Permalänk
Medlem

Sweclockers Jul/Nyårs dator Jönköping

"Hej på er! Hoppas jag har kommit till rätt tråd!

Jag skickar en hälsning från Kvinnojouren i Jönköping och tackar så ofantligt mycket för den fina (och väldigt BRA, har jag förstått) datorn som ni tillsammans har åstadkommit. Ett extra tack till Nhile1 som har lagt ner en massa arbete för att få ihop alla delar och till slut få den att fungera!! Datorn har fått sin plats som huvuddator på jouren då den gamla var på väg att sacka ihop. På denna datorn tar vi emot mail och håller verksamheten rullande i stort sätt, oerhört viktig! Vår datahjälp (vi är inte jättekunniga inom detta var väldigt imponerad av grafikkortet så vi tänker att det också får vara en speldator för de äldre barnen/ungdomarna!

Tack återigen alla för denna gåva!!!

/ Sandra med kollegor "

Här kommer lite bilder på vad som händer, eller inte händer, med "Jul-dator" byggnationen i Jönköping.

Jag tänker inte upprepa varför vi gör det, den informationen hittar ni här:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...
här:
http://www.sweclockers.com/galleri/11960-sweclockers-juldator...
och här:
http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1260925-sw...

Kan inte skriva det bättre själv så det får bli länkar.

Sedan drygt 1v nu så har statens snigelpost levererat ~1paket om dagen, så det har blivit en och annan tur till posten.
Tyvärr så saknas det fortfarande några komponenter som är ganska nödvändiga för att få snurr på byggena, i detta fall PSUér.
Därav den nya rubriken Jul/Nyårs-dator. :/
Om inte en PSU trillar in idag eller senast imorgon kommer jag dessvärre inte ha möjlighet att leverera någon burk innan Julafton utan då får det bli en Nyårsdator istället!

Jag har ändå valt att skapa detta galleri framförallt för att ni som donerat ska få något bildbevis på att jag inte berikar mig själv med era delar.
Naturligtvis kommer det successivt uppdateras allt eftersom och avslutas med bild på överlämnandet oavsett när det nu blir.
Ni som donerat och ni som erbjudit er att donera ska ha stort tack! Jag vet att det kommer bli mycket uppskattat!
Men nu blir det bilder...... Ni får ursäkta kvaliten då de är tagna med mobil!

23/12:
Näst sista paketet anlänt. Denna gången med sponsrade delar från oc.nu och j.nyberg. Förhoppningsvis anländer det sista paketet 27/12 lagom till jag går av mitt jobb-pass över julhelgen så jag kan bygga ihop båda paketen. Annars får vi ta ett i taget!
// Henrik

10/1
Efter alldeles för lång tid och alldeles för mycket logistikproblem, och andra.....problem, kan jag äntligen meddela att en första leverans har skett!!
Juldatorn blev nyårsdator som blev trettondagaftonsdator som blev...fredagsdator!
Men idag levererades 2 datorer till Kvinnojouren i Jönköping som sänder ett jättetack till alla er som skänkt och erbjudit sig att skänka.
Då de gärna vill tacka för sina donationer personligen har jag gett dom sweclockers adress och rubriken på orginaltråden samt hur de kan hitta gallerierna. Vi får hoppas att de lyckas navigera sig fram!

Spec på stationär levererad dator:
Chassi: LianLi PC1100plus - Leopardkungen
Mobo: 1st Gigabyte Socket 1156 - xippen
Cpu: I5 760 - GreveFrog
Psu: 500W OC.nu och j.nyberg
Gfx: GTX 470 - Buzzman67
Ram: 4GB Corsair DDR3 - Xippen
Hdd: 320GB - tsd
Kylare: Stock - SweLingonBerry och Steefzar
Skärm: 24" Samsung Syncmaster - Tickles
OS: 1 st Windows 7 Pro VLK Volume License Key - HElephant och vicevire
TGB och Mus "Razor" - HENKZ92

Spec på Laptop.
Nån PackardBell Pentium historia, men funkar bra som surfdator... - Skänkt av hustruns jobbakompis "Libban"!

Sweclockers Jul/Nyårs dator Jönköping

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Fan vad nice! Bra jobbat! Kul att kunna vara en del av det här och att mina fläktar kom till användning någon stans

Permalänk

Härligt!

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem

Grymt jobb ni gör

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Vore skoj med att berätta vad det är för delar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Vore skoj med att berätta vad det är för delar!

Helt sant. Mycket slarvigt av mig!

Datorn på bild är en I5 760 på en Gigabyte 1156-planka med ett GTX 470, 4GB DDR3, 1 x 320GB HDD samt stockkylare.
Anledningen till att just detta GFXét hamnade i denna konfigurationen är att det blir väldigt trångt i det andra chassit jag har till förfogande med tanke på den enorma kylaren. Annars är ju 6950 aningen vassare.

Ytterliggare en dator planeras med en Q6600 på ett ASUS P5K-mobo samt ett 6950, 4GB DDR2, 1 x 250GB HDD samt kylare.

TGB är ett Logitech G19, ett Razor Black Widow samt en Razor Imperator mus.
Skärmen är en 24" Samsung Syncmaster. Ytterliggare en pg av okänd modell.

PSUér kommer men är osäker på modell för närvarande. Därav bytet till Jul/Nyårsdator då sannolikheten för leverans innan Julafton numera har ganska dåliga odds även under förutsättning att allt fungerar och installationen går som på räls.
Har ju dessutom familj att ta hand om och ett jobb att sköta!

Minns mitt förra projekt för två år sedan där 2 av 4HDD var kaputt, blåskärmar avlöste varandra och allt var mest halvkatastrofalt!
Om jag inte minns fel fick jag ordning på saker den gången vid 23-tiden kvällen före julafton.....vi hoppas på bättre tur i år även om det defekta nätagget fick mig att börja misströsta en aning!
Men det är väl det som är det härliga med att plocka ihop ett gäng begagnade komponenter, bara hålla tummarna och hoppas att slippa höra ljudet av popcorn...!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ram-minnen var även från mig Hoppas bara paketet räckte till att skydda sakerna hade inget annat att slänga det i

Visa signatur

| 4770K @ 4.3 ghz | Asus z87-Deluxe | EVGA gtx780 ACX SC @ 1057mhz core (1189mhz boost) / 3300mhz ram (25mV) | 8gb G.skill ripjaws cl 11 @ 2133mhz | Intel x25m-g2 80gb | Samsung 840Pro 256gb | WD black 500gb | corsair TX750-v2 | Dell u2711 | benQ XL2420T | Corsair Carbide 500r |

Permalänk

Grymt jobbat!
Finns alldeles för få så goda människor som er i världen:). Kul ändå att ni lyckades få hela forumet på knä och skänka till mer behövande.
Btw så hittade jag luckan till Antec lådan och någon plastgrunka man sätter vid ngn fläkt så den leder luft. Tyvärr är luckan trasig vid ena gångjärnet så det går kanske att fixa med en del pulande.
Vill du att jag postar dem till dig? Något mer som behövs för tillfället? Har du OS?

Följer tråden med spänning:)

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xippen:

Ram-minnen var även från mig Hoppas bara paketet räckte till att skydda sakerna hade inget annat att slänga det i

Dina Ram-minnen är inte glömda Xippen! Du ska ha stort tack!

Skrivet av Leopardkungens:

Grymt jobbat!
Finns alldeles för få så goda människor som er i världen:). Kul ändå att ni lyckades få hela forumet på knä och skänka till mer behövande.
Btw så hittade jag luckan till Antec lådan och någon plastgrunka man sätter vid ngn fläkt så den leder luft. Tyvärr är luckan trasig vid ena gångjärnet så det går kanske att fixa med en del pulande.
Vill du att jag postar dem till dig? Något mer som behövs för tillfället? Har du OS?

Följer tråden med spänning:)

Vill bara rätta dig lite Leopardkungen! Det var inte vi som fick forumet på knä, det vara snarare forumet som fick oss på knä med sin enorma generositet!

BTW, strunta i luckan. Har sannolikt raggat upp ett nödfallschassi som är helt. Bygger antagligen i det av rent estetiska skäl!
Annars ska allt finnas. Väntar på PSUérna så Nyår blir nog mest sannolikt då jag jobbar större delen av helgen. Men jag lovar att göra så gott jag kan med det jag har!
Nu får vi bara hålla tummarna för att allt funkar också. För några reserver av någon komponent existerar inte....

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Snyggt byggt Blir ju super!

Saknar bara moderkortet nu för min del

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14209101']Snyggt byggt Blir ju super!

Saknar bara moderkortet nu för min del

Nä Gangster! Inte snyggt byggt!
Inser att alla satakablar helt enkelt är för korta för detta chassi och inte kan jag montera HDD på annat ställe heller med det jag har. Men det estetiska har aldrig varit min starka sida. Är fullkomligt nöjd om det funkar när det är klart, så överlåter jag åt andra att ha åsikter om kabeldragning...;)

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Bra jobbat nilhe1! Hoppas det löser sig med PSU och att godiset blev del av lösningen på nån frustration

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Inaktiv

Ser ut att vara en bra matta att bygga på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Ser ut att vara en bra matta att bygga på...

Jag väntade på att någon skulle reagera på det!
Har byggt på skrivbordet, bara lyft ner på mattan för att få bättre bilder!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Snusfri

Härligt detta
Hoppas verkligen vi medlemmar på Swec kan se till så att detta blir något återkommande varje år där vi hjälper dem som inte har råd själva.

Solklart 5p och stort kudos till nilhe1 och [¿]gangster som styrt upp och byggt, samt självklart till alla som skänkt delar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jaha, då fick jag snurr på bygge #1!

Specs:
Chassi: LianLi
Mobo: 1st Gigabyte Socket 1156
Cpu: I5 760
Psu: 500W
Gfx: GTX 470
Ram: 4GB Corsair DDR3
Hdd: 320GB
Kylare: Stock

Tyvärr visar det sig att jag har problem med tempsen! bootade upp i BIOS och kollade över värdena och det visar sig att prollen lägger sig på 64c i idle!?!?.
Lagt om kylpastan (Arctic silver) utan bättre resultat, så jag misstänker att jag får jaga en bättre kylare!

Stockkylaren som monterades är en s1156, ursprungligen till en xeon E3-1230-prolle om jag inte förstår fel. Måste säga att den ser jäkligt liten ut jmf med de gamla stockkylarna till s.775, 1366 som jag hanterat förr...
Misstänker att den helt enkelt är för klen!

Så sitter någon med en 1155/1156 kylare så skulle det verkligen uppskattas!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Snusfri

Har en s775 stockkylare hemma som suttit på min C2D E2140, men är just nu på Malta och kommer hem på tisdag, men kan skicka då om du inte lyckats få tag på något annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hyggligt, men det jag behöver är en 1155/1156-kylare! För inte är väl stockkylarna till 775 kompatibla med 1155/1156-socklarna eller???

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Jag har ju en fläkt till 1150 liggandes? Borde väl vara samma? Bor dessutom lite utanför Jönköping så kan ju gå hyggligt snabbt!

Permalänk
Medlem

härlig dator! nästa år kan ja rensa hyllan har säkerligen 1 styck dator hemma liggandes i lådor

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Va fan, varför ger ni detta album så dåligt betyg? "grr"

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14261034']Va fan, varför ger ni detta album så dåligt betyg? "grr"

4.3 (Just nu) känns som ett ganska OK betyg. Hade sett bättre ut med en ren 5:a men det är väl smått omöjligt

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

4.3 (Just nu) känns som ett ganska OK betyg. Hade sett bättre ut med en ren 5:a men det är väl smått omöjligt

Ja, det finns alltid folk som ska jävlas och sätter en 1:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ja, det finns alltid folk som ska jävlas och sätter en 1:a.

Internet i ett nötskal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Äntligen! Som Fylking hade sagt!!
Nog misstänkte jag att Julafton var optimistiskt, men att det skulle ta så här lång tid hade jag inte föreställt mig. Men nu är det iaf på G!
På fredag 14:00 är det leverans av en stationär och en laptop jag skrapade fram....
Jobbar på att få ihop även den sista burken, men saknar en 775-prolle+kylare samt en HDD. 1 av två HDDér jag fick var kass med skrivfel så är nu en kort. Men jag jobbar vidare med att få även den sista komplett... Sommardator kanske!?
Bilder kommer!

Synd att man inte kan bedömma gallerier utifrån både bygge och tanke! Tanken är klart värd en femma medan bygget en knapp 1.a!
Men jag tackar för [¿]Gangsters uppsträckning som höjt betyget med 0.3p vilket gör det mer synligt på förstasidan i galleridelen. Se det som att ni röstar på tanken och inte det eminenta bygget!

Tack till alla som röstat!
// Henrik

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Får en 5a från mig för tanken.

Permalänk
Medlem

de va riktigt fint gjort
nästan gång ett sånt bygge är G, så ska jag se vad jag kan hitta i mina gömmor

Permalänk

Wohoo! You made it! Känns rätt gott va?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14279416']Wohoo! You made it! Känns rätt gott va?

Jo! ÄNTLIGEN, är känslan blandad med stolthet över Swec medlemmar som gjort det möjligt!
Hoppas ditt bygge snart ser dagens ljus med. Höjden av otur att båda diskarna rasat!?

Men nu drar jag mig tillbaka lite och hämtar igen förlorad till av min andra hobby! Nån som är sugen på en Bhut Jolokia (aka. Ghost Pepper)??

Dold text
Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

tycker det var bra att du gorde detta

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK