Köpa ny liknde Xperia X10 Mini

Permalänk

Köpa ny liknde Xperia X10 Mini

Hej
Det är dags för nytt.

Jag har under många år använt Sony Ericsson Xperia X10 Mini och gillade skarpt denna telefon, den gör det den ska och är lätt att få med i fickan.

Batteriet var inbyggt så jag uppdaterade denna med en Sony Ericsson Xperia Mini som har Android 4.0 och utbytbart batteri... Annars i stort samma telefon. Men den segar till i bland och gör rent konstiga sker som att låsa sig i konstiga lägen så att man inte kan se vem som ringde eller Sms historiken kan bli konstig. Att starta kameran är som ett lotteri och kan ta två minuter i vissa fall men direkt andra gånger. missat ett jobberbjudnade då den låst sig... Så jag har kommit fram till att det här går inte längre.

Så om jag vill ha en ny likande telefon! Vad rekommenderar ni att titta efter.

jag uppskattar

liten telefon.

bra telefonfunktioner.
bra kamera.
jag brukar i bland koppla in luren med USB kabel och surfa via min lilla lapptopp och utnyttjar då telefonabonemangets surfpott, via något program som jag laddade ner. har för mig att det skall fungera utan detta program på nyare Androidlurar.

jag det är väll det jag vill kunna göra och så brukar jag köra Soundcloud också... Den här uren har ganska bra inbyggd högtalare för att vara en telefon så det uppskattas också.

några förslag någon?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Vart går gränsen för skärmstorlek?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Vart går gränsen för skärmstorlek?

Funderar på det i detta nu innan du ens ställde frågan...

Sony Xperia Z1 Compact D5503 kollar jag på nu och den har 4.3 tum. håller på att leta upp min tumstock för att se om det blir för stort. det tidigare nämnda är ju på 3 tum och mindre och tycker verkligen att det är smidigt...

Ah ser att den här jag tittar på har batteriet inbyggt och sådan produkter försöker jag undvika. Fast batteriet verkar starkt så kan kanske släppa det...? Av tidigare erfarenhet så är bar inbyggt så väldigt

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar över samma sak nu när min Xperia X10 mini pro håller på och börjar bli trött... men alla android som säljs nu är ju likadana och skittråkiga

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Funderar på det i detta nu innan du ens ställde frågan...

Sony Xperia Z1 Compact D5503 kollar jag på nu och den har 4.3 tum. håller på att leta upp min tumstock för att se om det blir för stort. det tidigare nämnda är ju på 3 tum och mindre och tycker verkligen att det är smidigt...

Ah ser att den här jag tittar på har batteriet inbyggt och sådan produkter försöker jag undvika. Fast batteriet verkar starkt så kan kanske släppa det...? Av tidigare erfarenhet så är bar inbyggt så väldigt

Kan rekommendera Z1 Compact, fin telefon! Gick från en S3 Mini till den och den känns inte för stor

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av usilusken:

Sitter och funderar över samma sak nu när min Xperia X10 mini pro håller på och börjar bli trött... men alla android som säljs nu är ju likadana och skittråkiga

Varför tycker du att dom är tråkiga? jag har vaga tankar att det är svårt att se hur dom är hemma via nätet?

ja kan tipsa dig att din telefon skärmen där har ganska dålig pixeltäthet. Mitt uppbyte till mini... den är ju en förbättring här och där om man säger så... bara lite bättre pixeltäthet. ja det uppbytet gör mycket. även samma på ett par punkter... och då är ju inte minin topp in line direkt den heller

jag tror att steget till den här som nytt är lanserad i år blir ett rejält uppsteg. Doch så är jag själv inte så förtjust i allt lägga över 2500 på en telefon. tycker att det är rent vansinne i princip...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Annars finns det s4 mini 4,3 tum

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Kan rekommendera Z1 Compact, fin telefon! Gick från en S3 Mini till den och den känns inte för stor

Ah gott att höra...

Kan du testa en sak åt mig

hur lång tid tar det på din telefon att när den är i viloläge. Slänga upp den och få i gång kameran och knäppa en blid.

jag är ju en sån där som vill slänga upp kameran när jag kör bil och filma någon som beter sig jävligt åt i trafiken som att vingla över på fel sida... Eller fota polarn när han stagedavar in i grannes rabatt...

Hur är den vid dunkelt ljus?

Dessa två som jag har nu är verkligen skitsvåra i vissa fall att fota med och det krävs nästan soligt väder för att man skall kunna fota som med en vanlig kamera. Typ det kan krävas att man sikar och håller på i 29 sekunder innan den bränner av... Sen måste den få tänka i bland. har hänt att man måste starta om den bara för att man vill ta en bild.

Det är ju hudratals gånger man missat rätt roliga saker och även pågående inbrott på grund av den här sega luren...ja dörrvakter misshandlade en kille och det kunde jag inte heller filma och då var jag på väg att hiva iväg den rätt av. Minst sagt irriterande. En lur kan ju fulla en viktig funktion om den fungerar...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ah gott att höra...

Kan du testa en sak åt mig

hur lång tid tar det på din telefon att när den är i viloläge. Slänga upp den och få i gång kameran och knäppa en blid.

jag är ju en sån där som vill slänga upp kameran när jag kör bil och filma någon som beter sig jävligt åt i trafiken som att vingla över på fel sida... Eller fota polarn när han stagedavar in i grannes rabatt...

Hur är den vid dunkelt ljus?

Dessa två som jag har nu är verkligen skitsvåra i vissa fall att fota med och det krävs nästan soligt väder för att man skall kunna fota som med en vanlig kamera. Typ det kan krävas att man sikar och håller på i 29 sekunder innan den bränner av... Sen måste den få tänka i bland. har hänt att man måste starta om den bara för att man vill ta en bild.

Det är ju hudratals gånger man missat rätt roliga saker och även pågående inbrott på grund av den här sega luren...ja dörrvakter misshandlade en kille och det kunde jag inte heller filma och då var jag på väg att hiva iväg den rätt av. Minst sagt irriterande. En lur kan ju fulla en viktig funktion om den fungerar...

Du har ju en dedikerad kameraknapp så när du har skärmen igång och trycker på den så går kameran igång på mindre än en sekund
Du måste dock trycka på upplåsnings-knappen innan, det kanske går att ändra i någon inställning, men båda knapparna sitter på samma sida så det är fort gjort. Det tar inte mer än en halv sekund extra.

Vid dåligt ljus så blir det väl inte världens bästa bilder, men jag är rätt imponerad av kameran överlag!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Har en Xperia X10 mini pro vit olåst (fint skick med kartong) om du är intresserad ska bara ha varit använd i 6 månader

Xperia Acro S Tycker jag har en smidig storlek tittat på den?

Men du kanske letar efter nyare modeller?

MvH
Christofer

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Vid dåligt ljus så blir det väl inte världens bästa bilder, men jag är rätt imponerad av kameran överlag!

Ah ok.. men då tror jag nog att till specifikation så duger den nog... bara den knäpper bilden så är jag nöjd.

Är vagt avskräckt då jag tycker att den ändå verkar lite för stor av det jag ser från ^^bilden^^ som trollhattan postade. Sen är nog priset runt 4300 något avskräckande för min del.. Kommer nog att avvakta något men tror jag skall ta it till någon affär och titta på den.

äsch jag är verkan kräsen och svår när det gäller sånt här... brukar oftast sluta med att jag tröttar och väntar nått år till typ. Eller om det råkar dyka upp en för när jag ser rätt telefon då brukar jag veta att det är rätt och då funderar jag inte alls utan då hugger jag den utan att tänka.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av luckychris888:

Har en Xperia X10 mini pro vit olåst (fint skick med kartong) om du är intresserad ska bara ha varit använd i 6 månader

Xperia Acro S Tycker jag har en smidig storlek tittat på den?

Men du kanske letar efter nyare modeller?

MvH
Christofer

Asså jag har ju samma telefon utan tagentbord som ligger här och skräpar så nej tack...Men tack för erbjudandet.

Nytt skall det vara... Vill inte riskera krångel just när det gäller telefoner...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

Annars finns det s4 mini 4,3 tum

Om det är Samsung så är jag något skeptisk efter att fått nån liknade billig modell påtvingat via jobbet och det var det sämsta jag nånsin använt. även haft problem med en egeninköpt Samsung för många år sedan så därför har jag som princip: En gång Samsung aldrig mer Samsung.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk

Den har tangentbord, men klart det låter som du vill ha en nyare lur till ett bra pris.
Jag har en Xperia Acro S som jag är välldigt nöjd med storleken på. http://www.mymobiles.com/mobile-phones-photos/6189/4/sony-xpe...

Men min är inte till salu

MvH
Christofer

Permalänk

E den för stor?

Permalänk
Skrivet av luckychris888:

E den för stor?

Lite... Den jag har nu kan jag ha i framfickan p Jeansen och det är väll bland annat det jag gillar med den.

Fick en htc Desire z av snickarn för att han tyckte att det såg roligt ut när jag satt och surfade internet och försökte se något p den där lilla skärmen

Desiren har jag använt i en timme, så jag vet att köper jag en annan lika stor så kommer samma sak hända. Den hamnar i byrolådan och glöms bort...

Ja det är inte lätt... tack för all hjälp

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Sony Mobile i Lund kör ett erbjudande på Xperia Z1 Compact just nu (verkar vara en helt fantastisk telefon om man läser recensioner) om du är sugen. 25% rabatt så den kostar bara 3.5k

https://plus.google.com/+HakanG%C3%BCl/posts/bPcKt7eUc3r
(lite annorlunda erbjudande)

Här pratas det mer om det:
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=105913&page=53

Tycker förövrigt att du ska köra på Compacten, kommer hålla i många år!

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Sony Mobile i Lund kör ett erbjudande på Xperia Z1 Compact just nu (verkar vara en helt fantastisk telefon om man läser recensioner) om du är sugen. 25% rabatt så den kostar bara 3.5k

https://plus.google.com/+HakanG%C3%BCl/posts/bPcKt7eUc3r
(lite annorlunda erbjudande)

Här pratas det mer om det:
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=105913&page=53

Tycker förövrigt att du ska köra på Compacten, kommer hålla i många år!

Oj! Ett riktigt tack.

Tror jag ringer och beställer den i morgon... Läser på lite till om den så länge...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ah gott att höra...

Kan du testa en sak åt mig

hur lång tid tar det på din telefon att när den är i viloläge. Slänga upp den och få i gång kameran och knäppa en blid.

jag är ju en sån där som vill slänga upp kameran när jag kör bil och filma någon som beter sig jävligt åt i trafiken som att vingla över på fel sida... Eller fota polarn när han stagedavar in i grannes rabatt...

Hur är den vid dunkelt ljus?

Dessa två som jag har nu är verkligen skitsvåra i vissa fall att fota med och det krävs nästan soligt väder för att man skall kunna fota som med en vanlig kamera. Typ det kan krävas att man sikar och håller på i 29 sekunder innan den bränner av... Sen måste den få tänka i bland. har hänt att man måste starta om den bara för att man vill ta en bild.

Det är ju hudratals gånger man missat rätt roliga saker och även pågående inbrott på grund av den här sega luren...ja dörrvakter misshandlade en kille och det kunde jag inte heller filma och då var jag på väg att hiva iväg den rätt av. Minst sagt irriterande. En lur kan ju fulla en viktig funktion om den fungerar...

Skrivet av Thumbii:

Du har ju en dedikerad kameraknapp så när du har skärmen igång och trycker på den så går kameran igång på mindre än en sekund
Du måste dock trycka på upplåsnings-knappen innan, det kanske går att ändra i någon inställning, men båda knapparna sitter på samma sida så det är fort gjort. Det tar inte mer än en halv sekund extra.

Vid dåligt ljus så blir det väl inte världens bästa bilder, men jag är rätt imponerad av kameran överlag!

Kan ju även starta kameran direkt från låsskärmen genom att slajda kameraikonen till vänster, kameran startar då på 1-2 sekunder.
kan bara i övrigt också rekommendera compacten, finns ingen "mini" telefon idag som slår denna och inte många stora heller.
Så om storleken blir bra har jag svårt att se dig bli missnöjd med denna.

Permalänk
Skrivet av motvikt:

Sony Mobile i Lund kör ett erbjudande på Xperia Z1 Compact just nu (verkar vara en helt fantastisk telefon om man läser recensioner) om du är sugen. 25% rabatt så den kostar bara 3.5k

https://plus.google.com/+HakanG%C3%BCl/posts/bPcKt7eUc3r
(lite annorlunda erbjudande)

Här pratas det mer om det:
http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=105913&page=53

Tycker förövrigt att du ska köra på Compacten, kommer hålla i många år!

Japp det gör den, den rullar på bra fortfarande så tack ska du ha

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Tummen upp för härlig nostalgitråd.

Vill tipsa om Xperia Ray som släpptes något år senare än X10 Mini Pro. M.a.o. en äldre telefon men bland de smidigaste jag haft nöjet att använda.

Med några år på nacken är risken stor att såväl system- som appuppdateringar blivit större och mer avancerade så frågan är om Ray står sig än idag (ram/processor/systemminne kanske inte hänger med). Men för basic användande så skulle jag själv kunna tänka mig den här luren. Finns ingen smidigare att ta med sig på krogen i alla fall.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |