Permalänk

Sweclockers Juldator Halmstad! Kvinnorjouren

Det som började med att jag lite på skoj började skriva en liten lista på vad folk donerade slutade med att jag nu ska bygga en dator i Halmstad. Kunde inte föreställa mig det skulle doneras så mycket och ändå väldigt fräscha delar. Kolla in dessa trådar så får du se hur det startade:

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

#14160884

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Så här såg min lista ut när det var klart:

Halmstad:
#7
Chassi: FD R2 (Lemmythekiller) – Hedesunda **BEKRÄFTAD** (inkl. frakt)
Mobo: Gigabyte GA Z68 AP-D3 (Siggen) - Eskilstuna **BEKRÄFTAD**
CPU: G630T (Gangster) – Halmstad **BEKRÄFTAD**
PSU: Corsair HX750w (Livingdead4life) – Kramfors **BEKRÄFTAD**
Gfx: 1st AMD HD5870 - NORRKÖPING - windblownsnow **BEKRÄFTAD**
RAM: 3x2GB DDR3 (Hinkan) – Nybro **BEKRÄFTAD**
HDD: 1st á 250GB (HENKZ92) – GBG med omnejd **BEKRÄFTAD**
Kylare: 1155 (Alexander7938) – Åkersberga **BEKRÄFTAD**
Skärm: 19" (ballibaba) - Stockholm **BEKRÄFTAD** (inkl frakt)
OS: 1 st Windows 7 Pro VLK Volume License Key - HElephant och vicevire **BEKRÄFTAD**
Optisk enhet: ???
MUS och TGB: Draztic

Jag lånar text av SweLingonBerry om bakgrund och syfte:

Bakgrund
För 2 år sedan startade nilhe1 en tråd i hopp om att hitta medlämmar som kunde tänka sig skänka datorkomponenter till en tjej vars familj hade en så ansträngd ekonomi att de inte hade råd att införskaffa en dator.
Gensvaret var enormt och han fick ihop delar som monterades till en fungerande burk som sedan skänktes som en julgåva från medlemmarna på SweC till en överlycklig tjej. Se nedan:
http://www.sweclockers.com/galleri/8533-tribute-to-sweclocker...

Med vetskapen om hur många svenska familjer som lever på existensminimum så måste det ju finnas fler vi kan hjälpa!
Under de senaste veckorna har nilhe1 m.fl. här på forumet slitit som djur för att organisera byggandet av fler juldatorer som denna gång skall skänkas till kvinnojouren.

Syfte
Genom denna tråd hoppas vi öka intresset och spridningen för detta projekt så att detta blir en tradition här på forumet.
Denna tråd funkar även som en säkerhet för de medlemmar som donerat komponenter så att dessa får en inblick i vart deras komponenter tagit vägen.

Övrigt:

Jag är då ansvarig i Halmstad för bygget och kommer under tiden jag bygger lägga upp bilder. Även någon form av bevis att den är överlämnad kommer!

** LOGG**

12/12: Fått hem de första delarna samt knäppt lite bilder. Väntar på några delar till innan jag kan börja bygga!

20/12: Lagt upp mer foton. Har ej fått moderkortet idag så får ändra statusen till Nyårsdatorn. Adresslappen hade lossnat när det skulle skickas till mig så paketet gick tillbaka till avsändaren och fick skickas om på nytt. Jag hoppas att moderkortet kommer på Måndag så hinner jag förhoppningsvis pilla lite under julhelgen. Många besök både här och där....

31/12: 3 nya kort, inget moderkort ännu.

9/1: Moderkortet jag köpt anlände! Monterat det mesta men upptäckte att båda hårddiskarna var kassa. Fick slänga i en av mina SSD som jag hade HTPC:n. Fungerar klockrent!

10/1: Allt klart och installerat! Testkört utan problem! Nu är det bara överlämningen kvar. Hoppas jag kommer i kontakt med dem på Måndag.

14/1: Datorn är överlämnad. Med full förståelse från min sida så ville personalen på kvinnojouren inte medverka på bild då dem lever under en minst sagt utsatt position. Det kommer dock ett form av bevis lite längre framöver.

All heder till alla donatorer som gjort detta möjligt! En extra guldstjärna till nilhe1 som styrt upp allt!

Sweclockers Juldator Halmstad! Kvinnorjouren

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

hittade inte den bra tejpen först. utan bara den smala.
Plus att jag inte ville ha in väta i paketet

EDIT: I tygpåsen ska en lite plastpåse med 4skruv vara. Tänkte ifall dom inte hänger med chassit lägger ja i 4 extra.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem

Mycket fint! Borde kunna bli en minst lika tyst dator som min svärmors är när den är avstängd!!! Eventuellt får man kanske klistra lite bitumen mot nätagget men annars borde allt kunna köras på lägsta fläktvarvtal.

Permalänk

Underbart!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Skrivet av Livingdead4life:

hittade inte den bra tejpen först. utan bara den smala.
Plus att jag inte ville ha in väta i paketet

hehe Bra tejpat var det minst sagt. Lådan var inte sig lik efter en omgång med kniven

EDIT: Såg skruvarna

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av windblownsnow:

Mycket fint! Borde kunna bli en minst lika tyst dator som min svärmors är när den är avstängd!!! Eventuellt får man kanske klistra lite bitumen mot nätagget men annars borde allt kunna köras på lägsta fläktvarvtal.

Ja, grafikkortet lär ju inte låta iaf med den monsterkylaren och processorn alstrar ju ingen värme.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Hur kan man INTE rösta 5 på detta?

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Hur kan man INTE rösta 5 på detta?

Tänkte lite på det med... Detta är ju inget "snyggbygge" utan tanken vad projektet går till som räknas tycker jag.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14184429']Tänkte lite på det med... Detta är ju inget "snyggbygge" utan tanken vad projektet går till som räknas tycker jag.

Btw, Det är fel länk till förra årets jul dator. Man kommer till ett annat galleri.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Btw, Det är fel länk till förra årets jul dator. Man kommer till ett annat galleri.

Fixat

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Hur fan lyckas posten? Har gaffeltrucken fått sladd? Har skickat precis likadana skärmar i likadana kartonger packat på samma vis utan en skråma.

Permalänk
Medlem

5 p för att det är en sån god gärning. Borde gå att skrapa ihop rätt många datorer om man gick ihop med tanke på hur ofta vi som kan byter hårdvara.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av ballibabb:

Hur fan lyckas posten? Har gaffeltrucken fått sladd? Har skickat precis likadana skärmar i likadana kartonger packat på samma vis utan en skråma.

Jadu fråga mig inte. En lusing har den fått iaf. Var riktigt bra emballerade enligt min mening!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Jag har också delar över, ganska mkt faktiskt.
En del är rätt gammalt dock. Kan man fortfarande skicka? Nyårsdator kanske? ;D

Permalänk

Jag har en optisk enhet iaf!

Permalänk
Medlem

Jösses, ge bort ett 770? Det var inte illa det!

Vem är det som får datorn/datorerna denna gång?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av diddedraker:

Jag har också delar över, ganska mkt faktiskt.
En del är rätt gammalt dock. Kan man fortfarande skicka? Nyårsdator kanske? ;D

hehe, jag som inte har lagt ner en bråkdel av tiden som han som startade projektet (nilhe1) säger direkt nej Håll koll i donationstråden om någon skulle söka efter något!

Skrivet av diddedraker:

Jag har en optisk enhet iaf!

Tack, kanske till nästa år om någon annan vill ta över stafettpinnen!

Skrivet av Atlas Tasume:

Jösses, ge bort ett 770? Det var inte illa det!

Vem är det som får datorn/datorerna denna gång?

Fast det är ett HD5870 i lådan Läs vad jag skrev för kommentar till bilden

Kvinnojouren denna gång! Står i rubriken

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

:)!

Gillar "Herr inspektör"! Vill gärna se fler bilder då han hjälper till med monteringen!

Vem vet, en annan kanske också kan få ett handtag av ungarna? Fast mest sannolikt så blir det väl bara stjälp av en superstatisk katt*** som inte fattar det här med att jorda av sig och ESD-armband innan hon försöker pressa sig in bland elektroniken.....! :/

Siktar på att dra upp lite bilder framöver i nästa vecka men förefaller vara drabbad av statens snigelpost. Men ett par paket har trillat in än så länge.Misstänker och hoppas på en hög på måndag!

Äntligen igång!

@Don W: Jag lämnar med varm hand över stafettpinnen till dig inför "Juldatorn 2014"!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[¿:

Gangster;14186959']Fast det är ett HD5870 i lådan Läs vad jag skrev för kommentar till bilden

Jaha, nu förstår jag. Läste först, men missförstod det som du fått både ett 770 och ett 5870.

Vad gör dom med datorn då? Skänker den vidare?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Blir ju faktiskt en riktigt bra dator, hoppas den som får den blir nöjd

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ballibabb:

Hur fan lyckas posten? Har gaffeltrucken fått sladd? Har skickat precis likadana skärmar i likadana kartonger packat på samma vis utan en skråma.

De har väl gjort som de alltid gör. Staplar helt åt helvete utan att tänka på tyngd och storlek på kartongen. Sedan så har paketet antagligen även skyfflats hit och dit.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jaha, nu förstår jag. Läste först, men missförstod det som du fått både ett 770 och ett 5870.

Vad gör dom med datorn då? Skänker den vidare?

De skänker antagligen vidare den till behövande familjer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Skönt att se mina ram-minnen kom fram och ser ut att ha överlevt postens sedvanligt omilda hantering.

Gött jobbat, hoppas vi bara resten av sakerna anländer snart så byggandet kan börja!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jaha, nu förstår jag. Läste först, men missförstod det som du fått både ett 770 och ett 5870.

Vad gör dom med datorn då? Skänker den vidare?

De har möjlighet att skänka den till en behövande familj eller använda den i sitt skyddade boende.
Av den information jag har så kommer byggena jag sätter ihop av forumets donationer användas i det skyddade boendet där det i nuläget är så att 8 "familjer" delar på en dator som ska räcka till allt för alla. Snabb matematik ger att det inte blir mycket datortid/familj för kontakt med anhöriga, skolarbete m.m.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Satan att jag har missat denna tråd.. Mycket fint gjort av alla som bidrar! Söker ni fortfarande komponenter?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

Hatten av för detta arrangemang!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

Härligt att se att det görs något för de behövande och framförallt nu under juletid

Behöver ni mer komponenter? Jag har nog något 1366-moderkort över, dock en eller två trasiga minnesportar utav 6 st, samt eventuellt vissa fungerande RAM-minnen DDR3 1600 MHz.

Permalänk
Medlem

Jag har en hög med Scythe Gentle Typhoon 120mm 800 RPM fläktar.. 3 st tror jag.. Som har sleevade kablar.

Vart ska jag skicka dem? Vill gärna vara med att donera.

Visa signatur
Permalänk

Än så länge har bygget inte dragit igång. Har fått kylaren och hårddiskar. Inväntar bara chassi och moderkort (Skynda Posten/Schenker) sen kommer fler bilder.

Till alla som vill donera! Spara era grejer till nästa år eller håll utkik i donationstråden om det skulle eftersökas något. Dock känns det lite sent för det!

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

Bästa som hänt här på forumet på länge! Mycket bra initiativ!

Visa signatur

| i7 6700K | GTX 980 | Noctua NH-D15 | Samsung 950 PRO NVMe 256GB | 120GB Corsair SSD | 250GB Samsung 840 Evo | 1TB Lagring | 16GB Ram | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Surface Pro 4 i5 för anteckningar i studier | Lenovo Thinkpad T490 i7 för utveckling och övriga studier |

Permalänk
Medlem

Riktigt kul att se så fina delar skänkas till behövande! Det är verkligen inget skräp, förväntade mig inte att se så bra donationer.
Men det är ju faktiskt SweClockers forumsdeltagare som har donerat, så varför inte

Vart skriver man upp sig på ett bättre beg graffekort? hehe =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |