AMD Toronto får Excavator, DDR4 och integrerad sydbrygga

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Luminous:

Jag trodde inte den eDRAM cachen var tillgänglig för cpu:n, men du får det att låta som att den agerar L4 cache. Jag har hört att Iris pro presterade bra för en integrerad krets, men jag är starkt misstänksam mot intels och amds drivrutiner än.

Det är precis vad det är. Om du inte använder den integrerade grafiken så fungerar det integrerade eDRAM som L4 cache. Den har en accesstid som ligger mittimellan L3 och RAM. Dock oklart om någon faktiskt har nytta av det men antar att det finns konstiga laster som har väldigt låg cache hit rate. Virtual Void kan säkert ge exempel på något sådant men det lär inte vara så relevant för vanliga dödliga. Anandtech har gått igenom Iris Pro rätt ingående i två artiklar om du är nyfiken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Zotamedu:

Det är precis vad det är. Om du inte använder den integrerade grafiken så fungerar det integrerade eDRAM som L4 cache. Den har en accesstid som ligger mittimellan L3 och RAM. Dock oklart om någon faktiskt har nytta av det men antar att det finns konstiga laster som har väldigt låg cache hit rate. Virtual Void kan säkert ge exempel på något sådant men det lär inte vara så relevant för vanliga dödliga. Anandtech har gått igenom Iris Pro rätt ingående i två artiklar om du är nyfiken.

Har bara gjort enklare saker i OpenCL så kan inte exakt peka på vad som normalt är flaskhalsar, men det man kan se i benchmarks är att Iris Pro presterar extremt bra i just OpenCL-benchmarks, både jämfört med Intel GPU utan L4-cache och jämfört med AMD/nVidias GPUer. En möjlig förklaring är att latens blir en viktig komponent även för en GPU så fort man använder den till mer "datorlika" laster, framförallt om beräkningarna innehåller beräkningar med villkor något "vanliga" GPUer tenderar att hantera väldigt ineffektivt.

En uppenbar fördel med låg latens eDRAM är för saker där man både använder CPU och GPU, eDRAM är minne som båda kretsarna har bra bandbredd och relativt låg latens mot. Det betyder långt mer effektiv kommunikation än att gå via RAM eller, än värre, via PCI-bussen. Tror att AMD och andra som tänker använda hUMA kommer vara tvungna att lägga till eDRAM eller någon annan form av relativt stor cache som delas av CPU och GPU, utan detta blir användningsområdet för smalt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är precis vad det är. Om du inte använder den integrerade grafiken så fungerar det integrerade eDRAM som L4 cache. Den har en accesstid som ligger mittimellan L3 och RAM. Dock oklart om någon faktiskt har nytta av det men antar att det finns konstiga laster som har väldigt låg cache hit rate. Virtual Void kan säkert ge exempel på något sådant men det lär inte vara så relevant för vanliga dödliga. Anandtech har gått igenom Iris Pro rätt ingående i två artiklar om du är nyfiken.

Ok, det var kul att höra faktiskt, anandtech har en del intressant historia om intels grafiklösningar också ser jag.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

1: Det är för tråkigt alltså. Det är ju för prestandasegmentet man är entusiast, inte för nån 500-kronors APU som drar 8 W och klarar Excel. Jag förstår att den marknaden är stor, men den typen av processorer har verkligen ingen dregelfaktor.

2: Bara antalet kommentarer i den här tråden säger ju ganska mycket. Hade rubriken istället varit AMD Toronto får tolv kärnor och smiskar Intel Ivy Bridge-E hade det nog varit lite mer aktivitet här.

1: Förmodligen för att det kanske är där pengarna ligger?

2: Att Intel sänker priset har mindre kommentarer... Men jag förstår inte vad antalet kommentarer har med saken att göra?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

1: Förmodligen för att det kanske är där pengarna ligger?

Vilket jag konstaterade. Det blir inte roligare för oss entusiaster för det.

Citat:

2: Att Intel sänker priset har mindre kommentarer... Men jag förstår inte vad antalet kommentarer har med saken att göra?

Rättelse: Att Intel sänker priset på tråkiga processorer har färre kommentarer. Hade de sänkt 4930K till 3000 kr kan vi tänka oss att kommentarerna hade varit fler.

Antalet kommentarer på artiklar om nya produkter skalar oftast någorlunda proportionellt mot hur intressant den omskrivna produkten är för oss som hänger på SweClockers. Detta gäller både produkter som uppfyller/överträffar förväntningarna (Sandy Bridge: 442; Sandy Bridge-E: 233) och – kanske i ännu högre grad – sådana som inte riktigt når upp till dem (Ivy Bridge: 444; Bulldozer: 926). Dessa fyra recensioner har det gemensamt att de handlar om produkter i de segment som är mest intressanta för oss.

Så, återigen: En artikel om nya AMD-processorer som skulle kunna konkurrera med Intel hade haft fler kommentarer, eftersom den hade varit mer intressant för de flesta här.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Vilket jag konstaterade. Det blir inte roligare för oss entusiaster för det.

Rättelse: Att Intel sänker priset på tråkiga processorer har färre kommentarer. Hade de sänkt 4930K till 3000 kr kan vi tänka oss att kommentarerna hade varit fler.

Antalet kommentarer på artiklar om nya produkter skalar oftast någorlunda proportionellt mot hur intressant den omskrivna produkten är för oss som hänger på SweClockers. Detta gäller både produkter som uppfyller/överträffar förväntningarna (Sandy Bridge: 442; Sandy Bridge-E: 233) och – kanske i ännu högre grad – sådana som inte riktigt når upp till dem (Ivy Bridge: 444; Bulldozer: 926). Dessa fyra recensioner har det gemensamt att de handlar om produkter i de segment som är mest intressanta för oss.

Så, återigen: En artikel om nya AMD-processorer som skulle kunna konkurrera med Intel hade haft fler kommentarer, eftersom den hade varit mer intressant för de flesta här.

Så om 2 personer sitter & älter skitsnack i en tråd så den får 60 kommentarer så blir det bra enligt dig eller det är Intresset för ämnet som gör tråden intressant/bra vilket då genererar relevanta inlägg?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Nästan rätt GDDR4, GDDR5 och DDR3 är samma grund, GDDR3 och DDR2 har motsvarande släktskap.
DDR4 är nästa fastlaggda standard. Om jag inte är helt fel ute så är specifikationerna för DDR5 inte klara än och kommer nog inte finnas i datorer på många år än. DDR3 lanserades 2007 och analytiker trodde att DDR4 skulle lanseras 2012, vilket visar sig vara en feluppskattning på ungefär 30%.
Att använda GDDR på moderkort kräver tyvärr att man löder minnet direkt på moderkortet så som man gör med grafikkorten, så även om man får upp hastigheten kan man inte byta minnen utan att byta moderkort.

ahh tack för att du klara upp det, kände att det var osannolikt att GDDR och DDR var samma standard/chip med olika namn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Så om 2 personer sitter & älter skitsnack i en tråd så den får 60 kommentarer så blir det bra enligt dig eller det är Intresset för ämnet som gör tråden intressant/bra vilket då genererar relevanta inlägg?

Jag förstår inte din logik. Det jag hela tiden har skrivit är att det låga antalet kommentarer till denna artikel visar att artikeln handlar om en produkt som inte är så intressant för oss. (Artikeln är inte dålig, vill jag bara förtydliga.) Det betyder inte nödvändigtvis att en artikel med många kommentarer handlar om en intressant produkt, och absolut inte att det, som du skriver, "blir bra om två personer sitter och ältar skitsnack".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag förstår inte din logik. Det jag hela tiden har skrivit är att det låga antalet kommentarer till denna artikel visar att artikeln handlar om en produkt som inte är så intressant för oss. (Artikeln är inte dålig, vill jag bara förtydliga.) Det betyder inte nödvändigtvis att en artikel med många kommentarer handlar om en intressant produkt, och absolut inte att det, som du skriver, "blir bra om två personer sitter och ältar skitsnack".

Ok, då misstolkade jag dig & vi är överens.. bara jag som är lite trött framförallt detta tröttsamma om skit hit & skit dit, tillverkare gör så gott dom kan.

Gott Nytt År på dig.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av skruvis:

Ok, då misstolkade jag dig & vi är överens.. bara jag som är lite trött framförallt detta tröttsamma om skit hit & skit dit, tillverkare gör så gott dom kan.

Gott Nytt År på dig.

Gott nytt hårdvaruår!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Detta låter otroligt spännande,DDR4 inte en dag försent.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

LPDDR är samma som DDR fast "low power" så det drar lite mindre energi och används i bärbara datorer, det löds fast för att ta mindre plats.

GDDR är "graphic" DDR används av grafikkort (normalt sett).

Jo jag vet.. Men det jag undrar är mer om personen jag citerade visste det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Menar du på att MacBook Air Mid 2013 har GDDR3 då? Det är fastsatt med lödningar i den. LPDDR3 heter det dock enligt Mac OSX's systeminfo program.

Skrivet av gamefreak:

LPDDR är samma som DDR fast "low power" så det drar lite mindre energi och används i bärbara datorer, det löds fast för att ta mindre plats.

GDDR är "graphic" DDR används av grafikkort (normalt sett).

Skrivet av bullen181:

Jo jag vet.. Men det jag undrar är mer om personen jag citerade visste det.

Du fick ett bra svar på detta enligt mig
På Laptops är det inte ovanligt att man löder fast en del eller allt minne. Det gör som sagt för att spara plats (och ibland kanske de även kan spara några ören i tillverkningskostnad). Det är ju ovanligare att man uppgraderar en laptop och då gör det inte lika mycket om det inte går att byta minnen.
Att GDDR5 minnena måste lödas på moderkortet har med hartigheten att göra och de skillnader som finns mellan GDDR5 och DDR3. Det måste finnas mycket säkrare kontroll av hur minnena sitter jämfört med vanliga DDR3. (Om jag förstått saker och ting rätt).
Det är dock ingen omöjlighet att använda GDDR5 i stället för DDR3 om man tillåter att minneskontollern modifieras för att göra detta. PS4 är ett exempel på att det är möjligt, Intel Phi är ju i praktiken ett gäng pentium processorer som gjorts om och även till dessa används GDDR5.
I en PC är det totalekonomi som avgör vad som används och inte. både PS4 och Phi har tämligen nischade tillämpningar, där en det kan bedömmas lönsamt att satsa på speciallösningar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mattsingen:

Du fick ett bra svar på detta enligt mig
På Laptops är det inte ovanligt att man löder fast en del eller allt minne. Det gör som sagt för att spara plats (och ibland kanske de även kan spara några ören i tillverkningskostnad). Det är ju ovanligare att man uppgraderar en laptop och då gör det inte lika mycket om det inte går att byta minnen.
Att GDDR5 minnena måste lödas på moderkortet har med hartigheten att göra och de skillnader som finns mellan GDDR5 och DDR3. Det måste finnas mycket säkrare kontroll av hur minnena sitter jämfört med vanliga DDR3. (Om jag förstått saker och ting rätt).
Det är dock ingen omöjlighet att använda GDDR5 i stället för DDR3 om man tillåter att minneskontollern modifieras för att göra detta. PS4 är ett exempel på att det är möjligt, Intel Phi är ju i praktiken ett gäng pentium processorer som gjorts om och även till dessa används GDDR5.
I en PC är det totalekonomi som avgör vad som används och inte. både PS4 och Phi har tämligen nischade tillämpningar, där en det kan bedömmas lönsamt att satsa på speciallösningar.

Valet mellan GDDR och DDR i vanliga datorer är inte ett ekonomiskt. Det har med prestanda att göra. GDDR5 har mycket högre bandbredd än DDR3 så du kan flytta mer data men samtidigt är accesstiden mycket längre så du för högre latenser. I ett grafikkort spelar latencen inte så stor roll, där vill du primärt kunna flytta stora mängder data snabbt. Alltså är GDDR ett bra val. En vanlig CPU är däremot mycket känsligare för latencer även om man generellt har hög cache hit rate. Vidare har du ytterst lite nytta av hög bandbredd mot RAM då du inte flyttar så mycket data till CPU. Alla tester som gjorts de senaste åren har visat på knappt mätbara skillnader med snabbare minnen till CPU. Att köra GDDR till en CPU ger alltså noll fördelar och ett antal tydliga nackdelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Valet mellan GDDR och DDR i vanliga datorer är inte ett ekonomiskt. Det har med prestanda att göra. GDDR5 har mycket högre bandbredd än DDR3 så du kan flytta mer data men samtidigt är accesstiden mycket längre så du för högre latenser. I ett grafikkort spelar latencen inte så stor roll, där vill du primärt kunna flytta stora mängder data snabbt. Alltså är GDDR ett bra val. En vanlig CPU är däremot mycket känsligare för latencer även om man generellt har hög cache hit rate. Vidare har du ytterst lite nytta av hög bandbredd mot RAM då du inte flyttar så mycket data till CPU. Alla tester som gjorts de senaste åren har visat på knappt mätbara skillnader med snabbare minnen till CPU. Att köra GDDR till en CPU ger alltså noll fördelar och ett antal tydliga nackdelar.

hur mycket högre är latensen, och hur mycket negativt påverkar det PS4's CPU jämnfört med X1 som kör DDR3.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av The Mupp:

hur mycket högre är latensen, och hur mycket negativt påverkar det PS4's CPU jämnfört med X1 som kör DDR3.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där är en komplicerad fråga. Vet att Virtual Void och Petterk diskuterade det rätt länge i en annan tråd. Spel är generellt väldigt mycket mer beroende av grafikprestanda snarare än processorprestanda och spel har generellt ett väldigt litet working set så de arbetar generellt inte så mycket mot RAM. Sen har ju Xbone dessutom lite extra minne. Så vad jag vet är det inte helt utrett vilken lösning som är bäst än.

Vore intressant om någon släpper en plattform med GDDR5 och Kabini som man kan leka lite med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Valet mellan GDDR och DDR i vanliga datorer är inte ett ekonomiskt. Det har med prestanda att göra. GDDR5 har mycket högre bandbredd än DDR3 så du kan flytta mer data men samtidigt är accesstiden mycket längre så du för högre latenser. I ett grafikkort spelar latencen inte så stor roll, där vill du primärt kunna flytta stora mängder data snabbt. Alltså är GDDR ett bra val. En vanlig CPU är däremot mycket känsligare för latencer även om man generellt har hög cache hit rate. Vidare har du ytterst lite nytta av hög bandbredd mot RAM då du inte flyttar så mycket data till CPU. Alla tester som gjorts de senaste åren har visat på knappt mätbara skillnader med snabbare minnen till CPU. Att köra GDDR till en CPU ger alltså noll fördelar och ett antal tydliga nackdelar.

Det jag menade med totalekonomin var inte att det skulle vara direkt dyrare att bygga med GDDR minnen utan att det skulle kosta för mycket att ändra i minneskontrollern för att få det att fungera.
I en APU som Toronto skulle det ju teoretiskt sett finnas anledningar till att välja GDDR-minne på grund av den inbyggda GPUn, av samma anledning som Sony/AMD valt att gå den vägen för PS4. Detta skulle ju dock kunna ge nackdelar för CPU som du skriver och troligen inte vara det bästa totalt sett för de tänkta kunderna. Om de gör en specialprocessor för att sätta på instickskort skulle det dock finnas fördelar med det på samma sätt som Intel valt att göra det för Phi.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mattsingen:

Det jag menade med totalekonomin var inte att det skulle vara direkt dyrare att bygga med GDDR minnen utan att det skulle kosta för mycket att ändra i minneskontrollern för att få det att fungera.
I en APU som Toronto skulle det ju teoretiskt sett finnas anledningar till att välja GDDR-minne på grund av den inbyggda GPUn, av samma anledning som Sony/AMD valt att gå den vägen för PS4. Detta skulle ju dock kunna ge nackdelar för CPU som du skriver och troligen inte vara det bästa totalt sett för de tänkta kunderna. Om de gör en specialprocessor för att sätta på instickskort skulle det dock finnas fördelar med det på samma sätt som Intel valt att göra det för Phi.

Kabini har ju en minneskontroller som klarar både GDDR och DDR så det är nog inte så svårt egentligen. Det är lite därför jag hoppas att någon släpper ett mITX med en av de kraftfullare Kabini och GDDR så man kan se hur stor den faktiska skillnaden är. Rykten säger också att den framtida Kabini ska ha samma funktion och där kan det vara riktigt intressant att se en spelplattform med 8 GB GDDR fastlött på mITX. Kanske till och med i form av steam machine.

Det finns redan specialprocessorer för spel på instickskort och de kallas grafikkort

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24