Frågor kring flytt av filer till ny HDD+SSD.

Permalänk

Frågor kring flytt av filer till ny HDD+SSD.

Hej allihopa!
Jag har läst på lite kring ämnet, men känner mig fortfarande lite osäker, så då tänkte jag att jag vänder mig till proffsen. Skadar ju inte att vara försiktig.

Jag har då en sprillans ny dator på ingång som jag köpte p.g.a. att min förra dator har dött (går inte in på detaljer i.o.m. att det inte känns relevant). Hade visserligen ändå tänkt på att införskaffa en ny någon gång i framtiden, men nu blev det lite tidigare än planerat. Saken är den att det är osannolikt att det är hårddisken som har lagt av, och jag vill gärna flytta över en del av sakerna från den gamla hårddisken till den nya. Den nya är på 2TB (länk), och jag har också en SSD på 250GB (länk).

Den gamla hårddisken fick jag med en Dell som jag köpte 2009. Den datorn hade ingen SSD, så OS (som är Vista) ligger på hårddisken.
Den nya datorn är köpt på Inet.se, och jag har beställt montering samt Windows 8.1. Installation av OS ingår, men jag vet inte om dom lägger det på SSD eller HDD. Någon som vet?

Hur som helst.. Jag har aldrig haft flera hårddiskar i samma dator (och ingen SSD samtidigt, heller), så jag är lite osäker på hur det hela fungerar. Det jag vill göra är:
1. Överföra vissa saker (t.ex. foton, sparningar från enstaka spel, osv) till den nya hårddisken.
2. Formatera gamla hårddisken (kommer antagligen använda mig av något program så att allt verkligen försvinner. Några tips på det, förresten? Gratis, då.)
3. INTE ha kvar gamla hårddisken i datorn

När jag först googlade på det så fick jag reda på att det finns en adapter att köpa som gör att man kan komma på hårddisken som om den vore ett USB-minne. Det känns dock lite onödigt i.o.m. att det är gratis att montera in hårddisken i den nya datorn. Jag har aldrig gjort det tidigare, men att flytta en hårddisk ska man väl klara. Har en liten fundering, dock. Windows 8 kommer att finnas på antingen HDDn eller SSDn på den nya datorn, medan Windows Vista kommer att finnas på den gamla HDDn. Kan detta leda till någon sorts konflikt, eller är jag bara okunnig och paranoid? Det är en ganska dyr dator, så jag vill ju inte förstöra något. Bättre att dubbelkolla med er som kan det.

Så, här är några saker jag undrar över:
1. I.o.m att OS redan är installerat på nya maskinen, kan jag bara koppla in gamla hårddisken så fort jag fått hem datorn, utan att behöva starta den och fixa något i förhand?
2. Hittar datorn automatiskt den gamla hårddisken, eller är det något jag behöver ställa in eller liknande?
3. När jag har fört över det jag ska ha, är det väl bara att formatera den gamla hårddisken (samt använda ett program som ser till att allt verkligen är borta), och sedan stänga av datorn och ta ur den igen? Eller är det något mer som behövs göras? Något annat jag bör tänka på?

Jag ber om ursäkt om det här är extremt självklara saker för er (antagligen) och jag låter som en idiot nu, men jag är rädd om mina datorer, vill inte att något ska gå fel. Speciellt inte när dom är nya och dyra. Ledsen också om det är lite rörigt skrivet. Jag försökte göra det så tydligt som möjligt.

En liten OBS!: Jag kommer att åka iväg senare idag (fredag) och kommer inte hem igen förrän på söndag, och jag kommer inte att kunna svara på eller se inlägg förrän då. Ville bara säga det, så ni inte tror att jag först ber om hjälp och sen bara struntar i tråden. Åker dock inte iväg förrän tidig eftermiddag, så alla svar som postas innan dess kommer jag att se tidigare än söndag. Så, nu har jag babblat klart!

Permalänk
Medlem

Hej dom lär lägga OS på SSD.
Man har oftast/alltid OS på SSD diskar.

Jag har bara mitt OS på SSD
och allt annat på min HDD.

1. Ja det kan du. se bara till att datorn bootar från hårddisken med os på.
2. Ja det ska den göra.
3. Nej du behöver inte använda något program räcker med att du formaterar den i Windows.

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MetalMinx:

Så, här är några saker jag undrar över:
1. I.o.m att OS redan är installerat på nya maskinen, kan jag bara koppla in gamla hårddisken så fort jag fått hem datorn, utan att behöva starta den och fixa något i förhand?
2. Hittar datorn automatiskt den gamla hårddisken, eller är det något jag behöver ställa in eller liknande?
3. När jag har fört över det jag ska ha, är det väl bara att formatera den gamla hårddisken (samt använda ett program som ser till att allt verkligen är borta), och sedan stänga av datorn och ta ur den igen? Eller är det något mer som behövs göras? Något annat jag bör tänka på?

Det vore underligt om de inte installerar operativsystemet på ssdn om du inte specifik bett om att de inte ska göra det.

1 Om du temporärt kopplar in din gamla disk direkt som en intern disk så kan datorn ev hitta den som bootenhet men det brukar gå att trycka nån knappkombination när man startar datorn så att man får upp en meny och kan välja vilken enhet man vill boota ifrån, det står i moderkortsmanualen hur du får upp bootmenyn om det skulle behövas.

2 Ja den hittas och förmodligen behöver du inte göra något extra såvida den inte är krypterad eller skyddad på nått sätt.

3 Ja det räcker att formatera för att göra den tom, men om du vill förhindra att det ska gå att återskapa den behöver du också skriva över den, har du känsliga filer på den och ska sälja disken kan det vara värt att göra det annars är det mest bortkastad tid att göra något mer än en formatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack till er båda för hjälpen! Då låter det ju inte svårt alls. Men skadar ju inte att kolla med någon om man är osäker.
Då är det bara att vänta på att leveransen av datorn. Förhoppningsvis går det bra, men jag återkommer hit om de blir problem när jag väl sitter med det sen.

EDIT: Det är ordnat, tack igen för hjälpen.