Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpa ny skärm, kommer jag märka skillnad?

Permalänk
Medlem

Köpa ny skärm, kommer jag märka skillnad?

Tjena!

För drygt 3,5år sedan köpte jag en samsung syncmaster p2350 som jag använder än idag. Jag har i princip uppdaterat med ny dator/delar/kringutrustning varje år FÖRUTOM skärm!
Slog mig för någon vecka sedan att det kanske är dags att inhandla en ny skärm, men eftersom jag aldrig använt andra skärmar så undrar jag om jag just kommer märka någon skillnad med en ny skärm?

Kommer det bli bättre färger å kommer spelen kännas fräschare?

Vad är det man skall ha för skärmar nu för tiden? Har inga speciella krav men inte mindre än den jag har nu 23", och typ 3000kr max.
Jag kollar en del film och spelar men håller också på med bildredigering!

Mvh

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk

För att svara på en av alla frågor, JA du kommer märka skillnad

Permalänk
Medlem

det beror på vad du ska göra med skärmen!

vill du ha bra färger/upplevelse med 60hz uppdateringsfrekvens och 1080p?
eller vill du ha en "gaminghastighet" med 120/144hz uppdateringsfrekvens och 1080p?
eller vill du ha en högre upplösning med 60hz och 1440p?

eller ska du ge dig på en koreaskärm med 1440p och ~100hz?
vill du ha 3D-möjligheter?

jag tyckte det var helt klart värt att uppgradera från en sketen 19" LCD till 24" IPS. Får hoppas att jag blir lika nöjd med att byta från 24" IPS till 24" 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inteno:

Tjena!

För drygt 3,5år sedan köpte jag en samsung syncmaster p2350 som jag använder än idag. Jag har i princip uppdaterat med ny dator/delar/kringutrustning varje år FÖRUTOM skärm!
Slog mig för någon vecka sedan att det kanske är dags att inhandla en ny skärm, men eftersom jag aldrig använt andra skärmar så undrar jag om jag just kommer märka någon skillnad med en ny skärm?

Kommer det bli bättre färger å kommer spelen kännas fräschare?

Vad är det man skall ha för skärmar nu för tiden? Har inga speciella krav men inte mindre än den jag har nu 23", och typ 3000kr max.
Jag kollar en del film och spelar men håller också på med bildredigering!

Mvh

Spelen kommer inte kännas fräschare, däremot kommer bildredigering, surf och filmtittandet bli bättre med IPS/VA/osv. Ska man ha en bra allround-skärm för bildredigering och spel skulle jag lägga min röst på Eizo Foris FS2333 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364100
Tillräcklig snabb för spel (om man inte vill ha 120hz) och har bra färgar/betraktningsvinklar. Just bra betraktningsvinklar tycker jag är bra vid filmtittande då man oftast sitter och "hänger" lite.

Som alternativ finns även Dells IPS-skärmar (tex. U2412M), hyfsad snabba men har ganska aggressiv antireflex. Detta stör vissa då skärmen kan se nästan dammig ut.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att det blir lite roligare färger, men rent prestandamässigt så tror jag inte att det är någon nämnvärd skillnad
Din skräm håller fortfarande måttet med 2ms responstid & 120hz

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knassen:

Möjligtvis att det blir lite roligare färger, men rent prestandamässigt så tror jag inte att det är någon nämnvärd skillnad
Din skräm håller fortfarande måttet med 2ms responstid & 120hz

TS:s skärm är ingen 120hz och just att det är en 2ms säger inte så mycket. Tillverkarna mäter olika och det finns så mycket annat än just responstider som är viktiga, tex. input-lag.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

det beror på vad du ska göra med skärmen!

vill du ha bra färger/upplevelse med 60hz uppdateringsfrekvens och 1080p?
eller vill du ha en "gaminghastighet" med 120/144hz uppdateringsfrekvens och 1080p?
eller vill du ha en högre upplösning med 60hz och 1440p?

eller ska du ge dig på en koreaskärm med 1440p och ~100hz?
vill du ha 3D-möjligheter?

jag tyckte det var helt klart värt att uppgradera från en sketen 19" LCD till 24" IPS. Får hoppas att jag blir lika nöjd med att byta från 24" IPS till 24" 144hz

Spelprestandan är inte jätteviktig, skulle ju va smutt med bra färger/upplevelse med 60hz uppdateringsfrekvens och typ 1440p om det inte är allt för dyrt, annars går ju 1080p också!

Skrivet av screamin-daemon:

Spelen kommer inte kännas fräschare, däremot kommer bildredigering, surf och filmtittandet bli bättre med IPS/VA/osv. Ska man ha en bra allround-skärm för bildredigering och spel skulle jag lägga min röst på Eizo Foris FS2333 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1364100
Tillräcklig snabb för spel (om man inte vill ha 120hz) och har bra färgar/betraktningsvinklar. Just bra betraktningsvinklar tycker jag är bra vid filmtittande då man oftast sitter och "hänger" lite.

Som alternativ finns även Dells IPS-skärmar (tex. U2412M), hyfsad snabba men har ganska aggressiv antireflex. Detta stör vissa då skärmen kan se nästan dammig ut.

Den där har jag sett att många tipsar om! Blir helt klart en titt på den!

Det viktigaste är väl att den finkar bra för bildredigering och film!

Kom gärna med mer tips! 27tum skulle heller inte sitta fel!

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

TS:s skärm är ingen 120hz och just att det är en 2ms säger inte så mycket. Tillverkarna mäter olika och det finns så mycket annat än just responstider som är viktiga, tex. input-lag.

http://www.engadget.com/products/samsung/syncmaster/p2350/spe...
Enligt sidan ovan så är den det? Men du kan mycket väl ha rätt

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inteno:

Spelprestandan är inte jätteviktig, skulle ju va smutt med bra färger/upplevelse med 60hz uppdateringsfrekvens och typ 1440p om det inte är allt för dyrt, annars går ju 1080p också!

Den där har jag sett att många tipsar om! Blir helt klart en titt på den!

Det viktigaste är väl att den finkar bra för bildredigering och film!

Kom gärna med mer tips! 27tum skulle heller inte sitta fel!

27" blir genast dyrare då du "måste" ha 1440 nu när du håller på med bildredigering. Skulle rekommendera Asus PB278Q men den ligger en bra bit över 3000:- Alternativet skulle vara en s.k. Koreaskärm. Billiga 1440 27" IPS/VA skärmar som dessutom går att överklocka till runt 90hz. Se denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Skrivet av Knassen:

http://www.engadget.com/products/samsung/syncmaster/p2350/spe...
Enligt sidan ovan så är den det? Men du kan mycket väl ha rätt

Konstigt, alla andra säger 60hz men det borde TS kunna svara på.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

27" blir genast dyrare då du "måste" ha 1440 nu när du håller på med bildredigering. Skulle rekommendera Asus PB278Q men den ligger en bra bit över 3000:- Alternativet skulle vara en s.k. Koreaskärm. Billiga 1440 27" IPS/VA skärmar som dessutom går att överklocka till runt 90hz. Se denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Konstigt, alla andra säger 60hz men det borde TS kunna svara på.

Då fåre bli en 24". Ingen aning om jag har 60 eller 120hz nu faktiskt!

finns det npgra billigare schyssta skärmar än de som är länkad tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Inteno:

Då fåre bli en 24". Ingen aning om jag har 60 eller 120hz nu faktiskt!

finns det npgra billigare schyssta skärmar än de som är länkad tidigare?

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland har CDON rea på deras 23" Thor IPS-skärm, har varit nere runt 1000:- Ok skärm men inte mer än så, håller man på med bildredigering bör man nog lägga lite extra. Just nu kostar Thor-skärmen runt 1500:- men det känns lite dyrt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Ibland har CDON rea på deras 23" Thor IPS-skärm, har varit nere runt 1000:- Ok skärm men inte mer än så, håller man på med bildredigering bör man nog lägga lite extra. Just nu kostar Thor-skärmen runt 1500:- men det känns lite dyrt.

Ok! Vad finns det mer för alternativ till skärmen ovani samma prisklass då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Många AOC skärmar klockar lätt och presterar bra, deras byggkvalité är lite på budget sidan men skärmarna är oftast väldigt bra och de är lätta att klocka.
Skaffade mig en Q2963PM och är väldigt nöjd Kör det som alternativ för eyefinity och måste säga att det funkar bra, de blir mindre distortion men ger nog effekt för att man ska få mer inlevelse i spel och kör CoD utan problem, klockat den till 72Hz utan problem.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood