Permalänk
Expertgissare

Reklamera fläktar till CDON eller ej?

Hej alla glada, jag köpte för ett litet tag sedan två stycken Fractal Design Silent Series R2 140mm fläktar från CDON då jag har sådna fläktar sedan tidigare som följde i mitt Fractal Design Define R4.
Packade upp dom och monterade dom i toppen av chassit och allt var fröjd, tills jag startade datorn. Dom lät förskräckligt, gick inte sitta vid datorn. Dom ger ifrån sig ett för mig obeskrivligt otrevligt ljud samt vibrerar så det dånar.
Så jag hörde av mig till CDON om att skicka tillbaka dom och efter lite bök så gick väl det bra, men får veta att dom kan komma att ta 250kr ifall dom inte hittar något fel på dom.

Kan tillägga att jag har dom kopplade till en fläktkontroll och det är när dom går på lägsta som dom låter som mest, när man drar upp farten så blir vibrationerna mindre och det andra oljudet försvinner i "flåset" från fläkten, men dom blir ju inte direkt tysta som jag vill ha det

Så vad tror ni, kommer dom att "hitta" något fel på dom eller är det bara så dom fläktarna är. Eller tror ni dom kommer att godkänna reklamationen ändå?

Tacksam för svar så jag vet om jag ska skicka tillbaka dom och eventuellt betala 250kr eller bespara mig den eventuella kostnaden och bara skita i det.

Mvh
Edvin

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Låter exakt samma för mig.. så tror inte det är nått fel på fläktarna

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk

Köp antivibrationsgummi (eller vad det nu heter, har inte stenkoll) och sätt mellan fläkt och chassi, lär dämpa en del i alla fall. Tror inte det är fel på fläktarna, så jag skulle rekommendera att ha kvar dom. Alternativt sälja dem på blocket/marknaden här och köpa några som du vet är tysta(re)

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av Edvin-89:

frågan år om det är Coilwhine eller vibrationer ??
kan du plocka ut dom och bara ha dom löst när du testar igen,

har du nån trasig cykelslang hemma så klipp till bitar som du kan ha mellan fläktarna & chassit.
du kan använda gummit istället för skruvar också lite DIY så du kan kolla om ljudet går ner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av kvicksilv3r:

Köp antivibrationsgummi (eller vad det nu heter, har inte stenkoll) och sätt mellan fläkt och chassi, lär dämpa en del i alla fall. Tror inte det är fel på fläktarna, så jag skulle rekommendera att ha kvar dom. Alternativt sälja dem på blocket/marknaden här och köpa några som du vet är tysta(re)

Körde med dom medföljande antivibrationsgummi hjälpte lite för vibrationerna men inte för det andra oljudet.

Skrivet av jonatan80:

frågan år om det är Coilwhine eller vibrationer ??
kan du plocka ut dom och bara ha dom löst när du testar igen,

har du nån trasig cykelslang hemma så klipp till bitar som du kan ha mellan fläktarna & chassit.
du kan använda gummit istället för skruvar också lite DIY så du kan kolla om ljudet går ner.

Skulle kunna vara Coilwhine. Undra om någon spelat i och lagt upp på Youtube så man vet hur det låter så man kan jämföra

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Testa att lägga burken ner så att fläktarna i toppen hamnar vertikalt istället för horisontellt.
Tror nämligen dom där fläktarna är rätt skräpiga och inte mår bra av att monteras "liggande".
Hoppas du förstår vad jag menar, kan vara en aning luddigt skrivet av mig.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av 20kr:

Testa att lägga burken ner så att fläktarna i toppen hamnar vertikalt istället för horisontellt.
Tror nämligen dom där fläktarna är rätt skräpiga och inte mår bra av att monteras "liggande".
Hoppas du förstår vad jag menar, kan vara en aning luddigt skrivet av mig.

Jag provade att ta ut fläktarna och hålla dom i olika lägen, vibrationerna försvann nästan helt (förutom liggandes) men inte det andra oljudet som jag nu tror kan vara Coilwhine efter att jag lyssnat lite på Youtube. Men kan fortfarande säga 100 då Coilwhine verkar vara ett väldigt stort urval av oljud, allt från klickande till öronbedövande tjut.
Får lyssna vidare

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag provade att ta ut fläktarna och hålla dom i olika lägen, vibrationerna försvann nästan helt (förutom liggandes) men inte det andra oljudet som jag nu tror kan vara Coilwhine efter att jag lyssnat lite på Youtube. Men kan fortfarande säga 100 då Coilwhine verkar vara ett väldigt stort urval av oljud, allt från klickande till öronbedövande tjut.
Får lyssna vidare

coilwhine från en fläkt? o_O
Du säger att du tagit ut fläkten och hållit i den men att du fortfarande inte är säker på vad det är som låter, hur är det möjligt?
Såvida inte fläkten vibrerar mycket i vertikalt läge så tror jag inte cdon kommer hitta något "fel".
Och om det nu är något missljud från den så skulle det kunna bero på fläktkontrollern.
Om du kopplar båda (en i taget) direkt till moderkortet eller nätagget och båda har missljud så skulle jag nog be cdon byta ut dom, men jag tror inte det försvinner över om du så får 2 helt nya fläktar av samma modell.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av 20kr:

coilwhine från en fläkt? o_O
Du säger att du tagit ut fläkten och hållit i den men att du fortfarande inte är säker på vad det är som låter, hur är det möjligt?
Såvida inte fläkten vibrerar mycket i vertikalt läge så tror jag inte cdon kommer hitta något "fel".
Och om det nu är något missljud från den så skulle det kunna bero på fläktkontrollern.
Om du kopplar båda (en i taget) direkt till moderkortet eller nätagget och båda har missljud så skulle jag nog be cdon byta ut dom, men jag tror inte det försvinner över om du så får 2 helt nya fläktar av samma modell.

Jag har provat att koppla fläkten till moderkortet, men då går den på högsta läget och därav försvinner/döljs oljudet. Angående coilwhine så var det en i början av tråden som föreslog/kunde tro att det var det, har aldrig upplevt coilwhine förut så har ingen erfarenhet om på vilka komponenter det kan uppkomma på.
Hittade ett Youtube klipp med ett Seasonic x660 som lider av ett coilwhine problem och det är ganska nära vad jag hör från mina fläktar, dock inte lika högt och lite dovare.
(OBS HÖG VOLYM PÅ KLIPPET)

Och detta oljud finns inte hos övriga fläktar jag har, inte i det grad så jag hör dom från datorn iaf.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Skrivet av 20kr:

coilwhine är exakt vad det är.

en spole med koppartråd som har en frekvens den inte ska ha.
vibrerar den och blir det 18k herts. så tjuter det.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

coilwhine är exakt vad det är.

en spole med koppartråd som har en frekvens den inte ska ha.
vibrerar den och blir det 18k herts. så tjuter det.

Måste vara extremt dåliga fläktar eller måndags-ex som vibrerar och avger ett hörbart ljud från spolarna.
Men kanske är så att dom används till helt fel ändamål och/eller under knasiga förhållanden?
Eller är det bara så simpelt att spänningskällan lyckas hitta en sweetspot och vid rätt rpm så uppstår det olycklig magi i form av coilwhine?
Jag har personligen aldrig råkat ut för det när det gäller fläktar.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Rekordmedlem

Oljud i fläktmotorer är väldigt vanligt om de pwm styrs och därför har bättre motorstyrningar kretsar som dämpar oljudet och är manute efter tystaste möjliga fläkr undviker man helt pwm styrning.
http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00771b.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej alla glada, jag köpte för ett litet tag sedan två stycken Fractal Design Silent Series R2 140mm fläktar från CDON då jag har sådna fläktar sedan tidigare som följde i mitt Fractal Design Define R4.
Packade upp dom och monterade dom i toppen av chassit och allt var fröjd, tills jag startade datorn. Dom lät förskräckligt, gick inte sitta vid datorn. Dom ger ifrån sig ett för mig obeskrivligt otrevligt ljud samt vibrerar så det dånar.
Så jag hörde av mig till CDON om att skicka tillbaka dom och efter lite bök så gick väl det bra, men får veta att dom kan komma att ta 250kr ifall dom inte hittar något fel på dom.

Kan tillägga att jag har dom kopplade till en fläktkontroll och det är när dom går på lägsta som dom låter som mest, när man drar upp farten så blir vibrationerna mindre och det andra oljudet försvinner i "flåset" från fläkten, men dom blir ju inte direkt tysta som jag vill ha det

Så vad tror ni, kommer dom att "hitta" något fel på dom eller är det bara så dom fläktarna är. Eller tror ni dom kommer att godkänna reklamationen ändå?

Tacksam för svar så jag vet om jag ska skicka tillbaka dom och eventuellt betala 250kr eller bespara mig den eventuella kostnaden och bara skita i det.

Mvh
Edvin

Hur litet tag sen? Har det gått längre än 2 veckor? Om inte, istället för att reklamera så skickar du bara tillbaka produkterna..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av 20kr:

Måste vara extremt dåliga fläktar eller måndags-ex som vibrerar och avger ett hörbart ljud från spolarna.
Men kanske är så att dom används till helt fel ändamål och/eller under knasiga förhållanden?
Eller är det bara så simpelt att spänningskällan lyckas hitta en sweetspot och vid rätt rpm så uppstår det olycklig magi i form av coilwhine?
Jag har personligen aldrig råkat ut för det när det gäller fläktar.

kollar man i gamla tjock tv var oftast spolarna limmade med harts/epoxi just för att det inte ska svänga eller motverka att dom ens kan vibrera.
sen åldras limmet och tv tjuter.

undrar om nån kommit på varför det uppkommer ?
pga kvalitet eller att koppartråden är X antal meter som då överensstämmer med Z Volt eller Y hertz ???

50Hz det blir en våglängd på 6000000 meter ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jonatan80:

kollar man i gamla tjock tv var oftast spolarna limmade med harts/epoxi just för att det inte ska svänga eller motverka att dom ens kan vibrera.
sen åldras limmet och tv tjuter.

undrar om nån kommit på varför det uppkommer ?
pga kvalitet eller att koppartråden är X antal meter som då överensstämmer med Z Volt eller Y hertz ???

50Hz det blir en våglängd på 6000000 meter ?

Det som hörs är frekvensen på signalen i högspänningstransformatorn, 15625Hz

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde liknande problem på samma fläkt med pwm styrning. Andra fläktar är ännu värre det nästan "knackar" i navet på fläkten om man kör på lägsta styrning. Kopplade in det medföljande motståndet och det blev klart bättre. I mitt fall förlorade jag varvtal på högsta läget men den flyttar tillräckligt med luft för min burk.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej alla glada, jag köpte för ett litet tag sedan två stycken Fractal Design Silent Series R2 140mm fläktar från CDON då jag har sådna fläktar sedan tidigare som följde i mitt Fractal Design Define R4.
Packade upp dom och monterade dom i toppen av chassit och allt var fröjd, tills jag startade datorn. Dom lät förskräckligt, gick inte sitta vid datorn. Dom ger ifrån sig ett för mig obeskrivligt otrevligt ljud samt vibrerar så det dånar.
Så jag hörde av mig till CDON om att skicka tillbaka dom och efter lite bök så gick väl det bra, men får veta att dom kan komma att ta 250kr ifall dom inte hittar något fel på dom.

Kan tillägga att jag har dom kopplade till en fläktkontroll och det är när dom går på lägsta som dom låter som mest, när man drar upp farten så blir vibrationerna mindre och det andra oljudet försvinner i "flåset" från fläkten, men dom blir ju inte direkt tysta som jag vill ha det

Så vad tror ni, kommer dom att "hitta" något fel på dom eller är det bara så dom fläktarna är. Eller tror ni dom kommer att godkänna reklamationen ändå?

Tacksam för svar så jag vet om jag ska skicka tillbaka dom och eventuellt betala 250kr eller bespara mig den eventuella kostnaden och bara skita i det.

Mvh
Edvin

Jag hade försökt returnera dem med hjälp av ångerrätten man har i distansköplagen, men det förutsätter såklart att man köpt online och varit försiktig när man öppnade och testade varan i fråga (gå på vibrationer så ger resonans i chassit så har du anledning till att det är märken för montering, missljudet kunde ju undersökts innan montering).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det som hörs är frekvensen på signalen i högspänningstransformatorn, 15625Hz

vad ja fått förklarat så var det samma problem med coilwhine på tjockTV.
högspännings trafon har ett annat ljud, inte samma sak

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av MaKerS:

Hur litet tag sen? Har det gått längre än 2 veckor? Om inte, istället för att reklamera så skickar du bara tillbaka produkterna..

Skrivet av BadArg:

Jag hade försökt returnera dem med hjälp av ångerrätten man har i distansköplagen, men det förutsätter såklart att man köpt online och varit försiktig när man öppnade och testade varan i fråga (gå på vibrationer så ger resonans i chassit så har du anledning till att det är märken för montering, missljudet kunde ju undersökts innan montering).

Problemet är att jag öppnade förpackningen fint och försiktigt så inga problem där, men när jag upptäckte vibrationerna så använde jag dom medföljande gummi pluttarna istället för skruvar men dom gick sönder nästan samtliga när jag skulle bort med dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts så är det inte alla fläktar som lämpar sig för att monteras horisontellt beroende på vilket lager som används i navet. De kan börja skrapa och ticka osv. Ibland försvinner missljuden efter att man kört in fläkten nån vecka så det kan vara värt ett försök. Nu verkar den ju funka hyfsat i vertikalt läge. Risken är stor att CDON inte tycker det är nåt fel på fläkten och debiterar dig 250 kr.