Harman Kardon SB 26 problem

Permalänk
Medlem

Harman Kardon SB 26 problem

Köpte i dagarna en Harman Kardon SB 26-soundbar ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2238530 ) och upplever en del problem, framförallt med volymen. Jag är inte speciellt hajj på hur det här med ljud och ljudsystem fungerar, så därför vänder jag mig till er.

Men är det normalt att skillnaden mellan nivå 1 och nivå 2 (skala 1-20) på volymen ska vara OERHÖRD? Är det meningen att man inte ska kunna "smyga" upp volymen på denna enhet? Från mute till nivå 1 är det en smygande start och väldigt lågt ljud, men från nivå 1 till nivå 2 är det som natt och dag. Man kan knappt höra något på nivå 1 men det är i stort sett normal ljudnivå bara ett snäpp högre.

Har det något med hur den är kopplad? Är det vanligast att man kopplar både Viasatboxen och sin TVn till sin soundbar via HDMI? Om jag har Visatboxen kopplad till TV:n och TV:n i sin tur kopplad till Soundbaren med endast en HDMI-kabel så får jag inget ljud överhuvudtaget. Viasat -> TV och TV -> Soundbar fungerar däremot med en optisk kabel. Dock kvarstår problemet med ljudnivån..

Tack på förhand, all hjälp uppskattas!

Permalänk

Jag har samma problem. Köpte den i lördags. Bytte ut den idag mot en ny. Samma problem igen, hemma men inte i butiken. Både optisk ljudingång från min Sony TV och Bluetooth-ingången (parkopplad med telefonen) ger samma effekt på ljudvolymen.

Permalänk

Har samma problem kopplad till en Sony Tv och TiVo box, vet ni om det finns nån lösning, ny firmware? Jag har mailat HK i Usa, återkommer om jag får nåt svar...

Permalänk

Tjenar, har oxå en SB26 med samma problem. Men jag uppdaterade bara firmware från MCU23 till MCU25. Du ser vilken du har om du trycker på "volym+" & "bluetooth" samtidigt. Står då längst ner på tv:n om du valt HDMI tv-utgången.

Står exakt hur du ska uppdatera om du laddar ner senaste uppdateringen (version 25) från HKs hemsida.

http://www.harmankardon.se/product-support-detail-se/hk-sb-26...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colomannen:

Tjenar, har oxå en SB26 med samma problem. Men jag uppdaterade bara firmware från MCU23 till MCU25. Du ser vilken du har om du trycker på "volym+" & "bluetooth" samtidigt. Står då längst ner på tv:n om du valt HDMI tv-utgången.

Står exakt hur du ska uppdatera om du laddar ner senaste uppdateringen (version 25) från HKs hemsida.

http://www.harmankardon.se/product-support-detail-se/hk-sb-26...

Lycka till!

Tack för tipset, nyttigt för andra läsare. Jag valde dock att lämna in den och köpa en soundbar av annat märke. När jag kontaktade företaget så hade de ingen lösning på problemet. Antingen var supporten okunnig eller så hade den nya firmwaren inte släppts då.

Permalänk
Medlem

Går fan inte firmwaren att installeras på min HK26, gör precis vad som sägs men inget händer...

Surround button på kontrollen då eller? Kör in sticken trycker på power och väntar tills det blinkat klart och trycker på surround men inget händer.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Någon som har problem å löst problem med att ljudet klickar bort och återkommer direkt på sekunden hela tiden . Verkar vara mest under låg volym

Permalänk
Medlem

Det översta du skrev med endast en hdmi kabel. Har jag fungerar dock med ljudet som tonar bort kommer tillbaks på sekunden

Permalänk

Har samma problem som sittdyna, önskar snabbt svar skall kontakta harman kardon imorgon när det är vardag och se vad felet kan vara, tråkigt mär man förlitar sig på att harman kardon ska vara ett bra fabrikat. Annars fungerar allt klockrent.

Permalänk
Medlem

@Ljudkungen94: Hej Ljudkungen94, har du fått någon lösning på ditt problem?

Jag upplever samma sak som du, tror jag.

Min setup är som följer:

Samsung UE55H7005 TV kopplad till HK SB26 via HDMI-kabel.

Titta på TV med ljud på HK =OK
Titta på Netflix (app) med ljud på TV =OK
Titta på Netflix (app) med ljud på HK =NOK. I detta fall får jag små störningar i ljudet med någon minuts mellanrum.

====== EDIT ========
Tror jag löste problemet genom att stänga av Bluetooth i TVn och att skicka stereo-ljud (och inte 5.1 ljud) från Netflix.

Permalänk

Uppdatera

Här är problem jag hade + lösningar.

1. Kunde inte se firmware version. Löste det genom att kort klicka på Bluetooth och +. Jag höll inne för länge...

2. Problem med uppdatering. Såg att HK läste från USB men inget hände. USB var formaterat på fel sätt. Ping @Haziza
Jag har OS X och formaterade på följande sätt i stället.

Format: MS-DOS (FAT)
Scheme: Master Boot Record

Då fungerade det att uppdatera.

Det går inte att få OSD från HK när jag kör ex PLEX i Android smart-tv va?

Permalänk
Medlem

Jag fick det och funka tillslut, hade fel format på stickan helt enkelt! Hade helt glömt det även fast att jag läste instruktionerna!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att ljudet klipper? Knäpper som till, försvinner och kommer tillbaka direkt, sjukt störande. Har testat olika källor och kablar. Även lämnat in den service och då bytte dom hela modermodemet, allså själva hjärnan. Felet kvarstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Någon som har problem med att ljudet klipper? Knäpper som till, försvinner och kommer tillbaka direkt, sjukt störande. Har testat olika källor och kablar. Även lämnat in den service och då bytte dom hela modermodemet, allså själva hjärnan. Felet kvarstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma problem. Blir fullständigt vansinnig. I mitt fall gör det den oanvändbar till både tv och musik (oavsett källa). Vid tystare segment i låtar eller filmer försvinner ljudet helt innan det kommer tillbaka någon sekund senare. Otroligt störigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Har samma problem. Blir fullständigt vansinnig. I mitt fall gör det den oanvändbar till både tv och musik (oavsett källa). Vid tystare segment i låtar eller filmer försvinner ljudet helt innan det kommer tillbaka någon sekund senare. Otroligt störigt.

Precis så är det för mig också, eller det är morsfars "korv" som dom kallar den.. Dom blir typ vansinniga på mig för att den inte funkar. Testade stänga av subben också om det skulle vara att BTn klipper men gjorde ingen skillnad. Blir nog att lämna in den igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kau:

Någon som har problem med att ljudet klipper? Knäpper som till, försvinner och kommer tillbaka direkt, sjukt störande. Har testat olika källor och kablar. Även lämnat in den service och då bytte dom hela modermodemet, allså själva hjärnan. Felet kvarstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittade du en lösning på problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Hittade du en lösning på problemet?

Hur artar sig problemet för dig?

Jag har problem när ljudkällan output:ar låg/ingen volym - typ tystnad mellan dialoger eller i menyn på min AppleTV - ljudet stängs då helt av och hoppar på igen när volym från ljudkällan ökar. Störande när det är låg volym på filmer/serier och ljudet då helt klipps bort, för att sedan hoppa tillbaka när volymen ökar. Spelar heller ingen roll vilken volym jag har på soundbaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Hur artar sig problemet för dig?

Jag har problem när ljudkällan output:ar låg/ingen volym - typ tystnad mellan dialoger eller i menyn på min AppleTV - ljudet stängs då helt av och hoppar på igen när volym från ljudkällan ökar. Störande när det är låg volym på filmer/serier och ljudet då helt klipps bort, för att sedan hoppa tillbaka när volymen ökar. Spelar heller ingen roll vilken volym jag har på soundbaren.

Samma som dig. Men fick hjälp av supporten och nu är problemet borta.
Uppdatera till senaste mjukvaran, kör med HDMI istället för optisk och höj tv ljudet innan du sätter igång soundbaren. Med dessa åtgärder är problemet borta för mig.
Skulle tippa på att det är sista delen som fixade det. Jag kopplade ur allt, höjde ljudet på tv och kopplade sedan in ljudlimpan. Tror även de fungerar att stänga av ljudlimpan, sedan höja tv ljud för att sedan sätta igång ljudlimpan igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bumpar denna tråden istället för att skapa en ny!

Någon som vet hur man fixar delay på ljudet på SB26? Jag upplever att ljudet kommer någon mikrosekund efter, men tillräckligt långt efter för att störas av det.
Jag har provat att koppla ARC HDMI TV -> Soundbar. Apple TV till övrig HDMI på TV, men även provat Apple TV -> SB26 HDMI. Har även provat att använda den medföljande optiska ljudkabel utan resultat. Har den senaste firmware på SB26.

