Intel Haswell Refresh för överklockare dröjer till sommaren

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell Refresh för överklockare dröjer till sommaren

Den som ser fram emot nya processorer i den överklockningsinriktade K-serien får hålla ut ett tag till. Först i årets tredje kvartal släpps upplåsta modeller ur generation Haswell Refresh.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det känns väldigt ovärt att vänta på Haswell Refresh i K-serien.

Då är det ju bättre att köpa en Haswell idag, eller vänta på Broadwell.

Permalänk
Medlem

Ja, då blir det till att vänta till Broadwell innan jag uppgraderar min i5 2500k.

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Medlem

Jag hade ju tänkt uppgradera min 2500k till en refresh-i7k vid skatteåterbäringen, nu känns det ju som om det är bättre att vänta ett år till och köra broadwell direkt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Broadwell? Jag tänker inte uppgradera innan vi fär 8 kärniga processorer till humana priser.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fantomsmurfen:

Broadwell? Jag tänker inte uppgradera innan vi fär 8 kärniga processorer till humana priser.

Haha du har inte funderat på en FX-8350? Finns för det mycket humana priset 1449 kronor på NetOnNet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fantomsmurfen:

Broadwell? Jag tänker inte uppgradera innan vi fär 8 kärniga processorer till humana priser.

Då kommer du få vänta väldigt länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Haha du har inte funderat på en FX-8350? Finns för det mycket humana priset 1449 kronor på NetOnNet

Ok, jag borde skrivit Intel processorer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Usch intel har verkligen stagnerat. Struntar fullständigt i prestanda segmentet nu. Förstör det "billiga" prestanda segmentet genom kass kylpasta och inbyggd strömreglering som pajar överklockning. Mjölka, mjölka konsumenterna tills de dör. Och av ens en stackars 6 core eller ännu värre en octacore till rimligt pris kan vi se i stjärnorna efter fast det är så enkelt för dem. Släng ut meningslösa inbyggda gfxen och in med fler cores. Men det kommer inte hända om inte AMD skulle få till en ny bra cpu vilket inte heller lär hända så vi är fast med gamla dåliga cpus inom överskådlig framtid om vi inte vill tömma lädret helt för vettiga 6 cores E serie.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Humana priser

Skrivet av fantomsmurfen:

Broadwell? Jag tänker inte uppgradera innan vi fär 8 kärniga processorer till humana priser.

ÖB kommer aldrig att ta in processorer

Permalänk

Utvecklingen går sakta för att AMD har halkat efter för mycket. De borde släppt system med möjlighter för 2 CPU's. Då hade kunderna kunnat välja mellan billigt och prestanda med samma CPU.

Permalänk

Är den liddad ordentligt? Inte någon crap-kylpasta denna gång kanske? Om det är så är den ju intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

Hah! Glöm Haswell Refresh då, blir Haswell direkt för mig. Allt som behövs är löning

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får en extreme edition utan grafikdel och fastlödd ihs så man kan överklocka som en toke som man senast kunde göra på Sandy bridge utan masaa modifikationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Är den liddad ordentligt? Inte någon crap-kylpasta denna gång kanske? Om det är så är den ju intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Är så sjukt besviken på min 4770K. Värmen går i taket. Intel sparar pengar och konsumenterna betalar priset. Förhoppningsvis lär sig entusiasterna och väntar med köp tills nästa generation är ordentligt testat.

Permalänk
Snusfri

Känns som att min 2600K fortfarande duger rätt fint.
Är dock förbannat sugen på en mITX rigg men väntar nog till Broadwell och Maxwell.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Usch intel har verkligen stagnerat. Struntar fullständigt i prestanda segmentet nu. Förstör det "billiga" prestanda segmentet genom kass kylpasta och inbyggd strömreglering som pajar överklockning. Mjölka, mjölka konsumenterna tills de dör. Och av ens en stackars 6 core eller ännu värre en octacore till rimligt pris kan vi se i stjärnorna efter fast det är så enkelt för dem. Släng ut meningslösa inbyggda gfxen och in med fler cores. Men det kommer inte hända om inte AMD skulle få till en ny bra cpu vilket inte heller lär hända så vi är fast med gamla dåliga cpus inom överskådlig framtid om vi inte vill tömma lädret helt för vettiga 6 cores E serie.

Det är fysiken som begränsar utvecklingen och inte någon övergripande konspiration. Läs det här inläggen av Virtual Void för den verkliga anledningen till att prestandan minskar vid varje uppdagering: #14433414

Lägg sen till att det är en minimal mängd användare som faktiskt har nytta av fler än fyra kärnor. Typiska desktop-applikationer kan inte hantera många trådar så att slänga in fler kärnor i konsumentprocessorer blir bara dödvikt. Du kan ju titta på hur bra AMD lyckades med Bulldozer. I teorin är de väldigt starka och de klarar sig bra i väldigt väl trådade saker, som i praktiken är begränsat till rendering och h.264, men resten hamnar de långt efter. Intel tittar på den stora marknaden och där efterfrågas strömsnåla processorer. Vidare kan de inte göra så mycket mer med kärnorna så för att öka den upplevda prestandan så lägger man till specialdesignat kisel för att accelerera specifika funktioner. Ett lysande exempel är Intels Quick Sync som är ett väldigt effektivt sätt att avkoda h.264 med minimal strömförbrukning. Vidare är den integrerade grafiken till betydligt mycket större nytta för den stora massan av användare. Betydligt mer än två extra kärnor.

Skrivet av ExtremeZero:

Utvecklingen går sakta för att AMD har halkat efter för mycket. De borde släppt system med möjlighter för 2 CPU's. Då hade kunderna kunnat välja mellan billigt och prestanda med samma CPU.

Dubbla socklar är dyrt och krångligt så det lär vi inte se på konsumentsidan. Det hade gett mycket dyrare moderkort vilket folk i allmänhet nog inte är villiga att betala för. Vidare är det krångligt att utnyttja dubbla processorer på ett effektivt sätt. Det är väldigt dyrt att skicka information mellan olika socklar. Så antalet personer som hade kunnat utnyttja ett sådant system är väldigt begränsat. Det är faktiskt hanterbart att köpa dubbla CPUer idag. Intels enklare Xeon för dubbla socklar är inte så dyra och moderkorten kostar ungefär som ett finare s2011. Senast jag kollade var det billigare att få tag på fler kärnor på det sättet än att köpa Intels dyrare i7.

Skrivet av Oliver91:

Hoppas vi får en extreme edition utan grafikdel och fastlödd ihs så man kan överklocka som en toke som man senast kunde göra på Sandy bridge utan masaa modifikationer!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns redan i form av s2011. Haswell-E väntas komma i tredje kvartalet i år.

Skrivet av Reachground:

Är så sjukt besviken på min 4770K. Värmen Temperaturen går i taket. Intel sparar pengar och konsumenterna betalar priset. Förhoppningsvis lär sig entusiasterna och väntar med köp tills nästa generation är ordentligt testat.

Jag fixade det åt dig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känns märkligt att sitta på en processor från 2011 och känna att det inte är värt att uppgradera, väntar och hoppas på Broadwell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Känns märkligt att sitta på en processor från 2011 och känna att det inte är värt att uppgradera, väntar och hoppas på Broadwell...

Jag har också en 2500k och visst känns det som den hänger på rätt bra fortfarande. Har det inte stannat till fruktansvärt mycket i utvecklingen de senaste åren eller har det alltid varit såhär? :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kevve1:

Jag har också en 2500k och visst känns det som den hänger på rätt bra fortfarande. Har det inte stannat till fruktansvärt mycket i utvecklingen de senaste åren eller har det alltid varit såhär? :/

Ja prestandan har avstannat och se tidigare inlägg för en djupare teknisk förklaring.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaarx:

Känns märkligt att sitta på en processor från 2011 och känna att det inte är värt att uppgradera, väntar och hoppas på Broadwell...

Kolla min sign. CPU från 2008 och där finns två spel som jag inte kan spela på max settings (vad jag vet). Och det är BF4 samt Assasins creed 4, på bägge räckte det med att jag sänkte shadows. Ser ingen skillnad ändå
Körde Thief på max

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av fantomsmurfen:

Broadwell? Jag tänker inte uppgradera innan vi fär 8 kärniga processorer till humana priser.

Som Zotamedu redan kommenterat, du kommer få vänta och anledningen är att ytterst få program som den stora massan kör lämpar sig speciellt väl för att köras på många CPU-kärnor parallellt.

Dels är det väldigt dyrt att utveckla program som effektivt använder flera CPU-kärnor, en kostnad som är svårt att få "vanliga" konsumenter att stå för (vem ska annars stå för den?). Titta t.ex. på BF4, här finns typexempel på en av de elakaste buggar man kan ha i multitrådad kod: race-conditions. Att vissa upplever BF4 som totalt instabilt medan andra, ibland med nära nog identisk HW, inte alls har problem är typexempel på problem som uppstår när man har race-buggar. Kan mycket väl vara så att på Dice test-riggar så händer nästan aldrig en viss bugg medan den kan hända i nära nog hela tiden hos någon av er.

Men det är inte den enda svårigheten med multicore programmering, det är överhuvudtaget svårt att strukturera sitt program så man faktiskt få ut något av fler CPU-kärnor.

Vilket tar oss till det andra problemet: vissa program/algoritmer är "inherently sequential" och detta är ganska vanliga i program vi kör på desktop. I det fallet går det inte att utnyttja flera CPU-kärnor på något vettigt sätt.

För de som fortfarande tror att Intel bara segar sig för att de saknar konkurrens, läs t.ex. detta. En anledningen till att folk låter bli att köpa nya datorer är helt klart att den man redan har är ungefär lika snabb som en ny dator skulle vara. Skulle Intel kunna trycka ut något med en prestandaförbättring mot tidigare generation likt Core2 eller ursprungliga Pentium så skulle de göra detta för att få snurr på försäljningen.

Hur förklarar man annars att det fortfarande händer en hel del på serversidan, där dominerar redan Intel långt mer än vad de gör på desktopsidan. Handlar nog mer om att på serversidan finns det en stor faktiskt fördel att bygga kretsar med fler CPU-kärnor. Prestandaskillnaden mellan Nehalem -> Sandy Bridge -> Ivy Bridge har på Xeon E5 varit mellan 50-100% mellan generationerna om man tittar på toppmodellerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Discokungen

Extreme Edition??? Till 1150?! Det var lite oväntat! Undrar om den blir sexkärnig... Tveksamt, men vad ska de annars göra för att sätta den stämpeln på en så liten processor?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är fysiken som begränsar utvecklingen och inte någon övergripande konspiration. Läs det här inläggen av Virtual Void för den verkliga anledningen till att prestandan minskar vid varje uppdagering: #14433414

Lägg sen till att det är en minimal mängd användare som faktiskt har nytta av fler än fyra kärnor. Typiska desktop-applikationer kan inte hantera många trådar så att slänga in fler kärnor i konsumentprocessorer blir bara dödvikt. Du kan ju titta på hur bra AMD lyckades med Bulldozer. I teorin är de väldigt starka och de klarar sig bra i väldigt väl trådade saker, som i praktiken är begränsat till rendering och h.264, men resten hamnar de långt efter. Intel tittar på den stora marknaden och där efterfrågas strömsnåla processorer. Vidare kan de inte göra så mycket mer med kärnorna så för att öka den upplevda prestandan så lägger man till specialdesignat kisel för att accelerera specifika funktioner. Ett lysande exempel är Intels Quick Sync som är ett väldigt effektivt sätt att avkoda h.264 med minimal strömförbrukning. Vidare är den integrerade grafiken till betydligt mycket större nytta för den stora massan av användare. Betydligt mer än två extra kärnor.

Dubbla socklar är dyrt och krångligt så det lär vi inte se på konsumentsidan. Det hade gett mycket dyrare moderkort vilket folk i allmänhet nog inte är villiga att betala för. Vidare är det krångligt att utnyttja dubbla processorer på ett effektivt sätt. Det är väldigt dyrt att skicka information mellan olika socklar. Så antalet personer som hade kunnat utnyttja ett sådant system är väldigt begränsat. Det är faktiskt hanterbart att köpa dubbla CPUer idag. Intels enklare Xeon för dubbla socklar är inte så dyra och moderkorten kostar ungefär som ett finare s2011. Senast jag kollade var det billigare att få tag på fler kärnor på det sättet än att köpa Intels dyrare i7.

Finns redan i form av s2011. Haswell-E väntas komma i tredje kvartalet i år.

Jag fixade det åt dig.

s2011 är dyrare och jag vill ha något liknande i5 2550k utan grafikdel (ja jag vet att det sitter en defekt grafikdel i den men men) som man kan klocka skiten ur och slippa lägga minst 6000kr på moderkort och processor.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni jag ska göra?
Sitter tillfälligt på en Intel Core 2 Duo E8500 och är hyfsat sugen på att uppgradera mig nu till/efter sommaren. Det enda som faktiskt får mig att tveka är att Haswell Refresh inte kommer stödja DDR4. Tycker ni att jag ska hålla mig tills t.ex. Broadwell släpps eller ska jag skippa DDR4 helt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Extreme Edition??? Till 1150?! Det var lite oväntat! Undrar om den blir sexkärnig... Tveksamt, men vad ska de annars göra för att sätta den stämpeln på en så liten processor?

Kolla historiskt så ser du att Extreme var den dyraste helt enkelt. Så bara de plockar några riktigt bra binnade exemplar och klockar upp dem. Kollar du på Core 2 så var ju Extreme inte ens högst klockad utan hade bara upplåst multiplier. Fast det kan de ju inte göra nu då alla K redan har det. Men skulle gissa på att de lägger på ett par hundra MHz på frekvenserna så den i alla fall når en liten bit över 4 GHz i boost och sedan ökar de prislappen en del. De har inga processorer alls i Haswell med mer än fyra kärnor och det kommer först med Haswell-E någon gång efter sommaren. Tittar vi på Ivy Bridge så var det samma sak där. Det fanns inga processorer med mer än fyra kärnor för s1150. Det krävdes s2011 eller s1356 för att få många kärnor med Ivy Bridge-E. Så tror inte de kommer släppa några Haswell-E till s1150.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbaZ:

Vad tycker ni jag ska göra?
Sitter tillfälligt på en Intel Core 2 Duo E8500 och är hyfsat sugen på att uppgradera mig nu till/efter sommaren. Det enda som faktiskt får mig att tveka är att Haswell Refresh inte kommer stödja DDR4. Tycker ni att jag ska hålla mig tills t.ex. Broadwell släpps eller ska jag skippa DDR4 helt?

Ingen större nytta med att vänta på DDR4. Det kommer antagligen bara vara onödigt dyrt i början och du kommer ändå inte ha någon nytta av snabbare RAM. Bandbredden mot RAM har varit tämligen irrelevant för prestandan sedan Core 2. Intel har så stor cache och så bra branch predict att du inte behöver snabba minnen. Titta på tester som jämför olika minnen på nya processorer. Det är knappt mätbara skillnader. Det som kommer ha störst nytta av DDR4 är integrerad grafik för den är idag kraftigt begränsad av minnesbandbredden. Sen kommer mobila plattformar och liknande gilla de strömsnålare versionerna av DDR4 eftersom de tydligen ska dra ännu mindre ström vilket är bra.

Ska du ha Broadwell kommer du få vänta ett år till minst och det kommer nog inte hända något revolutionerande. De kommer vara lite snabbare och lite mer strömsnåla. Det är möjligtvis intressant om det dyker upp andra saker som integrerat stöd för SATA Express till exempel. Eventuellt kommer det stöd för det via externa kretsar redan till Haswell Refresh men det är baserat på rykten.

Skillnaden från en tvåkärnig Core 2 och en Haswell kommer vara rätt stor, beroende lite på vad du gör. Ska du bara surfa och spela patiens på datorn kommer du inte märka någon större skillnad :p. Skillnaden mellan Haswell och Broadwell kommer du inte märka.

Skrivet av Oliver91:

s2011 är dyrare och jag vill ha något liknande i5 2550k utan grafikdel (ja jag vet att det sitter en defekt grafikdel i den men men) som man kan klocka skiten ur och slippa lägga minst 6000kr på moderkort och processor.

Jaså du vill ha gratis prestanda. Ja då är du helt fel ute då inga större företag håller på med den typen av välgörenhet. Sen kostar en 4820K marginellt mer än en 4770K och då får du lite högre basfrekvens på köpet. Ett billigare moderkort med s2011 kostar en 1700 kr eller nåt. Totalt blir det 4288 kr för CPU och moderkort. (www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=144436q1,182016q1). Går säkert att få lite billigare om du letar i andra butiker eller håller utkik efter reor.

Någonstans måste man vara realistisk med sina förväntningar. Intel kan inte utgå från den lilla minoritet som har överklockning som hobby när de designar sina processorer. De måste utgå från den stora majoriteten och dess behov.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ingen större nytta med att vänta på DDR4. Det kommer antagligen bara vara onödigt dyrt i början och du kommer ändå inte ha någon nytta av snabbare RAM. Bandbredden mot RAM har varit tämligen irrelevant för prestandan sedan Core 2. Intel har så stor cache och så bra branch predict att du inte behöver snabba minnen. Titta på tester som jämför olika minnen på nya processorer. Det är knappt mätbara skillnader. Det som kommer ha störst nytta av DDR4 är integrerad grafik för den är idag kraftigt begränsad av minnesbandbredden. Sen kommer mobila plattformar och liknande gilla de strömsnålare versionerna av DDR4 eftersom de tydligen ska dra ännu mindre ström vilket är bra.

Ska du ha Broadwell kommer du få vänta ett år till minst och det kommer nog inte hända något revolutionerande. De kommer vara lite snabbare och lite mer strömsnåla. Det är möjligtvis intressant om det dyker upp andra saker som integrerat stöd för SATA Express till exempel. Eventuellt kommer det stöd för det via externa kretsar redan till Haswell Refresh men det är baserat på rykten.

Skillnaden från en tvåkärnig Core 2 och en Haswell kommer vara rätt stor, beroende lite på vad du gör. Ska du bara surfa och spela patiens på datorn kommer du inte märka någon större skillnad :p. Skillnaden mellan Haswell och Broadwell kommer du inte märka.

Jaså du vill ha gratis prestanda. Ja då är du helt fel ute då inga större företag håller på med den typen av välgörenhet. Sen kostar en 4820K marginellt mer än en 4770K och då får du lite högre basfrekvens på köpet. Ett billigare moderkort med s2011 kostar en 1700 kr eller nåt. Totalt blir det 4288 kr för CPU och moderkort. (www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=144436q1,182016q1). Går säkert att få lite billigare om du letar i andra butiker eller håller utkik efter reor.

Någonstans måste man vara realistisk med sina förväntningar. Intel kan inte utgå från den lilla minoritet som har överklockning som hobby när de designar sina processorer. De måste utgå från den stora majoriteten och dess behov.

har faktiskt helt glömt bort att den cpu'n finns, kommer garanterat skaffa mig motsvarande när broadwell-e kommer, idag sitter jag på i7 3770k och ett asrock z77 extreme6

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dumbaZ:

Vad tycker ni jag ska göra?
Sitter tillfälligt på en Intel Core 2 Duo E8500 och är hyfsat sugen på att uppgradera mig nu till/efter sommaren. Det enda som faktiskt får mig att tveka är att Haswell Refresh inte kommer stödja DDR4. Tycker ni att jag ska hålla mig tills t.ex. Broadwell släpps eller ska jag skippa DDR4 helt?

Största värdet med DDR4 blir nog att iGPU lösningar kan bli bättre då de är extremt begränsade av bandbredd mot RAM idag. Vissa typer av server-laster vill också ha massor med bandbredd RAM, så där kan DDR4 också vara intressant.

För spel och det mesta man gör på en "vanlig" dator så är dagens bandbredd mot RAM mer än nog (som Zotamedu tar CPU-cachen ändå hand om majoritet av alla minnesaccesser för sådant), latens är viktigare och den har varit nära nog konstant i över 10 år och DDR4 kommer inte ändra på det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Största värdet med DDR4 blir nog att iGPU lösningar kan bli bättre då de är extremt begränsade av bandbredd mot RAM idag. Vissa typer av server-laster vill också ha massor med bandbredd RAM, så där kan DDR4 också vara intressant.

För spel och det mesta man gör på en "vanlig" dator så är dagens bandbredd mot RAM mer än nog (som Zotamedu tar CPU-cachen ändå hand om majoritet av alla minnesaccesser för sådant), latens är viktigare och den har varit nära nog konstant i över 10 år och DDR4 kommer inte ändra på det.

AMD Apu's + DDR4 minnen kommer nog prestera något fantastiskt bra

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.