Får CDON göra såhär?

Permalänk
Medlem

Får CDON göra såhär?

Har precis beställt en ny dator, en del av delarna beställde jag på CDON.com
När chassit kom så var det skadat, det bekräftades redan i butik och jag tog inte ens ut paketet.
Nu skrev jag till CDON om när jag skulle få chassit, sa dom att dom skickar ett nytt, med en faktura som jag ska betala.
Efter ett tag så ska jag få tillbaka pengarna efter att posten har gjort sin utredning.
Då undrar jag om det är så här man gör, att jag betalar en gång till för att få ut chassit?
MVH Konfunderad 16-åring

Permalänk

Nej, så ska det inte gå till. Du ska inte behöva betala någonting OM du väntar på postens utredning. Då får du dock vänta lite, jag antar att du sa att du ville ha grejerna på en gång.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Hedersmedlem

Företagen kan göra så för att hanteringen ska gå snabbare för kunden, men då får man alltså ligga ute med pengarna. Formellt sett tror jag de har rätt att låta kunden vänta (och slippa betala extra) tills utredningen är klar, men bra företag ordnar givetvis en ny produkt direkt utan att kunden behöver betala extra, eller vänta.

Undvik att enbart leta billigaste pris nästa gång och läs på lite om olika företags servicenivå också.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Ser inget fel i det. Jag skickade in mitt trasiga grafikkort till cdon men orkade inte vänta på reparation, utredning eller något annat spännande. Så cdon gick med på att jag kunde beställa annat valfritt grafikkort och få tillbaka pengarna så fort felet bekräftades.
Win-win

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mungo_skata:

Ser inget fel i det. Jag skickade in mitt trasiga grafikkort till cdon men orkade inte vänta på reparation, utredning eller något annat spännande. Så cdon gick med på att jag kunde beställa annat valfritt grafikkort och få tillbaka pengarna så fort felet bekräftades.
Win-win

Det är väl inte riktigt samma sak? Här har trådskaparen inte ens fått produkten utan direkt tvingats returnera pga fraktskada men redan betalt. Jag tycker nog (och det är min egen erfarenhet) att serviceinriktade företag löser ett sådant ärende direkt det är konstaterat att produkten är mosad (transportföretagens utredningar kan ta månader).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

De har antagligen bett dig att beställal ett nytt chassi ifall du vill få ett så snabbt som möjligt. Dvs innan de får tillbaka de gamla och kan konstatera att det är trasigt. De borde kunna skiicka ett nytt direkt om du förhandlar lite med dem, jag har gjort så tidigare, men om de inte vill göra det så är det upp till dig hur snabbt du vill ha varorna. Kan förstå om du inte vill vänta på att det trasiga undersöks om du är på gång att bygga ihop en ny dator.

Permalänk
Inaktiv

cdon är ett sånt företag du får ligga hårt på från första början annars leker dom med dig som om du inte vore värt ett skit dom bryr sig inte om dina rättigheter dom försöker alltid undvika att ge dig det du har rätt till, så det bästa är om du kollar upp allt ordentligt innan du samtalar med dom för då kan dom inte förneka dig någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Det är väl inte riktigt samma sak? Här har trådskaparen inte ens fått produkten utan direkt tvingats returnera pga fraktskada men redan betalt. Jag tycker nog (och det är min egen erfarenhet) att serviceinriktade företag löser ett sådant ärende direkt det är konstaterat att produkten är mosad (transportföretagens utredningar kan ta månader).

Så sant. Hastade igenom lite för fort.

Kollade på cdons hemsida:

Citat:

6. Transport
Om varan skadas eller kommer bort under transporten är CDON.COM betalningsansvarig. Meddela kundservice direkt för snabbaste service, dock senast inom skälig tid om du som kund varit förhindrat att påtala felet vid leverans.
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut från Posten, förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur, f n 600 kr för TV-apparater och 150 kr för övriga varor.

Kan man ju bara tolka som att cdon ska betala TS. Frågan är när..

Permalänk
Medlem

Fler företag erbjuder denna lösning och den är ju helt rimlig och dessutom bra att de erbjuder kunden direkt så man inte behöver ta upp detta alternativ själva med dem. Finns vissa företag som visar på goodwill och skickar ut en ny produkt utan att man behöver betala för den i förväg, men det är absolut inte orimligt att man gör det.

Börjar bli nästan löjligt många klagomål på CDON och i de flesta fall har de rätt. Vad blir nästa klagotråd? "Varning för CDON, de följer konsumentköplagen".

Permalänk
Medlem

Inte rimligt att du ska ligga ute med pengar när det redan är bekräftat att felet ligger hos CDON/Posten, så bara be dom skicka ett nytt chassi eller använd dig av ångerrätten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är inte en reklamation i vanlig bemärkelse. De är ansvarig för frakten hem till dig, så om paketet är mosat så ska det inte ta flera veckor att få ett nytt. De ska snabbt kunna konstatera att paketet är skadat och skicka ett nytt. Sedan kan de reda ut ansvarsfrågan med Posten i lugn och ro.

Tycker du ska ta kontakt med dem och tala om detta för dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Känns nästan som jag hade flyt när jag klunde byta ut 2st grafikkort från CDON utan något tjaffs alls.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av garreet:

Har precis beställt en ny dator, en del av delarna beställde jag på CDON.com
När chassit kom så var det skadat, det bekräftades redan i butik och jag tog inte ens ut paketet.
Nu skrev jag till CDON om när jag skulle få chassit, sa dom att dom skickar ett nytt, med en faktura som jag ska betala.
Efter ett tag så ska jag få tillbaka pengarna efter att posten har gjort sin utredning.
Då undrar jag om det är så här man gör, att jag betalar en gång till för att få ut chassit?
MVH Konfunderad 16-åring

Hehe mitt chassie från cdon förra veckan kom också trasigt. Vilket var postens fel. (spräckt ruta på ett obsidian 750D)

Jag kontaktade cdon via deras chatt och de pausa min faktura på det första chassiet och skickade genast ut ett nytt, jag behöver alltså inte betala första chassiet förrän postens utredning är klar. Däremot kommer jag få betala det nya som jag ska hämta imorgon! (om det är helt )

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

CDon blåste mig. Jag hade köpt ett corsair headset vengeance 2000 som gick sönder efter något halvår. Hade ju givetvist garanti och skickade ett email och fick svar att jag skulle skicka in produkten vilket jag givetvist gjorde. Efter typ 2,5 månads väntan och efter massa tjat från min sida vrf det gick så långsamt så sa dem vi ersätter den med en ny i service meddelandet skrev dem också att de skickar ut en ny faktura <----- den fakturan skulle jag då bortse och inte bry mig om.

( jaha tänkte jag som korkat nog gick på de) istället fick jag påminelser och tillslut åkte ärendet till inkasso, jag förstod ingenting. Klara <--- skickade ut flertalet fakturor där de stod att jag inte betalat för mitt headset vilket jag givetvist gjort när jag köpte det från första början, jag hade ju garanti va skulle jag betala för? Då kom jag på det som CDON gjort : fakturan som de sa att jag skulle bortse ifrån låg ju och tickade. Jag fick ut min rätt och de pengar jag betalade för ett nytt headset fick jag tillbaka via KLARNA men CDon bad inte om ursäkt och frågan är vrf man skickar ut en ny faktura på en produkt man har garanti på? Det var sista gången jag köpte från CDON och jag rekommenderar dem inte till någon annan heller. Då vi antar att CDON gjort precis likadant mot flera kunder.

MVH Mikael

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren, lutar nog att jag häver mitt köp på CDON, och sen beställer det från något annat ställe
Undrar om jag får pengarna direkt eller om jag måste vänta på dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chadreed:

CDon blåste mig. Jag hade köpt ett corsair headset vengeance 2000 som gick sönder efter något halvår. Hade ju givetvist garanti och skickade ett email och fick svar att jag skulle skicka in produkten vilket jag givetvist gjorde. Efter typ 2,5 månads väntan och efter massa tjat från min sida vrf det gick så långsamt så sa dem vi ersätter den med en ny i service meddelandet skrev dem också att de skickar ut en ny faktura <----- den fakturan skulle jag då bortse och inte bry mig om.

( jaha tänkte jag som korkat nog gick på de) istället fick jag påminelser och tillslut åkte ärendet till inkasso, jag förstod ingenting. Klara <--- skickade ut flertalet fakturor där de stod att jag inte betalat för mitt headset vilket jag givetvist gjort när jag köpte det från första början, jag hade ju garanti va skulle jag betala för? Då kom jag på det som CDON gjort : fakturan som de sa att jag skulle bortse ifrån låg ju och tickade. Jag fick ut min rätt och de pengar jag betalade för ett nytt headset fick jag tillbaka via KLARNA men CDon bad inte om ursäkt och frågan är vrf man skickar ut en ny faktura på en produkt man har garanti på? Det var sista gången jag köpte från CDON och jag rekommenderar dem inte till någon annan heller. Då vi antar att CDON gjort precis likadant mot flera kunder.

MVH Mikael

Uppenbart att det blivit fel i det här fallet. Hade du spenderat 5 minuter med att skriva till cdon hade det gått betydligt bättre.
Ibland blir det lite fel när man beställer från cdon men de är snabba på att fixa till det enligt mina erfarenheter. Att låta en faktura gå till inkasso sådär är väldigt onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag skrev till CDON de sa ju t.o.m att jag ska strunta i fakturan? Jag förstod ju inte vrf jag fick påminelser för en produkt jag redan köpt? CDON gav mig en faktura för ingenting som de själva skrev att jag skulle bortse ifrån alltså inte bry mig om. Istället hamnar jag på inkasso och CDON bryr sig inte ens. Låta en faktura gå till inkasso gjorde jag ju inte jag betalade ju för varje påminelse.. T.o.m en kompis som jobbar på SEB bank sa att de där är allvarligt.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.

Permalänk
Medlem

Inet & komplett är det två företagen jag köper ifrån numera om det handlar om produkter till datorn.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77 M-Power MS-7751, Processor: Intel i7 3770K 4,2Ghz Grafikkort: ASUS GTX780ti SLI, RAM: Corsair Vengeance 8x2-16GB 1600Mhz , Hårdisk 1: SSD- 240GB Intel 335 Reseller 2.5, Hårdisk 2: 500gb Sata/Ide Samsung, Kylning: Corsair Hydro H80i, Chassi: Corsair Obsidian 550D, Nätagg: Modulärt Be-Quiet Dark Power Pro 750W GOLD, Skärm: Samsung 27" S27A950D LED 120Hz. Chassi fläktar:Corsair Air series SP120 Quiet edition.