Twitch + xSplit = 25s delay

Permalänk
Medlem

Twitch + xSplit = 25s delay

Kort och gott: Försöker komma igång med att streama men har problemet att det alltid är uppåt 25 sekunders delay på mina streams, vilket jag vill skära det ner till mer "vanliga" 4-6 sekunder.

Kört xSplit vanliga conf men vet inte vad som kan vara orsaken, tar gärna emot tips på vad jag kan testa för att förbättre delayen, alla fall få ner den under 10 sekunder.

Tack

Permalänk

Testat OBS?

Permalänk
Medlem

Just nu uppdaterar Twitch så kanske ha med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Testat OBS?

Ja, samma delay, men har ju haft ungefär samma inställningar.

Skrivet av f0kke:

Just nu uppdaterar Twitch så kanske ha med det att göra.

Testat i några dagar nu under olika tidpunkter, alltid samma delay. Så är någon med inställningar/hårdvara att göra.

Permalänk
Medlem

Prova streama till en annan server

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Prova streama till en annan server

Hade stockholm servern innan, bytte till frankfurt. Samma delay.

Tack ändå för bra tips, hade lite hopp i de >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Hade stockholm servern innan, bytte till frankfurt. Samma delay.

Tack ändå för bra tips, hade lite hopp i de >.<

:/ prova streama via någon annan sida och kolla om du har delay där också. ustream eller nåt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

:/ prova streama via någon annan sida och kolla om du har delay där också. ustream eller nåt kanske

Ska testa

Gjorde ett intressant test.

När bitraten var på default (1000) så har jag 20 sec delay på både datorn jag streamar från samt min platta. När jag ökar bitraten till 2000 så behåller plattan samma delay (samt mina vänner) men min egen dator jag streamar från har enbart 4 sec delay. Hur förklarar man det?

Edit: Testade Ustream, samma delay.

Funderar på om det kan ha något med router config att göra? Åsikter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Ska testa

Gjorde ett intressant test.

När bitraten var på default (1000) så har jag 20 sec delay på både datorn jag streamar från samt min platta. När jag ökar bitraten till 2000 så behåller plattan samma delay (samt mina vänner) men min egen dator jag streamar från har enbart 4 sec delay. Hur förklarar man det?

Edit: Testade Ustream, samma delay.

Funderar på om det kan ha något med router config att göra? Åsikter?

Ingen aning tyvärr. Du kan ju prova koppla förbi routern en snabbis och kolla om det är kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Gjorde ett intressant test.
När bitraten var på default (1000) så har jag 20 sec delay på både datorn jag streamar från samt min platta. När jag ökar bitraten till 2000 så behåller plattan samma delay (samt mina vänner) men min egen dator jag streamar från har enbart 4 sec delay. Hur förklarar man det?

Då jag för typ 8 år sen höll på streama shoutcastradio så upplevde man ett liknande fenomen. Det berodde på att streamingservern hade en konstant buffer på ett visst antal kilobyte. Så ju högre bitrate man streamade i, desto fler färre sekunder rymdes i buffern innan de skickades iväg till lyssnarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Då jag för typ 8 år sen höll på streama shoutcastradio så upplevde man ett liknande fenomen. Det berodde på att streamingservern hade en konstant buffer på ett visst antal kilobyte. Så ju högre bitrate man streamade i, desto fler färre sekunder rymdes i buffern innan de skickades iväg till lyssnarna.

Men det förklarar ju inte varför alltid samma enhet som streamade fick en perfekt delay medans andra enheter inte

Permalänk

Testa vilken twitch-server som är bäst att streama till, finns ett program för det : http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=3260...

Stockholm finns dock inte med.

"JTVPing will ping all the available Twitch TV ingest servers and show you the average ping and jitter. Generally you will find that streaming to the server with the lowest ping will give you the best results (higher bandwidth and more stable stream)."

Vet dock inte om detta kommer påverka din delay så mycket, men någon effekt borde det göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

One of the design process decisions we made upfront with the new video system was to initially value quality and stability of video playback over hand wave latency (i.e., the difference in time between when the broadcaster waves and when the viewer sees it). With the initial release of the unified video system, we’ve increased the latency by multiple seconds to make sure that we’re delivering smooth video.

http://blog.twitch.tv/2013/12/service-update-major-video-syst...

De flesta får mellan 10-40 sekunders delay på Twitch just nu pga av ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Testa vilken twitch-server som är bäst att streama till, finns ett program för det : http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=3260...

Stockholm finns dock inte med.

"JTVPing will ping all the available Twitch TV ingest servers and show you the average ping and jitter. Generally you will find that streaming to the server with the lowest ping will give you the best results (higher bandwidth and more stable stream)."

Vet dock inte om detta kommer påverka din delay så mycket, men någon effekt borde det göra.

xSplit gör det automatiskt om jag förstår setup wizarden rätt.

Skrivet av SanyaIV:

http://blog.twitch.tv/2013/12/service-update-major-video-syst...

De flesta får mellan 10-40 sekunders delay på Twitch just nu pga av ovanstående.

Detta är nog svaret, vilket är riktigt synd. Dock hade jag ju samma delay när jag testade med Ustream vilket är lite skumt då kanske.