Asus Z87-Pro V Edition med Asus HD7870 DCv2

Permalänk
Medlem

Asus Z87-Pro V Edition med Asus HD7870 DCv2

Jag har precis snickrat ihop en ny datta som består av följande:
Fractal design Define R4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1350077
Fractal design Newton R3 600W: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1339092
Asus Z87-Pro V Edition, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2176043
Intel Core i7 4770k, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1916688
Crucial Ballistix Tactical, 2x8GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1250546
Asus Radeon HD7870 DC2v2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1285244
Intel SSD 520 240gb, 2st raid1: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080283

Allt är nytt förutom grafitkortet som satt i gamla datorn och där fungerade det felfritt i 16x.

Processorn är vattenkyld och hela kylningen av herrejössesmaskinen fungerar klanderfritt, processorn ligger oftast runt 26grader och resten av systemet ligger under 30grader. Sammanlagt 3st 140mm fläktar står för ventilationen i lådan.
Med detta sagt vill jag påpeka att det inte är något problem med värme eller ventilation i lådan.
Moderkortet kör även på nyaste BIOS från december.

Första gången jag startade datorn så fick jag inte upp någon bild på skärmen och själva datorn verkade bara gå i nån sorts POST-loop utan att komma vidare. Jag misstänkte först nätagget men efter lite gågglande så kom jag fram till att det räcker till gott och väl med 600W. Grafitkortet satt i PCIEx16_1 (som enligt manual och sunt förnuft är den primära för grafitkort).

Jag flyttade kortet till PCIEx16_2 istället och då startade herrejössesmaskineriet, dock med ett par felmeddelanden om systemresurser (thunderbolt (finns inte ens på kortet) hade blivit avstängt, och jag rekommenderades att stänga av SATA, LAN, WIFI och BT). Av dessa är både WIFI och BT avstängt, då de inte ens finns.

Datorn startade dock upp som den skulle och jag lyckades installera windows, en hop program och massa spel. Systemet levererade långt över 100FPS när jag spelade Dead Island på högsta grafitinställningar så jag anade inga oråd.
När jag däremot installerade en skrivbordsgadget för att se temp osv på kortet så såg jag att PCIe bara gick i 8x.

Gårdagen gick åt till att forska i detta och försöka få fart på kortet i PCIEx16_1 eller få det att gå i 16x på PCIEx16_2.
Jag provade stänga av i stort sett allt på moderkortet, från USB till SATA och prova kortet i båda portarna.
Det sista ja gjorde innan jag gav upp var att prova "Load optimized defaults" i BIOS, inte ens detta hjälpte. Grafitkortet vägrar starta i PCIEx16_1 och går i 8x på PCIEx16_2 oavsett vad jag gör.
Kortet är för stort för att ens få in i PCIEx16_3 så detta har jag ej provat.

Så här säger manualen om resurserna på moderkort/PCIE. EHCI är USB3 vad jag förstått.

Ignorera texten om surge, det hände bara den gången då jag hade lite för bråttom att börja koppla efter ja stängt av strömmen.

Allt avstängt.

Allt avstängt.

Det går bara i 8x oavsett hur mycket jag stänger av på moderkortet.

Detta gör datorn när grafitkortet sitter i PCIEx16_1

Ikväll tänkte jag prova ett par sista grejer innan jag ger upp:

  • Koppla ur USB3-sladden som går till USB3-kontakterna på chassit

  • Testa så att kortet inte gått sönder under flytten till nya datorn genom att installera det i förra datorn igen

Om någon känner igen beteendet hos datorn eller vet vad som kan vara galet så är jag väldigt tacksam för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Känns som det är något fel på PCIEx16_1.
PCIEx16_2 ska väl enligt manualen i ge mer än x8? Det är väl 1 och 3 som ger x16?
Provat en BIOS update eller annat grafikkort? 8 pinns i ordentligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Känns som det är något fel på PCIEx16_1.
PCIEx16_2 ska väl enligt manualen i ge mer än x8? Det är väl 1 och 3 som ger x16?
Provat en BIOS update eller annat grafikkort? 8 pinns i ordentligt?

Jag misstänker också PCIEx16_1 men man kan ju aldrig vara helt säker, och ibland så kan det vara den minsta grejen man missar som sabbar.
Vad jag kan utläsa av manualen, så kommer jag pckså fram till att PCIEx16_2 levererar max 8x med 2 kort, N/A vid ett kort.
Moderkortet använder senaste bios som finns på Asus hemsida, grafitkortet verkar inte ha något annat bios att uppdatera till förutom "ASUS VGA Card UEFI VBIOS update tool". Inte den blekaste vad det är eller gör?

Som jag nämnde tidigare så skulle jag testa lite ikväll med att koppla ur USB3 och prova så grafitkortet e helt genom o köra igång det i gamla datorn. Detta avslutades nyss och jag är väl inte direkt förvånad över resultatet;
Kopplade ur USB3-sladden, USB2-sladden och alla SATA-kontakterna från moderkortet och flyttade grafitkortet till PCIEx16_1. Samma oändliga POST-loop som med alla dessa sladdar inkopplade. Även om det kändes lite som om det gick lite saktare innan den började om.

Satte ihop gamla datorn och stoppade i gamla datorn, datorn startade upp utan gnäll och kortet gick i 16x (se bild). Provade även köra lite belastning på det i GPU-Z och det var inga som helst problem. Effektmätaren visade på ungefär 140W under belastning vilket är långt ifrån max på både nya och gamla nätaggen.
För att utesluta det nya nätagget också så kopplade jag in gamla nätagget till nya datorn, grafitkortet i PCIEx16_1 gav precis samma resultat som med det nya nätagget, en oändlig POST-loop.

Provade Asus PC Diagnostivs på PCI(E), det tog ½sek och sen sa den OK.

Grafitkort i min gamla dator, går i x16.

Detta möttes jag efter jag var klar med allt och hade stoppat in kortet i PCIEx16_2 igen.

Jag börjar få slut på idéer om det inte är moderkortet det är fel på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KungFredda:

*text*

https://www.youtube.com/watch?v=5Kx6hkHs3cY

Detta gör datorn när grafitkortet sitter i PCIEx16_1

Hej,

I ditt videoklipp ser man att datorn växlar mellan Q-kod 15 och 71, fram och tillbaka. Kod 15 hör till pre-EFI-fasen och ett viktigt moment som görs då är att initialisera systemminne åt nästa fas, som är DXE. Kod 71 hör till början på DXE-fasen, och då laddas alla drivrutiner in, processorn, chipset etc. initieras för att göra datorn beredd att boot:a operativsystemet. Just kod 71 betyder 'PCH DXE SMM initialization is started'. Att koderna växlar fram och tillbaka tror jag beror på att något inte blev rätt under pre-EFI-fasen. Och då försöker datorn göra om det som misslyckades genom att gå tillbaka till ett tidigare skede och börja om, men lyckas inte, och så fortsätter det mellan kod 15 och 71.

Ställ om till default BIOS-inställningar, testa att ta ut alla minnesstickor och starta datorn med bara en RAM-sticka i slotten DIMM_A2. Ha kvar grafikkortet i PCIeX16_1 när du gör det. Testa några olika RAM-stickor om du har. Kommer datorn förbi kod 71?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

I ditt videoklipp ser man att datorn växlar mellan Q-kod 15 och 71, fram och tillbaka. Kod 15 hör till pre-EFI-fasen och ett viktigt moment som görs då är att initialisera systemminne åt nästa fas, som är DXE. Kod 71 hör till början på DXE-fasen, och då laddas alla drivrutiner in, processorn, chipset etc. initieras för att göra datorn beredd att boot:a operativsystemet. Just kod 71 betyder 'PCH DXE SMM initialization is started'. Att koderna växlar fram och tillbaka tror jag beror på att något inte blev rätt under pre-EFI-fasen. Och då försöker datorn göra om det som misslyckades genom att gå tillbaka till ett tidigare skede och börja om, men lyckas inte, och så fortsätter det mellan kod 15 och 71.

Ställ om till default BIOS-inställningar, testa att ta ut alla minnesstickor och starta datorn med bara en RAM-sticka i slotten DIMM_A2. Ha kvar grafikkortet i PCIeX16_1 när du gör det. Testa några olika RAM-stickor om du har. Kommer datorn förbi kod 71?

Ikväll har jag plockat ur grafitkortet, laddat optimerade inställningar i bios och plockat ur ram-pinnarna ur datorn. Provade stoppa i grafitkortet i slot 1 och Q-räknaren stannade på någon siffra (kommer ej ihåg vilken) samtidigt som den röda lampan vid minnes-slottarna lyste rött. Ingen loop bara gnäll om att det inte fanns något ram installerat, ingen större överraskning.
Stoppade i en pinne i DIMM_A2 och startade, datorn gick in i samma loop som förut (15/71). Plockade ur pinnen och tog en pinne från andra datorn (minne som är identiskt med dem jag har i denna datorn) och satte i DIMM_A2. Samma loop igen (15/71).
Plockade ur pinnen och satte tillbaka den i andra datorn. Stoppade in denna datorns ena pinne i DIMM_B2, samma loop igen (15/71).
Jag gav upp, stoppade in andra pinnen i DIMM_A2 och flyttade tillbaka grafitkortet till PCIEx16_2, laddade bios-inställningarna, nutid.

Igårkväll körde jag "Intel Processor Diagnostic Tool" både full test och burn-in test i 60min utan problem. Även ett komplett ram-test med windows 7 inbyggda ram-testprogram. Inga problem där heller.
Som det är nu så sitter grafitkortet i slot2 och går i 8x och förutom en oannonserad bluescreen/omstart igår (felkod 124, hårdvarufel) så fungerar datorn som den ska.
Jag ska låna en kompis grafitkort i veckan och se om det funkar i PCIEx16_1. Efter det testet tror jag inte det finns så mycket annat att testa ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KungFredda:

Ikväll har jag plockat ur grafitkortet, laddat optimerade inställningar i bios och plockat ur ram-pinnarna ur datorn. Provade stoppa i grafitkortet i slot 1 och Q-räknaren stannade på någon siffra (kommer ej ihåg vilken) samtidigt som den röda lampan vid minnes-slottarna lyste rött. Ingen loop bara gnäll om att det inte fanns något ram installerat, ingen större överraskning.
Stoppade i en pinne i DIMM_A2 och startade, datorn gick in i samma loop som förut (15/71). Plockade ur pinnen och tog en pinne från andra datorn (minne som är identiskt med dem jag har i denna datorn) och satte i DIMM_A2. Samma loop igen (15/71).
Plockade ur pinnen och satte tillbaka den i andra datorn. Stoppade in denna datorns ena pinne i DIMM_B2, samma loop igen (15/71).
Jag gav upp, stoppade in andra pinnen i DIMM_A2 och flyttade tillbaka grafitkortet till PCIEx16_2, laddade bios-inställningarna, nutid.

Igårkväll körde jag "Intel Processor Diagnostic Tool" både full test och burn-in test i 60min utan problem. Även ett komplett ram-test med windows 7 inbyggda ram-testprogram. Inga problem där heller.
Som det är nu så sitter grafitkortet i slot2 och går i 8x och förutom en oannonserad bluescreen/omstart igår (felkod 124, hårdvarufel) så fungerar datorn som den ska.
Jag ska låna en kompis grafitkort i veckan och se om det funkar i PCIEx16_1. Efter det testet tror jag inte det finns så mycket annat att testa ?

Nä, efter det är det nog RMA på moderkortet som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade oxå problem med liknande med mitt Maximus V Gene när jag skaffade det. Hoppade fram Och tillbaka mellan Q-koder. Efter att ha testat allt (Clear CMOS, olika minnen i olika platser, olika BIOS, u Name it..) så plockade jag ut batteriet, lät det va ute i några min och satte i det igen. Datorn har funkat flawless sen dess (förutom att ett av mina grafikkort har börjat krångla).
Kanske inte är samma som ditt problem, men om du inte testat så testa (har bara skummat igenom inläggen snabbt. Clear CMOS hjälpte inte heller?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jag hade oxå problem med liknande med mitt Maximus V Gene när jag skaffade det. Hoppade fram Och tillbaka mellan Q-koder. Efter att ha testat allt (Clear CMOS, olika minnen i olika platser, olika BIOS, u Name it..) så plockade jag ut batteriet, lät det va ute i några min och satte i det igen. Datorn har funkat flawless sen dess (förutom att ett av mina grafikkort har börjat krångla).
Kanske inte är samma som ditt problem, men om du inte testat så testa (har bara skummat igenom inläggen snabbt. Clear CMOS hjälpte inte heller?

De e ju helt klart värt att testa, tack för tipset.

Får man fråga när och varför grafitkortet började krångla för dig, var det iom detta problem eller kom det senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

De e ju helt klart värt att testa, tack för tipset.

Får man fråga när och varför grafitkortet började krångla för dig, var det iom detta problem eller kom det senare?

Hmm, typ för nån månad sen. Har inte orkat kolla vad det är. Orkar inte riktigt tömma loopen då ett 7950 räcker gott å väl för DayZ som är typ det enda jag spelar nu. Tror det är nån kortslutning i kortet eller så för datorn vägrar starta om PCI-E kablarna är inkopplade till det kortet. Datorn funkar klockrent, klockar stabilt och allt annat är som det ska, så tror det är kortet som strular och inte moderkortet.
Lirar mer eller mindre bara DayZ Epoch nu för tiden och ett 7950 räcker gott å väl till det.. Annat äre om jag tar upp BF4 igen, då lär det andra behövas. Men orkar inte riktigt tömma loopen för att plocka ut kortet för att kolla vare är för fel

Hoppas det löser sig för dig!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Jag hade oxå problem med liknande med mitt Maximus V Gene när jag skaffade det. Hoppade fram Och tillbaka mellan Q-koder. Efter att ha testat allt (Clear CMOS, olika minnen i olika platser, olika BIOS, u Name it..) så plockade jag ut batteriet, lät det va ute i några min och satte i det igen. Datorn har funkat flawless sen dess (förutom att ett av mina grafikkort har börjat krångla).
Kanske inte är samma som ditt problem, men om du inte testat så testa (har bara skummat igenom inläggen snabbt. Clear CMOS hjälpte inte heller?

Jag stängt av o kopplade ur allt ur datorn, flyttade jumpern till 2-3 för att resetta cmos samt plockade ur batteriet. Satte mig och började svara i en sifo-undersökning ja fått när fotogenlampans glasskydd sprack o ramlade ut över hela golvet. Så cmos resettades i ungefär en halvtimme de tog att plocka upp allt glas samt dammsuga.
Satte in batteri, flyttade över jumpern och kopplade in ström o skärmkontakt samt startade. Datorn dundrade igång och en massa siffror rabblade på displayen. När den kom till 71 stängde den av sig själv ett par sek. När den startat igen så fortsatte den i samma loop som förut, men lite saktare den här gången. Jag noterade att den stannade ganska länge på nummer 66 innan den fortsatte.
Imorrn ska jag prova en kompis geforce 9800 och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Nä, efter det är det nog RMA på moderkortet som gäller.

Ikväll kom en kompis över med sitt grafitkort, precis innan han kom så hade jag demonterat mitt grafitkort och nollställt bios genom att flytta clr cmos-jumpern så hans kort (GeForce 9800GT) skulle få en ny fräsh dator att bo i i en stund.
Jag hade inga större förväntningar att datorn skulle göra annat än loopa så jag startade datorn och pratade väl mest medan datorn gjorde sin vanliga uppstart+avstängning+uppstart.
Men jag fick bild på skärmen och bios sa åt mig att ändra inställningar. Smått chockad/överraskad gick ja in i bios o kollade PCIEx16_1 och det tuffade på i 16x. Jag laddade mina sparade inställningar och startade om datorn, windows laddade, installerade drivrutiner och startade om.

Eftersom jag inte var beredd på att datorn ens skulle komma förbi post så hade jag inget planerat i test-väg, så...
Jag provade Dead Island på inställningarna ja kört med på mitt kort (2560x1440, max) och jag fick ut runt 25fps och det kändes lite allmänt slött o ryckigt. Antagligen för att kortet är lite slöare än mitt.
Provade även plants vs zombies (online flash-spel) och det halvhackade lite också men jag vet inte riktigt hur bra test det är för att testa själva moderkort-grafitkort.

Själva kortet gick som sagt i 16x, dock bara v2.0 då kortet inte hade stöd för 3.0. Se screenshot nedan från GPU-Z

Jag var helt inne på att det var moderkortet som var defekt, men nu lutar det åt att grafitkortet inte riktigt har allt mjöl i pannkakssmeten.
Hur ska jag göra, tala med kundservice på företaget jag köpte grafitkortet och påbörja ett garantiärende eller ska jag kontakta företaget jag köpte moderkortet från för garantiärende?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KungFredda:

Ikväll kom en kompis över med sitt grafitkort, precis innan han kom så hade jag demonterat mitt grafitkort och nollställt bios genom att flytta clr cmos-jumpern så hans kort (GeForce 9800GT) skulle få en ny fräsh dator att bo i i en stund.
Jag hade inga större förväntningar att datorn skulle göra annat än loopa så jag startade datorn och pratade väl mest medan datorn gjorde sin vanliga uppstart+avstängning+uppstart.
Men jag fick bild på skärmen och bios sa åt mig att ändra inställningar. Smått chockad/överraskad gick ja in i bios o kollade PCIEx16_1 och det tuffade på i 16x. Jag laddade mina sparade inställningar och startade om datorn, windows laddade, installerade drivrutiner och startade om.

Eftersom jag inte var beredd på att datorn ens skulle komma förbi post så hade jag inget planerat i test-väg, så...
Jag provade Dead Island på inställningarna ja kört med på mitt kort (2560x1440, max) och jag fick ut runt 25fps och det kändes lite allmänt slött o ryckigt. Antagligen för att kortet är lite slöare än mitt.
Provade även plants vs zombies (online flash-spel) och det halvhackade lite också men jag vet inte riktigt hur bra test det är för att testa själva moderkort-grafitkort.

Själva kortet gick som sagt i 16x, dock bara v2.0 då kortet inte hade stöd för 3.0. Se screenshot nedan från GPU-Z
http://t1.someimage.com/1pzNmEh.jpg

Jag var helt inne på att det var moderkortet som var defekt, men nu lutar det åt att grafitkortet inte riktigt har allt mjöl i pannkakssmeten.
Hur ska jag göra, tala med kundservice på företaget jag köpte grafitkortet och påbörja ett garantiärende eller ska jag kontakta företaget jag köpte moderkortet från för garantiärende?

Eftersom du kan starta din andra dator utan problem med ditt HD7870 så tror jag fortfarande att felet lutar åt moderkortet i nya datorn. Det är som om PCIe_1-sloten inte stödjer PCIe 3.0-grafikkort. Och det är också konstigt att du bara kan köra PCIe_2.sloten i X8 när ingen av de andra PCIe-sloten är upptagna. Du kan för säkerhets skull testa ditt HD7870 i din kompis dator. Ladda ner gratisversionen av ett Unigine-program för att stresstestakortet lite. Fungerar grafikkortet både i din kompis dator och i din gamla dator så är det förmodligen inget fel på det. Sedan finns det nog med anledningar att lämna in moderkortet till butiken du köpt det ifrån och få det felsökt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Eftersom du kan starta din andra dator utan problem med ditt HD7870 så tror jag fortfarande att felet lutar åt moderkortet i nya datorn. Det är som om PCIe_1-sloten inte stödjer PCIe 3.0-grafikkort. Och det är också konstigt att du bara kan köra PCIe_2.sloten i X8 när ingen av de andra PCIe-sloten är upptagna. Du kan för säkerhets skull testa ditt HD7870 i din kompis dator. Ladda ner gratisversionen av ett Unigine-program för att stresstestakortet lite. Fungerar grafikkortet både i din kompis dator och i din gamla dator så är det förmodligen inget fel på det. Sedan finns det nog med anledningar att lämna in moderkortet till butiken du köpt det ifrån och få det felsökt.

Det har faktiskt aldrig slagit mig att titta efter om grafitkortet gick i PCIe 3.0 eller 2.0 i gamla datorn.

Hur-som så slog de mig att jag ju faktiskt har en rätt kraftig dator som HTPC; Intel 3770K+Asus P8Z77-V Deluxe med 32GB ram osv osv. Denna dator köptes samtidigt som grafitkortet men de har aldrig suttit ihop.
Efter en stunds fipplande (fipplande som i riva isär nästan hela HTPCn) så fick jag ihop grafitkortet med ovan nämnd dator.
Kortet fick sitta i PCIEx16_1 precis där det ska sitta och windows startade även smärtfritt och jag dundrade in drivare och unigine ryssland.
På ett benchmark i unigine fick jag i stort sett samma resultat som med nya datorn, sånär som på 3 poäng (0,1fps bättre i HTPC). Jag sparkade igång GPU-Z och såg att kortet gick i x16 1.1 vilket kortet brukar göra när det är obelastat för att spara kräm. Klickade igång render test för att se vad som händer. Kortet hoppade upp till x16 2.0 vilket ju faktiskt är en förbättring. För att dubbelkolla så körde jag unigine och kollade gpu-z direkt efter, men även då gick den bara i x16 2.0.
Snilleblixt! Jag ändrar i bios under NB PCIe config för att tvinga kortet i olika generationers PCIe. Sagt och gjort, jag ändrade till:
Gen1: Kortet körde på i x16 1.1 i GPU-Z oavsett belastning eller ej.
Gen2: Kortet körde på i x16 1.1 vid obelastat och hoppade upp till 2.0 vid belastning (render test)
Gen3: Kortet inaktiveras av moderkort/bios antar jag. Windows startas men grafitkortet ger ingen bild öht och dyker inte upp i varken enhetshanteraren eller bios.
Vafalls! Har jag nyaste bios i HTPC? Nej, så jag uppdaterar till nyaste, resultatet blir detsamma.
Provar köra på optimized defaults, samma sak.

Tvingar kortet till Gen3 i bios, kortet inaktiveras/försvinner.

Kortet funkar i Gen2 utan att gnälla.

Kortet tillbaka i nya datorn; PCIe x8 3.0 under belastning.

Min teori om mjölet i smeten för grafitkortet verkar helt klart stämma. Antingen de eller så har jag 2 defekta moderkort.
Fram tills jag började skriva denna post och sneglar till på GPU-Z som går i bakgrunden, PCI-E x8 3.0 går kortet i.

Så 3.0 verkar inte vara något problem i 8x, men så fort kortet vill gå i x16x i 3.0 så vill de inte alls vara med.
Men då är frågan varför HTPCn inaktiverar kortet och startar datorn utan det medan den nya datorn går in i en oändlig loop utan att lyckas starta?

Det enda testet jag har kvar nu är att testa ett nyare grafitkort som klarar av 16x och 3.0, vilket kortet jag lånade i veckan inte gjorde. Tyvärr har jag inte tillgång till ett sådant kort och köpa ett bara för att testa är lite utanför min budget.

Edit: Jag fick en snilleblixt till: om jag tvingar kortet till Gen2 i bios så borde det fungera i nya datorn. Detta testade jag precis efter jag postat denna. Nu sitter grafitkortet i PCIEx16_1 och är tvingad till Gen2 så nu går det bara i 2.0 på första PCIe-slotten. Men datorn startar istället för att loopa post i oändligheten.
Detta förklarar ju varför det lånade kortet fungerade; det var också bara Gen2.
Men fortfarande behöver jag ett Gen3-kort för att verkligen säkerställa att moderkortet är felfritt (?)

(?) Grafitkortet går i 16x Gen2 på 2 olika moderkort men tvärvägras i Gen3 på bägge. Gamla datorn har Intel P35 vilket betyder enbart PCIe Gen1 (1.1) så det förklarar varför jag inte upptäckt detta förrän nu.

Nytt test
Permalänk
Medlem

Jag fick svar från Dustinhome/Asus service rörande detta;
2014-05-13 12:22:06: Kom åter från Leverantör, inga fel funna. Test OK, returneras till kund #

Ska ta o prova kortet hemma hos en kompis o se om det funkar i 3.0/16x där.
Om de inte gör de å vet ja inte riktigt vad jag ska göra för de har ju felsökt det till att inte vara defekt.
Om det funkar där så får jag ta o reklamera 2st moderkort, för det är helt klart fel någonstans i hittills 2 kedjor.

Går det att få en mer detaljerad felsökningslogg eller motsvarande från Asus felsök/support ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KungFredda:

Jag fick svar från Dustinhome/Asus service rörande detta;
2014-05-13 12:22:06: Kom åter från Leverantör, inga fel funna. Test OK, returneras till kund #

Ska ta o prova kortet hemma hos en kompis o se om det funkar i 3.0/16x där.
Om de inte gör de å vet ja inte riktigt vad jag ska göra för de har ju felsökt det till att inte vara defekt.
Om det funkar där så får jag ta o reklamera 2st moderkort, för det är helt klart fel någonstans i hittills 2 kedjor.

Går det att få en mer detaljerad felsökningslogg eller motsvarande från Asus felsök/support ?

Hej,
Vi behöver grafikkortets serienummer för att kolla det. PM:a mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med samma hårdvara. Hur gick det för dig?

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltage:

Jag har liknande problem med samma hårdvara. Hur gick det för dig?

Kortet gick fram o tillbaka till dustin 2ggr pga dåligt beskrivet fel från dustin till felsökarföretaget. Efter andra gången så kom det inte tillbaka utan jag fick ett nytt kort istället, ett Asus 280X med samma sorts kylare. Detta sålde jag dock till en kompis innan jag testade det och vad jag vet så fungerar det felfritt.
Jag köpte istället ett 290X med vattenkylare på och det funkar finfint.

Permalänk
Medlem

KungFredda grafikkort inte grafitkort

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x