använda glykol i primärkylsystemet, alternativ glykol + akvariepump i baljan för att oljan blir för trögflytande?

Skiter det sig med kondens och dylikt har man ju om inte annat en spritkylare som heter duga

Det mesta av energin som genereras i en dator omvandlas till värme, så om du har en modern dator med bra grafikkort kan du räkna med att största delen av den ström datorn drar blir omvandlad till värme.

Med det i åtanke så måste du planera var du ska göra av värmen. Om jag förstår din förklaring så kommer du värma olja, men värmen i oljan kommer i sin tur värma rummet som det står i, och om det är samma rum som datorn står i så kommer det förta effekten rätt rejält. Om du däremot värmer ett annat rum med "spillvärmen" från peltierelementet så ska det säkert fungera.

Jag är däremot skeptisk till hur praktiskt det egentligen är. Däremot spännande att se vilken effekt du kan tänkas få

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Det mesta av energin som genereras i en dator omvandlas till värme, så om du har en modern dator med bra grafikkort kan du räkna med att största delen av den ström datorn drar blir omvandlad till värme.

Med det i åtanke så måste du planera var du ska göra av värmen. Om jag förstår din förklaring så kommer du värma olja, men värmen i oljan kommer i sin tur värma rummet som det står i, och om det är samma rum som datorn står i så kommer det förta effekten rätt rejält. Om du däremot värmer ett annat rum med "spillvärmen" från peltierelementet så ska det säkert fungera.

Jag är däremot skeptisk till hur praktiskt det egentligen är. Däremot spännande att se vilken effekt du kan tänkas få

Kommer ha balkong, så det vore nog möjligt att dra en vanlig trädgårdsslang från baljan och låta den kylas passivt i en extra bilkylare där. Kanske montera under rökstolen så man slipper frysa om röven.

För att göra det tydligare:
Värmes tas upp av kopparledningarna som viras kring chassi/proccessorfläktarna, kommer mest vara rumstemperatur som värmer upp ledningarna då jag redan har luftcirkulation som tusen vindars ylande vrede i chassit.
Ledningarna värmer i sin tur upp bilkylaren i baljan som värmer upp oljan (eller vad man nu vill ha i baljan) där värmen skickas ur lådan via peltierelementen vidare ut i rummet.

Vill man effektivisera systemet och dessutom avlägsna värmen hel annorstädes går det göra en hel plexibalja (plexiglaset mest för syns skull men går väl ta en frysbox om man känner för det, skulle dessutom isolera bättre) med tät dubbel metallvägg i mitten och peltiers mellan väggarna.
I den kylda halvan av baljan placeras bilkylaren som i ovanstående beskrivning medan man från den uppvärmda halvan pumpar ut vätskan till en kylanläggning man har ståendes någonstans det inte gör om det blir varmare, t.ex. ute på balkongen. Där kan vätskan kylas med en till bilkylare alternativt ÄNNU mer peltiers om man vill ha det riktigt skitkallt.
Går förmodligen även sälja fjärrvärme till en granne med systemet om man gör det snyggt och är duktig på att kränga onödiga tjänster. Om inte annat är det miljövänligt att dela värme med grannarna om man är lagd åt det hållet.

Definitivt inte praktiskt eller utrymmeseffektivt på något sätt, men garanterat ett imponerande hemmabygge som med några enkla handgrepp även går förvandla till årets spritkyl eller AC på sommaren

Permalänk
Medlem

nej, det lär nog inte fungera alls. Låt datorn vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

nej, det lär nog inte fungera alls. Låt datorn vara.

Så sade dom förmodligen till bröderna Wright också, och hur kul hade det varit om de suttit på arslet och petat näsan (visserligen gör väl halva sweclockers användargrupp det, men ändå) istället för att göra något vettigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Så sade dom förmodligen till bröderna Wright också, och hur kul hade det varit om de suttit på arslet och petat näsan (visserligen gör väl halva sweclockers användargrupp det, men ändå) istället för att göra något vettigt?

grejen är väl det att du bygger en sak som kommer se jävligt fult ut men den kommer iprincip inte ha någon funktion. annat med bröderna som fick träplankor och tyg att flyga

Permalänk
Medlem

Bara så du vet, 100% av elen som går in i datorn blir värme. Du kommer alltså behöva kyla bort datorns förbrukning+den effekt du matar in i elementen. Peltiers har en verkningsgrad på ca 5% alltså, matar du in 100w kommer du flytta 5w värme mellan fram och baksida och då få 105w att kyla bort på varma sidan. Tänk på att även om du har gratis el så får du inte förbruka hur mycket el som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Så sade dom förmodligen till bröderna Wright också, och hur kul hade det varit om de suttit på arslet och petat näsan (visserligen gör väl halva sweclockers användargrupp det, men ändå) istället för att göra något vettigt?

Dold text

istortsett ALL energi i datorn omvanldas till värme, det enda som inte blir detta är rörelseengeri i luften (handlar om någon Watt)

Så räkna med att din vanliga speldator dator genererar motsvarande 300-350W värme.

Så du behöver ca 5 peltier element för att få bort värmen, sedan behöver du någon som kan kyla peltier elementens varma sida (350w + peltiers effekt)

Jag skulle nog ge upp iden att kyla luften och istället sätta ett peltier mellan en vattenkylning (du behöver nog en custom loop) och din processor, så peltiers kalla sida ligger mot processorn och varma mot vattenkylningen. möjligtvis att du sätter ett CPU block på var sida om peltier elementet och kör två vattenlooper, en loop som är Kall för processorn och en varm där peltiers varma sida ligger.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OskarW90:
Dold text

istortsett ALL energi i datorn omvanldas till värme, det enda som inte blir detta är rörelseengeri i luften (handlar om någon Watt)

Så räkna med att din vanliga speldator dator genererar motsvarande 300-350W värme.

Så du behöver ca 5 peltier element för att få bort värmen, sedan behöver du någon som kan kyla peltier elementens varma sida (350w + peltiers effekt)

Jag skulle nog ge upp iden att kyla luften och istället sätta ett peltier mellan en vattenkylning (du behöver nog en custom loop) och din processor, så peltiers kalla sida ligger mot processorn och varma mot vattenkylningen. möjligtvis att du sätter ett CPU block på var sida om peltier elementet och kör två vattenlooper, en loop som är Kall för processorn och en varm där peltiers varma sida ligger.

Tänker inte köra så avancerat som peltier direkt mot cpun då jag avskyr när det strular internt i datorn, vill ha en funktionsduglig burk med ett sidoprojekt som möjligen kan öka prestandan en aning.
Känns som att folk misstolkar lite vad jag vill uppnå med projektet. Visst var det en smärre felbedömning gällande värmen som datorn avger, men det förändrar inte det faktum att datorn ändå fungerar trots att det far 20-gradig luft genom den.
Hade bara varit trevligt om luften var extra kall vid viktiga tillfällen utan att man för den sakens skull ställer hela datorn i en snödriva. Ett komplement alltså.
En kylslinga till röven skulle vara behövligt också då vi alla vet hur mycket man svettas vid långsittningar utan tid att öppna fönster och tjosan.

Permalänk
Medlem

Se till att du har rejäl yta på kopparrören, annars kommer du inte kyla luften ens märkbart. Otrevligt med kondens/isbildning i närheten av datorn. 10 st 60w kommer ge dig runt 30-60w kyleffekt. Se till att ha REJÄLT med kylflänsar/fläktar på peltiernas värmesida. Du kommer ha runt 660w som flödar ut där. Tänk intel standardkylare på varje om du kan stå ut med oljudet (var väll en balkong, så sålänge inte grannarna har åsikter borde det vara lugnt) En tanke kan ju vara att skippa bilkylaren utan bara köra ut vätskan direkt i lådan mot peltierelementen. Onödigt mellansteg annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

En rå variant är att helt enkelt låta vatten från kallvattenkranen gå genom vattenblocket och sedan ut i avloppet. Kostar vatten, javisst, men startkostnaden blir låg och du kan krana på avvägningen mellan kylning och vattenkostnad hur mycket du vill. Gjorde det inte så himla stor skillnad har du inte bränt så mycket tid på projektet.

Någonstans skall värmen ut. I detta fallet går den ut i avloppet. Sedan sköter vattenverket och naturen resten av kretsloppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En rå variant är att helt enkelt låta vatten från kallvattenkranen gå genom vattenblocket och sedan ut i avloppet. Kostar vatten, javisst, men startkostnaden blir låg och du kan krana på avvägningen mellan kylning och vattenkostnad hur mycket du vill. Gjorde det inte så himla stor skillnad har du inte bränt så mycket tid på projektet.

Någonstans skall värmen ut. I detta fallet går den ut i avloppet. Sedan sköter vattenverket och naturen resten av kretsloppet.

Ja, för drickbart klorerat kranvatten är en sådan given del av det naturliga kretsloppet så det sköter nog sig självt. En fruktansvärt dålig ide som har varit uppe förr.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

nu sitter jag bara och funderar, kanske göra det simplare? borde det inte gå att göra ett insug till datorn från peltier elementen?? ett rör till frontfläkt/fläktar från lådan med kylande element?? även om luften i rummet kommer bli rätt varm så borde väll luften som datorn suger in vara kallare än omgivningen??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Nja, du har gjort ett väldigt överkomplicerat projekt här. Att kyla luft är svårt och när man väl gör det så höjer man oftast luftfuktigheten med, se t.ex AC-enheter, de kyler luften men de har en stor tank som man måste tömma på vatten annars får man en luftfuktare.

Fukt som vi vet är inte precis bästa kompis med elektronik och om du skulle få kondens, ja då är det i princip redan kört för din dator.

Du måste arbeta direkt emot värme källan och kyla den om du ska få någon nämnbar effekt. Att ställa in datorn i kylskåpet är att döda datorn p.g.a luftfuktigheten i kylskåpet.

Om du vill kyla luften skaffa en AC, töm tanken på vatten regelbundet och du kommer både få ett svalt rum och en sval dator.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=526

Nackdelen är att AC-enheter knappast är tysta. Men det är fan så mycket enklare och ca 10 gånger mer effektivt än det du tänker på att göra.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ricerunner:

Kommer ha balkong, så det vore nog möjligt att dra en vanlig trädgårdsslang från baljan och låta den kylas passivt i en extra bilkylare där. Kanske montera under rökstolen så man slipper frysa om röven.

För att göra det tydligare:
Värmes tas upp av kopparledningarna som viras kring chassi/proccessorfläktarna, kommer mest vara rumstemperatur som värmer upp ledningarna då jag redan har luftcirkulation som tusen vindars ylande vrede i chassit.
Ledningarna värmer i sin tur upp bilkylaren i baljan som värmer upp oljan (eller vad man nu vill ha i baljan) där värmen skickas ur lådan via peltierelementen vidare ut i rummet.

Vill man effektivisera systemet och dessutom avlägsna värmen hel annorstädes går det göra en hel plexibalja (plexiglaset mest för syns skull men går väl ta en frysbox om man känner för det, skulle dessutom isolera bättre) med tät dubbel metallvägg i mitten och peltiers mellan väggarna.
I den kylda halvan av baljan placeras bilkylaren som i ovanstående beskrivning medan man från den uppvärmda halvan pumpar ut vätskan till en kylanläggning man har ståendes någonstans det inte gör om det blir varmare, t.ex. ute på balkongen. Där kan vätskan kylas med en till bilkylare alternativt ÄNNU mer peltiers om man vill ha det riktigt skitkallt.
Går förmodligen även sälja fjärrvärme till en granne med systemet om man gör det snyggt och är duktig på att kränga onödiga tjänster. Om inte annat är det miljövänligt att dela värme med grannarna om man är lagd åt det hållet.

Definitivt inte praktiskt eller utrymmeseffektivt på något sätt, men garanterat ett imponerande hemmabygge som med några enkla handgrepp även går förvandla till årets spritkyl eller AC på sommaren

Du kommer få i princip noll effekt på luftens temperatur med dina koppar spiraler, ett bättre tips i så fall är att montera en radiator vid chassits insug som det kalla vattnet från peltierna går igenom så du får större yta, men detta kommer inte heller vara effektivt på något sätt.

Du vill dessutom INTE ha mineralolja i en kyld balja som ska röra sig och kyla något så oljan blir trögflytande när den blir kall.

Så tillbaka till ritbordet, det ända vettiga du kan göra i kylningsväg med en modern CPU och peltiers är vattenkylning där du använder peltiers istället för radiatorer till att kyla vattnet i din loop. Sen krävs det i princip en andra loop som kyler dina peltiers och där kan du ha tex en stor bilkylare som radiator till den loopen.

Tänk bara på att det är mycket effekt beroende på val av komponenter som ska kylas av dessa peltiers och mer än dubbla effekten som ska kylas i andra steget.

EDIT: slänger in en länk till ett annat peltier projekt här på forumet
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1251220-ex...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OskarW90:
Dold text

istortsett ALL energi i datorn omvanldas till värme, det enda som inte blir detta är rörelseengeri i luften (handlar om någon Watt)

Så räkna med att din vanliga speldator dator genererar motsvarande 300-350W värme.

Så du behöver ca 5 peltier element för att få bort värmen, sedan behöver du någon som kan kyla peltier elementens varma sida (350w + peltiers effekt)

Jag skulle nog ge upp iden att kyla luften och istället sätta ett peltier mellan en vattenkylning (du behöver nog en custom loop) och din processor, så peltiers kalla sida ligger mot processorn och varma mot vattenkylningen. möjligtvis att du sätter ett CPU block på var sida om peltier elementet och kör två vattenlooper, en loop som är Kall för processorn och en varm där peltiers varma sida ligger.

Här har det nog räknats och tänkts lite fel.

Peltierelements effektmärkning beskriver inte kyleffkten utan den maximala toleransen för energikonsumtion under drift. Så 5 st 60W-peltierelement kan inte kyla bort 300W effekt. Säg att ett bra peltierelement har 5% verkningsgrad. Då kan 5st 60W-element kyla av ca 5*60W * 0,05 = 15W.
Ska man kyla av 300W luftström behövs snarare 100 st 60W peltierelement. De kommer dra ca 6000W och kyla med ca 300W på köldsidan.

Här hör man ju att lösningen kommer bli tokigt ineffektiv ;). Möjligt att man kan få ut ännu högre verkningsgrad än 5%, men räkna inte med högre än enstaka procentenheter. Oavsett så kommer det gå åt en hel del el för ren peltierkylning.

Sedan är det generellt inte någon bra idé att lägga ett peltierelement mellan processor och kylare. Detta har försökts i omgångar men det är bara tokigt. Problemet är att peltierelementets material inte är nå vidare på att leda värme utan det enda som leder värmen bra är elektronströmmen. Ska du leda bort 100W värme på en så liten yta som processorn kräver måste du mata detta peltierelement med ca 2000W (återigen förutsatt att effektiviteten är 5%). Det finns givetvis inga peltierelement med så liten yta som krävs här och som klarar en så hög effekt. Det skulle smälta sönder elementet direkt.

Alternativet är då att köra ett 120W-peltierelement mellan kylare och processor men då får du bara ut en kyleffekt på ca 6W. Samtidigt är elementet i övrigt en värmeisolator vilket innebär att du troligen inte kommer kunna föra bort mer än kanske totalt 8-10W värme från processorn. Det går ju om man kör denna lösning på en rasberry PI eller liknande men inte på mer kraftfulla processorer.

Till TS:
Som du ser på uträkningen ovan så krävs det en hel del element för att verkligen ge 300W kylning om din dator nu drar så mycket. Alternativet är att bara skaffa några få element men då blir också kyleffekten försumbar. Frågan är om det är intressant att bygga ett kylsystem som inte gör så mycket?

Om du nu har tillgång till en balkong så låter det billigare, effektivare, smidigare och inte minst häftigare att kyla systemet med en värmepump för luft/vatten så du kan leda in kylt vatten till vattenblock för respektive del som behöver kylning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SmOOthy:

Ja, för drickbart klorerat kranvatten är en sådan given del av det naturliga kretsloppet så det sköter nog sig självt. En fruktansvärt dålig ide som har varit uppe förr.

Tja, beror väl på situationen. Vi har en egen brunn som bara mår bra av att det blir bättre omsättning på vattnet. Bara ett förslag, TS kan själv avgöra hur han vill göra.

På Ericsson Radar (som det hette på den tiden) gjorde vi en gång en konstlast för högspänningsaggregat på det här viset. En 2 meter lång trädgårdsslang hade två högspänningsprobar instuckna, slangen ansluten till kran och avlopp, högspänningen gick genom vattnet och man kunde krana på lasten genom hur snabbt vattnet gick genom slangen. Tyst, kompakt och effektivt. FMV betalade 100 000 kr för vad som i praktiken var en bit Gardena-slang och var hur nöjda som helst.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Här har det nog räknats och tänkts lite fel.

Peltierelements effektmärkning beskriver inte kyleffkten utan den maximala toleransen för energikonsumtion under drift. Så 5 st 60W-peltierelement kan inte kyla bort 300W effekt. Säg att ett bra peltierelement har 5% verkningsgrad. Då kan 5st 60W-element kyla av ca 5*60W * 0,05 = 15W.
Ska man kyla av 300W luftström behövs snarare 100 st 60W peltierelement. De kommer dra ca 6000W och kyla med ca 300W på köldsidan.

Här hör man ju att lösningen kommer bli tokigt ineffektiv ;). Möjligt att man kan få ut ännu högre verkningsgrad än 5%, men räkna inte med högre än enstaka procentenheter. Oavsett så kommer det gå åt en hel del el för denna kylning.

Sedan är det generellt inte någon bra idé att lägga ett peltierelement mellan processor och kylare. Detta har försökts i omgångar men det är bara tokigt. Problemet är att peltierelementets material inte är nå vidare på att leda värme utan det enda som leder värmen bra är elektronströmmen. Ska du leda bort 100W värme på en så liten yta som processorn kräver måste du mata detta peltierelement med ca 2000W (återigen förutsatt att effektiviteten är 5%). Det finns givetvis inga peltierelement med så liten yta som krävs här och som klarar en så hög effekt. Det skulle smälta sönder elementet direkt.

Alternativet är då att köra ett 120W-peltierelement mellan kylare och processor men då får du bara ut en kyleffekt på ca 6W. Samtidigt är elementet i övrigt en värmeisolator vilket innebär att du troligen inte kommer kunna föra bort mer än kanske totalt 8-10W värme från processorn. Det går ju om man kör denna lösning på en rasberry PI eller liknande men inte på mer kraftfulla processorer.

Till TS:
Som du ser på uträkningen ovan så krävs det en hel del element för att verkligen ge 300W kylning om din dator nu drar så mycket. Alternativet är att bara skaffa några få element men då blir också kyleffekten försumbar. Frågan är om det är intressant att bygga ett kylsystem som inte gör så mycket?

Om du nu har tillgång till en balkong så låter det billigare, effektivare, smidigare och inte minst häftigare att kyla systemet med en värmepump för luft/vatten så du kan leda in kylt vatten till vattenblock för respektive del som behöver kylning.

Jag är minst sagt mycket tveksam till dina beräkningar då det var "vanligt" på de lite extremare forumen att använda peltiers monterade mellan vattenblock och CPU/GPU i diverse överklockningsriggar för de som inte hade råd med kompressor och ville köra en mer permanent lösning än Ln2 / dry Ice.

Oftast användes då en pelt i storleksordningen 150-220W vilket gav idle temps i subzero regionen och load temperaturer mellan 5-15 grader och uppåt beroende av kylning och överklock. Det var till och med så att DD och ett par andra tillverkare sålde vattenblock med förinstallerad peltier.

Det som kyldes på den tiden var Pentium4 mm och en prescot då drog nog minst lika mycket effekt som en i7a idag, den stora skillnaden är bara att de moderna CPUerna svarar mycket sämre på kyla en de gamla.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra en stor radiator med fläkt utomhus (typ en radiator för bil), sen slangar in i lägenheten, och istället för att sätta ett vattenblock på denna sidan sätter man en ny radiator. Den borde väl då blåsa "kalluft"?

Eller om man bestämt vill använda peltierelement: Radiator utomhus -> pump -> vattenblock med stor kontaktyta -> peltier -> vattenblock -> pump -> radiator inomhus. Dvs två system som är vända motvarandra med peltierelement mellan sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Jag är minst sagt mycket tveksam till dina beräkningar då det var "vanligt" på de lite extremare forumen att använda peltiers monterade mellan vattenblock och CPU/GPU i diverse överklockningsriggar för de som inte hade råd med kompressor och ville köra en mer permanent lösning än Ln2 / dry Ice.

Oftast användes då en pelt i storleksordningen 150-220W vilket gav idle temps i subzero regionen och load temperaturer mellan 5-15 grader och uppåt beroende av kylning och överklock. Det var till och med så att DD och ett par andra tillverkare sålde vattenblock med förinstallerad peltier.

Det som kyldes på den tiden var Pentium4 mm och en prescot då drog nog minst lika mycket effekt som en i7a idag, den stora skillnaden är bara att de moderna CPUerna svarar mycket sämre på kyla en de gamla.

Happ. Där ser man. Men om du inte har högre effektivitet än ca 5% så ser jag inte hur det skulle kunna gå ihop sig. Det där hade jag velat se närmre på.
Det är givetvis möjligt att jag gravt underskattat den passiva värmeledningsförmågan i peltierelementet. Den delen har jag knappt lagt in bör medges.
Jag tror säkert att man kan använda dessa element för extrem överklockning, men köper inte att det fungerar att lägga detta element mellan processor och kylare innan jag sett något sådant lyckat projekt. Det borde väl snarare vara så att man använder dessa för att kyla en större yta runt om processorn (typ ett gäng element istället för aluminiumflänsar längre ut på heatpipes) eller bygger upp en köldbank i ett medium som tål kalla temperaturer.
Eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Ja, för drickbart klorerat kranvatten är en sådan given del av det naturliga kretsloppet så det sköter nog sig självt. En fruktansvärt dålig ide som har varit uppe förr.

I Sverige är kranvattnet inte klorerat så det är ingen miljöbelastning på det viset, däremot är det beroende på var i landet man är och varifrån dricksvattnet hämtas ett visst slöseri med grundvatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här har det nog räknats och tänkts lite fel.

Peltierelements effektmärkning beskriver inte kyleffkten utan den maximala toleransen för energikonsumtion under drift. Så 5 st 60W-peltierelement kan inte kyla bort 300W effekt. Säg att ett bra peltierelement har 5% verkningsgrad. Då kan 5st 60W-element kyla av ca 5*60W * 0,05 = 15W.
Ska man kyla av 300W luftström behövs snarare 100 st 60W peltierelement. De kommer dra ca 6000W och kyla med ca 300W på köldsidan.

Här hör man ju att lösningen kommer bli tokigt ineffektiv ;). Möjligt att man kan få ut ännu högre verkningsgrad än 5%, men räkna inte med högre än enstaka procentenheter. Oavsett så kommer det gå åt en hel del el för ren peltierkylning.

Sedan är det generellt inte någon bra idé att lägga ett peltierelement mellan processor och kylare. Detta har försökts i omgångar men det är bara tokigt. Problemet är att peltierelementets material inte är nå vidare på att leda värme utan det enda som leder värmen bra är elektronströmmen. Ska du leda bort 100W värme på en så liten yta som processorn kräver måste du mata detta peltierelement med ca 2000W (återigen förutsatt att effektiviteten är 5%). Det finns givetvis inga peltierelement med så liten yta som krävs här och som klarar en så hög effekt. Det skulle smälta sönder elementet direkt.

Alternativet är då att köra ett 120W-peltierelement mellan kylare och processor men då får du bara ut en kyleffekt på ca 6W. Samtidigt är elementet i övrigt en värmeisolator vilket innebär att du troligen inte kommer kunna föra bort mer än kanske totalt 8-10W värme från processorn. Det går ju om man kör denna lösning på en rasberry PI eller liknande men inte på mer kraftfulla processorer.

Till TS:
Som du ser på uträkningen ovan så krävs det en hel del element för att verkligen ge 300W kylning om din dator nu drar så mycket. Alternativet är att bara skaffa några få element men då blir också kyleffekten försumbar. Frågan är om det är intressant att bygga ett kylsystem som inte gör så mycket?

Om du nu har tillgång till en balkong så låter det billigare, effektivare, smidigare och inte minst häftigare att kyla systemet med en värmepump för luft/vatten så du kan leda in kylt vatten till vattenblock för respektive del som behöver kylning.

Kan mycket väl ha räknat fel, men det verkar ju fungera för flera..

http://www.tomshardware.co.uk/forum/282844-29-peltier-water-c...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Happ. Där ser man. Men om du inte har högre effektivitet än ca 5% så ser jag inte hur det skulle kunna gå ihop sig. Det där hade jag velat se närmre på.
Det är givetvis möjligt att jag gravt underskattat den passiva värmeledningsförmågan i peltierelementet. Den delen har jag knappt lagt in bör medges.
Jag tror säkert att man kan använda dessa element för extrem överklockning, men köper inte att det fungerar att lägga detta element mellan processor och kylare innan jag sett något sådant lyckat projekt. Det borde väl snarare vara så att man använder dessa för att kyla en större yta runt om processorn (typ ett gäng element istället för aluminiumflänsar längre ut på heatpipes) eller bygger upp en köldbank i ett medium som tål kalla temperaturer.
Eller?

Här har du en stor samlingstråd på diverse tec projekt från 2004 och framåt.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?26276-The-...

exempel på vattenblock med peltier.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Alltså för att förtydliga mitt möjligen felaktiga resonemang:
Ett peltierelement som inte är igång och ligger mellan processor och kylare har jag antagit ger ungefär samma effekt som att lägga in en plastbricka mellan processor och kylare av motsvarande tjocklek. Det är alla säkert med på att det är väldans ineffektivt (iaf om man lägger in en tjock plastbricka där). Skickar man in 120W effekt i peltierelementet så kan man flytta över ca 5% av elementets effekt från processor till kylare vilket då blir ca 6W (sedan är det ju inte så enkelt för effektiviveten här beror givetvis även på deltaT).
Men den passiva ledningsförmågan är fortfarande som en tjock plastbit så man får enligt min första uträkning knappt någon kylning alls (Som plastbrickan) plus peltierelementets kylande effekt.
However, om det nu är så att peltierelement leder värme när de är avstängda lika bra som koppar så blir siffrorna väldigt annorlunda ;). Och det är väl här jag kan ha gjort en större miss.

EDIT:
Eller är det så att jag missförstått peltierelement helt och hållet kanske? 5% verkningsgrad innebär kanske inte att 5% av tillförd effekt i elementet kan flyttas som värme utan att överföringsförmågan ökas med 5% jämfört med om det inte skulle vara ett peltierelement där alls? Hmm. Om det senare alternativet är det rätta svaret så förstår jag absolut varför det fungerar att lägga detta mellan processor och kylare :). Och då är andra delen av mitt första inlägg helgalet ju!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En rå variant är att helt enkelt låta vatten från kallvattenkranen gå genom vattenblocket och sedan ut i avloppet. Kostar vatten, javisst, men startkostnaden blir låg och du kan krana på avvägningen mellan kylning och vattenkostnad hur mycket du vill. Gjorde det inte så himla stor skillnad har du inte bränt så mycket tid på projektet.

Någonstans skall värmen ut. I detta fallet går den ut i avloppet. Sedan sköter vattenverket och naturen resten av kretsloppet.

Skrivet av SmOOthy:

Ja, för drickbart klorerat kranvatten är en sådan given del av det naturliga kretsloppet så det sköter nog sig självt. En fruktansvärt dålig ide som har varit uppe förr.

Även om man bortser från miljö-/etikaspekterna av den lösningen så är inte vattenkylningsloopar för datorkylning konstruerade för att klara trycket i vanliga vattenledningar (storleksordningen 3-8bar), varierar givetvis över dygnet och med var du bor.

Jämförelsevis ger en Laing DDC maximalt i storleksordningen 0.6bar övertryck.

Dessutom måste du värmeisolera moderkortet och allt annat du kyler med ex. knådgummi, annars kommer kallvattnet orsaka kondens i din dator.
Detta gäller ju givetvis alla fall där man kyler en del av datorn under temperaturen som luften i datorn håller, oavsett metod.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cheben:

Se till att du har rejäl yta på kopparrören, annars kommer du inte kyla luften ens märkbart. Otrevligt med kondens/isbildning i närheten av datorn. 10 st 60w kommer ge dig runt 30-60w kyleffekt. Se till att ha REJÄLT med kylflänsar/fläktar på peltiernas värmesida. Du kommer ha runt 660w som flödar ut där. Tänk intel standardkylare på varje om du kan stå ut med oljudet (var väll en balkong, så sålänge inte grannarna har åsikter borde det vara lugnt) En tanke kan ju vara att skippa bilkylaren utan bara köra ut vätskan direkt i lådan mot peltierelementen. Onödigt mellansteg annars

Skickades från m.sweclockers.com

Just därför jag tänkte använda väldigt långa och väldigt tunna kopparrör med högt flöde, möjligen även förgreningar så man kan få ett högre totalflöde.
Vanliga radiatorer (till t.ex. processorvattenkylning och bilar) fungerar ju just med den lösningen.

Skrivet av alex_farnstrom:

nu sitter jag bara och funderar, kanske göra det simplare? borde det inte gå att göra ett insug till datorn från peltier elementen?? ett rör till frontfläkt/fläktar från lådan med kylande element?? även om luften i rummet kommer bli rätt varm så borde väll luften som datorn suger in vara kallare än omgivningen??

Nackdelen är då att det blir en väldigt liten kontaktyta för luften att kylas mot peltierna innan den rusar vidare in i datorn.
Av samma skäl föredrar man ju vattenkylning då vätska är ett mycket bättre värmemedium. Värmer man vätska är den mycket enklare att dela upp i en större yta för effektivare kylning mellan luft/vätska.

Skrivet av lanbonden:

Du kommer få i princip noll effekt på luftens temperatur med dina koppar spiraler, ett bättre tips i så fall är att montera en radiator vid chassits insug som det kalla vattnet från peltierna går igenom så du får större yta, men detta kommer inte heller vara effektivt på något sätt.

Du vill dessutom INTE ha mineralolja i en kyld balja som ska röra sig och kyla något så oljan blir trögflytande när den blir kall.

Så tillbaka till ritbordet, det ända vettiga du kan göra i kylningsväg med en modern CPU och peltiers är vattenkylning där du använder peltiers istället för radiatorer till att kyla vattnet i din loop. Sen krävs det i princip en andra loop som kyler dina peltiers och där kan du ha tex en stor bilkylare som radiator till den loopen.

Tänk bara på att det är mycket effekt beroende på val av komponenter som ska kylas av dessa peltiers och mer än dubbla effekten som ska kylas i andra steget.

EDIT: slänger in en länk till ett annat peltier projekt här på forumet
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1251220-ex...

Återigen, det var därför jag vill använda tunna kopparrör (i millimeterstorlek eller så).
Visst, det blir väldigt mycket lindande och snurrande men man bör få mycket bättre effektförhållande då man kan maximera ytan genom att utnyttja hela utrymmet innanför chassifläkten.
Angående oljan så kan man i och för sig köra med enbart pump från baljan till datorn och tillbaka och låta flödet kyla direkt emot kylflänsarna på peltierna.

Skrivet av Söderbäck:

Här har det nog räknats och tänkts lite fel.

Peltierelements effektmärkning beskriver inte kyleffkten utan den maximala toleransen för energikonsumtion under drift. Så 5 st 60W-peltierelement kan inte kyla bort 300W effekt. Säg att ett bra peltierelement har 5% verkningsgrad. Då kan 5st 60W-element kyla av ca 5*60W * 0,05 = 15W.
Ska man kyla av 300W luftström behövs snarare 100 st 60W peltierelement. De kommer dra ca 6000W och kyla med ca 300W på köldsidan.

Här hör man ju att lösningen kommer bli tokigt ineffektiv ;). Möjligt att man kan få ut ännu högre verkningsgrad än 5%, men räkna inte med högre än enstaka procentenheter. Oavsett så kommer det gå åt en hel del el för ren peltierkylning.

Sedan är det generellt inte någon bra idé att lägga ett peltierelement mellan processor och kylare. Detta har försökts i omgångar men det är bara tokigt. Problemet är att peltierelementets material inte är nå vidare på att leda värme utan det enda som leder värmen bra är elektronströmmen. Ska du leda bort 100W värme på en så liten yta som processorn kräver måste du mata detta peltierelement med ca 2000W (återigen förutsatt att effektiviteten är 5%). Det finns givetvis inga peltierelement med så liten yta som krävs här och som klarar en så hög effekt. Det skulle smälta sönder elementet direkt.

Alternativet är då att köra ett 120W-peltierelement mellan kylare och processor men då får du bara ut en kyleffekt på ca 6W. Samtidigt är elementet i övrigt en värmeisolator vilket innebär att du troligen inte kommer kunna föra bort mer än kanske totalt 8-10W värme från processorn. Det går ju om man kör denna lösning på en rasberry PI eller liknande men inte på mer kraftfulla processorer.

Till TS:
Som du ser på uträkningen ovan så krävs det en hel del element för att verkligen ge 300W kylning om din dator nu drar så mycket. Alternativet är att bara skaffa några få element men då blir också kyleffekten försumbar. Frågan är om det är intressant att bygga ett kylsystem som inte gör så mycket?

Om du nu har tillgång till en balkong så låter det billigare, effektivare, smidigare och inte minst häftigare att kyla systemet med en värmepump för luft/vatten så du kan leda in kylt vatten till vattenblock för respektive del som behöver kylning.

Nackdelen med att enbart kyla via radiator på balkongen är ju att sommaren är på ingång. Visserligen spelar jag ju mest på natten då det är kallare, men kyleffekten känns så pass försumbar då det kanske bara handlar om några graders skillnad sommartid.

Om det nu är sådana problem med kondens så går det ändå ordna ett halvslutet luftsystem endast till processorn.
Radiatorn till processorns vattenkylning är mig veterligen inte känslig för fukt, skulle väl kanske vara fläktarna då jag har en 120mm fläkt på varje sida av radiatorn. Bägge riktade ut ur chassit.
Om man skaffar en ventilationsslang i diameter på runt 130mm så kan man däremot köra en extra fläkt i var ändå på slangen och montera direkt på processorradiatorn varefter man drar kylslangarna jag avsåg till chassiinsuget genom ventilationsslangen istället.
På så vis låter man kallare luft komma till specifikt processorn (vilket ju är den man främst vill överklocka) utan att riskera kondens på övriga komponenter samtidigt som man ger bättre luftflöde genom strömförsörjning och grafikkort då det är i princip de enda utblåsen i chassit utom vid processorradiatorn.
Då kopparrören kan dras i en i princip hur lång spiral som helst så kan man maximera kyleffekten från peltierna, alternativ så kan man köra luften samt kylvätskan genom X antal bilradiatorer (alla hopbyggda i en ståtlig låda) och därefter in i processorradiatorn.
Måste ändå byta plexiglas på chassit (Cooler Master HAF X) då det spruckit vid några popnitar, och att modda en kylslang på en nytt plexiglas torde inte vara någon större utmaning.

Låter det som en rimlig lösning för Sveriges Svettiga Expertpanel? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Alltså för att förtydliga mitt möjligen felaktiga resonemang:
Ett peltierelement som inte är igång och ligger mellan processor och kylare har jag antagit ger ungefär samma effekt som att lägga in en plastbricka mellan processor och kylare av motsvarande tjocklek. Det är alla säkert med på att det är väldans ineffektivt (iaf om man lägger in en tjock plastbricka där). Skickar man in 120W effekt i peltierelementet så kan man flytta över ca 5% av elementets effekt från processor till kylare vilket då blir ca 6W (sedan är det ju inte så enkelt för effektiviveten här beror givetvis även på deltaT).
Men den passiva ledningsförmågan är fortfarande som en tjock plastbit så man får enligt min första uträkning knappt någon kylning alls (Som plastbrickan) plus peltierelementets kylande effekt.
However, om det nu är så att peltierelement leder värme när de är avstängda lika bra som koppar så blir siffrorna väldigt annorlunda ;). Och det är väl här jag kan ha gjort en större miss.

EDIT:
Eller är det så att jag missförstått peltierelement helt och hållet kanske? 5% verkningsgrad innebär kanske inte att 5% av tillförd effekt i elementet kan flyttas som värme utan att överföringsförmågan ökas med 5% jämfört med om det inte skulle vara ett peltierelement där alls? Hmm. Om det senare alternativet är det rätta svaret så förstår jag absolut varför det fungerar att lägga detta mellan processor och kylare :). Och då är andra delen av mitt första inlägg helgalet ju!

Jag är nyfiken på var du fått dina 5% från. När jag försökte hitta info om detta till projektet i min signatur så hittade jag snarare att folk skrev runt 50% effektivitet. 5% känns lågt också då vårt projekt faktiskt funkade bra och har för mig att när jag räknade på det hade vi bättre än 5% i alla fall, och det var ändå med ganska dålig "värmeöverföring" från kalla sidan till själva kylen etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag är nyfiken på var du fått dina 5% från. När jag försökte hitta info om detta till projektet i min signatur så hittade jag snarare att folk skrev runt 50% effektivitet. 5% känns lågt också då vårt projekt faktiskt funkade bra och har för mig att när jag räknade på det hade vi bättre än 5% i alla fall, och det var ändå med ganska dålig "värmeöverföring" från kalla sidan till själva kylen etc.

Saxat från wikipedia, artikel om thermoelectric cooling:

"they offer around 10-15% efficiency of the ideal Carnot cycle refrigerator, compared with 40–60% achieved by conventional compression cycle systems"

Observera att 10-15 % av carnot cykels effektivitet är långt ifrån 10-15 % i det vi kallar verkningsgrad i vardagstal. Carnotcykeln är den teoretiskt mest effektiva maskinen som går att göra och dess effektivitet är temperaturberoende, ju högre temperaturdifferens mellan de båda sidorna desstå lägre blir verkningsgraden

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Alltså för att förtydliga mitt möjligen felaktiga resonemang:
Ett peltierelement som inte är igång och ligger mellan processor och kylare har jag antagit ger ungefär samma effekt som att lägga in en plastbricka mellan processor och kylare av motsvarande tjocklek. Det är alla säkert med på att det är väldans ineffektivt (iaf om man lägger in en tjock plastbricka där). Skickar man in 120W effekt i peltierelementet så kan man flytta över ca 5% av elementets effekt från processor till kylare vilket då blir ca 6W (sedan är det ju inte så enkelt för effektiviveten här beror givetvis även på deltaT).
Men den passiva ledningsförmågan är fortfarande som en tjock plastbit så man får enligt min första uträkning knappt någon kylning alls (Som plastbrickan) plus peltierelementets kylande effekt.
However, om det nu är så att peltierelement leder värme när de är avstängda lika bra som koppar så blir siffrorna väldigt annorlunda ;). Och det är väl här jag kan ha gjort en större miss.

