Permalänk
Medlem

24" vs 27"

Har tänkt ta och köpa en ny eller en lite större skärm men jag har lite svårt att bestämma mig för storlek.

Om jag tar 24" då skulle jag ha 2st av den skalan

men

Om jag tar 27" då skulle jag ha 24" + 27".

Vad tycker ni låter bättre? Kommer att för det mesta spela/titta på film/lyssna på musik/programmering.

h. Tobias

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

27" 2560x1440>24" 1920x1080>27" 1920x1080
Bättre än, inte större än

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

27" 2560x1440>24" 1920x1080>27" 1920x1080
Bättre än, inte större än

Ja men 27" är ju ändå större än 24" när man tittar på skärmärna för sig.

Eller tänker jag fel nu?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

nee 27" är så klart större. Därför blir den pixeleread när du bara har 1080.
Så ska du ha en 27" ta en med 1440, annars stanna på 24".

Egen erfarenhet säger att han har rätt

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Mhm trodde "bigger is better" fungerade lika bra i det här sammanhanget.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

27" 2560x1440>24" 1920x1080>27" 1920x1080
Bättre än, inte större än

Jag skulle hålla med dig, men det beror faktiskt på hur nära skärmen man sitter. Om man ofta använder skärmen för att titta på film och då sitter >2 meter bort skulle jag föredragit 27" i 1920*1080 över 24" i 1920*1080.

Till TS: Om du programmerar mycket skulle jag rekomendera 27" i 2560*1440 då jag själv finner större skrivbordsyta otroligt användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag skulle hålla med dig, men det beror faktiskt på hur nära skärmen man sitter. Om man ofta använder skärmen för att titta på film och då sitter >2 meter bort skulle jag föredragit 27" i 1920*1080 över 24" i 1920*1080.

Till TS: Om du programmerar mycket skulle jag rekomendera 27" i 2560*1440 då jag själv finner större skrivbordsyta otroligt användbart.

Japp, helt klart trevligare med mer storlek än högre ppi vid ett större avstånd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Jag skulle hålla med dig, men det beror faktiskt på hur nära skärmen man sitter. Om man ofta använder skärmen för att titta på film och då sitter >2 meter bort skulle jag föredragit 27" i 1920*1080 över 24" i 1920*1080.

Till TS: Om du programmerar mycket skulle jag rekomendera 27" i 2560*1440 då jag själv finner större skrivbordsyta otroligt användbart.

Håller med här, mer skrivbordsyta är underbart för programmering/office/surfing och annat där man är "produktiv".

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svaren, gurgel trodde det skulle ha varit lite simplare att hitta en bra storleks skärm.

Skulle få en 27" skärm för en fjuttig 180€ (1575.92sek) men den har o andra sidan 1920x1080 storlek..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha två skärmar så kan jag rekommendera en 24" i porträttläge (gärna 1200*1920, perfekt för att surfa) och en 27" bredvid, beroende på vad du ska göra mer än att surfa och hur långt ifrån du ska sitta så är det som tidigare nämnt 1080/1440.

Har en 2560*1440 bredvid och det är riktigt trevligt för film/spel (ja, ska du ha hög hertz (60<) så är det ju Korea-skärm du ska ha)
Ser dock inget problem med att välja 1440 över 1080 även om man sitter en bit ifrån och kikar på film.

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Medlem

Nåja det kommer antagligen att bli en 29" 2560 x 1080 skärm av AOC.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nåja det kommer antagligen att bli en 29" 2560 x 1080 skärm av AOC.

Tänk på att alla spel inte har stöd för 2560x1080 upplösning. Jag har denna upplösningen själv på min Dell 29-tummare. Vissa spel kräver lite pillande med config-filerna för att allt ska funka. Vissa spel funkar det direkt i. Så du tänker på detta innan du tar en ultra-wide. Det är inte en upplösning som passar alla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Tänk på att alla spel inte har stöd för 2560x1080 upplösning. Jag har denna upplösningen själv på min Dell 29-tummare. Vissa spel kräver lite pillande med config-filerna för att allt ska funka. Vissa spel funkar det direkt i. Så du tänker på detta innan du tar en ultra-wide. Det är inte en upplösning som passar alla.

Antagligen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eirike93:

Ser dock inget problem med att välja 1440 över 1080 även om man sitter en bit ifrån och kikar på film.

Inget problem med det. Men använder man den för film på lite större avstånd majoriteten av tiden så är det inte så stor förlust att välja 1920*1080, och man kan då komma undan betydligt billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Antagligen.

Nja inte så mycket antagligen här tyvärr.
Om du spelar FPS, tittar på film, arbetar mycket mellan olika fönster då är denna upplösningen bra.
Så fort du ska ta fram ett skrivprogram(programmera, word etc), då börjar upplösningen visa att det inte riktigt är passande. Så fort du sätter upp dina program(webbläsare, photoshop, mjukvara helt enkelt) i fullskärm då tappar skärmen hela sin funktion och hela konceptet faller ihop.

När jag har t.ex chrome igång så har jag alltid plats för skype bredvid utan att använda två skärmar, men sätter jag chrome i fullskärm så har jag ca 50-60% av hela skärmens yta är oanvänt och på Sweclockers bländande vit.

Fördelen:

Nackdelen:

Så det beror på HUR DU jobbar om det passar dig eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag skulle hålla med dig, men det beror faktiskt på hur nära skärmen man sitter. Om man ofta använder skärmen för att titta på film och då sitter >2 meter bort skulle jag föredragit 27" i 1920*1080 över 24" i 1920*1080.

Man kan inte sitta 2 meter bort med en 27" just vid film, då får man ta fram kikaren
Vid 40" är knappt 2 till i nödfall max 2,5 meter OK vid blu-ray tittande.

Sitter max en meter bort på min 2711 vid vanligt filmtittande, och film är sällan över 1920x1080.
vid 720P kanske dryg en meter, och lägre upplösning än så går inte titta på, blir bara en suddig gröt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Inget problem med det. Men använder man den för film på lite större avstånd majoriteten av tiden så är det inte så stor förlust att välja 1920*1080, och man kan då komma undan betydligt billigare

Ja, självklart!

Visa signatur

Burken | 4770K | Corsair H70 | MSI Z87 MPOWER | MSI GTX780ti | 16gb RAM | 120+256gb SSD | ZXR

NAS | E6700@2.0, 0.93v | 3tb WD RED

[Dell U2713HM] [Dell U2412M porträtt] [DALI Zensor 3] [Logitech G19] [Xbox 360]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man kan inte sitta 2 meter bort med en 27" just vid film, då får man ta fram kikaren
Vid 40" är knappt 2 till i nödfall max 2,5 meter OK vid blu-ray tittande.

Sitter max en meter bort på min 2711 vid vanligt filmtittande, och film är sällan över 1920x1080.
vid 720P kanske dryg en meter, och lägre upplösning än så går inte titta på, blir bara en suddig gröt.

Inte för att vara elak, men kanske dags att gå till en optiker? eller ta fram linjalen för att kolla ditt ögonmått. Jag sitter oftast ca en meter från min 23" 1920*1080, och ligger ofta i sängen och tittar på film, då har jag den mellan 1.5 och 2 meter bort. Tittar visserligen mest på serier i 720p, men ser tydlig skillnad med filmer i 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja inte så mycket antagligen här tyvärr.
Om du spelar FPS, tittar på film, arbetar mycket mellan olika fönster då är denna upplösningen bra.
Så fort du ska ta fram ett skrivprogram(programmera, word etc), då börjar upplösningen visa att det inte riktigt är passande. Så fort du sätter upp dina program(webbläsare, photoshop, mjukvara helt enkelt) i fullskärm då tappar skärmen hela sin funktion och hela konceptet faller ihop.

När jag har t.ex chrome igång så har jag alltid plats för skype bredvid utan att använda två skärmar, men sätter jag chrome i fullskärm så har jag ca 50-60% av hela skärmens yta är oanvänt och på Sweclockers bländande vit.

Så det beror på HUR DU jobbar om det passar dig eller ej.

Okej, mm det skulle vara så mycket bättre om någon skulle kunna bedöma ens situation men det finns ju inte en sådan person.

Jag vet inte vad för slags skärm jag borde ta, med tanke på att jag har tittat 3 gånger igenom 24 tv-serien så kanske den här 29" skärmen skulle passa mig..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Okej, mm det skulle vara så mycket bättre om någon skulle kunna bedöma ens situation men det finns ju inte en sådan person.

Jag vet inte vad för slags skärm jag borde ta, med tanke på att jag har tittat 3 gånger igenom 24 tv-serien så kanske den här 29" skärmen skulle passa mig..

Om du inte vet så ska du helt klart ta dig till en butik där du kan kolla och testa lite, för som sagt detta formattet(21:9) passar inte alla. Om det passar till tv-serier tvivlar jag lite på eftersom de flesta tv-serier som finns är inspelade i standard widescreen (16:9) dvs du kommer få svarta fällt på höger och vänster sida av bild, medan om du tittar på film som är inspelat i 2,35:1 format så passar en skärm med 21:9 format bättre. Så det ligger en hel del arbete bakom det där med format.

Så min rekommendation är som sagt att gå till en butik och testa dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du inte vet så ska du helt klart ta dig till en butik där du kan kolla och testa lite, för som sagt detta formattet(21:9) passar inte alla. Om det passar till tv-serier tvivlar jag lite på eftersom de flesta tv-serier som finns är inspelade i standard widescreen (16:9) dvs du kommer få svarta fällt på höger och vänster sida av bild, medan om du tittar på film som är inspelat i 2,35:1 format så passar en skärm med 21:9 format bättre. Så det ligger en hel del arbete bakom det där med format.

Så min rekommendation är som sagt att gå till en butik och testa dem.

Okej tack skall göra det.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Hur vet jag vilka spel som skulle stöda den här upplösningen, är det här något jag också borde fråga i butiken?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Hur vet jag vilka spel som skulle stöda den här upplösningen, är det här något jag också borde fråga i butiken?

Spelen får du efterforska själv. Det är garanterat inget de vet. Googla spelet du vill spela och skriva typ "Does League of legends support 2560x1080?" osv.
Som sagt 2560x1080 är inte en vanlig upplösning, det är en speciallare som bara en handfull människor använder, så många har inte stöd för det alls och då kan man hacka och modda spelet själv i vissa fall och andra fall får man spela 1920x1080 med letterbox på sidorna(svarta fält till höger och vänster). Dvs det är inte nybörjar vänligt. Är du osäker skaffa hellre en vanlig 1920x1080 skärm då vet du att allt kommer funka som det ska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Spelen får du efterforska själv. Det är garanterat inget de vet. Googla spelet du vill spela och skriva typ "Does League of legends support 2560x1080?" osv.
Som sagt 2560x1080 är inte en vanlig upplösning, det är en speciallare som bara en handfull människor använder, så många har inte stöd för det alls och då kan man hacka och modda spelet själv i vissa fall och andra fall får man spela 1920x1080 med letterbox på sidorna(svarta fält till höger och vänster). Dvs det är inte nybörjar vänligt. Är du osäker skaffa hellre en vanlig 1920x1080 skärm då vet du att allt kommer funka som det ska.

Okej tänkte bara om det skulle ha funnits någon slags guide liggandes någonstans där ute i internetets vida arealer..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Inte för att vara elak, men kanske dags att gå till en optiker? eller ta fram linjalen för att kolla ditt ögonmått. Jag sitter oftast ca en meter från min 23" 1920*1080, och ligger ofta i sängen och tittar på film, då har jag den mellan 1.5 och 2 meter bort. Tittar visserligen mest på serier i 720p, men ser tydlig skillnad med filmer i 1080p.

Har perfekt syn, och vet vilket avstånd jag tittar på min 27" skärm samt min 40" TV, och ca max 1 meter är OK avstånd för mig till 27" skärmen och ca 2 meter till min 40" TV, dock den ska bytas ut snart till en 55-60" då TV är i minsta laget.

Javisst är det uppenbar skillnad mellan 1080P och 720P

Edit: kolla nu med tumstocken, och hade lite fel om avståndet, sitter vid filmtittande med 27" skärmen på 60 till 70 cm avstånd och till min TV på 170-180cm avstånd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Okej tänkte bara om det skulle ha funnits någon slags guide liggandes någonstans där ute i internetets vida arealer..

Jag har inte haft problem med mina spel, sen har jag en hel del erfarenhet med att just modda spel så för mig är det inget problem. Jag har inte följt en guide, men de finns säkert någon som gjort en. Som sagt det är bara till att googla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag har inte haft problem med mina spel, sen har jag en hel del erfarenhet med att just modda spel så för mig är det inget problem. Jag har inte följt en guide, men de finns säkert någon som gjort en. Som sagt det är bara till att googla.

När du säger modda menar du att du går in i spelets launch fil och sätter in någon extra kod?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja inte så mycket antagligen här tyvärr.
Om du spelar FPS, tittar på film, arbetar mycket mellan olika fönster då är denna upplösningen bra.
Så fort du ska ta fram ett skrivprogram(programmera, word etc), då börjar upplösningen visa att det inte riktigt är passande. Så fort du sätter upp dina program(webbläsare, photoshop, mjukvara helt enkelt) i fullskärm då tappar skärmen hela sin funktion och hela konceptet faller ihop.

När jag har t.ex chrome igång så har jag alltid plats för skype bredvid utan att använda två skärmar, men sätter jag chrome i fullskärm så har jag ca 50-60% av hela skärmens yta är oanvänt och på Sweclockers bländande vit.

Fördelen:
http://i.imgur.com/svkwiZI.png

Nackdelen:
http://i.imgur.com/6ah9t1a.png

Så det beror på HUR DU jobbar om det passar dig eller ej.

Testa Display Fusion, finns på Steam bla. Där kan du dela upp din skärm så att den fungerar som flera skärmar. När man vill växla till normalt läge så kör man bara snabbkommando för nästa profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

När du säger modda menar du att du går in i spelets launch fil och sätter in någon extra kod?

Det brukar inte behövas att gå så långt, oftast får man hitta spelets config fil, hittar rätt rad och byta 1920 och byta det emot 2560. Då tvingar du upp spelet att gå i rätt upplösning. Problemet är att hitta rätt rad med rätt 1920 så man inte ändrar på textur-storlekar eller något sådant. Nästa alla spel har en .ini-fil som heter config eller configuration men kan också ha ett annat namn. Har inte varit med om ett spel där detta inte fungerat. Problemet är att t.ex Fallout New Vegas fick problem med att visa vissa saker rätt, t.ex så klippte spelet bort den stora röda knappen när man hackar i fallout new vegas. Men man kunde fortfarande klicka kanten på den för att gå ur det fönstret. Sådana konstigheter händer ofta när man tvingar spelet att köras i en upplösning som inte finns med i inställningarna ifrån början.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Testa Display Fusion, finns på Steam bla. Där kan du dela upp din skärm så att den fungerar som flera skärmar. När man vill växla till normalt läge så kör man bara snabbkommando för nästa profil

Liknande fick jag med när jag köpte skärmen, har dock inte haft behovet att använda det.
Tack för tipset annars.

Visa signatur