Behöver hjälp av el-kunniga (Nätagg och CRT)

Permalänk
Inaktiv

Behöver hjälp av el-kunniga (Nätagg och CRT)

Hej Sweclockers!

Första frågan:
Jag har en gammal dator som bara startar om jag värmer nätdelen med hårfön och när den väl är igång så fungerar den fint tills jag stänger av den och låter den kylas av i några timmar.
Jag har hört att det är dåliga kondensatorer som kan vakna till liv av värme, kan någon bekräfta detta? Finns det några fysiska tecken mer än läckage/sprickor som jag kan leta efter? Finns ett batteri i datorn också men det är helt nytt så den kan jag utesluta.
Video på problemet: http://www.youtube.com/watch?v=PWSMpBbxECI

Andra frågan:
Hur hanterar man en CRT skärm utan att ha ihjäl sig?
Det verkar finnas olika teorier på nätet om hur man laddar ur katodröret, vissa säger att man ska jorda mot metallramen i skärmen och vissa säger att man ska gjorda mot ett element eller jordpunkt i huset. Andra påstår att man inte får ladda ur elen för snabbt utan måste sätta resistor i mellan blablabal.....

Här behöver jag hjälp från någon som på riktigt VET vad han pratar om. Det vore tråkigt om någon skadar sig efter att ha följt en gissning på Sweclockers forum

TL;DR: Varför startar min dator bara när jag värmt den och hur hanterar jag en CRT utan att dö eller ännu värre.... skadar skärmen

UPDATE: I går startade datorn efter att ha varit urkopplad ett helt dygn, lämnade datorn med sladden inkopplad cirka 30min och sen spammade powerknappen tills den bootade.. Skumt
Ha det bra!