Permalänk
Expertgissare

Ny dator till äldre par!

Hej alla glada, jag har fått det stora uppdraget att fixa en ny dator åt min sambos farföräldrar. Det datorn ska användas främst till är att betala räknigar, surfa på nätet, lagra och kolla på bilder samt skriva lite mejl. Inget speciellt krävande vill säga, men skulle behöva lite åsikter om eventuella förbättringar mm.
Ingen speciell budget men ju billigare ju bättre, men inte över 4000.

En billig dator jag satt ihop, är en ssd, men ska vara en mekanisk istället.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6580198/2014-03-15

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Du saknar Windows.
Jag tycker att du ska bespara dig en massa jobb och helt enkelt ta med dem till Elgiganten eller Siba och köpa en färdig dator. Den kanske inte kommer att bli fullt lika tweakad som det du kan bygga själv, men det är inget de behöver ändå.

Några förslag:
http://www.siba.se/product/15453200/lenovo-q190-1017-4-500?re...
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

eller en nuc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av versions:

eller en nuc

Jag skulle vilja klassa mitt första förslag som en nuc.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Köp en enkel laptop till dem istället. Typ en sån här eller nåt liknande:
http://www.dustinhome.se/product/5010759322/lenovo-thinkpad-e...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Jag skulle vilja klassa mitt första förslag som en nuc.

Det är mer en Thin Client.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MushiMushi:

Det är mer en Thin Client.

Det är mer en Nuc än en Thin Client.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MushiMushi:

Det är mer en Thin Client.

En tunn klient är något helt annat. Detta är en fullfjädrad dator, den är bara liten. En tunn klient kan du oftast inte göra mycket med om du kör den stand alone.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Expertgissare

Tack alla som svarat, jag har funderat på om man ska köpa en Intel NUC men den har ingen cd/dvd spelare. Det är inget dom använder speciellt mycket men kan vara bra att ha. Tänkte jag skulle ta den från deras gamla dator som pajat. (vilket är det enda som går att rädda)
Har kollat lite men tycker att enda fördelen med NUC'en är att den är liten, är det inte bättre prestanda för pengen med det paketet jag plockat ihop?
Kan tillägga att jag har tänkt installera Linux Mint (eller liknande) på den så därav jag inte valt något OS

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Edvin-89:

Tack alla som svarat, jag har funderat på om man ska köpa en Intel NUC men den har ingen cd/dvd spelare. Det är inget dom använder speciellt mycket men kan vara bra att ha. Tänkte jag skulle ta den från deras gamla dator som pajat. (vilket är det enda som går att rädda)
Har kollat lite men tycker att enda fördelen med NUC'en är att den är liten, är det inte bättre prestanda för pengen med det paketet jag plockat ihop?
Kan tillägga att jag har tänkt installera Linux Mint (eller liknande) på den så därav jag inte valt något OS

Säker på att det inte är någon gammal IDE ODD då?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av DavidtheDoom:

Säker på att det inte är någon gammal IDE ODD då?

Nu när du skrev det så var jag tvungen att kolla upp det, och så var det ju så klart. Ok då har jag öppen för förslag
Men har fortfarande funderingar om det jag skrev innan, om det är mer prestanda för pengarna att plocka ihop en dator än en färdig NUC/liknande.?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Edvin-89:

Nu när du skrev det så var jag tvungen att kolla upp det, och så var det ju så klart. Ok då har jag öppen för förslag
Men har fortfarande funderingar om det jag skrev innan, om det är mer prestanda för pengarna att plocka ihop en dator än en färdig NUC/liknande.?

Jo då, ditt paket ger mer kräm för pengen. Hade dock valt ett bättre nätagg. Just Corsairs CX serie är pissig. Ta den modulära varianten CX430M eller något annat nätagg. Du klarar dig på under 150W utan problem så ta ett vettigt klent nätagg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Edvin-89:

Nu när du skrev det så var jag tvungen att kolla upp det, och så var det ju så klart. Ok då har jag öppen för förslag
Men har fortfarande funderingar om det jag skrev innan, om det är mer prestanda för pengarna att plocka ihop en dator än en färdig NUC/liknande.?

Jag är tveksam till att man får mer prestanda för pengarna i den prisklassen om man inkluderar Windows, vilket jag för övrigt tycker att du ska göra. Jag skulle inte vilja slänga på någon som inte kan så mycket en Linux dist. Även om det kanske funkar för det mesta så minskar det deras möjligheter drastiskt att få hjälp om det blir problem. Vidare så är det inte alltid lika enkelt att installera olika program. De kanske inte ens finns till Linux. För att inte tala om drivrutiner.

Ovanpå detta så skapar du dig själv en hel del mer jobb genom att du bygger dator. Vad händer om den börjar strula om 6 mån? Köper de en färdig åker de tillbaka till butiken och får den lagad. Bygger du så kommer mest troligt du att få sitta och felsöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo då, ditt paket ger mer kräm för pengen. Hade dock valt ett bättre nätagg. Just Corsairs CX serie är pissig. Ta den modulära varianten CX430M eller något annat nätagg. Du klarar dig på under 150W utan problem så ta ett vettigt klent nätagg.

Ok tack för tipset ska kolla vad jag kan hitta.

Skrivet av giplet:

Jag är tveksam till att man får mer prestanda för pengarna i den prisklassen om man inkluderar Windows, vilket jag för övrigt tycker att du ska göra. Jag skulle inte vilja slänga på någon som inte kan så mycket en Linux dist. Även om det kanske funkar för det mesta så minskar det deras möjligheter drastiskt att få hjälp om det blir problem. Vidare så är det inte alltid lika enkelt att installera olika program. De kanske inte ens finns till Linux. För att inte tala om drivrutiner.

Ovanpå detta så skapar du dig själv en hel del mer jobb genom att du bygger dator. Vad händer om den börjar strula om 6 mån? Köper de en färdig åker de tillbaka till butiken och får den lagad. Bygger du så kommer mest troligt du att få sitta och felsöka.

Jag har inga problem med att bygga och supporta, att dom ska lära sig Windows 8 är nog svårare och mer jobb än att lära dom Linux Mint, Mint är mer likt XP än Windows 8. Dom kommer att använda 3-4 program som finns för Linux och som dessutom kommer förinstallerade i Mint, jag behöver alltså bara konfigurera mejlklienten, installera några tillägg i Firefox, lägga genvägar till de programmen på skrivbordet och så är det typ klart.
Har jag otur så krånglar det med drivrutiner, men om allt ska fungera på en gång, varför/hur ska man kunna lära sig något någonsin. Blir det problem så får jag lösa det och samtidigt lära mig något
Dessutom att köpa något från tex Elgiganten, Siba (butiker) kan jag inte rekommendera till någon, och speciellt inte till några som inte har speciellt mycket kunskap om det dom ska köpa och lätt blir osäkra.

Kan tillägga att dom var in i en butik och skulle kolla på en ny dator, försäljaren var väldigt trevlig och ville sälja många fina dyra datorer med skärm och hela faderuttan, men dom behövde bara en dator förklarade dom men det kunde säljaren inte godta och fortsatte försöka pracka på dom allt extra, när dom då frågade om dom kunde få någon broschyr/reklamblad som dom kunde ta hem och visa "ungdomen" så blev de i butiken inte lika trevliga längre och snäste bara att dom kunde kolla på hemsidan, vände dom ryggen åt och gick. Men det är inte det vi diskuterar här så förlåt för den långa off-topic texten.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av giplet:

Jag är tveksam till att man får mer prestanda för pengarna i den prisklassen om man inkluderar Windows, vilket jag för övrigt tycker att du ska göra. Jag skulle inte vilja slänga på någon som inte kan så mycket en Linux dist. Även om det kanske funkar för det mesta så minskar det deras möjligheter drastiskt att få hjälp om det blir problem. Vidare så är det inte alltid lika enkelt att installera olika program. De kanske inte ens finns till Linux. För att inte tala om drivrutiner.

Ovanpå detta så skapar du dig själv en hel del mer jobb genom att du bygger dator. Vad händer om den börjar strula om 6 mån? Köper de en färdig åker de tillbaka till butiken och får den lagad. Bygger du så kommer mest troligt du att få sitta och felsöka.

Jo men elgiganten fungerar ju så bra:

"Elgiganten.exe har slutat att fungera"

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo då, ditt paket ger mer kräm för pengen. Hade dock valt ett bättre nätagg. Just Corsairs CX serie är pissig. Ta den modulära varianten CX430M eller något annat nätagg. Du klarar dig på under 150W utan problem så ta ett vettigt klent nätagg.

Vad tror du om FSP's nätagg, är dom något att ha eller ska man ta den något dyrare Be Quiet?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Edvin-89:

Vad tror du om FSP's nätagg, är dom något att ha eller ska man ta den något dyrare Be Quiet?

Den ska vara helt okej.
FSP rent allmänt är i toppen av alla tillverkare (FSP tillverkar även många av Bequiets nätagg).

Kan vara någon av Haswells Deep-sleep funktioner som inte fungerar med nätagget. Dock är dessa funktioner alltid avstängda innan man själv sätter igång dessa på desktop.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av DavidtheDoom:

Den ska vara helt okej.
FSP rent allmänt är i toppen av alla tillverkare (FSP tillverkar även många av Bequiets nätagg).

Kan vara någon av Haswells Deep-sleep funktioner som inte fungerar med nätagget. Dock är dessa funktioner alltid avstängda innan man själv sätter igång dessa på desktop.

Låter bra, jag och min sambos farföräldrar tackar för hjälpen

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB