Permalänk
Medlem

Bra socket A (462) kylare

Tjo

Håller på och slänger ihop ett system med 2st Athlon MP 2800+. Kul nostalgiprojekt.

Men jag är lite fast i vad jag ska kyla dem med. Jag är lite av en tysthetsnörd, och de flesta standardkylarna från den eran brötade ju rätt duktigt, till och med de "tysta".

Så frågan är, vad sjutton ska man välja för en, och vart får man tag på en sån? eBay känns som lämpligaste alternativet för sånt. Har hittat att det fanns tornkylare som passade, men det känns som ett recept för core crush. Så nån kylare med 80mm fläkt kanske, och en 120mm fläkt på den mha en adapter?

Moderkortet har INTE de berömda "fyra hålen runt socketen" tyvärr. Annars har jag en Alpha PAL8045 ligger. Lite synd.

Men, ja, alla tips på kylare är välkomna!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Vet att jag själv körde med 2st Spire WhisperRock kylare med kopparkärnor på mitt Dual AMD kort.De lät inte så illa och kylde helt okej. Men kanske finns större för socket montering. Jag var tvungen till att använda dessa pga platsbrist.

Körde dock med en speciallåda från silverstone (TJ06) som hade en vindtunnel över kylarna så jag slapp köra med högljudda fläkter

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ah just det, är nog en sån Spire WhisperRock jag har ligger med. Sen lite annat skräp med 60mm och 70mm fläktar. Förutom Alphan då.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det går hitta adapter så du kan köra 120mm fläkt på den. Annars kan du säkert tillverka en ghetto lösning. Har sett folk som gjort en del intressant lösningar för nyare kylare, dock bör du ha koll på vikten. Då det är lätt att knäcka sockeln.

Du kan undvika att krossa din kärna med en adater. Kommer inte på vad de kallades, men var en platta/ram man lade mellan cpu och kylare.

Edit: Hittade Socket 462 shim kallades de visst
https://www.google.com/search?q=socket+462+shim&client=firefo...

När jag sökte på den såg jag även lite andra större kylare som monterades via socket. Kanske går att hitta begagnat om du orkar leta.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hmm undrar vad det är för C/C mått mellan socklarna på mitt kort. Borde ta och mäta det kanske. Troligen mindre än 120mm och då går det ju inte med den idén.

Kortet är ett Asus A7M266-D förresten.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Oki, nää då kommer det inte fungera något vidare. Kolla om du kan bygga en vindtunnel för att öka luftflödet över kylarna. Annar får du bygga egna adapters som har centrum lite off.

Jag kommer inte ihåg vilket moderkort jag hade, men layout var väldigt lik på de flesta korten på MP moderkorten.

edit: skall se om jag kan hitta bilder på min gamla rigg.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Nja var ungefär 100mm i C/C mått, så att det går ju inte. Annars finns ju alltid vattenkylning...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ja, vattenkylt är smidigaste på en så varm plattform och endast socketstöd för kylare. Hade du bott närmare mig så kunde du fått min gamla Zalman Reserator 2 som står i garderoben.

Är väldigt lätt att anpassa moderna block mot äldre sockets. Bara skapa något som drar i hakarna och trycker mot blocket. lite böjd plåt med hål och en skruv som trycker mot blocket typ.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ctrl:

Ja, vattenkylt är smidigaste på en så varm plattform och endast socketstöd för kylare. Hade du bott närmare mig så kunde du fått min gamla Zalman Reserator 2 som står i garderoben.

Är väldigt lätt att anpassa moderna block mot äldre sockets. Bara skapa något som drar i hakarna och trycker mot blocket. lite böjd plåt med hål och en skruv som trycker mot blocket typ.

Wow vad generöst. Kan kan göra schysta mods med den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Wow vad generöst. Kan kan göra schysta mods med den.

Möjligt. Den är renoverad med starkare pump och fäste. Fungerade sist jag kollade. Men tog för mycket plats för mig vid datorn. Kostar mer att skicka med posten är vad den är värd idag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hm, jag var i Varberg i höstas faktiskt. Men jag tror tyvärr inte att jag kommer ha vägarna förbi där den närmsta tiden. Men tack för erbjudandet, det var mycket generöst!

Undrar om det går att få tag på shims till Athlon XP/MP CPUer? Då skulle jag känna mig tryggare med en tornkylare. Men jag vet inte om det är möjligt då kortet som sagt inte har "hålen".

Heh eBay levererar! http://www.ebay.com/itm/AMD-Athlon-XP-Protection-Copper-Shim-...

Tror inte den passar till mina CPUer dock

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Varför inte? Alla delar ovanpå sitter väl i samma mönster på hela serien. Är bara formen på själva kärnan som skiljer så vitt jag minns. Kanske finns det mått på nätet så du kan tillverka egna annars.

Skulle nog köra på vattenkylning om du har möjligheten till att bygga ihop något billigt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ah ok, då borde de passa ja. Fick för mig att de där små komponenterna ovanpå satt olika beroende på generation.

Det skulle helt klart vara fint med vattenkylning. Men som sagt så vill jag ha det tyst, och då blir det dyrt fort. T.ex tenderar billiga pumpar att leva om en hel del som det verkar. Så vill man ha kvalitet, t.ex en D5 så kostar det en del ju. Sen ska man ha topp, reservoir, radiator, fläktar, etc. Block skulle jag iofs kunna tillverka själv på jobbet.

Verkar som att Zalman CNPS6000 kan passa. Även om de inte var de bästa tyckte jag de var så sjukt coola på tiden det begav sig! Men det gäller bara att hitta ett par...

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |