Hjälp med val av civ.ing.-inriktning

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av civ.ing.-inriktning

Nu med mindre än en vecka kvar till ansökning till hösten börjar så börjar det ju bli dags att bestämma sig vilken inriktning man ska gå. Skulle vilja få en kort sammanfattning, helst från folk som går/har gått utbildningen, på följande utbildningar samt vilket typ av yrke man kan förvänta sig i verkligheten och inte något glorifierat lockyrke som utbildningarna ibland kan locka med.

Datateknik
Design och produktframtagning
Elektroteknik
Informationsteknik
Maskinteknik
Medieteknik

Har f.ö. riktat in mig på KTH just nu. Tack för svar!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

En mer "klassisk" utbildning är mer sannolik att gå hem hos fler arbetsgivare. Vad gäller gångbarhet skulle jag ranka maskinteknik, elektroteknik och datateknik som de tre främsta. Vad gäller maskinteknik så finns stora valmöjligheter att inrikta sig mot ganska olika ämnesområden. Åtminstone på LiU.

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer du hamna som konstruktör/programmerare inom industrin om du väljer maskin/elektro/data. Men det finns många andra jobb som säljare/inköpare, analytiker m.m. som kanske inte anses vara "ingenjörs jobb". Välj det du är intresserad av annars kommer det bli 5 år av tråk&pina.

Sedan _har jag fått uppfattningen_ av att KTH/Stockholm kan/är en tråkig student stad, med föreningsliv m.m. LTH, LiU och CTH ska vara bättre, kanske är jag partisk också men men..

Permalänk
Medlem

Du _kan_ ju även skjuta på framtiden vad du vill satsa på, genom att söka till öppen ingång. Inte lika glassigt och tufft som att komma in på något färdigt program på direkten men du får samtidigt viktig insyn i de flesta programmen, hinner bekanta dig med typen av människor på varje inritkning och få se vad som praktiskt försigår på andra kurser och vad för praktik/jobb man kan förvänta sig. Allt detta medan du förlorar nada. Egentligen förstår jag knappt ens varför det ens finns andra program än öppen för första året.
Bara ett alternativt om valet ger dig för mycket bry i dagarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast

Ah, den eviga frågan, det stora mysteriet, vad gör en ingenjör?

Jag har själv försökt få svar på den frågan i många år. Jag har försökt fråga min far men får bara svaret: "så lite som möjligt". Jag har frågat studievägledningen på diverse program och mest fått en axelryckning till svar. Nu är jag själv färdig civilingenjör och vet fortfarande inte exakt vad en civilingenjör faktiskt gör.

Grejen med ingenjörsutbildningar är att de är breda. Du kan göra lite vad du vill och många försvinner iväg långt ifrån vad de från början utbildade sig till. En civilingenjör är inte attraktiv för vad denne har lärt sig under sin studietid utan för att denne kan lära sig nya saker och lösa problem.

Så enklast är att välja något som intresserar dig. För det är fruktansvärt jobbigt att plugga in saker som inte är intressanta. Speciellt när du inser att du sedan antagligen behöver jobba med det tråkiga du pluggat in.

För övrigt är det ofta lätt att byta utbildning internt om du känner att du hamnat fel. De flesta läser ungefär samma matte första året så den brukar man kunna tillgodoräkna sig. Så att byta program efter en termin eller ett år är ofta inga större problem. Vidare kan du också inrikta dig en del senare när du är klar med kandidaten genom att välja en master som du tycker är intressant. Det är långt ifrån ovanligt att man väljer en master som hör till ett annat program. Själv började jag på teknisk fysik, bytte till kemiteknik och läste en master på maskinteknik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Vi har mest indekare hos oss (telekombolag), nån enstaka från maskin eller data. Kan lugnt säga att det enda nån av oss använt utbildningen till är till CV'et. Folk jobbar med marknadsförning, business development eller ren sälj, generellt har civilarna lite mer seniora eller chefsroller och sen har vi en del högskoleingenjörer eller systemvetare som sysslar med programmering och drift.

Permalänk
Medlem

Maskinarna hos mig(inom industrin) gör typ följande:
-Projektledare, sjukt populärt och inne nu. Allt ska köras i projekt, snygga tidsplaner i MS Project som går åt helvete. Projektledarroll innebär ju massor och varierar ju såklart från ställe till ställe. Men kort kan man väl säga att du ska genomföra ett projekt med en given summa pengar på en given tid. Du fördelar resurserna.
-Kontruktör, sitter och ritar plåtbitar med hål i i diverse CAD-program.
-Beräkningsingenjör, mycket hållfasthetsberäkningar i diverse FEM-program. Skäller på konstruktören som har överdimensionerat allt.
-Inköpare, lägger beställningar på tillverkning, standardgrejjer etc.. etc..
-Offertingenjör, pillrar med offertrar, har aldrig frågat vad hon gör egentligen men låter sjukt tråkigt iaf. Antar att hon skriver samt tar in offertrar
-Produktionstekniker, glider runt ute på golvet och ser till att produktionen har allt som behövs för att fortsätta producera. Får ofta ta skit från montörer m.m. för att all utrustning är skit och det var bättre förr. Behövs det nya produktionsverktyg ser produktionsteknikern till att det kommer fram.

Det jag skrivit ovan är vanliga typer jag kommit i kontakt med, vet inte om alla är civilare inom maskin men skulle tro det. Finns väl ungefär 1000 andra tjänster man också kan ha, civilare är ju ingen befattning som sådan så svårt att säga exakt vilken tjänst man kan tänkas jobba med.

Även om det är kort så får du kanske någon inblick iaf

Kan tillägga att jag själv "bara" är högskoleingenjör och jobbar som konstruktör och hållfberäkningar. Har även gjort en period ute på "golvet". Men har ändå hyffsad koll på vad civilarna har för konstigheter för sig.

Permalänk
Medlem

Kolla in Mekatronik, mekanik, elektronik och datateknik som jobbar tillsammans i harmoni. de flesta mekaniska system idag är mekatroniska. Ger en fin bredd men samtidigt så kan man götta ner sig i reglerteknik, programering och matte om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom era svar och det är väl främst data, el och maskin jag riktat in mig på, de andra lät mest intressanta att höra lite mer om.

Hur ser jobbmöjligheterna ut, för civilingenjörer i sig samt de olika inriktningarna, i övriga Europa och globalt?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Intressant, jag funderar själv på medieteknik. Ska följa den här tråden med intresse!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jag har läst igenom era svar och det är väl främst data, el och maskin jag riktat in mig på, de andra lät mest intressanta att höra lite mer om.

Hur ser jobbmöjligheterna ut, för civilingenjörer i sig samt de olika inriktningarna, i övriga Europa och globalt?

De är bra för ingenjörer i allmänhet, men samtidigt anställer de inte vem som helst. Svårt att säga exakt vilken som ger bäst möjligheter. Sen så säger jag det igen, välj något du är intresserad av. Då blir det mycket enklare att klara av skolan samtidigt som man blir mer motiverad att göra "karriär".

Permalänk

Läs det du känner för. Om du har höga betyg på högskolan vill alla anställa dig och detta inte för att du är kungen av linjär algebra, utan för att dina betyg visar att du har förmågan att lära dig mer eller mindre allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daragequiter:

Läs det du känner för. Om du har höga betyg på högskolan vill alla anställa dig och detta inte för att du är kungen av linjär algebra, utan för att dina betyg visar att du har förmågan att lära dig mer eller mindre allt.

Jag instämmer med den första meningen, men det finns inte mycket som tyder på att resten stämmer. Tvärtom pekar de indikationer som finns på att betygen har en rätt så begränsad betydelse för anställningsbarheten. De har främst betydelse om man skall söka doktorand- eller licentiandtjänster, men även då kommer de först i tredje hand som urvalsinstrument.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genomresa:

Jag instämmer med den första meningen, men det finns inte mycket som tyder på att resten stämmer. Tvärtom pekar de indikationer som finns på att betygen har en rätt så begränsad betydelse för anställningsbarheten. De har främst betydelse om man skall söka doktorand- eller licentiandtjänster, men även då kommer de först i tredje hand som urvalsinstrument.

Håller med, och kan tillägga att detta ofta gäller för bland annat ingenjörslinjer vilket ju är vad tråden handlar om, men att det kan skilja beroende på område. För exempelvis juridikstudenter brukar det vara ett extremt fokus på kursbetyg för att nå notarietjänstgöring (vilket anses meriterande i allmänhet, och ett måste för att bli advokat/domare), så till den grad att många elever hellre lämnar in blankt och får underkänt på ett prov så att de kan göra om det vid ett senare tillfälle (vilket man ofta inte får om man redan fått ett godkänt betyg på dessa linjer), än lämnar in något som de inte känner sig säkra på ska ge högt betyg.

På ingenjörslinjer så får man i regel göra om redan godkända prov så många gånger man vill för att höja betyg, men jag vet få som har utnyttjat detta (vilket också är anledningen till att det erbjuds, antar jag). Det brukar i så fall vara mer värt att lägga tiden på läsa ytterligare kurser för att bredda sin kompetens.

En bakomliggande tanke med att det fungerar så är ju dock att även det "lägsta" godkända betyget ska ställa relativt höga krav. Det brukar vara (beroende på kurs) en betydande del underkända resultat på tentor, utan att elever lämnar in blankt bara för att "spara betyget" .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Jag instämmer med den första meningen, men det finns inte mycket som tyder på att resten stämmer. Tvärtom pekar de indikationer som finns på att betygen har en rätt så begränsad betydelse för anställningsbarheten. De har främst betydelse om man skall söka doktorand- eller licentiandtjänster, men även då kommer de först i tredje hand som urvalsinstrument.

Felformulerat av mig, sorry. Menar att betygen spelar rätt stor roll när du skall anställas de första gångerna, sedan är det självklart erfarenhet (Vilket gör att det är indirekt betygen, men tänker inte dra ut på det onödigt). Är inte färdigutbildad själv, men har flera i släkten som sitter som är chefer och rekryterare på tekniska företag och alla säger att de tar höga betyg som ett bevis att man inte bara är grymt duktig, men också att man har en stor förmåga att lära och anpassa sig. Kan inte tala för alla, men för 4 av 4 av de jag pratat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daragequiter:

Felformulerat av mig, sorry. Menar att betygen spelar rätt stor roll när du skall anställas de första gångerna, sedan är det självklart erfarenhet (Vilket gör att det är indirekt betygen, men tänker inte dra ut på det onödigt). Är inte färdigutbildad själv, men har flera i släkten som sitter som är chefer och rekryterare på tekniska företag och alla säger att de tar höga betyg som ett bevis att man inte bara är grymt duktig, men också att man har en stor förmåga att lära och anpassa sig. Kan inte tala för alla, men för 4 av 4 av de jag pratat med.

Tja... När man har få meriter blir ju givetvis kvaliteten hos enskilda meriter viktigare. Men just betygsfrågan brukar prioriteras rätt långt ned ändå, där personliga egenskaper tar överhanden långt innan även för nyexaminerade. Det finns rätt få undersökningar gjorda på detta tema, men det finns en tämligen omfattande rapport framtagen av TCO, SFS och Lärarförbundet (Jakten på anställningsbarhet: Om mötet mellan student och arbetsgivare, 2007). Där har 1004 arbetsgivare svarat på vad man tittar på hos arbetssökande, och betyg hamnar på en rätt blygsam tolfteplats.

Men visst, det skadar ju knappast att ha bra betyg. Och dessutom innebär detta också att man säkert blir en uppskattad student hos lärarna, vilket kan leda till att man får en god referens (vilket lyfts fram som det näst viktigaste bedömningsinstrumentet i den nämnda rapporten).

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Tja... När man har få meriter blir ju givetvis kvaliteten hos enskilda meriter viktigare. Men just betygsfrågan brukar prioriteras rätt långt ned ändå, där personliga egenskaper tar överhanden långt innan även för nyexaminerade. Det finns rätt få undersökningar gjorda på detta tema, men det finns en tämligen omfattande rapport framtagen av TCO, SFS och Lärarförbundet (Jakten på anställningsbarhet: Om mötet mellan student och arbetsgivare, 2007). Där har 1004 arbetsgivare svarat på vad man tittar på hos arbetssökande, och betyg hamnar på en rätt blygsam tolfteplats.

Men visst, det skadar ju knappast att ha bra betyg. Och dessutom innebär detta också att man säkert blir en uppskattad student hos lärarna, vilket kan leda till att man får en god referens (vilket lyfts fram som det näst viktigaste bedömningsinstrumentet i den nämnda rapporten).

Okej, fint med lite perspektiv på det hela!