EDIT:
Eller är det så att jag missförstått peltierelement helt och hållet kanske? 5% verkningsgrad innebär kanske inte att 5% av tillförd effekt i elementet kan flyttas som värme utan att överföringsförmågan ökas med 5% jämfört med om det inte skulle vara ett peltierelement där alls? Hmm. Om det senare alternativet är det rätta svaret så förstår jag absolut varför det fungerar att lägga detta mellan processor och kylare :). Och då är andra delen av mitt första inlägg helgalet ju!

Skulle nog säga att du har missförstått hur en peltier fungerar totalt då det inte påminner om en plastbit på något sätt

Angivna W för en peltier är hur mycket effekt den flyttar när den når ett delta T på 0, alltså ingen temperatur skillnad. En 120W peltier kommer alltså vara kallare på den kalla sidan än den varma om den belastas med mindre än 120W, det är alltså meningslöst att använda en peltier man ligger nära max effekt på om man vill kyla med den.
Samtidigt drar en peltier rätt mycket effekt själv under drift.

Ett exempel från en hyfsat välförklarande artikel http://www.nordichardware.se/Kylning/introduktion-till-peltie...

Citat:

DeltaT = (1 - (NyW/PeltierQc))*Max deltaT

DeltaT = Den temperaturskillnad du kommer att få mellan peltierns varma och kalla sida.

NyW = Processorns värmeutveckling (som vi räknade ut med föregående formel).

PeltierQc = Peltierns maximala kyleffekt.

Max deltaT = Peltierns maximala deltaT.

Exempel: Processorn avger 63W, peltierns kyleffekt var 122W, men eftersom den kommer att drivas på 12V så har den bara 90% av sin kyleffekt kvar. Alltså PeltierQc = 122*0,9 vilket blir 110W. Peltierns maximala deltaT var 70 grader vid 0 värme belastning. Vi sätter in värdena i formlen.

DeltaT = (1-(63/110))*70 = 29,9

Vi kommer alltså att få ett deltaT på nästan 30 grader mellan den varma och kalla sidan på peltiern.

Hur mycket ström drar då peltier i detta läge ? Vi kollar med Krytherm (program från peltier tillverkaren).

Den drar alltså nästan 13A, det är mycket ström o kräver ett kraftigt aggregat, peltiern genererar nu också mycket värme i sig själv, ca 150W! Att driva peltiern på samma aggregat som övriga datorn är nästan uteslutet. Peltiern vi räknat med nu motsvarar de flesta förkommande 120W peltiers som finns på marknaden så tänk på att ha ordentlig strömförsörjning om du funderar på att använda en 120W peltier. Vilken temperatur får jag på processesorn nu då ? Vi räknar igen:

Tkall = Tvarm-DeltaT

Tkall = Temeraturen på peltierns kalla sida.

Tvarm = Den temperatur man kan hålla på peltierns varma sida.

DeltaT = Temperaturskillnaden mellan peltierns varma och kalla sida.

Vi säger att vi lyckas hålla en konstant temperatur på 25 grader på peltierns varma sida då kommer vi att få:

Ex: Tkall = 25-30 = -5

Vi skulle alltså teoretiskt kunna få en processortemperatur på -5 grader. Detta gäller dock under optimala förhållanden, alltså perfekt kontakt och tryck mot alla ytor, perfekt isolering och så vidare. Detta värdet får alltså ses som aningen optimistiskt. Vi säger att vi räknar med ett värmespill på 10 grader, då får vi ändå en mycket bra temperatur på ca 5 grader på processorn.

Lite orealistiskt exempel ovan men man ser att det går åt ungefär 150W för att flytta 63W så man når en deltatemperatur på 30 grader. För att lyckas med detta kräver det dock att vi kan kyla bort 150+63 = 213W från peltierns varma sida istället för de 63W som bara CPU avger. Orkar inte kylningen hålla en 213W last på samma temperatur som en 63W last så kommer dock processortemperaturen vara mindre än 30 grader kallare.

Kollar man på vad som finns på ebay så finns det upp mot 400W peltiers idag, dock verkar 400W i deras fall stå för hur mycket effekt den kan dra som max vilket gör att den enbart klarar kyla 168W vilket inte är tillräckligt för en högt överklockad modern CPU.
Det är därför det vanligaste när man använder peltiers idag är att man använder dessa till att kyla vattnet i en vattenloop så man kan använda fler än en peltier.
Oavsett vilket är det en extremt ineffektiv metod jämfört med kompressorkylning när det gäller energiåtgång.

Permalänk
Entusiast

Att kyla insugnluften med peliterelement är nog världshistoriens mest ineffektiva kyllösning för en dator. Du kommer inte få datorn snabbare helt enkelt för att du inte kommer få någon relevant sänkning av temperaturen i datorn. Får du ingen hyfsat stor temperatursänkning kommer du inte kunna klocka högre än du kan utan det där stora bygget varpå det enda du har gjort är att kasta pengar i sjön. Det finns en överhängande risk att du dessutom försämrar kylningen genom att dels försämra luftflödet och dels öka temperaturen i rummet totalt sätt om du inte verkligen lyckas kyla dina peltierelement på ett bra sätt.

Vill du ha lägre temperatur på dina prylar så är det mycket enklare att bara spara lite pengar och köpa dig vattenkylning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24