Permalänk
Medlem

Kompis har grafiska artifakter

Hej jag tänkte hjälpa en kompis med hans dator då den har blivit lite knäpp. Det började när han köpte ett Asus R9 280x DCII TOP, det har varit problem med att den har för låg volt på den modellen vad vi har hört och han har till och med klockat ner den för att se om det hjälpte, men det gjorde det bara lite (tog lite längre tid innan det uppkommer).
Han har i samma veva köpt ett nytt moderkort från vår kompis (ett Asus P8Z77 V PRO om jag kommer ihåg rätt) och det har fungerat bra i ca ett år men han ville ha mindre låda (och bytte då kort). Resterande delar är i5 2500k, CX 500M
Han hade ingen ny kylpasta när han bytte moderkort så han använde den som satt på sedan innan (stockkylare), kan det orsaka dessa galenskaper? (han ska köpa en 212 Hyper Evo nu när den beara kostar 99kr).
det blir värre efter ett tag (det här är det värsta):

Han uppskattar all hjälp

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

måste vara riktigt trött för fattar inte problemet förutom det på bilden,
Ser det ut sådär hela tiden eller bara blinkar till sådär sen blir det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

måste vara riktigt trött för fattar inte problemet förutom det på bilden,
Ser det ut sådär hela tiden eller bara blinkar till sådär sen blir det som vanligt?

Så han berättat det så är det så hela tiden (börjar efter en stund) och det händer även i andra spel än borderlands 2 t.ex. skyrim

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Grafikfel av den där typen brukar bero på grafikkortet, men man bör aldrig montera om en processorkylare utan att lägga på ny värmeöverföringspasta.

Uppstår problemet endast vid spel? Alla spel eller bara det på bilden?

Vad kommer grafikkortet upp i för temperatur? Går grafikkortets fläktar för fullt?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Uppstår problemet endast vid spel? Alla spel eller bara det på bilden? Vad kommer grafikkortet upp i för temperatur?

grafikkortet är inte uppe i 70 ens en gång (runt 60 enligt MSI afterburner)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Kan ju börja med att byta kylpasta (eller i alla fall kolla temperaturen på processorn under load)

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Grafikfel av den där typen brukar bero på grafikkortet, men man bör aldrig montera om en processorkylare utan att lägga på ny värmeöverföringspasta.

Uppstår problemet endast vid spel? Alla spel eller bara det på bilden?

Vad kommer grafikkortet upp i för temperatur?

endast spel

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Kan ju börja med att byta kylpasta (eller i alla fall kolla temperaturen på processorn under load)

Det ska han kolla har jag sagt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Edit: Såg det med Tempen.

Btw Varför ens göra en tråd innan ni testat det som det troligen är... Med tanke på att det kommer efter ett tag in i spelandet har det med Temp och göra.. Men lycka till!

Permalänk
Medlem

CPU-temperatur när felet uppstår?
Är de senaste grafikdrivrutinerna inlagda med en "ren" installation?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

CPU-temperatur när felet uppstår?
Är de senaste grafikdrivrutinerna inlagda med en "ren" installation?

Han ska kolla CPU temperaturen ikväll hoppas jag. Senaste drivrutiner (han har även testat sitt gamla hd 7770 och det var problemfritt)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Han ska kolla CPU temperaturen ikväll hoppas jag. Senaste drivrutiner (han har även testat sitt gamla hd 7770 och det var problemfritt)

Då lutar det ju faktiskt åt att det är grafikkortet som är boven.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Då lutar det ju faktiskt åt att det är grafikkortet som är boven.

Det har vi börjat snegla på, han ska se om det fortsätter när han bytt kylare. Om det gör det så går han tillbaka till Inet med den

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Då lutar det ju faktiskt åt att det är grafikkortet som är boven.

Kan också vara för ett 7770 ger ifrån sig liiiite minder värme än det han har just nu, så det han har nu ger ifrån sig mer värme in i chassit. Fast låter rätt orimligt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

Kan också vara för ett 7770 ger ifrån sig liiiite minder värme än det han har just nu, så det han har nu ger ifrån sig mer värme in i chassit. Fast låter rätt orimligt....

Dock så når den inte 70 grader, så någon överhettning på graffet är inte på tal om (han har en monitor för att alltid kunna se temp brevid just nu)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det beror på drivrutinerna till grafikkortet.
Detta då det bara finns beta drivare till R9-korten.

Sen finns det ju alltid en risk att det är grafikkortet men jag tror på drivare då man ser och hör mycket problem om AMDs nya kort + drivrutiner.
Så kontakta AMD och håll tummarna på att det kommer certifierade drivrutiner inom kort.

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som trodde det var den här som strulade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yib:

Jag skulle tro att det beror på drivrutinerna till grafikkortet.
Detta då det bara finns beta drivare till R9-korten.

Sen finns det ju alltid en risk att det är grafikkortet men jag tror på drivare då man ser och hör mycket problem om AMDs nya kort + drivrutiner.
Så kontakta AMD och håll tummarna på att det kommer certifierade drivrutiner inom kort.

Ska fråga vilka drivrutiner han har (han installerade om hela sitt OS i samma veva)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

"Bärbara datorer"? Ser ut som det är en stationär om du frågar mig.

Artefakter beror nästan uteslutande på grafikkortet. Så antingen kassa drivrutiner (vilket jag tvivlar lite på) eller defekt grafikkort, vilket jag tror mest på.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv

trasigt vid köp eller möjligtvis esd.. esd vet jag dock inget om då all info om detta är hyfsat luddig och alla har olika åsikter.. tvivlar starkt på att det är drivisar om han rensade disken, kan dock vara amd som knasat till dom på nått vänster

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka det, pilla inte mer om nu alla tror att det beror på kortet. Då kan butiken neka byte..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som han fått ett dåligt grafikkort, garanti kvar?
Prova kortet i annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

CPU-temperatur när felet uppstår?
Är de senaste grafikdrivrutinerna inlagda med en "ren" installation?

Inte för att jag tror att en CPUs temp ska påverka grafikkortets artifakter, fast man vet ju aldrig i datorvärldens konstigheter.

Till TS:
Testa en annan drivrutin om det hjälper, annars är väl kortet pajj om det inte gör det. Det är fler med samma grafikkort som har artifakt problem om man kollar på nätet. En skrev att man bör ha över 550W+ till det kortet. Har han möjlighet till en annan nätdel som han kan låna? eller om du kan låna ut ditt och testa i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"Bärbara datorer"? Ser ut som det är en stationär om du frågar mig.

Artefakter beror nästan uteslutande på grafikkortet. Så antingen kassa drivrutiner (vilket jag tvivlar lite på) eller defekt grafikkort, vilket jag tror mest på.

Oj, hamnade den på Bärbara...riktigt fel av mig. Om någon snäll moderator kan flytta skulle jag bli glad

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Jag tycker det ser ut som han fått ett dåligt grafikkort, garanti kvar?
Prova kortet i annan dator?

Esd skydd använde han och den är splitter ny (knapp månad)

Skrivet av traebit:

Skicka tillbaka det, pilla inte mer om nu alla tror att det beror på kortet. Då kan butiken neka byte..

Skrivet av anon186252:

trasigt vid köp eller möjligtvis esd.. esd vet jag dock inget om då all info om detta är hyfsat luddig och alla har olika åsikter.. tvivlar starkt på att det är drivisar om han rensade disken, kan dock vara amd som knasat till dom på nått vänster

som sagt är det bara någon månad gammal, när han bytt kylare på Cpun så ska han kolla (om han inte lämnar in det när han ändå är på inet)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nu vet jag hur varm den är vid dessa konstiga artifakter...peak 70 grader med stockkylare (CPU). Bevisen går mot trasigt graffe

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Hej jag tänkte hjälpa en kompis med hans dator då den har blivit lite knäpp. Det började när han köpte ett Asus R9 280x DCII TOP, det har varit problem med att den har för låg volt på den modellen vad vi har hört och han har till och med klockat ner den för att se om det hjälpte, men det gjorde det bara lite (tog lite längre tid innan det uppkommer).
Han har i samma veva köpt ett nytt moderkort från vår kompis (ett Asus P8Z77 V PRO om jag kommer ihåg rätt) och det har fungerat bra i ca ett år men han ville ha mindre låda (och bytte då kort). Resterande delar är i5 2500k, CX 500M
Han hade ingen ny kylpasta när han bytte moderkort så han använde den som satt på sedan innan (stockkylare), kan det orsaka dessa galenskaper? (han ska köpa en 212 Hyper Evo nu när den beara kostar 99kr).
det blir värre efter ett tag (det här är det värsta):

http://i.imgur.com/u28tbMR.jpg?1

Han uppskattar all hjälp

Din kompis har säkerligen inte grafiska artifakter ? om du tittar på honom så buggar väl inte han som i Matrix.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Nej, jag kan inte se honom bugga men om du ser bilden (som är tagen via steam) så är det i princip ospelbart

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Nu vet jag hur varm den är vid dessa konstiga artifakter...peak 70 grader med stockkylare (CPU). Bevisen går mot trasigt graffe

kommer inte ihåg men har ni testat att trycka i ett annat grafikkort? om det funkar så måste jag fråga varför i hela friden ni testar cpun? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

kommer inte ihåg men har ni testat att trycka i ett annat grafikkort? om det funkar så måste jag fråga varför i hela friden ni testar cpun? xD

då 280x var kraftigare så behöver den lite mer från cpun också och om CPUn låg på gränsen innan så kanske den gick över med ett 280x, men så verkar inte fallet vara

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14