Problem med hårddisk som stänger av sig

Permalänk
Medlem

Problem med hårddisk som stänger av sig

Hej.

Jag har ett problem med en hårddisk som stänger av sig efter en stund i windows. Det är inte en sekundär hårddisk, utan det är den med windows installerat som stänger av sig efter ca 5 minuter inne i windows.

Jag vet att det finns en funktion för energisparläge, men gäller det även för den hårddisken som används i windows? Jag provade iaf stänga av den funktionen men det blir inte bättre, och alla googlingar jag har gjort talar om samma lösning, dvs stänga av energisparläget.

Hårddisken är ny av mekanisk typ och jag håller på bygga en dator åt min polare, jag har provat olika sata portar utan resultat, jag tänkte att jag skulle prova en annan sata sladd snart och även byta sladd till stömmatningen till den.

Jag börjar fundera på om hårddisken är trasig.

Kom med förslag om vad jag kan göra, behöver akut hjälp då han bara är här på besök från huvudstaden och vill gärna ha datorn med sig hem

MVH

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Har du verkligen gått till rätt ställe?
Klicka vidare till de avancerade inställningarna så ser du en inställning för hårddisken.

Är du säker på att det är Windows disken som går i villa?
Det låter konstigt för det bruka vara tvärtom lagrings disken som går i vila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Har du verkligen gått till rätt ställe?
Klicka vidare till de avancerade inställningarna så ser du en inställning för hårddisken.

Är du säker på att det är Windows disken som går i villa?
Det låter konstigt för det bruka vara tvärtom lagrings disken som går i vila.

ja jag har gått till rätt ställe.

det finns bara en hårddisk installerat.

jag har även kollat i bios om det finns någon inställning men hittar inget

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Så det finns någon form av Windows och en hårddisk.

Med de specifikationerna, kan vi knappt ens avgöra om det är en bärbar eller stationär dator.

Vad vill du ha för svar?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Så det finns någon form av Windows och en hårddisk.

Med de specifikationerna, kan vi knappt ens avgöra om det är en bärbar eller stationär dator.

Vad vill du ha för svar?

Fo3

windows 7 ultimate

MSI z77 g43
MSI GTX 760
Coolermaster B-series 600w
Seagate Desktop HDD 1TB
i5 3570k
corsair h80i
8 gig ram crucial ballistix
coolermaster elite 430

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

ja jag har gått till rätt ställe.

Inte om du har Win 7 och skriver att du valt att stängde av den funktionen. Hade du hittat rätt ställe så hade du sett att man i Win 7 skriver in siffror på hur många minuter det ska ta innan disken går i vila (eller trycka på en av dubbel pilarna). Du måste klicka vidare till de avancerade inställningarna. Det är separata tids inställningar för hårddiskar, skärmen och resten av datorn.

Skrivet av Razer_08:

det finns bara en hårddisk installerat.

Ok missuppfattade det. Trodde du hade flera när du skrev att det inte var en sekundär diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Inte om du har Win 7 och skriver att du valt att stängde av den funktionen. Hade du hittat rätt ställe så hade du sett att man i Win 7 skriver in siffror på hur många minuter det ska ta innan disken går i vila (eller trycka på en av dubbel pilarna). Du måste klicka vidare till de avancerade inställningarna. Det är separata tids inställningar för hårddiskar, skärmen och resten av datorn.

Ok missuppfattade det. Trodde du hade flera när du skrev att det inte var en sekundär diskar.

Jag har ju varit där och tittat, jag vet vart den funktionen är. Jag har presonligen aldrig haft det problemet med min dator som också bara har en hårddisk

Jag satte minuterna på 0 som jag fått för mig är att den aldrig ska stänga av sig. Men jag tycker att den inte borde stänga av sig alls eftersom det är primära hårddisken, och när den gör det så fryser windows

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem

Jag kollade på min W7 dator och där fanns alternativet "Aldrig". Prova med det får vi se hur det går?

Permalänk
Medlem

Gör gärna lite grundläggande tester:

Dvs
-Kolla temperaturerna
-Kör memtest86+
-Klocka tiden till frysning några gånger, om den är "exakt" 5 minuter, eller 4-6 minuter.

reset av BIOS (Clear Cmos) kan lösa konstiga problem.

Boota med linux-live "CD" , om det fungerar, vet vi att problemet troligen sitter i windows.

Fo3

PS Flasha BIOS till senaste version kan lösa kompatibilitetsproblem,
MEN gör det bara om ni är säkra på att datorn är stabil. DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Gör gärna lite grundläggande tester:

Dvs
-Kolla temperaturerna
-Kör memtest86+
-Klocka tiden till frysning några gånger, om den är "exakt" 5 minuter, eller 4-6 minuter.

reset av BIOS (Clear Cmos) kan lösa konstiga problem.

Boota med linux-live "CD" , om det fungerar, vet vi att problemet troligen sitter i windows.

Fo3

Hur clearar man Cmos? har aldrig gjort det tidigare :/

Vi provar med en annan hdd och ser om det blir bättre

Visa signatur

i7 6700k AMD RX 5600XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razer_08:

Jag har ju varit där och tittat, jag vet vart den funktionen är. Jag har presonligen aldrig haft det problemet med min dator som också bara har en hårddisk

Jag satte minuterna på 0 som jag fått för mig är att den aldrig ska stänga av sig. Men jag tycker att den inte borde stänga av sig alls eftersom det är primära hårddisken, och när den gör det så fryser windows

Vad händer om sätter den till 999... minuter?

Nollställa bios (CMOS).
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Edit:

Skrivet av stigw:

Jag kollade på min W7 dator och där fanns alternativet "Aldrig". Prova med det får vi se hur det går?

Har du inte missuppfattat inställningen för det står väll
Försätt datorn i strömsparläge efter: Så kan man väja tex Aldrig.

Det är en separat inställning för hårddiskar. Tex Ifall folk vill att högljudda oanvända diskar går i villa före resten av datorn.