Har även provat att slå på PCM på TV ljudinställningar, även där utan resultat. Har ingen smart TV, utan en JVC LT-50E73. Jag verkar inte heller ha någon form av Audio Sync på min TV.

Skulle bli väldigt tacksam om det är någon som vet en lösning på detta, då jag blir lite smått irriterad när jag själv inte hittar någon lösning.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är detta löst? har samma problem

Skrivet av grimx:

Bumpar denna tråden istället för att skapa en ny!

Någon som vet hur man fixar delay på ljudet på SB26? Jag upplever att ljudet kommer någon mikrosekund efter, men tillräckligt långt efter för att störas av det.
Jag har provat att koppla ARC HDMI TV -> Soundbar. Apple TV till övrig HDMI på TV, men även provat Apple TV -> SB26 HDMI. Har även provat att använda den medföljande optiska ljudkabel utan resultat. Har den senaste firmware på SB26.

Har även provat att slå på PCM på TV ljudinställningar, även där utan resultat. Har ingen smart TV, utan en JVC LT-50E73. Jag verkar inte heller ha någon form av Audio Sync på min TV.

Skulle bli väldigt tacksam om det är någon som vet en lösning på detta, då jag blir lite smått irriterad när jag själv inte hittar någon lösning.

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - i5 2500K@4,5Ghz - MSI Radeon R9 280X 3GB - Cooler Master Hyper 212 Plus - Corsair 8GB CL9 1600Mhz - Windows 10 64bit - Fractal Design R2 800W - OCZ Trion 150 2,5" SSD 240 GB - 1TB WD Caviar Black - Fractal Design Define R3

Permalänk

Om jag visste det jag idag vet om SB26 så hade jag inte klickat hem denna soundbar, trots att jag fick den för ett väldigt bra pris. Jag har haft den nu mer än 1.5 år och det har varit drägligt ändå efter mycket tweakande.

För mig kom den förinstallerad med den senaste FW, så inget ont där. Jag har dock två riktigt stora problem med den:
1. Bluetooth går inte att stänga av och enheten är designad för att vara lite för väl tillgänglig. Bluetooth-anslutningen kräver ingen handskakning och således har mina idioter till grannar kopplat upp sig på min enhet i tid och otid. Det otroliga är att det enda sättet att förhindra någon att koppla upp och hijacka enheten är att dra ut strömsladden. Jag har fått som svar från deras kundservice att det inte finns något som helst annat sätt att förhindra detta. Grädden på moset är att uppkoppling via bluetooth ställer source på bluetooth direkt + att den väcker enheten. Så rent teoretiskt så kan en granne av ren skadeglädje väcka mig när som helst.

2. Ljudet klipper vid låg volym när man använder digital signal. Det enda workarounden jag har hittat är att använda sig av den analoga ingången (3.5mm). Problem att ljudet klipper återfinns således alltså både på hdmi och optisk. Om jag ändrar till 16-bitars ljud i 48khz så är klippet mindre störigt, men jag har funnit det så pass störigt att jag ändå gått över till att bara använda analog signal. Mitt problem med att ljudet klipper verkar inte vara unikt för mig och jag har inte hittat någon definitiv lösning.

Any help would be appreciated

Permalänk
Medlem

Min SB26 spelar inte upp vissa ljud i de här testerna. Vad kan det bero på?

https://www.youtube.com/watch?v=ucZl6vQ_8Uo

Klickljudet som jag hör på min laptop är helt borta när jag spelar upp ljudet genom SB26. Jag hör enbart en mycket låg frekvens.

https://www.youtube.com/watch?v=K0uxjdcZWyk

Ungefär var fjärde gång pilarna korsar varandra så hörs ingenting.
När pilen når -1 och +1 hör jag endast en låg frekvens.
Vid 1:00 minut så ska en lång ton höras från att den gröna pricken passerat kl 12 till 15. Men på SB26 hörs enbart en kort ton vid 14.

Har haft högtalarna i flera år men har aldrig i övrigt anmärkt på ljudet.

Permalänk
Medlem

@Sittdyna: Jag lyckades lösa detta problem om jag höjde volymen IN till soundbaren och sänkte volymen PÅ soundbaren

Permalänk
Medlem

Lyfter en gammaö tråd, får inte min OSD att funka med en LG C1...

Någon som sitter på samma problem?

Exakt samma inkoppling som min gamla TV men OSD:en dyker inte upp.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.