Serverköp, vad bör man tänka på?

Permalänk
Hedersmedlem

Serverköp, vad bör man tänka på?

Hallå Swec,

Som topic säger. Jag har länge suktat efter att ha en server hemma. Lite för intern backup/lagringsenhet (för ev. htpc eller dyl. senare), lite webbserver för min egna små sidor men främst en liten spelserver för mig och polarna.

Jag har en gammal dator hemma som jag funderade på att bruka, men jag är lite orolig för dessålder (livslängd + elförbrukning) så är kanske inne på att skaffa en "riktig" server.

Så, som topic säger så vad bör jag tänka på?
Är helt färsk på området (med minimal serverdrift genom jobbet) så ALLA möljiga DO/DON'T-s skulle jag uppskatta.
Exempel:

  • Placering av server, hur vet jag att en plats är bra

  • OS, vad är lättast (har hållt på lite med Ubuntu och Debian genom jobb)

  • Hur kraftfull behöver maskinen vara? (Jag börjar hellre mindre och skalar upp en kastar X-k i sjön på en owerpowered server)

  • Finns det några "risker"? (Brand, DDOS, skyhög elräkning etc)

  • Lätt/svårt alt. bra/dåligt att köra både spel, webbserver och lagring på samma burk? Bättre att dela upp på flera maskiner?

Tillägg:
Kan ju vara bra att nämna, spel vi ev tittar på är väl typ det "vanliga":

  • Minecraft + ett par moddar

  • Rust

  • DayZ

  • Terraria

  • Farming simulator 2013

Anpassad för.. säg kanske en 10pers är en lagom siffra att sikta på till start?

Tack på förhand
Mvh // Anton

[EDIT 2014-04-22] Editerar första inlägget om någon likt jag själv är bättre på att läsa första posten än sista (och alla svar där imellan)

Nu uppas den här lite på nytt.

Efter lite funderande har jag tänkte dra hem ett rackskåp + rackchassi och klämma in lite gamla datordelar i det.
En "riktig" server blev lite dyrt i slutändan, men ville ändå satsa pä rackskåp så uppgraderingsmöjligheterna finns.

Lite tankar som dykt upp (som jga inte vet om någon riktigt kan svara på, men får bli någon typ av öppen fråga).
Vilka fläktar bör man utrusta såväl chassi som skåp med för att få en någorlunda human ljudnivå?
Behöver köpa till någon av dessa 1U rackfläktar för att skapa luftcirkulation? Krävs då massa dammfilter för att inte riskera att det pyr runt massa sånt i den?

En mer skåpsspecifik fråga är väl om det är värt med hjul på en sånt "litet" skåp eller om det är bara för större? Tänker även för att skapa lite upphöjning på den för att kunna få in luft underifrån, men vet som sagt inte om det är mer skada en nytta.

Någon som har tankar och/eller kommentarer?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

http://mullet.se/category.html?category_id=15090 , tysta maskiner till en bra prislapp. Vill du ha lite mer prestanda kan du nog behöva köpa en ny maskin dock.

Ubuntu har väldigt bra community, prestandamässigt lär du inte märka några större skillnader mellan OS. Om du är orolig för intrång rekommenderar jag att du kör den bakom en brandvägg/router, annars kan du köra iptables och låsa portar.

Om du vill använda maskinen till så många olika saker kan jag rekommendera att du virtualiserar. Finns guider här i forumet om hur du får igång esxi.

Permalänk

Om du ska ha en spelserver så måste den ha mycket ram. En minecraft server behöver mycket ram är det några spelare kan ta flera gig ibland om den står på länge.

http://support.dayzmod.com/knowledgebase.php?action=displayar...

På den länken så visar de minimum kraven för att hosta en dayz server.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NilsS:

[...Textus...]

Såg väldigt prisvärd ut. Men jag antar att någon form av rack är ett måste då (vet inte om/hur svårt det är att sätta ihop något eget).
Hur är det med plarcering av dessa? Jag tänker luftflöde och sånna grejer.
Ang. Intrång så är jag väl inte direkt orolig. Just nu har jag ju bara nån standard router kör från Telia. Har ju ingen aning om hastigheter på den eller så, så det kanske behövs en uppgradering där.
Behöver brandväggen vara en sån separat eller finns det några vettiga routrar som har "allt-i-ett"?

Ang. Virtulariseringen, stjäl inte det ännu mer prestanda än om jag bara skulle ha allt på maskinen och dra igång allting? Har ingen sådär koll på sånt heller

Skrivet av Kriddezor:

[...Mincraft + dayZ server...]

Vad skulle du säga är rimligt för mina speccs (en 10spelare kanske).
Enligt gamepedia skulle det ju räcka med ungefär 1gb RAM (utom vad OSet drar då). Är det så att moddarna drar massa mer eller tar dom bara i underdrift?
DayZ kändes inte så aktuellt då det inte gick att köra "privat"? Lite tanken är att komma bort eller iaf kunna filtrera bort fuskare och rikspuckon.

Tacksam för svar.
Mvh // Anton

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Skrivet av Klorixx:

Vad skulle du säga är rimligt för mina speccs (en 10spelare kanske).
Enligt gamepedia skulle det ju räcka med ungefär 1gb RAM (utom vad OSet drar då). Är det så att moddarna drar massa mer eller tar dom bara i underdrift?
DayZ kändes inte så aktuellt då det inte gick att köra "privat"? Lite tanken är att komma bort eller iaf kunna filtrera bort fuskare och rikspuckon.

Tacksam för svar.
Mvh // Anton

Det skulle nog vara bra med någon billig 4 kärnig processor om du vill ha en flytande server utan lagg, och ja det är moddsen som tar mycket ram. Det dem rekommenderar på den sidan är vad en minecraft server körs utan några modds o då brukar den ligga på 1-2 gb ram om ni är 10 spelare med en drifttid på några timmar.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Nu vet inte jag exakt vad några av spelen eller annat du kommer köra drar, men kan skriva lite hur jag har gjort kanske du får några idéer allafall.

Det började först med att hosta lite små servrar ibland när vi spelade, detta körde jag på samma dator jag spelade på. Men efter ett tag blev jag less på att köra allt på samma dator. Så jag tog min systers gamla bärbara dator och körde med den istället.
Den datorn hade 2GB ram och en 2 kärnig Athlon 2 processor på 2.1GHz, vilken modell har jag dock glömt bort.
På denna dator körde jag HFS av rejetto som webserver samt en minecraft server som gick 24/7. Vi var ca 4st som spelade i början och allt fungerade prima. Den körde även ibland en css server men då stängde jag av minecraft servern. Vet ej om det behövdes men gjorde det allafall.
Dock så efter ett tag blev vi ca 6 dagliga spelare och ju mer vi byggde/utforskade, desto segare blev servern. Efter ett tag orkade den helt enkelt inte med.

Jag köpte då en polares gamla phenom 2 x6 1090t och slängde ihop en burk men den, massa hårddiskar och 8GB ram. Denna dator körde även den en minecraft server och HFS som webbserver men även en torrent client 24/7. Har även ökat på så den nu kör en extra minecraft server, en LFS server samt en murmur server (eller säger man bara mumble idag?).
Har inte direkt många spelare på något av detta men det har fungerat fint med en ca 40-50 användare spritt över alla servrar.
Jag har även prövat att köra en arma 3 server på detta och det har fungerat fint. Har hostat åt några polare som ville köra med ett gäng på ca 20-30 personer. Det var lite tungt men det fungerade allafall.

I dagens läge händer det dock inte mycket, har inga spel servrar uppe utan kör bara HFS, torrents, plex och mumble vilket fungerar utan problem. Blir dock lite tungt om flera användare försöker transcoda blu-ray material via plex men det fungerar.

Detta kanske ger lite hum om vad du kan tänkas behöva inom hårdvara. Min phenom 2 x6 1090t har fungerat bra för det jag har slängt på den än så länge men den hade det lite tungt när allt var som mest aktivt. RAM har aldrig varit något problem än så länge allafall. Förutom en av minecraft servrarna som läckte ram som jag vet inte vad.

Min burk står i köket och brummar på, ska installera en hyper 212 evo någon dag också men den fungerar fint med stock kylare just nu.

Just ja, kör även windows 7 på denna burk, vet inte exakt varför. Inte det smartaste valet men kännde inte för att hoppa in i linux världen direkt och pilla med det. Då jag försökte få igång allt så snabbt som möjligt. Så här i efterhand skulle jag dock valt en linux distro (troligen ubuntu personligen). Men men, windows 7 fungerar fint för allt jag gör än så länge. Har inte haft några problem med det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Såg väldigt prisvärd ut. Men jag antar att någon form av rack är ett måste då (vet inte om/hur svårt det är att sätta ihop något eget).
Hur är det med plarcering av dessa? Jag tänker luftflöde och sånna grejer.
Ang. Intrång så är jag väl inte direkt orolig. Just nu har jag ju bara nån standard router kör från Telia. Har ju ingen aning om hastigheter på den eller så, så det kanske behövs en uppgradering där.
Behöver brandväggen vara en sån separat eller finns det några vettiga routrar som har "allt-i-ett"?

Ang. Virtulariseringen, stjäl inte det ännu mer prestanda än om jag bara skulle ha allt på maskinen och dra igång allting? Har ingen sådär koll på sånt heller

Vad skulle du säga är rimligt för mina speccs (en 10spelare kanske).
Enligt gamepedia skulle det ju räcka med ungefär 1gb RAM (utom vad OSet drar då). Är det så att moddarna drar massa mer eller tar dom bara i underdrift?
DayZ kändes inte så aktuellt då det inte gick att köra "privat"? Lite tanken är att komma bort eller iaf kunna filtrera bort fuskare och rikspuckon.

Tacksam för svar.
Mvh // Anton

Skulle gissa på att du i det här fallet faktiskt sparar prestanda och pengar genom att köra esxi.

De säljer också golvstående servrar: http://mullet.se/product.html?product_id=333308

Du kan köpa in ett billigt rackskåp att ställa maskinen i. Om du har utrymmet kan du köpa en 1000(d)x600(b), men servrarna jag visade där räcker det med 600x600. Om du bara har en eller två maskiner behöver du nog inte ens ett rackskåp.

Du kommer inte få plats med större servrar än miniservrar i denna: https://www.komplett.se/deltaco-19-rack-wallmounted-9u-600x60...

Om du ska ha flera servrar (eller redundans) så rekommenderar jag att du bara hyr colocation, kan kosta så lite som 700 kr / U / månad, inkl. ström och internet.

Skulle köra 32GB ram iaf, då både spelservrar och webservrar slukar mycket ram. Kör runt 60st E3-1270 med 32GB ram på jobbet och de ger extremt mycket prestanda per krona jämfört med våra E5 servrar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elghinnarisa:

[...massor med text...]

Ja, jag har ju funderat på om jag ska börja här. Har som sagt en gammal dator nermonterad och "till övers" men är mest orolig för livslängd/driftkostnad (alltså elförbrukningen) på en sådan.

Skrivet av NilsS:

[...tips...]

Hm, ja, snokade faktiskt lite på deras golvservrar. Är det något som egentligen är bättre/sämre?
Även det här med att hyra plats har jag funderat på för att ev. komma runt allt vad el kostnad och uppgradering av bredband heter, samtidigt så kostar det väl ganska mycket för trafiken på sånna ställen, och det drar väl rätt mycket trafik för spelen och grejer?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Ja, jag har ju funderat på om jag ska börja här. Har som sagt en gammal dator nermonterad och "till övers" men är mest orolig för livslängd/driftkostnad (alltså elförbrukningen) på en sådan.

Hm, ja, snokade faktiskt lite på deras golvservrar. Är det något som egentligen är bättre/sämre?
Även det här med att hyra plats har jag funderat på för att ev. komma runt allt vad el kostnad och uppgradering av bredband heter, samtidigt så kostar det väl ganska mycket för trafiken på sånna ställen, och det drar väl rätt mycket trafik för spelen och grejer?

30-50 kr / mbit är normalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

...
Hm, ja, snokade faktiskt lite på deras golvservrar. Är det något som egentligen är bättre/sämre?
...

Skall du vistas i samma rum som servern långa perioder och inte ställer den i ett förråd eller garderob så är tower ofta trevligare då dom ofta har mindre aggressiva fläktar för att dom skall kunna stå i verksamhet och om man jämför med pizzaboxar stora fläktar då det får plats 80-120 mm och större i dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu uppas den här lite på nytt.

Efter lite funderande har jag tänkte dra hem ett rackskåp + rackchassi och klämma in lite gamla datordelar i det.
En "riktig" server blev lite dyrt i slutändan, men ville ändå satsa pä rackskåp så uppgraderingsmöjligheterna finns.

Lite tankar som dykt upp (som jga inte vet om någon riktigt kan svara på, men får bli någon typ av öppen fråga).
Vilka fläktar bör man utrusta såväl chassi som skåp med för att få en någorlunda human ljudnivå?
Behöver köpa till någon av dessa 1U rackfläktar för att skapa luftcirkulation? Krävs då massa dammfilter för att inte riskera att det pyr runt massa sånt i den?

En mer skåpsspecifik fråga är väl om det är värt med hjul på en sånt "litet" skåp eller om det är bara för större? Tänker även för att skapa lite upphöjning på den för att kunna få in luft underifrån, men vet som sagt inte om det är mer skada en nytta.

Någon som har tankar och/eller kommentarer?

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

de skåp du länkar till
är ett DELTACO 19" Rack Wallmounted 12U 600x600 glassdoor, black (19-6612) -
väggmonterat du säker på detta?

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crydaz:

de skåp du länkar till
är ett DELTACO 19" Rack Wallmounted 12U 600x600 glassdoor, black (19-6612) -
väggmonterat du säker på detta?

Inte alls faktiskt, lite därför jag söker kommentarer här. Främst om det skulle vara möjligt att ställa på ett golv då jag inte hittat något skåp som är ett "golvskåp" men samtidigt litet.

Eller syftar du på att det är ett dåligt märke generellt eller dyl.?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

de där e ett väggskåp används primärt till switchar etc
max vikt 60 kg de för grunt för dagens servrar

http://www.serverskåp.se/

http://www.serverskåp.se/45-600x800

ska du ha pizzakartonger så gå på

större djup 800 * 800*1200 ex

skåpen kommer med olika settings etc en del med glasdörr en del med mesh dörrar etc

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crydaz:

de där e ett väggskåp används primärt till switchar etc
max vikt 60 kg de för grunt för dagens servrar

http://www.serverskåp.se/

http://www.serverskåp.se/45-600x800

ska du ha pizzakartonger så gå på

större djup 800 * 800*1200 ex

skåpen kommer med olika settings etc en del med glasdörr en del med mesh dörrar etc

Ok, men i övrigt är det inget speciellt med "väggskåp"? Ang vikten har jag kollat på det och tror inte jag kommer över iom att det är så litet och storleken (endast 600 i djup) var för att det blev lite väl trångt i lägenheten med större

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

hm

de ju inte gjort som ett golvskåp

sen om du väljer för smått skåp så är det möjligt att visa servrar kommer göra så du inte kan stänga
skåpet

De flesta nya servrar är 70 cm djupa eller 80cm då sticker de ut ganska mycket

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crydaz:

hm

de ju inte gjort som ett golvskåp

sen om du väljer för smått skåp så är det möjligt att visa servrar kommer göra så du inte kan stänga
skåpet

De flesta nya servrar är 70 cm djupa eller 80cm då sticker de ut ganska mycket

Såklart, dock har dom chassina jag tittat på bara varit max 600mm djupa. Lite för att det som sagt ska gå ihop platsmässigt i hemmet.
Tanken är lite att bara köpa rack och chassi löst (kommer klämma i lite gamla datordelar i ett 4U chassi som verkade vara det ända där lite gamla grejer platsade bra, men vill ändå ha rackskåp så man har möjlighet att uppgradera). Men är 600mm djup (och bredd) kanske för lågt siktat om man någon gång vill uppgradera i framtiden?
Precis som du säger så är många nya servrar 70-80 i djup. En lite öppen fråga, är det smartare att sikta på "öppet" skåp istället, alltså som saknar back och framsida så har man inte samma typ av begränsning?

Ang. att det inte är ett "golvskåp" så kan jag som sagt inte se några skillnader (rätta mig gärna om jag har fel) mer än storlekarna. Tex så hittar jag inget "väggskåp" på fler än 12U och samtidigt inget "golvskåp" på mindre än 15U.
Men som sagt, jag rättas gärna om jag skulle ha fel.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorixx:

Såklart, dock har dom chassina jag tittat på bara varit max 600mm djupa. Lite för att det som sagt ska gå ihop platsmässigt i hemmet.
Tanken är lite att bara köpa rack och chassi löst (kommer klämma i lite gamla datordelar i ett 4U chassi som verkade vara det ända där lite gamla grejer platsade bra, men vill ändå ha rackskåp så man har möjlighet att uppgradera). Men är 600mm djup (och bredd) kanske för lågt siktat om man någon gång vill uppgradera i framtiden?
Precis som du säger så är många nya servrar 70-80 i djup. En lite öppen fråga, är det smartare att sikta på "öppet" skåp istället, alltså som saknar back och framsida så har man inte samma typ av begränsning?

Ang. att det inte är ett "golvskåp" så kan jag som sagt inte se några skillnader (rätta mig gärna om jag har fel) mer än storlekarna. Tex så hittar jag inget "väggskåp" på fler än 12U och samtidigt inget "golvskåp" på mindre än 15U.
Men som sagt, jag rättas gärna om jag skulle ha fel.

Priset på väggskåp och vad golvskåp avslöjar att golvskåpet har mer hårdvara gjort för.server och väggskåp switch etc ev nån lätt server halvformat

Öppna ställning brukar.ligga på max vikt på 150kg

Ex en av mina chassin tom väger 40kg

jo de därför bland annat jag valt bort pizza burkarna hemma pga plats och ljudmässigt låter dessa mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av crydaz:

Priset på väggskåp och vad golvskåp avslöjar att golvskåpet har mer hårdvara gjort för.server och väggskåp switch etc ev nån lätt server halvformat

Öppna ställning brukar.ligga på max vikt på 150kg

Ex en av mina chassin tom väger 40kg

jo de därför bland annat jag valt bort pizza burkarna hemma pga plats och ljudmässigt låter dessa mer

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, såklart behöver ju ett större rackskåp bära mer i vikt, så långt är jag med.
Jaså, dom kan börja väga uppemot så mycket alltså? Ja för jag kollat lite på en 9-12U då jag i princip vill ha server, kanske klämma i en annan/byta ut den i framtiden. Någon fläktenhet (om sånt behövs) och ev. någon router/brandvägg eller dyl. Jag tror väl att 9U och maxvikt på 60kg borde räcka, samtidigt vill man ju inte stå på kanten och svaja där riktigt heller.. men det känns samtidigt något overkill att behöva kliva upp på en 15-20U när jag troligen inte ens kan fylla hälften.

Och 600x600x(X antal U) tror jag det kommer landa på i början, så får ev. framtida serverköp begränsas av det tills den dag man flyttat och kan ha "riktiga" skåp.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem

Om du vill ha servrar i skåpet skulle jag inte köpa ett med mindre djup än 1000mm, gärna 1200mm. Bredden i skåpet är inte lika viktigt, 600mm räcker oftast.