Tråden för allmänna länktips

Permalänk
Medlem

Tråden för allmänna länktips

Jag drar mig ofta för att starta en ny tråd bara för att länka en kort video eller inlägg även om jag personligen finner det intressant. Tänkte därför att vi kan använda denna tråden till alla tänkbara länkar och uppstår diskussion kring en rekommendation - bra. Om inte, så går det lika bra.

Glöm inte att följa ämnet så att du får meddelande när det kommer nya länktips.

Chase Jarvis, Kai W Challenge - Video där Kai får i uppdrag att återskapa ett undervattensfoto men med haken att det är med en "billig" GoPro kamera. I mitt tycke den bästa videon i serien "Fake a Big Shot" även om jag gärna skulle sett slutbilden innan den gick en runda i Photoshop.

The Internet's Most Talented Photographer - 9 avsnitt á 18-25 min där man får se en kort video av 16 fotografer under arbete, deras slutresultat samt höra vad en handfull domare (professionella fotografer) anser om bilderna. I början är det lite hackigt men allt eftersom deltagare försvinner så får varje bild lite mer tid. Det finns en del saker att klaga på angående genomförandet men ändå intressant att se hur olika människor tolkar olika teman och vilka resultat man lyckas åstadkomma. Se bara till att undvika kommentarerna då det finns mängder av spoilers för kommande avsnitt.

The Many Lives of William Klein - Dokumentär där Klein pratar om sina bilder, sitt liv och inställning till fotografi. Den innehåller inte någon ny kunskap men är ändå intressant och väldigt inspirerande hur obehindrat Klein dyker in i spontana diskussioner och börjar fotografera främlingar.

Leica Alma - Historien om Capa i kort reklamformat för Leica. Ska finnas en del faktafel såsom omnämnandet av Kalashnikovs och att Capa inte ens använde Leica under sitt sista uppdrag men ändå sevärd.

Selfies with strangers - Inte relaterat till fotografi men lite inspiration för den som vill ta bilder av okända.

Then & Now - Bildserie av Marc Hermann där han letar upp gamla tidningsbilder och klipper ihop dem med bilder på hur miljöerna ser ut idag. Har sett liknande idéer förut men han utmärker sig på så vis att det är bilder över brott eller olyckor vilket ger en mer laddad känsla. Resultatet är av varierande kvalité men två bilder som verkligen sätter sig är en mamma som gråter vid sin flicka och en kvinna som håller om en skjuten man efter ett svartsjukedrama. Får mig att fundera över vad som kan ha skett under åren i miljöerna där jag vistas.

The Genius of Photography - Intressant dokumentär om hur fotografering har utvecklats genom historien. Från kampen om att få det rättfärdigat som riktig konst till konflikter kring vilken väg man skulle ta när det kom till materiell utveckling. Vi får se hur utvecklingen av billigare och portabla kameror resulterade i att den stora massan började fotografera vilket i sin tur drev den kreativa utveckligen. Fokus ligger inte riktigt på fotografer och specifika bilder, även om exempel visas, utan snarare vilken riktning fotografin har tagit som helhet. T.ex. så nämner man att krigsfotografer gått från att dyka upp efter slaget (Roger Fenton) till under slaget (Robert Capa) till att idag gå tillbaka till den traditionella metoden där man på något vis reflekterar över vad som hänt istället för att fokusera på blod. I förbifarten nämns även historier man aldrig hör. Tre tankar som fastnat halvvägs in i serien:

- During a real event you have TV crews up at the front, then the photographers come in and make more of an analysis.
- I believe that we think in still images and what the photographer is doing is making direct contact with the human hard drive.
- If there's no photographs, then there's no history.

Något ironiskt är dock att en personer nämner att signaturen Robert Capa innebar ett äkthetsbevis på att något verkligen skett.

Permalänk