Möjlig fix för Soundloop crash

Permalänk
Avstängd

Möjlig fix för Soundloop crash

Som resten av internet så får jag soundloop krasher, händer på de flesta banor men det är endast Siege som är ospelbar. Kraschade 4 gånger idag på ca 40 min spel. Har testat ändra ljudkvalite, kör i borderless etc etc.

Testade nu att ändra gametime.maxvariablefps till 62, tror den hette så.

Samt så skapade jag en user.cfg fil i mappen för bf4 i dokuments, där jag la till RenderDevice.RenderAheadLimit 3. Ingen aning om vad den gör, men jag kunde spela 45 min nu, en och en halv runda utan en enda crash. Så om det faktiskt var någonting som hjälpte eller om det bara var slump att det gick så felfritt att spela nu det återstår att se. Men det skadar ju inte ifall fler med samma problem testar också så går det ju annars att avfärda detta som mer placebo innan dice faktiskt lyckas göra nåt själva

i5 3570k
GTX 660
8 GB RAM

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Som resten av internet så får jag soundloop krasher, händer på de flesta banor men det är endast Siege som är ospelbar. Kraschade 4 gånger idag på ca 40 min spel. Har testat ändra ljudkvalite, kör i borderless etc etc.

Testade nu att ändra gametime.maxvariablefps till 62, tror den hette så.

Samt så skapade jag en user.cfg fil i mappen för bf4 i dokuments, där jag la till RenderDevice.RenderAheadLimit 3. Ingen aning om vad den gör, men jag kunde spela 45 min nu, en och en halv runda utan en enda crash. Så om det faktiskt var någonting som hjälpte eller om det bara var slump att det gick så felfritt att spela nu det återstår att se. Men det skadar ju inte ifall fler med samma problem testar också så går det ju annars att avfärda detta som mer placebo innan dice faktiskt lyckas göra nåt själva

i5 3570k
GTX 660
8 GB RAM

Ska testa RenderDevice kommandot senare idag, vill nog inte kappa FPS:en vid 62, kanske provar högre. Börjar bli desperat så hoppas det funkar
Det skumma är att innan patcherna så funka Golmud Railway utan soundloop krash men nu händer det varje runda. Gillar den banan så vill att den ska funka !

Permalänk
Avstängd

Jag sitter bara på 60 Hz skärm, får inte ut så mycket mer med mina specs heller iofs XD

Men jag antar att det är själva låsningen av FPSen som är grejen. Men testa gärna och återkom, jag ska testa lite mer ikväll hade jag tänkt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Brukar krascha rätt omgående men klarat 1.5 rundor QL nu.
Gjorde endast user.cfg med RenderDevice.RenderAheadLimit 3 och satte v-sync off istället för adaptive.
Har i5 3570k, GTX 660, 8 GB RAM, Win8.1 och Nvidia 331.82, kör x64 samt fullscreen och medium settings.

Kan vara placebo men men, ska spela några rundor till ikväll på SoS och återkommer om det kraschar.

Permalänk
Medlem

För mig verkar det funka med RenderDevice.RenderAheadLimit 3! Innan jag satte på det crasha det hela tiden. Spelat 2 shanghai maps på 1000 tickets utan crash! Tack!

Visa signatur

Yours,

Permalänk
Medlem

OMG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det funkar !!!!!!!
!!!!!!!!!!!

2 Rundor Shanghai, 1 runda Paracel Storm, 1 runda Dawnbreaker !! Inte minsta bugg eller krash helt otroligt.
Konstant FPS, knappt nån drop även efter byggnaden rasat. Helt sjukt nöjd nu.
I vanliga fall krashar Shanghai inom 5min, Paracel Storm inom 5-10min, Dawnbreaker inom 10min.
Kör denna konfig men det är nog render device som fixar biffen

WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 256
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 3
PostProcess.DynamicAOEnable 0
WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0
WorldRender.MotionBlurEnable 0
Gametime.MaxVariableFps 96
Perfoverlay.drawfps 1

Permalänk
Medlem

Placebo för min del, klarade runt 4 rundor, nu har den kraschat 3 ggr på raken på Shanghai, suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeCors:

Placebo för min del, klarade runt 4 rundor, nu har den kraschat 3 ggr på raken på Shanghai, suck...

Ok synd.. Kanske finns fler orsaker till just denna krash så kanske inte funkar för alla, men kommer köra Shanghai och dom andra banorna ikväll. Rapporterar senare om det funka.
Innan så var krashrisken 100% på Shanghai för mig.

Permalänk
Avstängd

Körde ett par timmar till nu utan problem, ytterligare en krashfri runda på Seige också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att uppdatera era ljudkortsdrivrutiner. Om ni som jag kör realtek via moderkortet så gå in på moderkortstillverkarens hemsida istället för realtek. I mitt fall gick jag in på asus hemsida och hittade där r76. Senaste jag fick upp på realteks sida var r72. Inte haft en soundloop krash på över en månad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Körde ett par timmar till nu utan problem, ytterligare en krashfri runda på Seige också.

Mig med totalt 3st Shanghai utan minsta problem, tack för tipset !
Ska köra några till Shanghai på raket bara för att verkligen veta att det funkar nu.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag nu kört 6st Shanghai på raken utan problem så det funkar, hoppas det hjälper andra också

user.cfg la jag i battfield4 mappen i orgin games. Skrev till fps mätaren så jag kan se att cfg filen verkligen aktiverades.

Permalänk
Avstängd

Roligt att det verkar fungera för några iaf

Är det någon som har nån aning om vad den faktiskt gör dock?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

spelar ni på samma server varje gång ni testar nått nytt?..för jag har märkt utan att ändra nått i filer oså så funkar det att lira hur länge som helst på vissa servrar, o ibland när man joinar nån annan så kraschar det väldans fort..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

spelar ni på samma server varje gång ni testar nått nytt?..för jag har märkt utan att ändra nått i filer oså så funkar det att lira hur länge som helst på vissa servrar, o ibland när man joinar nån annan så kraschar det väldans fort..

Typ alltid random svensk eller tysk beroende på vilken bana jag vill köra och hur lång kö så blir oftast inte samma.
Men kommer lira mer i eftermiddag så om det funkar idag också kan det inte vara inbillning hehe

Permalänk
Medlem

Vsync off, RenderDevice.RenderAheadLimit 1 eller 3 (fick väldigt mycket tearings) och gametime.maxvariablefps 62.
Spelat 9 rundor Siege idag med ny server varje runda och 0 krascher, är en favorit sen betan så jag är rätt happy nu
Hade inte maxvariable igår, undrar om det är den som gör det.

Så tack för tipset !

Permalänk
Avstängd

Kan omöjligen vara en slump nu XD

Har också kört flera rundor idag, olika maps. Fortfarande ingen krash. Personligt rekord i tid spelat utan krash!

Cred går väl till någon random snubbe på nåt forum där jag hittade tipset

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jupp funkar klockrent, kan inte fatta det själv att två kommandon kan göra sån skillnad. Från att alltid krasha på hälften av kartorna så är det helt krashfritt nu. Har inte haft en enda krash eller bugg sen jag la in cfg:n och nu har jag kört ganska många timmar.

Permalänk
Medlem

och där kom kraschen igen men visst är det en klar förbättring iaf.

Permalänk
Medlem

Den fix som fungerade för mig till 100% för denna bug var att i BF4 ställa in ljudet på stereo+headphones och ändra video till borderless istället för fullscreen. Sen ändrade jag även ljudinställningarna i windows till DVD kvalité. Har inte crachat med ljudbuggen sen dess på över 1 vecka.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coca:

Den fix som fungerade för mig till 100% för denna bug var att i BF4 ställa in ljudet på stereo+headphones och ändra video till borderless istället för fullscreen. Sen ändrade jag även ljudinställningarna i windows till DVD kvalité. Har inte crachat med ljudbuggen sen dess på över 1 vecka.

Testade det där först, fungerade inte för mig tyvärr.

Nu fick jag mina första två krascher på 3 dagar iaf, bättre än inget

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Testade det där först, fungerade inte för mig tyvärr.

Nu fick jag mina första två krascher på 3 dagar iaf, bättre än inget

Inte krashat för mig ännu, dock 9 losses på rad idag haha. Men det brukar vända..
Är lite förvånad över att inte fler skrivit i denna tråd då detta verkar vara en av dom bästa lösningarna (eller iaf stor förbättring) på ett problem som många verkar ha.

Permalänk
Avstängd

Jag märkte att jag mixtrat med mina grafikinställningar, ändrade tillbaks som jag hade haft jämnt så slutade jag krascha igen.

Jo det tycker jag också, trodde soundloop var det som hände de flesta när det strulade.

Visa signatur

Mr. Scriptman