Ny 3tb visas som Safely remove hardware and eject media

Permalänk
Medlem

Ny 3tb visas som Safely remove hardware and eject media

Alltså till problemet hör att min nya 3tb Seagate Barracuda hård disk kan "be ejected" och ja först trodde jag att det var ett problem med mina sata portar så jag köpte åt mig en Highpoint Rocket 640L PCI-E kort som gav mig 4 extra sata 6gb/s portar, men fastän med den här nya hårdvaran så finns ikonen kvar med "Safely remove hardware and eject media". Plus så har den laggat otroligt mycket alltså man har ingen chans att titta på en film som är lagrad på den hårdskivan.

Ja min fråga är ju ganska simpel, hur fixar man det här? För jag ja vet att jag nog aldrig kommer att behöva ta och trycka på "eject"..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Stäng av hotswap i bios fixar nog det. Prestandaproblem kan bero på drivrutiner.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

En av funktionerna med AHCI är att man har hotswap eller så, därför enheten kommer upp där. Det i sig är ju ingen nackdel, förutom att du möjligtvis stör dig på det.
Går att fixa genom att ändra i registret bland annat har jag för mig, googla.
Borde även kunna stänga av hot swap i BIOS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Alltså till problemet hör att min nya 3tb Seagate Barracuda hård disk kan "be ejected" och ja först trodde jag att det var ett problem med mina sata portar så jag köpte åt mig en Highpoint Rocket 640L PCI-E kort som gav mig 4 extra sata 6gb/s portar, men fastän med den här nya hårdvaran så finns ikonen kvar med "Safely remove hardware and eject media". Plus så har den laggat otroligt mycket alltså man har ingen chans att titta på en film som är lagrad på den hårdskivan.

Ja min fråga är ju ganska simpel, hur fixar man det här? För jag ja vet att jag nog aldrig kommer att behöva ta och trycka på "eject"..

Har för mig det har med raid inställningarna att göra.
Nu var det längesedan jag hade samma sak själv men har för mig jag löste det med att inaktivera någon inställning i bios, har för mig det var JMB eller Marvell.

Edit:
Kan vara så som ovan säger att det var hot swap jag stängde av, kan ha blandat ihop det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Equilibrium:

Alltså till problemet hör att min nya 3tb Seagate Barracuda hård disk kan "be ejected" och ja först trodde jag att det var ett problem med mina sata portar så jag köpte åt mig en Highpoint Rocket 640L PCI-E kort som gav mig 4 extra sata 6gb/s portar, men fastän med den här nya hårdvaran så finns ikonen kvar med "Safely remove hardware and eject media". Plus så har den laggat otroligt mycket alltså man har ingen chans att titta på en film som är lagrad på den hårdskivan.

Ja min fråga är ju ganska simpel, hur fixar man det här? För jag ja vet att jag nog aldrig kommer att behöva ta och trycka på "eject"..

Det spelar ingen praktisk roll att disken finns med där, det händer heller ingenting om du råkar trycka på eject på den.

Disabla hotswap i UEFI/BIOS eller gör en register-hack, om du vill få bort disken från listan:
http://www.overclock.net/t/974023/fix-ahci-sata-drives-showin...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Man tackar för svaren. Men vad om det här laggandet, jag menar ingen vill ju titta på en 1080p film om man kan se hur det hackar, finns det en lösning för det?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Är det samma film som laggar vid uppspelning från ena disken men inte den andra?
Har du kört någon benchmark för att se att prestandan är som den ska?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Nå först tittade jag på ett par filmer på min 2tb disk och dom hade lite lagg men det är nu bara för att jag kör med en 36" TV och sen när jag tog en film från den nya så då laggade det nästan dubbelt, man kunde se när tex kameran rörde sig för snabbt åt ett håll så hängde inte hela bilden med..

Och nej har nog inte gjort benchmarking. Borde man göra det?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det spelar ingen praktisk roll att disken finns med där, det händer heller ingenting om du råkar trycka på eject på den.

Disabla hotswap i UEFI/BIOS eller gör en register-hack, om du vill få bort disken från listan:
http://www.overclock.net/t/974023/fix-ahci-sata-drives-showin...

Jag gjorde som killen sade att man skulle göra i regedit men sedan slutade jag för att mina värden såg helt annorlunda ut än dom värden som han visade på bilden, eller är det meningen att man har olika värden?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Nå först tittade jag på ett par filmer på min 2tb disk och dom hade lite lagg men det är nu bara för att jag kör med en 36" TV och sen när jag tog en film från den nya så då laggade det nästan dubbelt, man kunde se när tex kameran rörde sig för snabbt åt ett håll så hängde inte hela bilden med..

Och nej har nog inte gjort benchmarking. Borde man göra det?

Det du beskriver låter som "framelagg", har du rätt drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Åh jo det har jag nu men samtidigt som jag fixade en sak så skapade jag ett till problem, TVn är satt i upplösningen 1920x1080 men en del av skrivbordet är utanför skärmens kanter.. nog älskar man dator problem..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Åh jo det har jag nu men samtidigt som jag fixade en sak så skapade jag ett till problem, TVn är satt i upplösningen 1920x1080 men en del av skrivbordet är utanför skärmens kanter.. nog älskar man dator problem..

Nej, det där ovan tar jag tillbaka, alltså jo jag har senaste drivern från NVIDIA men problemet finns inte längre..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Alltså hur var det jag skulle fixa den här hårdskivan? Ladda ner Intel Rapid Storage Tech. och enligt den finns inte min hård skiva inne i datorn, där visas bara min 2tb Seagate och min 60gb SSD men min nya finns inte där, överreagerar jag nu? Nå jag tycker i alla fall inte att en splitter ny hård skiva skall ha lagg när man går igenom dess mappar men vad vet jag..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Alltså hur var det jag skulle fixa den här hårdskivan? Ladda ner Intel Rapid Storage Tech. och enligt den finns inte min hård skiva inne i datorn, där visas bara min 2tb Seagate och min 60gb SSD men min nya finns inte där, överreagerar jag nu? Nå jag tycker i alla fall inte att en splitter ny hård skiva skall ha lagg när man går igenom dess mappar men vad vet jag..

Om disken fortfarande är kopplad till din Highpoint Rocket 640L PCI-E kort så kommer den inte hittas av IRS då den bara listar de enheter som är kopplade till Intel kontrollern.
Har du gjort en benchmark på disken än? Har du provat något så enkelt som att byta SATA kabel?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag installerar Intel Rapid Storage Technology för att fixa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Om disken fortfarande är kopplad till din Highpoint Rocket 640L PCI-E kort så kommer den inte hittas av IRS då den bara listar de enheter som är kopplade till Intel kontrollern.
Har du gjort en benchmark på disken än? Har du provat något så enkelt som att byta SATA kabel?

Ahaa..

Var gör man benchmark på disken? Um, nej. Heh dumt att jag inte tänkte på den simpla lösningen..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ahaa..

Var gör man benchmark på disken? Um, nej. Heh dumt att jag inte tänkte på den simpla lösningen..

Benchmark kan du göra med HD Tune, Crystal Disk Mark, ATTO m.fl
En skadad kabel som ändå ger signal så disken hittas av datorn kan ge väldigt dåliga accesstider och överföringshastigheter vilket kan ge uppskov till en långsam upplevelse.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Benchmark kan du göra med HD Tune, Crystal Disk Mark, ATTO m.fl
En skadad kabel som ändå ger signal så disken hittas av datorn kan ge väldigt dåliga accesstider och överföringshastigheter vilket kan ge uppskov till en långsam upplevelse.

Här är benchmark på hård skivan var lite oklart om dom här inställningarna, fattar att 5 är hur många gånger den testar men 1000MB, var det rätt satt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Här är benchmark på hård skivan var lite oklart om dom här inställningarna, fattar att 5 är hur många gånger den testar men 1000MB, var det rätt satt?

http://i.imgur.com/LXdEKT6.jpg

Hastigheten är det absolut inget fel på iaf, skulle snarare säga att det var en ruskigt snabb HDD.
Om du kör film från denna HD på din vanliga monitor upplever du samma lagg då?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Hastigheten är det absolut inget fel på iaf, skulle snarare säga att det var en ruskigt snabb HDD.
Om du kör film från denna HD på din vanliga monitor upplever du samma lagg då?

Nå ibland så blir programmet som jag spelar film med o ladda 10 sekunder extra än om jag tar filmer från min gamla HD..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Vad om jag går in i Biosen och ändrar HD från AHCI till IDE, fixar det mitt problem?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tog just och laddade ner Seagate DiscWizard och såg detta:

Alltså borde jag gå in till ASUS BIOS och ändra Serial Ata till IDE Primary Slave som min andra hårdskiva är?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.