Råd inför köp av gamingdator?

Permalänk

Råd inför köp av gamingdator?

Hej allihopa!
Jag registrerade mig här av den enkla anledningen att jag skulle behöva lite råd inför mitt inköp av en ny gamingdator, och då tänkte jag att jag skulle fråga er proffs.
Det är min födelsedag idag (fyller 24), men den har inte börjat något vidare bra.. Det är nämligen så att jag fick en tråkig överraskning när jag skulle slå på datorn - den reagerade inte överhuvudtaget.. men, för att göra en lång historia kort (och inte tråka ut er allt för mycket) så spelar det inte så stor roll (vill bara rädda hårddisken). Jag hade ändå planer på att införskaffa en ny dator, det blir bara lite tidigare än vad som var tänkt. Nåväl, till saken.. Jag har då tittat runt lite på www.komplett.se, men känner mig lite bortkommen och skulle behöva tips, råd och åsikter. Min budget är på 15.000 och jag har för mig att jag kan få en hyfsat bra gamingdator för dom pengarna.
Det handlar alltså om en stationär dator, men jag har skärm, högtalare, osv så det behövs inte. Jag spelar lite allt möjligt, men favoriter som jag absolut skulle vilja kunna köra på riktigt höga grafikinställningar är t.ex Mass Effect 3 och Skyrim. Jag spelar även WoW, och jag skulle gärna se att jag kan köra hyfsat nya spel utan problem.
Så, har ni några konkreta förslag när det gäller, tja.. alla komponenter, så skulle det uppskattas. Tänkte som sagt beställa från Komplett.se.

Vill även påpeka att det inte är tal om att jag skulle montera den själv, eftersom varken jag eller pojkvännen gjort något sådant tidigare.

Och om det är okej, så har jag en till fråga. Jag vill ju rädda hårddisken från gamla datorn (risken att det är den det är fel på är liten, såvitt jag läst mig fram till), och jag undrar hur jag bär mig åt för att överföra allt till den nya, när det är dags? Om det är relevant så är det en Dell från 2009 (*host*), det handlar om.. Om jag måste starta en ny tråd i en annan del av forumet för den här frågan så kan jag göra det.

Ja, hoppas att jag inte gjort bort mig alltför mycket, och hoppas också att ni kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Då jag tycker att Komplett är sen seg och jobbig sida att leta på så kommer jag med ett förslag på inet.se snart.
Angående din hårddisk, om det inte är något fel på den, så kan du bara efter att windows är installerat på nya datorn, koppla in den och föra över filerna från den.

Behöver du windows också eller kommer du fixa det och installera det själv?

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att Inet erbjuder montering. Tror att det kostar 799kr. Jag avvaktar med att skapa ett bygge då Relive ändå håller på.

Missade helt det där med födelsedagen. Grattis! Tråkigt att datorn skulle krascha just idag men å andra sidan kan du ju köpa dig en riktigt fin födelsedagspresent till dig själv nu.

Permalänk

Hallå där! Grattis på födelsedagen.

Håller också med Relive, Inet.se är något att rekommendera!

Har lagt ihop en kundvagn till dig, bara hojta till om det är något som fattas.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6461319/2014-02-05

Permalänk
Medlem

Satte ihop två stycken kundvagnar från Inet.se (Tycker de är smidigast där )
Ingen av dom har något chassi, då jag tycker det är ett personligt val.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6422991/780ti 780Ti variant. Nätagget är säkert overkill, lika med RAM minnet. Personligen tar jag hellre lite för mycket än för lite

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6461364/e780 Identiskt kundvang som ovan, fast med lite billigare grafikkort.

Edit: Såg nu att TS ville ha Windows också! Glömde dock lägga in montering, tack för påminelsen!

Och, grattis!

Permalänk
Medlem

Tycker att det där agget är lite onödigt dyrt. Man skulle kunna spendera de pengarna på 16GB RAM eller en 4770K istället. Annars håller jag med om sakerna. Kanske skulle man kunna dra sig ner till en Z87-K istället. Tror inte att TS kommer att utnyttja SLI på Z87-A.

TS: Chassit han har valt finns i vitt, grått och svart samt med eller utan fönster.

Skrivet av Ch1p:

Satte ihop två stycken kundvagnar från Inet.se (Tycker de är smidigast där )
Ingen av dom har något chassi, då jag tycker det är ett personligt val.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6422991/780ti 780Ti variant. Nätagget är säkert overkill, lika med RAM minnet. Personligen tar jag hellre lite för mycket än för lite

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6461364/e780 Identiskt kundvang som ovan, fast med lite billigare grafikkort.

Och, grattis!

Tänk på att TS inte vill montera själv och att hon förmodligen behöver Windows. Det går ju på ungefär 1700kr.

Permalänk

Relive: Satt med Vista på förra datorn, så ja, jag behöver Windows.

Versions. Tack! Jo, det är sant. Har ju en ursäkt att unna mig en ny nu.
Komplett har dock gratis frakt fram till dörren, vilket är rätt lockande. Sen så uppfattade jag det som att Komplett också monterar datorn åt en, utan någon kostnad? Eller har jag fått det helt om bakfoten? Det kanske är för att jag tog en av deras färdigbyggen(?) och valde att konfigurera när jag tittade runt tidigare?

Förlåt om jag låter stendum nu, jag är inte det, jag lovar. *host*

KimIngren: Tack! Ska kika på det nu.

Ch1p: Tack, och tack. Ska kolla!

En liten grej: Den behöver inte se särskilt snygg ut, det är insidan jag är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Känner att jag var lite seg när jag jobbade

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6429663/2014-01-26

Men den har allt du kan tänkas behöva, den levereras färdigbyggd med installerat windows och drivrutiner.

Sval dator som har möjlighet att överclockas utan värmeproblem

Permalänk
Medlem

Komplett har färdiga datorer som man kan konfigurera, så kallade Komplett PC. Så kan man också göra, det kanske man ska titta lite närmare på. Komplett har alltid gratis frakt, det stämmer. Som tur är är du medlem på Sweclockers, så du får gratis frakt på Inet också! Lägg bara till det här i kundvagnen så dras frakten.

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Komplett har färdiga datorer som man kan konfigurera, så kallade Komplett PC. Så kan man också göra, det kanske man ska titta lite närmare på. Komplett har alltid gratis frakt, det stämmer. Som tur är är du medlem på Sweclockers, så du får gratis frakt på Inet också! Lägg bara till det här i kundvagnen så dras frakten.

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Nej inet har inte gratis frakt på monterade datorer.

Oavsett gratis eller inte är det intressanta vad man betalar, gratis är inte alltid billigast

Permalänk
Medlem

Där ser man. Blir frakten dyr då?

Nu skäms jag lite. Står ju precis framför näsan på mig att det inte gäller monterade datorer samt att de tar 199kr för frakt vid monteringstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Där ser man. Blir frakten dyr då?

199 kr på inet.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10782

Inte dåligt pris alls. Imponerande med 4820K och GTX 780 för drygt 15000kr i ett färdigmonterat system. Ska titta lite mer.

Permalänk

Såg just det också, "OBS, fraktfritt gäller ej vid hempaket, företagsbeställningar eller beställning av vår monteringstjänst".
Men frakten blir på 199, och det gör att jag hamnar 140 (Relives alternativ) respektive 101 (KimIndgrens alternativ) kronor över min budget, vilket är överkomligt. Båda alternativen är definitivt intressanta, och dom verkar hyfsat likvärdiga enligt mitt otränade öga?

Versions: Den ser också intressant ut. Såg dock att det fanns med högtalare och tangentbord, vilket jag inte behöver. Har allt runtikring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Såg just det också, "OBS, fraktfritt gäller ej vid hempaket, företagsbeställningar eller beställning av vår monteringstjänst".
Men frakten blir på 199, och det gör att jag hamnar 140 (Relives alternativ) respektive 101 (KimIndgrens alternativ) kronor över min budget, vilket är överkomligt. Båda alternativen är definitivt intressanta, och dom verkar hyfsat likvärdiga enligt mitt otränade öga?

Versions: Den ser också intressant ut. Såg dock att det fanns med högtalare och tangentbord, vilket jag inte behöver. Har allt runtikring.

Skillnaderna på mitt och hans är att jag har större Hårddisk, 2 extra chassifläktar och en annan processorkylare än original för bättre kylning. Jag har ett windows för 61 kr mer vilket du kan byta till hans, så får du det 61 kr billigare samt att du kan ta bort 1 chassifläkt om du vill komma under 15 k.

Han har lite dyrare grafikkort(samma fast annan kylare) samt ett bättre Nätaggregat men dubbelt så dyrt.

Vi har samma chassi men mitt är svart hans är vitt, det kan du självklart byta om du vill utan effekt

Permalänk
Medlem

Då var det min tur. Ska se vad jag kan få ihop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6461579/2014-02-05

För att vara lite annorlunda valde jag att fokusera mer på rå prestanda än de tidigare förslagen. Den har en mindre SSD, ett något billigare moderkort och ett billigare nätaggregat för att ha råd med ett GTX 780 Ti. Det du egentligen byter är en mindre SSD mot ett bättre grafikkort. Om det är värd det är upp till dig.

Kompletts dator är också ett jättebra pris. Man kan behöva ändra några saker men den är mycket prisvärd (vad jag kunde se var den prissänkt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Då var det min tur. Ska se vad jag kan få ihop.

För att vara lite annorlunda valde jag att fokusera mer på rå prestanda än de tidigare förslagen. Den har en mindre SSD, ett något billigare moderkort och ett billigare nätaggregat för att ha råd med ett GTX 780 Ti. Det du egentligen byter är en mindre SSD mot ett bättre grafikkort. Om det är värd det är upp till dig.

Kompletts dator är också ett jättebra pris. Man kan behöva ändra några saker men den är mycket prisvärd (vad jag kunde se var den prissänkt).

Ditt förslag är imo okej, men skulle aldrig köpa ett Corsair CX till ett 780ti.

Permalänk

Relive: Du nämnde att ditt alternativ är svalt, vilket jag vet är bra, men i och med att jag inte har några planer på att överklocka den (tror inte att jag behöver det, dessutom vet jag inte hur man gör ), så vill jag fråga hur nödvändigt det är med dom extra fäktarna osv? Och hur pass bra är KimIndgrens alternativ när det gäller kylning?

Versions: Tack, är också intressant.

Jag är ju absolut ingen expert, men angående det med nätaggregat.. Det är troligtvis nätaggregatet som har lagt av på min nuvarande dator, och jag har genom lite googlande fått reda på att den är en ganska viktig del.. KimIndgrens alternativ är på 750W, medan Relives är på 650W.. Hur stor skillnad gör det, egentligen? Är den på 750W värd 1590:-? Eller skulle det gå att köra KimIndgrens alternativ med 650W alternativet?

Just det, sen det här med processorn.. Vet ju att det finns Intel Core i7 nu.. Men ni tycker att i5 räcker?

La märke till detta: "Kylare som väger över ~650g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!" samt
"Minnen över 1600 Mhz kan ej väljas med montering, anledningen är en för stor inkompabilitet med moderkort som orsakar för mycket fel och instabilitet." Är det något jag behöver bry mig om med några av alternativen ni gett mig?

EDIT (uppdaterad igen..): Tog fram två alternativ på egen hand, baserat på era förslag.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6463130/variant-1

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6463139/variant-2

Det enda som skiljer dom åt är processorn och nätaggregatet. Sen så bytte jag till ASUS Z87-K ATX som Versions nämnde. La också till en processorfläkt. Jag är som sagt inte så himla haj på det här, så säg bara till om jag gjort något knasigt som inte skulle fungera bra, eller alls.
Åsikter? Något som känns överflödigt? Något som behöver förbättras?

EDIT 2: Albin153 här nedan: Den ser definitivt också intressant ut. Fler åsikter angående denna?

Förresten, tack så himla mycket till alla som hjälper till, det uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk

Bad en medlem om mer hjälp via PM och har fått det, och har nu beställt min nya dator! Ska bli väldigt kul att få hem den. Vill återigen tacka alla som har bidragit på något sätt, ni är underbara.