Touchpad/scroll-wheel problem i Win8.1

Permalänk
Datavetare

Touchpad/scroll-wheel problem i Win8.1

Har notera ett problem där min inställning för hur många rader scrollhjulet ska flytta innehåller, något som även påverkar hur fort det scrollar med "two-finger-scroll" på touchplattan.

Antog först att det var problem med drivarna, men blir lite misstänksam när det är samma fel på touchpaden som med en helt vanlig USB-mus. Dessa två enheter kör ju med helt olika drivare.

"Lösningen" på problemet är att koppla in en USB-mus (om man inte gör det fungerar inte det som följer av någon anledning), öppna kontrollpanelen (sök inte på "mouse-settings", då hamnar man in ett Modern UI program som också kan sätta inställningarna på musen, men där fungerar inte fixen, ah joy of Win8...), öppna "mouse properties", gå till "Wheel" fliken. Vad man måste göra nu är klicka i "One screen at a time" som val för "Vertical Scrollning", klicka "Apply". Nu sätter man tillbaka den till "The following number of lines at a time", klicka "Apply". Nu är problemet "lagat" till nästa reboot.

Som sagt, trodde det var relaterat till min HW och/eller drivare, men det verkar vara relaterat till Win8.1 då många andra rapporterar liknande problem på helt andra laptop modeller/tillverkare än vad jag kör med. T.ex. denna och denna.

Någon med samma problem?
Någon som även råkar ha en lösning på problemet skilt från att installera Win7 (har en QHD-skärm och någon version innan Win8 är bara att glömma på den)?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer