Permalänk
Inaktiv

Överclockad dator startar inte

Har en FX-8350 som jag klockar med ett ASUS ROG Crosshair V Formula-Z. När jag får en stabil klockfrekvens och använt datorn i ungefär en månad händer det plötsligt att datorn inte startar förrän jag återställer UEFI med knappen på baksidan.

Detta trots att det inte varit några problem i Prime95 och daglig användning i över en månad. Det här har hänt flera gånger.

Vad är problemet?

Låg senast på 4,5GHz och 1,41V.
LLC Ultra high, CPU Current capability 130% och massor av andra inställningar förändrade för att passa överklockningen.

Permalänk
Medlem

sänk llc ett snäpp och se om det funkar då och kika spänningen du får rapporterat på minnena också.
ligger den under 1,5v så kna du höja den ett snäpp (fick göra det själv när jag satte i 4 st minnen för att få 8 gb med de två 2gb stickorna jag redan hade..)

se inte 'de'
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-z1994:

sänk llc ett snäpp och se om det funkar då och kika spänningen du får rapporterat på minnena också.
ligger den under 1,5v så kan du höja den ett snäpp (fick göra det själv när jag satte i 4 st minnen för att få 8 gb med de två 2gb stickorna jag redan hade..)

Okej. Jag har 1,5V för minnena. Ska jag höja till 1,65? Minnena ska enligt Corsair klara de inställningarna jag satt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mini-z1994:

sänk llc ett snäpp och se om det funkar då och kika spänningen du får rapporterat på minnena också.
ligger den under 1,5v så kna du höja den ett snäpp (fick göra det själv när jag satte i 4 st minnen för att få 8 gb med de två 2gb stickorna jag redan hade..)

Skrivet av kazen_90:

Okej. Jag har 1,5V för minnena. Ska jag höja till 1,65? Minnena ska enligt Corsair klara de inställningarna jag satt.

Han pratar om CPU spänningen.
Sänk LCC lite så du inte har den på den högsta. De brukar överkompensera då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Han pratar om CPU spänningen.
Sänk LCC lite så du inte har den på den högsta. De brukar överkompensera då.

Jo, jag förstod det. Ska testa med att sänka LLC.

Bör jag höja minnesspänningen också? Eller är det onödigt eftersom jag kör med de rekommenderade värdena? (2x8GB).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon99339:

Jo, jag förstod det. Ska testa med att sänka LLC.

Bör jag höja minnesspänningen också? Eller är det onödigt eftersom jag kör med de rekommenderade värdena? (2x8GB).

Du behöver inte röra minnesspänningarna. Möjligen att minneskontrollern inte riktigt hänger med men har du hastigheter som är officiellt stödda av processorn så är det ju lugnt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du behöver inte röra minnesspänningarna. Möjligen att minneskontrollern inte riktigt hänger med men har du hastigheter som är officiellt stödda av processorn så är det ju lugnt.

hastigheterna kan vara fullt stöd för men moderkortet kan fortfarande mata för lite spänning till hans ramminnen
(mina måste ligga på 1,520 annars får jag bluescreen när jag bealastar processorn i lite tyngre spel och spontana omstarter när den kände för det.)

spänningen till processorn måste ligga under 1,55 för 24/7 men då måste du har rejäl kylare heh.
testa höj spänningen på processorn till 1,425 till att börja med dock...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb