Sony sålde 4,2 miljoner Playstation 4 under 2013

Permalänk
Melding Plague

Sony sålde 4,2 miljoner Playstation 4 under 2013

Försäljningssiffrorna för den senaste generationen spelkonsoler är ute. Sony sålde 4,2 miljoner Playstation 4 under 2013, vilket kan jämföras mot 3,0 miljoner för Xbox One.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice där ägde dom M$

Permalänk
Medlem

HEJA PS4!!!

Nu ska den bara komma hit till Sverige, så blir det 4 mille till

Permalänk
Medlem

Wii U då? Vad sålde den? Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

HEJA PS4!!!

Nu ska den bara komma hit till sverige, så blir det 4 mille till

Den släpptes den 29 nov här i Sverige. Det är Japan som går utan just nu. Xbone har däremot inte släppts i Sverige än.

Launch försäljning säger dock inget om framtiden. Wii U sålde över 3 miljoner under sin första månad, och vi såg ju hur det gick sen. Det dröjde ett år innan försäljningen kom igång på allvar igen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segen:

HEJA PS4!!!

Nu ska den bara komma hit till Sverige, så blir det 4 mille till

Que?! Har du missat att den släpptes i november?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

HEJA PS4!!!

Nu ska den bara komma hit till Sverige, så blir det 4 mille till

Wat, kika närmaste återförsäljare och kom tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Den släpptes den 29 nov här i Sverige. Det är Japan som går utan just nu. Xbone har däremot inte släppts i Sverige än.

Launch försäljning säger dock inget om framtiden. Wii U sålde över 3 miljoner under sin första månad, och vi såg ju hur det gick sen. Det dröjde ett år innan försäljningen kom igång på allvar igen.

Skrivet av Sabelskiöld:

Que?! Har du missat att den släpptes i november?

Faaaaaast..... Varför står det då inget PS4 framför min TV här?

De har ju producerat för lite konsoller, det räcker ju inte till.

Finns tonvis av folk som går utan här i sverige, då man var tvungen att ha förbokat det bra jävla mycket tidigare än det släpptes.

Folk som ännu inte fått det får ju vänta till typ mars-april.

Visa signatur

In Win 503 | i7-6700k | ASUS GTX 1080 Strix | 32GB Corsair Vengeance 2133MHz | Samsung EVO 850 500GB | WD Blue 1TB | EVGA Supernova G1 750W | ASUS Z170 PRO Gaming

Permalänk
Medlem

Undra hur många de hade sålt om alla som ville ha en kunde få tag på en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Den släpptes den 29 nov här i Sverige. Det är Japan som går utan just nu. Xbone har däremot inte släppts i Sverige än.

Launch försäljning säger dock inget om framtiden. Wii U sålde över 3 miljoner under sin första månad, och vi såg ju hur det gick sen. Det dröjde ett år innan försäljningen kom igång på allvar igen.

Jag såg att Siba i Malmö hade tre xbox one liggandes?!

Är inte så förvånad att det är flest PS4 sålda faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat med tanke på alla konstiga uttalanden M$ haft kring Xbox One som sen återtagits. Men man ska väl inte ropa hej än det är ju först om ett par år vi verkligen vet vem som var vinnare dock har ju Sony ett ordentligt försprång och är till pappret en kraftigare och mer prisvärd konsol (förutsatt att man inte gillar vissa Xbox exklusiva titlar)

Sen är det både rätt och fel att säga att den har kommit till Sverige för det var väldigt begränsat antal och långt ifrån ens att förhandsbokningarna blev avhandlade.
Medans Xbox fortfarande ligger och väntar på ägare hos diverse återförsäljare så hinner Sony kartongerna knappt landa innan dom skeppas ut till lyckliga ägare runt om.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Way to go $ony!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill

har Xbox One, funkar skit bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Om Microsoft bara hade lanserat Xbox One globalt så tror jag att siffrorna hade sett annorlunda ut. PS4 hade fortfarande legat före med god marginal, men att Xbox One bara finns i 13-eller-så länder kan ju knappast vara positivt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det intressanta är ju inte i hur många länder de har lanserats utan hur många konsoller de har fått fram. PS4 har ju funnits i Sverige sedan november, men hur lätt har det varit att få tag på en?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats så har Ps4 lanserats i betydligt fler länder än vad Xbox One har så är väl inte så konstigt. Trodde skillnaden skulle vara större faktiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skäggig legend

Som alla säger, det betyder ingenting om vilken so är/blir populärast. När det finns att köpa vardera produkt på valfri butik kommer det komma fram lite mer var de båda står. PS4 för min räkning!

Jag har en bekant som verkligen är ett fanboy till XBOX. Herre gud vad jag blir trött på honom... Jag tycker varken bu eller bä om produkterna i sig, men hur Microsoft har skött sig har fått mig att vara emot XBOX mer än PS4. När jag säger till honom: Nej, jag tycker inte handkontrollen känns bra (syftar på XBOX) utan hellre tar jag tag i en PS4 kontroll och sitter som juten i min hand. Han blir bara så jävla sur.. fattar inte varför? Jag förklara för honom lugnt och fint att XBOX inte passar mig som person, den är för klumpig, passar inte in i mitt hem, jag vill inte ha en kamera på min tv (även om det går att ta bort den), jag har en HTPC som jag hellre vill ska ta hand om min multimedia än en spelkonsol. Vad jag än säger till honom så NEJ, XBOX WOOO

Av en anledning är jag bara bekant med honom och inte nära vän.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Jag såg att Siba i Malmö hade tre xbox one liggandes?!

Är inte så förvånad att det är flest PS4 sålda faktiskt

Förmodligen ett mindre parti som dom har importerat från Tyskland. Sist jag hörde något så skulle den släppas officiellt fram mot hösten här i Sverige, vilket är vansinnigt om du frågar mig. Hade dom släppt globalt så hade försäljningen sett annorlunda ut.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Som redan påpekats så har Ps4 lanserats i betydligt fler länder än vad Xbox One har så är väl inte så konstigt. Trodde skillnaden skulle vara större faktiskt.

Gissar på att det inte spelar så stor roll då ps4 i princip är bristvara så långt i från alla som ville ha en har kunnat köpa en i de flesta av dessa länder. Det är alltså enbart produktionskapaciteten som har begränsat försäljningen.
Det samma gäller i viss mån för Xbox one också, de hade helt enkelt för få konsoler producerade för att lansera mer globalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Wii U då? Vad sålde den? Någon som vet?

I början december så hade den sålt 4,3 miljoner totalt och nådde ca 5 miljoner i slutet.

Så ja PS4 har mer eller mindre redan gott om Wii U det skiljer inte mycket och Wii U har varit ute på marknaden över ett år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

Aningen förvånande siffror, starkt jobbat av Sony! Tror dock att Xbox One har övertaget i längden när den släpps i fler marknader och konsolen uppdateras mjukvarumässigt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Som redan påpekats så har Ps4 lanserats i betydligt fler länder än vad Xbox One har så är väl inte så konstigt. Trodde skillnaden skulle vara större faktiskt.

Då har du fullkomligt missförstått hur marknaden fungerar.

PS4 och Xbox One har skeppat lika stora volymer. PS4 har spridit ut dem på en större marknad bara. Xbox One lider bara av dålig efterfrågan, den går att finna överallt. PS4 har däremot betydligt högre efterfrågan än utbud.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem

Har en ps4a på hyllan hemma, men för få spel bara. Hoppas det börjar spottas ut mer spel snart.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Aningen förvånande siffror, starkt jobbat av Sony! Tror dock att Xbox One har övertaget i längden när den släpps i fler marknader och konsolen uppdateras mjukvarumässigt.

Förvånande på vilket vis ? Att konsoler överlag säljer såpass bra som dom gör eller defakto att Sony presenterade en mer prisvärd konsol med prioritering på rätt sak nämligen spel istället för en multimedia enhet med svagare spelprestanda?
Xbox One ligger på lagerhyllor runt om i världen och går med lätthet att beställa hem vart man än bor i världen typ medans PS4 kräver att man lurar på alla tänkbara sidor i väntan på att ett litet parti ska poppa in.
Båda är bra konsoller men Microsoft har återigen förbluffat många med total avsaknad av logik. En konsol SKA prioritera spel och inte vara någon Tv reciever. Det finns Apple Tv m.m till det eller till och med HTPC.
Dom lägger mer fokus på att försöka smutskasta sina konkurrenter för tillfället än vad dom lägger ner på sina produkter i alla kategorier.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Förvånande på vilket vis ? Att konsoler överlag säljer såpass bra som dom gör eller defakto att Sony presenterade en mer prisvärd konsol med prioritering på rätt sak nämligen spel istället för en multimedia enhet med svagare spelprestanda?
Xbox One ligger på lagerhyllor runt om i världen och går med lätthet att beställa hem vart man än bor i världen typ medans PS4 kräver att man lurar på alla tänkbara sidor i väntan på att ett litet parti ska poppa in.
Båda är bra konsoller men Microsoft har återigen förbluffat många med total avsaknad av logik. En konsol SKA prioritera spel och inte vara någon Tv reciever. Det finns Apple Tv m.m till det eller till och med HTPC.
Dom lägger mer fokus på att försöka smutskasta sina konkurrenter för tillfället än vad dom lägger ner på sina produkter i alla kategorier.

Med tanke på att AAA-titlarnas försäljning har minskat dramatiskt de senaste åren i jämförelse med alla mobilspel som tar över mer och mer så tycker jag att försöket att göra göra konsolen en bredare all-in-one maskin är helt rätt. Sony kommer få det tufft i framtiden om utvecklingen fortsätter som den gör, de har inte lika stora möjligheter att luta sig tillbaka på andra funktioner som Microsoft har.

Enligt både Microsoft och Sony har man inte kunnat motsvara efterfrågan tillräckligt bra ännu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Härligt att se hur stort sug det varit (och är) efter både Krysslådor och PSarr. Nu öppna Kina sin gräns för TV-spel också, så man ska nog inte räkna ut Wii U än.

Kan tillägga att Nintendos aktie steg med 5% direkt när förbudet mot TV-spel hävdes igår

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Aningen förvånande siffror, starkt jobbat av Sony! Tror dock att Xbox One har övertaget i längden när den släpps i fler marknader och konsolen uppdateras mjukvarumässigt.

Jag hoppas faktiskt inte det. Känns som att Sony presenterat en bättre konsoll marknadsföringsmässigt och hårdvarumässigt. Sen vilka spel som släpps till varje konsoll är en smaksak.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Problemet är väl att ingen av tillverkarna kan producera i den takt det behövs.
Känns som det kommer bli svårt att få tag i både PS4 och One närmaste halvåret om man inte bokar.

4,3 miljoner är väldigt bra, Sony lär dock ha sparat minst 1 miljon konsoler tilll Japan releasen också, så där har ju dom en marknad som är större än vad Microsoft har i resten av Europa, där Xbox One inte släppts ännu.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Med tanke på att AAA-titlarnas försäljning har minskat dramatiskt de senaste åren i jämförelse med alla mobilspel som tar över mer och mer så tycker jag att försöket att göra göra konsolen en bredare all-in-one maskin är helt rätt. Sony kommer få det tufft i framtiden om utvecklingen fortsätter som den gör, de har inte lika stora möjligheter att luta sig tillbaka på andra funktioner som Microsoft har.

Enligt både Microsoft och Sony har man inte kunnat motsvara efterfrågan tillräckligt bra ännu.

Sony lär pumpa in fler media/appar och funktioner i framtida uppdateringar så det är inget jag stör mig på

Permalänk
Medlem

Xbox TV.

Nuff said.