Skivbolagen säljer vanliga musikskivor som CD-R till fullpris

Permalänk
Hedersmedlem

Skivbolagen säljer vanliga musikskivor som CD-R till fullpris

Jag är i chock fortfarande men måste ändå varna andra för vad som håller på att hända. Möjligen vet alla andra om detta förutom jag, i så fall får ni väl bara hoppa vidare till nästa intressanta köpråd om 5.1 för 500kr till datorn. Jag gjorde en tvärnit när skivbolagen införde kopieringsskydd men har börjat köpa rejält med skivor igen sedan några år, därför är jag möjligen lite ringrostig.

Blev glad när jag såg att Monica Törnells gamla skiva från 1972 "Ingica" verkade återutgiven och eftersom det var fullpris (149kr på billigaste stället) så antog jag att de putsat till de gamla analoga banden samt jobbat med omslag och häfte. Kanske t o m extramaterial.

Skivan kom idag och jag blev förvånad över det otydliga trycket på skivan, i svartvitt, med en tafflig symbol "Album on demand". Skivan ser ut som gjord av en treåring. Häftet är bara fram och baksidan från LPn, inget annat. Chocken kommer när jag tittar på datasidan. Skivbolaget har till fullpris sålt en bränd CD-R, troligen från bolaget https://www.createspace.com/ utan att det står direkt angivet någonstans. Universal själva skriver om fenomenet här på en sida från 2011, med länk till Createspace. Skivan saknar alltså pressmatrisnummer och annat runt hålet, det är alltså en CD-R vilket även den avvikande färgnyansen skvallrar om.

Vid kontakt med Ginza säger de sig aldrig ha fått någon anmärkning om detta och kände inte till det, men blir förvånade. Ansvarig person är inte på plats förrän nästa vecka, då diskussionen ska fortsätta.

Hur Universal kan sälja en bränd produkt med betydligt kortare livslängd och högst troligen lägre teknisk kvalitet än en pressad skiva från glasmaster är enligt mig en skandal, och till råga på allt till fullpris. Varken Bengans, CDON eller Ginza har något som antyder att de två nysläppta Monica Törnell-skivorna är CD-R. Illa, mycket illa. Det skulle inte förvåna mig om fler skivbolag gör likadant, men inget jag sett hittills, tack och lov.

Är detta gammal skåpmat så får ni väldigt gärna länka till diskussioner kring detta och skivbolagens svar. Jag kommer gå vidare dit efter att jag pratat färdigt med Ginza för att få deras synpunkter direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Inget jag hört nått om men är nyfiken på vad företagen har att säga om det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Känns som ett ytterligare tafatt försök från skivbolagen att försöka göra vinst på skivförsäljningen, gör om gör rätt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

då kan ju jag öppna skivbutik.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Skrivet av FX9:

Inget jag hört nått om men är nyfiken på vad företagen har att säga om det.

One up på det. Skulle vara intressant med ett uttalande om det här. Fy skäms.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av accel1:

då kan ju jag öppna skivbutik.

jo, ska börja sälja min "egna" skivor kompletta med utklippta fodral från ett vanligt A4 ark med halvtaskiga mp3 filer från någon olaglig nerladdningssida

hur fan tänker dom här egentligen? hoppas du får ett svar..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har stött på som CD-R är självutgivna av artisterna demos och ett par enstaka album.

Som exempelvis Amethystium - Odonata gavs ut som demo av artisterna sjäva på CD-R.. senare släpptes än pressad demo..
ännu senare släpptes ett album med samma namn.

Har någon demo som såg seriös ut men trycket på skivan var bläckstråleskrivare och inte vattentåligt.. upptäckte när jag tänkte tvätta skivans undersida från fingeravtryck ^^

Permalänk
Medlem

För böcker finns ju motsvarande Print on demand, med ett sämre utseende jämfört med stora upplagor men till ett lägre pris. Så länge det framgår tydligt när man köper produkten ser jag inget principiellt problem. Men det får ju inte se hur B ut som helst. Fullpris känns ju också tveksamt. Antagligen en fråga om rättigheterna som är den största kostnaden, inte den fysiska skivan.

Permalänk
Medlem

Tror Warner Archive har något liknande *print on demand* för vissa äldre titlar av tv-serier och filmer.
Fast med dvd då och möjligtvis även blu-ray.

Vet man bara om det så är det helt ok, speciellt om det knappt finns att få tag på i annat format.

Permalänk
Medlem

haha fyfan det där var nog det värsta ja har hört hembränt skit säljs som riktig release av butiker. Nej det skulle ja aldrig i livet köpa anmäl stället du handlade på och fortsätt skapa ett stort liv om det som nyhet här på swecs större såna nyheter har en tendens att snappas upp av vanliga tidningar och bli större nyheter.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

*följer tråden

edit: lägg gärna upp bilder på skivan ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Det här var det värsta jag med hört sedan kopieringsskydd. Köper själv väldigt mycket skivor och hade nog krävt pengarna tillbaka om jag fått en sådan skiva.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren! Jag hoppas detta sprids så att de börjar ange vad man köper. Det är det minsta man kan begära.

Har en tråd på faktiskt.se där experterna ska få avgöra om den är riktigt mastrad eller ej, via något program från ljudtekniska sällskapet: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Bilder på skivan kan ni dock gärna få även här:

Färgen är lite gulare än vanlig pressad skiva och som sagt saknar den detaljerna från glasmastern runt hålet. Den ser kort sagt exakt ut som en CD-R av det silverfärgade slaget. Säkert en tanke med att välja den typen, så att så få som möjligt ska reagera. Å andra sidan har jag en rätt speciell box med 20 skivor av Edith Piafs karriär som är svarta (men släpper igenom för laservåglängden såklart), och de är pressade skivor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tråden följes med intresse. Har aldrig hört talas om det här innan, verkar ju helt sjukt att sälja sånt till fullpris.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jaha. Så nu ska man behöva kolla upp de skivor man köper innan köp för att slippa få bränt "skräp" till fullpris. Jag köper fortfarande CD-skivor (och gärna äldre guldkorn) så det här var en observation värd att ta ad notam. Tack för det.

Gissar att det blir lite knepigt att få klara besked från säljare på frågor om det här...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Rekordmedlem

Att det har gjorts div försök med "brännkiosker" visste jag om, men i det fallet så är man ju medveten om att "kiosken/maskinen" bränner en skiva från en databas och det är väl inget fel med det, men att sälja det som "normala" skivor och inte upplysa om det verkar uselt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Att det har gjorts div försök med "brännkiosker" visste jag om, men i det fallet så är man ju medveten om att "kiosken/maskinen" bränner en skiva från en databas och det är väl inget fel med det, men att sälja det som "normala" skivor och inte upplysa om det verkar uselt.

Som framgår av analysen på faktiskt.se så är skivan dessutom sönderkomprimerad och klipper hej vilt på många låtar:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Som framgår av analysen på faktiskt.se så är skivan dessutom sönderkomprimerad och klipper hej vilt på många låtar:

Påminner ju om RHCP's album Californication. Det har vi dock "The Loudness Wars" att tacka för.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Hedersmedlem

Här kan ni se vad som hänt mellan 1986 och 2012, rätt chockerande förändringar i hur skivbolagen tycker musiken ska låta idag. Den nya masteringen är alltså kraftigt komprimerad och överstyr dessutom på flera ställen (vilket antagligen är rent slarv):

Jämförelse mellan "Förut" från 1986 och "Ingica" från 2012.

Gammal inspelning till vänster i varje bild, nya till höger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skrämmande. Och det verkar ju inte ens vara den värsta syndaren - "När jag var ung" ser ju helt grotesk ut.

Fortsätt gärna i denna tråd när du får svar, även om det dröjer!

Permalänk
Medlem

Hur menar dom att man ska kunna skilja ett sådant "original" från en kopia på låt säga en loppis (om skivan överlever tillräckligt länge för att ens hamna på en loppis)?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Micke O:

Hur menar dom att man ska kunna skilja ett sådant "original" från en kopia på låt säga en loppis (om skivan överlever tillräckligt länge för att ens hamna på en loppis)?

Om skivan är bränd eller inte ser man i princip direkt, men att veta vilken mastring de använt är värre men generellt kan man väl undvika allt som inte är originalpressningar med få undantag som tex Mobile Fidelity, det är mycket ovanligt att skivbolagens egna ommatringar innebär bättre ljud såvida det inte handlar om att ge ut riktigt gammalt material.
Det finns en del skivor som utsatts för ommixning också och där är det svårare och handlar mer om tycke o smak.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Här kan ni se vad som hänt mellan 1986 och 2012, rätt chockerande förändringar i hur skivbolagen tycker musiken ska låta idag. Den nya masteringen är alltså kraftigt komprimerad och överstyr dessutom på flera ställen (vilket antagligen är rent slarv):

Jämförelse mellan "Förut" från 1986 och "Ingica" från 2012.

Gammal inspelning till vänster i varje bild, nya till höger.

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Overv...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Da-Nu...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Da-Nu...

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/Da-Nu...

Kan man be om en förklaring av vad som visas och hur man ska tolka data. Jag ser att det är skillnad men vet inte vad jag ska titta efter.
Hoppas att du får ett bättre svar än "goddag yxskaft" när du förmodligen har bevisat att skivbolagen luras. Ja, jag skriver förmodligen då jag inte är insatt i hur informationen ska tolkas.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Kan man be om en förklaring av vad som visas och hur man ska tolka data. Jag ser att det är skillnad men vet inte vad jag ska titta efter.
Hoppas att du får ett bättre svar än "goddag yxskaft" när du förmodligen har bevisat att skivbolagen luras. Ja, jag skriver förmodligen då jag inte är insatt i hur informationen ska tolkas.

//Freezer

http://www.lts.a.se/lts/masvis
Där finns en manual och en liten guide, annars är det bara söka på diskussioner om Masvis, helst såna där Svante Granqvist och/eller Ingvar Öhman deltar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här tråden följs med intresse, jag har köpt lite skivor för att stödja några artister jag tyckt mycket om genom åren och det här grämer mig då jag tycker det ser ut som att jag råkat ut för samma sak
Har inte en chans att gå på företaget som sålt skivorna då det är länge sen jag dels köpte dem, och dels så har de lagt ner rörelsen

Jag antar att det där med glasmaster är den där lilla texten runt hålet i skivan, inte sant?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jag antar att det där med glasmaster är den där lilla texten runt hålet i skivan, inte sant?

Nej, det är matrisnumret. Glasmastern är den fysiska förlaga som används för att pressa CDs.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem

Ärendet fortsätter:

Ginza har nu ändrat så att det står "Denna CD bränns löpande mot beställning hos vår leverantör, och kan skifta något i utförande och kvalitet från den ursprungliga pressningen."
Två tummar upp för Ginza som bryr sig om sina kunder, precis som de gjorde med kopieringsskydden. Tyvärr är det rätt många skivor som är likadana.

Efter kontakten med Ginza har jag nu skickat lite frågor om produkten till ansvarig på http://www.cdod.se/ som producerar.

På produktsidan skriver de: CD:n är en CD-R i ett utförande som kallas ”Diamondback” vilket betyder att ytan ser ut som på en vanlig pressad CD och den skall vara lika tålig som sådan.

"Skall vara lika tålig"? Det låter inte lovande i mina öron. En CD-R är alltid en CD-R med laserbrännmärken i en dye som förändras över tid, oavsett vad tillverkarna lovar. Men, jag har ett öppet sinne och inväntar svar innan jag formar någon klar åsikt.

Jag frågade givetvis om mastringen och dess uppenbara brister samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ärendet fortsätter:

Ginza har nu ändrat så att det står "Denna CD bränns löpande mot beställning hos vår leverantör, och kan skifta något i utförande och kvalitet från den ursprungliga pressningen."
Två tummar upp för Ginza som bryr sig om sina kunder, precis som de gjorde med kopieringsskydden. Tyvärr är det rätt många skivor som är likadana.

Efter kontakten med Ginza har jag nu skickat lite frågor om produkten till ansvarig på http://www.cdod.se/ som producerar.

På produktsidan skriver de: CD:n är en CD-R i ett utförande som kallas ”Diamondback” vilket betyder att ytan ser ut som på en vanlig pressad CD och den skall vara lika tålig som sådan.

"Skall vara lika tålig"? Det låter inte lovande i mina öron. En CD-R är alltid en CD-R med laserbrännmärken i en dye som förändras över tid, oavsett vad tillverkarna lovar. Men, jag har ett öppet sinne och inväntar svar innan jag formar någon klar åsikt.

Jag frågade givetvis om mastringen och dess uppenbara brister samtidigt.

"Denna CD bränns löpande mot beställning hos vår leverantör, och kan skifta något i utförande och kvalitet från den ursprungliga pressningen." = "Album on demand"

så dem har förtydligat det hela för sina kunder är bra, men inget dem undanhållit från början???

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

"Denna CD bränns löpande mot beställning hos vår leverantör, och kan skifta något i utförande och kvalitet från den ursprungliga pressningen." = "Album on demand"

så dem har förtydligat det hela för sina kunder är bra, men inget dem undanhållit från början???

Enligt ansvarig på Ginza har de inte fått reda på det från början, men inte heller aktivt frågat om det. Det står tydligen inget om det i http://www.grammotex.se/ som alla använder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Dags för ny information efter några dagars konversation med Anders Engström som är VD på CDOD som sköter Album on Demand-biten åt Universal i Sverige.

1. Skivorna som används är http://www.xlayer.eu/technical-data-cd-r.html

2. Universal säger enligt Anders (citerar): "Jag har mailat med Universal om mastern och de säger att den inte skall vara speciellt komprimerad men att något lite kan skifta från vinylmastern. Det lär inte ha funnits en CD-utgåva av Ingica innan vår CDOD utgåva och masteringen vi använder är den de gjort för sin så kallad e-release (alltså för att lägga upp plattan på de digitala tjänsterna på nätet)."

3. Anders tycker liksom jag att öppenhet är bra, så han kommer be de andra butikerna att införa samma information om produkten som Ginza redan har gjort (efter jag började rota i detta).

Monica har inte återkommit (kanske inte ens sett mitt personliga meddelande på Facebook) men har enligt Anders fått 50 ex och inte varit missnöjd.

Ni får gärna kommentera kring detta, hinner inte skriva mer utförligt just nu, men ville informera er.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro