För er som tvivlat: Ingen skillnad i fps i spel mellan SSD och HD

Permalänk
Hedersmedlem

För er som tvivlat: Ingen skillnad i fps i spel mellan SSD och HD

För det som eventuellt trott att en SSD ger högre fps i spel och inte bara bättre laddtider blir motbevisade här: http://www.hardocp.com/article/2013/12/10/hdd_vs_ssd_real_wor...

"In terms of raw video game performance our conclusion is that upgrading to an SSD made absolutely no difference in gameplay performance."

HardOCP valde att testa pga påtryckningar från många spelare som påstod motsatsen.

Vad är er erfarenhet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag anser att det inte har någon betydelse alls för fps, förutom ett enda undantag. I ett fullsmockat orgrimmar (world of warcraft) upplever man mindre lagg just då man zonear in/ut då det med min gamla mekaniska trotjänare blev stillbilder. Detta har ju förståss med laddningstider att göra, men eftersom saker och ting laddas in medans man flyger runt så skulle jag säga att mmo:s gynnas/kan gynnas av ssd.

Permalänk
Medlem

Effekten att saker poppar upp alteftersom dom laddas in ska väl mer eller mindre försvinna med SSD ?
Har inte med fps att göra men det är ju en fördel.

Permalänk
Medlem

Fast det måste ju hacka mindre i spel när den skriver till hårddisken? Jag spelar mest Skyrim av alla spel och har en mod som autosparar med jämna mellanrum ifall spelet skulle få för sig att krascha och då stannar spelet upp någon sekund, med en SSD så borde i alla fall såna problem försvinna. Jag har ingen SSD själv då jag är lite rädd för att livslängden skulle vara för kort. Jag formaterar ofta mina drivar och lägger in systemet på nytt. Sedan är ju storleken på drivarna för liten om man ska ha någon billigare drive

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Fast det måste ju hacka mindre i spel när den skriver till hårddisken? Jag spelar mest Skyrim av alla spel och har en mod som autosparar med jämna mellanrum ifall spelet skulle få för sig att krascha och då stannar spelet upp någon sekund, med en SSD så borde i alla fall såna problem försvinna. Jag har ingen SSD själv då jag är lite rädd för att livslängden skulle vara för kort. Jag formaterar ofta mina drivar och lägger in systemet på nytt. Sedan är ju storleken på drivarna för liten om man ska ha någon billigare drive

Du ska ju inte använda en SSD till lagring, utan som os och ditt/dina mest spelade spel/program som kräver hög läs/skrivhastighet.

120Gb klarar du dig väl lätt på för windows, skyrim och lite mer krimskrams. Spelar du fler spel ofta, så kanske man får överväga att gå upp i storlek.

Visa signatur

Spelas just nu: Björne - Somna inte riktigt än.mp3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SKIBBE:

120Gb klarar du dig väl lätt på för windows, skyrim och lite mer krimskrams. Spelar du fler spel ofta, så kanske man får överväga att gå upp i storlek.

Med 120Gb blir det svårt att få in windows, 120GB är ett bättre val.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD-FX:

Fast det måste ju hacka mindre i spel när den skriver till hårddisken? Jag spelar mest Skyrim av alla spel och har en mod som autosparar med jämna mellanrum ifall spelet skulle få för sig att krascha och då stannar spelet upp någon sekund, med en SSD så borde i alla fall såna problem försvinna. Jag har ingen SSD själv då jag är lite rädd för att livslängden skulle vara för kort. Jag formaterar ofta mina drivar och lägger in systemet på nytt. Sedan är ju storleken på drivarna för liten om man ska ha någon billigare drive

De har med exempel på detta:

"Looking at the performance between both data drives, performance seems to be exactly the same between the two. The minimum framerate of 10 FPS is where the game auto-saves. Looking at other minimum FPS points along the graph, we see that the minimum framerates are the same between both data drives. The maximum framerate is only 1 FPS apart, within the margin for error. The average framerate is also only .2 FPS difference, within the margin for error. "

De testar ju inte mer än ett urval, så visst kan man tänka sig skillnader mellan olika spel, det är därför jag frågade om era erfarenheter. Frågan är dock om du testat mellan SSD och HD och inte bara tycker att det borde vara snabbare?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ger rätt märkbar skillnad i spel som konstant laddar mappen, som tillexempel skyrim och liknande. FPS-skillnad vet jag inte, men mappen laddar bra mycket kvickare. slipper dom små "hoppen" som kan hände ibland.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Ger så klart bara skillnad vid laddningar, slänga in mer RAM kan ofta ta bort läsning från disk.
Har flyttat alla spel från min SSD sen jag skaffade 16GB RAM. I t.ex diablo3 så är det bara första laddningen som tar tid, kan t.om slå av spelet och starta det igen och det öppnar snabbare än en första laddning från SSDn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Diablo III är ett spel där spelet laddar in resurser i från hårdisken medans man spelar. I det spelet är det en markbar skillnad mellan en hdd och ssd. Med en ssd i Diablo III så slipper man dem extrema frame dropsen som uppstår när man mötter en pack fiender för första gången. Det är för att spelet inte läste in dem från hårdisken under laddning sekvensen.

Bortsett i från Diablo III så finns det knappt några spel till pc som laddar in resurser medans man spelar. Det är nog för att utvecklare har vett att ladda in det vid laddning sekvensen. Däremot förekommer det mycket hårdisk läsningar i PS3 och X360. Det är för att deras hårdvara är extremet begränsad. Utvecklare går runt det problemet igenom att byta ut texturer i minnet. I sådana fall hjälper en ssd mycket emot hackningar. Du kan jämföra med skyrim på tv-spelskonsol.

Sammanfattning:
En ssd ger inte högre fps. Däremot så förhindrar det hackningar/fps drops som upplevs i spel som laddar in resurser medans man spelar. Om tiled resources blir populärt i directx 11.2, så kommer en ssd att ha större påverkan i spel.

Permalänk
Discokungen

Klart som fan att det inte ger högre fps. Herregud. Vad är det för folk som tror det? Samma människor som gick på den grejen att iOS 7 skulle göra telefonen vattentät?

Rätt väntat resultat. Det är trots det här den absolut bästa grejen man kan köpa för att öka upplevd prestanda. Något som, enligt mig, är det viktigaste när man väljer komponenter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Bortsett i från Diablo III så finns det knappt några spel till pc som laddar in resurser medans man spelar.

De flesta mmorpg laddar in saker efterhand som du vandrar runt antar jag ?

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Diablo III är ett spel där spelet laddar in resurser i från hårdisken medans man spelar. I det spelet är det en markbar skillnad mellan en hdd och ssd. Med en ssd i Diablo III så slipper man dem extrema frame dropsen som uppstår när man mötter en pack fiender för första gången. Det är för att spelet inte läste in dem från hårdisken under laddning sekvensen.

Bortsett i från Diablo III så finns det knappt några spel till pc som laddar in resurser medans man spelar. Det är nog för att utvecklare har vett att ladda in det vid laddning sekvensen. Däremot förekommer det mycket hårdisk läsningar i PS3 och X360. Eftersom deras hårdvara är extremet begränsad. Så måste dem uppdatera minnet flera gånger för att byta ut texturer. Där hjälper en ssd mycket emot hackningar. Du kan jämföra med skyrim.

En ssd ger inte högre fps, däremot så förhindrar det hackningar/fps drops som upplevs i spel som laddar in resurser medans man spelar. Om tiled resources blir populärt i directx 11.2 så kommer en ssd att ha större påverkan i spel.

Är bered att hålla med, Diablo3 är det ända spelet jag har på min SSD då det är ospelbart från en vanlig HDD, i alla fall på mitt system, märker ingen skillnad på övriga spel jag testat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

De flesta mmorpg laddar in saker efterhand som du vandrar runt antar jag ?

Jag är inte så insatt i mmorpgs och har där med inte testat för att vara 100% säker. Rent logisk så bör dem göra det. Annars är det omöjligt att lira med de flesta minimum kraven som mmo har i dag på grafikminnet.

Om jag får gissa så laddas karaktärenas modeller, texturer och spells in när du stötter på dem.

Permalänk
Medlem

Nej, hur bra FPS man får i spelet har inget med hårddisken eller SSDn att göra. Hur lång tid det tar att ladda in spelet har däremot med hårddisken och SSDn att göra.

T.ex det tar ca 2 minuter för BF4 att ladda ifrån en mekaniskhårddisk och under 1 minut på SSD. Pick your poison.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enda gången läsprestandan skulle kunna inverka på fps är i spel med stora öpnna världar som kontinuerligt streamas (läses från disken). Men generellt gör det knappast skillnad. Men laddtiderna, som brukar vara det jobbiga, löser de ju och det räcker

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Är bered att hålla med, Diablo3 är det ända spelet jag har på min SSD då det är ospelbart från en vanlig HDD, i alla fall på mitt system, märker ingen skillnad på övriga spel jag testat.

Hur spelar du d3?
Kanske är jag som är den udda som bara behöver läsa från disk(så att det märks att det laddar) 1-2 gånger i månaden när jag kör d3?
Dock hållt mig till A1 och A2 farmruns men kunnat växla mellan utan problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Hur spelar du d3?
Kanske är jag som är den udda som bara behöver läsa från disk(så att det märks att det laddar) 1-2 gånger i månaden när jag kör d3?
Dock hållt mig till A1 och A2 farmruns men kunnat växla mellan utan problem.

Windows kommer levererat med prefetch och superfetch igång. Filer som ofta blir lästa på din hårdisk hålls i ram för att förbättra användar upplevelsen. Kör man Diablo III extremt mycket så finns det en stor chans att datorn laddar in det vid start.

Själv så räcker det att jag tar en waypoint på act 3 för att se en skillnad. Med en ssd så slipper jag lagspikarna som kan få en dödad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Windows kommer levererat med prefetch and superfetch igång. Filer som ofta blir lästa på din hårdisk hålls i ram för att förbättra användar upplevelsen. Kör man Diablo III extremt mycket så finns det en stor chans att datorn laddar in det vid start.

Själv så räcker det att jag tar en waypoint på act 3 för att se en skillnad. Med en ssd så slipper jag lagspikarna som kan få en dödad.

Båda är av och datorn står på 24/7 så länge det går, oftast månader mellan avbrott.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Med 120Gb blir det svårt att få in windows, 120GB är ett bättre val.

eeeh....va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

eeeh....va?

b = bit, värde 0-1

B = byte, innehåller 8 bitar.

En byte är åtta gånger större än en bit, dvs en hårddisk med 120Gb motsvarar bara 15GB.

Edit: Det är bl.a. därför många tror att de får ut för låg hastighet när de "bara" kan ladda ner/upp i 12,5/12,5MByte/s när de betalar för 100/100Mbit/s trots att det är samma sak.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Hur spelar du d3?
Kanske är jag som är den udda som bara behöver läsa från disk(så att det märks att det laddar) 1-2 gånger i månaden när jag kör d3?
Dock hållt mig till A1 och A2 farmruns men kunnat växla mellan utan problem.

Körde mest farmruns i act3 samt act1 efter density patchen när jag drog upp min paragon100. Från min HDD laggar det ofta till rätt mycket när jag möter ny packs med mobs, kör jag det från min ssd så får jag inga spikes. Be mig inte förklara varför då jag inte upplevt samma sak i något annat spel men just d3 är ospelbart med min dator från HDDn samtidigt som det flyter på perfekt från mina SSDs.

Ska tilläggas att jag har ~12GB upptaget minne från ett par virtuella maskiner i bakgrunden så begränsar väll möjligheterna att ladda in områden något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nej, hur bra FPS man får i spelet har inget med hårddisken eller SSDn att göra. Hur lång tid det tar att ladda in spelet har däremot med hårddisken och SSDn att göra.

T.ex det tar ca 2 minuter för BF4 att ladda ifrån en mekaniskhårddisk och under 1 minut på SSD. Pick your poison.

Hade jag mer minne så skulle jag vilja testa RAMDisk versionen. Jag har bara 8 GB och det kanske är för lite?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hade jag mer minne så skulle jag vilja testa RAMDisk versionen. Jag har bara 8 GB och det kanske är för lite?

Du behöver ungefär 24 GB totalt, 16 till själva disken 8 till systemet. Det är dock inte praktiskt. Du kan inte starta om datorn för då försvinner allt som ligger på RAM disken och du måste ladda in allt igen. Det är sådant server beroende verksamheter sysslar med eller entusiaster för att de tycker det är kul att testa saker. Men det är inte bra för en gamer direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Du behöver ungefär 24 GB totalt, 16 till själva disken 8 till systemet. Det är dock inte praktiskt. Du kan inte starta om datorn för då försvinner allt som ligger på RAM disken och du måste ladda in allt igen. Det är sådant server beroende verksamheter sysslar med eller entusiaster för att de tycker det är kul att testa saker. Men det är inte bra för en gamer direkt.

Fel, man sparar allt till vanlig disk innan avslut. AMD Ramdisk gör detta. Du kan kolla på Linuxtechtips hur man gör http://www.youtube.com/watch?v=OIaz5WktAGg det kan dock ta lång tid att föra över allt igen dock. Om det är värt att vänta den tiden det tar att föra över filerna fram och tillbaka är ju en helt annan sak

Offtopic:
En sak med att visa youtubeklipp i forumen är att alla startar när man går in på sidan. Väldigt irriterande. Är det 3 - 4 klipp på en sida så segar det ner allt samt att det blir en massa oväsen när allt spelas upp samtidigt

Jag förstår inte varför TS ska tro att en disk ska ge mer fps i spel (eller vad han nu menar), det är ju processorn och grafikkortet som begränsar detta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Fel, man sparar allt till vanlig disk innan avslut. AMD Ramdisk gör detta. Du kan kolla på Linuxtechtips hur man gör http://www.youtube.com/watch?v=OIaz5WktAGg det kan dock ta lång tid att föra över allt igen dock. Om det är värt mödan vet jag inte

Precis vad jag skrev, det är inte praktiskt. RAM diskar körs 24/7 eller så finns det ingen poäng med det. Sen att det finns ungefär 20 olika former av mjukvara som sparar ner saker på andra diskar är enligt mig ganska orelevant eftersom det drar ner prestandan långt under vad jag anser är acceptabelt. Vänta X minuter på att det ska läsa in ifrån disk vid start och X minuter på att det ska sparas ner vid avstängning är inte direkt en rimlig lösning år 2013... det är helt enkelt bättre att bara använda en SSD.

Jag kör en server här på jobb som kör med RAM disk, varit igång nu i 5 månader utan avbrott. Och den behöver vi att kunna hantera väldigt mycket data samtidigt gör att en SSD raid lösning är långt mycket dyrare än 64 GB RAM kostade när vi skaffade den servern.

EDIT: Plus att entusiast platformar är mer troliga att krascha, då sparas inte nyskriven information, utan det kommer laddas in gammal data på RAM disken. Ifrån senaste backupen eller omstarten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Precis vad jag skrev, det är inte praktiskt. RAM diskar körs 24/7 eller så finns det ingen poäng med det. Sen att det finns ungefär 20 olika former av mjukvara som sparar ner saker på andra diskar är enligt mig ganska orelevant eftersom det drar ner prestandan långt under vad jag anser är acceptabelt. Vänta X minuter på att det ska läsa in ifrån disk vid start och X minuter på att det ska sparas ner vid avstängning är inte direkt en rimlig lösning år 2013... det är helt enkelt bättre att bara använda en SSD.

Jag kör en server här på jobb som kör med RAM disk, varit igång nu i 5 månader utan avbrott. Och den behöver vi att kunna hantera väldigt mycket data samtidigt gör att en SSD raid lösning är långt mycket dyrare än 64 GB RAM kostade när vi skaffade den servern.

Kul, men vad händer vid strömavbrott? Ni har en extra strömförsörjning (UPS) som räddar er?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Kul, men vad händer vid strömavbrott?

Det tar den servern 30 minuter att gå igång, 15 minuter att stängas av, men vi har ett back-up batteri som kan driva 3000 watt i 30 minuter om strömmen skulle gå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Offtopic:
En sak med att visa youtubeklipp i forumen är att alla startar när man går in på sidan. Väldigt irriterande. Är det 3 - 4 klipp på en sida så segar det ner allt samt att det blir en massa oväsen när allt spelas upp samtidigt

Har aldrig det problemet så det måste vara en inställningssak.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Har aldrig det problemet så det måste vara en inställningssak.

Ok, kanske nån av mina Firefox plugin som är orsaken. Får kolla genom det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare