Hjälp med att plocka ihop en bra++ dator!!

Permalänk
Medlem

Hjälp med att plocka ihop en bra++ dator!!

Hejsan ärade sweclockers!

Jag behöver hjälp med att plocka ihop en spel dator.
Har läst och sökt en massa själva men jag blir bara yr på allt som finns:-/

Min budget ligger på max 20000.
Och jag spelar alla typer av spel, och dom ända krav jag har är
Att den ska klara av alla nuvarande spel på max och klara några framtids spel allafall,
Och att cpu är vattenkyld och lådan väldigt bra på kyla och så, vill ha en kall data.

Och jag har än så länge haft ganska stor otur med ssd hårdiskar men om ni har någon väldigt snabb men stabil som den gammla eken så kan jag tänka mig det ( ska nämna att min ssd är från året efter dom lanserades )

Jag tackar på förhand!
MVH björn

Permalänk
Hjälpsam
Permalänk
Medlem

Corsair cube har sina nackdelar, även om det är ett extremt bra chassi för att hålla komponenterna kalla.
Det är stort, tungt och klumpigt, ser inte speciellt bra ut och är dyrt.
Min rekommendation är att skaffa ett chassi i samma prisklass som är lite mindre, men som inte offrar mycket för det.
Corsair 750D//Fractal Define R4.

Fixade så att allt var i verkstad (förutom fläktarna, men de kommer den 21:a).
Ändrade SSD, du vill ha en STABIL* SSD, och den Thli la in är premium, men det säger inte att den är stabilare, endast snabbare.
Du kommer ändå inte ha problem med den, det är en av de bästa som finns ute just nu, och annars räcker ju garantin.

Lite nya fläktar, billigare, matchar schemat och är likadana som de som följer med i 750D, de är också väldigt bra fläktar, då 90+ kronor premium inte är värt det för Noctuas, speciellt inte vanliga chassifläktar.

Vanliga 860 fanns inte i stock, men AXi 860 fanns. Byggkvaliteten är liknande (topp) och AXi är något effektivare, därmed +150 kronor.

120mm ska monteras istället för de vanliga fläktarna på h80i, 140 mm fläktarna i chassit.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6390745/2014-01-17

Permalänk
Hjälpsam

Du missa ju budget hehe.

Inget imot ditt paket o som du säger är det chassit snyggare men mitt är lättare att få kallt.

1866MHz minnena va billigare men ej i lager. . pro SSDn tog jag mest för garantin. . AX vs AXi, båda är kanon..nu när inte INET har Seasonic Platinum

Permalänk
Medlem

Jag tackar redan för hjälpen jag gillar bådas val, men kan tillägga att tid är inget problem finns dom inte i stock nu så är det lugnt. Men va tror ni om denna ssd?
A-DATA SSD Premier Pro SP900 256GB

Och sen läste jag lite om baracudan hdd och den har fått ganska mkt dåligt om sig:-/ annars mkt bra packet! tänkte hoppas att jag får lite fler alternativ och val innan jag bestämmer mig. Gillar att du "tyiriel" berättade vad du tänkt med det du valde och vf:-) gillar även ditt val av chassi bättre då jag kollade på sweclockers clip om Corsair cuben
Och gillade inte riktigt den då den verkar väldigt klumpig och saknar filter på viktiga ställen, men ta mig inte fel nu "thli72" jag uppskattar jätte mkt för din hjälp!

Permalänk
Medlem

Alla SSDs som inte är budgetbilliga är mestadels felfria.
A-DATA SP900 är relativt bra, du märker inte prestandaskillnad mellan den och samsungs om du inte är en riktig kännare, eller bara kollar på siffror på ett papper.
Angående kvalitet så vet jag inte, men A-DATA är ett märke nog stort för att ha ett dugligt rykte, så jag skulle inte säga att det är några fel.
Barracudan tar jag alltid när jag bygger ihop något åt folk här, jag har 2 st av dem som fungerar felfritt hemma, samt är de billiga och ger mycket lagring, en bra disk helt enkelt.
Intellipower (WD Green) (orkar inte kolla upp det) tror jag ligger på 5400RPM, vilket gör den långsammare. Betygen på Inet består av en väldigt sur kille som verkar ha haft otur, så jag rekommenderar dig att skaffa följande hårddisk om inte Barracudan; WD Black 1TB.
Samma pris, 1 TB mindre lagring, snabbare och av högre kvalitet än båda, dock tror jag att den (märks antagligen inte) låter mer än de andra.

Permalänk
Medlem

Jag är med på vad du menar. Och jag ska kolla vidare på vanliga hdd och det kan mkt väll vara så att han bara var en sur gubbe som haft otur, men har läst vidare och jag tror att den beracudan du valde verkar tillräckligt bra ändå:-) men som sagt hoppas på fler alternativ innan jag bestämmer mig (själv klart sitter jag själv osse o plockar hit och ditt men jag vet att många här är betydligt kunnigare än mig)

Permalänk
Medlem

Lite allmäninfo om saker du inte ska bry dig om här.

Grafikkortskylning - De mest ''kända'' märkena du stöter på som folk länkar här är EVGA, ASUS, MSI och Gigabyte, alla dessa har sina kylare, och de ser olika ut, har olika editioner till olika priser.
UNDVIK stressen av att behöva sitta och tänka och klura på vad som blir bäst, ALLT detta om vilket kort som presterar bäst är bullshit, det kommer ner till tiondelsgrad celsius, promille prestanda och 1dB i ljudnivå, bry dig bara om utseende och prislapp, kortfattat: Likaså som du vill kräma ur prestanda vill dom kräma ur din plånbok.

Märken - De flesta stora märkena köper in samma komponenter till en del av sina saker, så skaffa bara av något märke du känner dig trygg med, T.ex ASUS.

Siffror - Fläktsiffror, prestandasiffror, etc.. stämmer ofta inte in så bra, fläktar mäts inte i ett vibrerande chassi, med andra fläktar, samt ett litet lager damm på direkt.
Nästan alla benchmarks kommer från extrema riggar, som ger ett högre värde än du antagligen kommer att få.

Permalänk
Medlem

Okej det är uppfattat!! Ska lungna ner mig lite i sökandet, men ja jag vill ju få ut så mkt som möjligt för pengarna så det står sig länge och att när jag väll behöver uppdatera så ska det bara vara lite delar åt gången så man inte behöver kasta upp hur mkt pengar somhelst varje gång, därför jag vill hitta bra saker som jag klarar mig länge på då jag spelar jävligt mkt spel och länge. Men tack för infon!

Permalänk
Medlem

Vad tycks om denna? Har jag glömt något?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6392885/2014-01-18