Skärmad cat7-kabel mellan bredbandsuttag och router.

Permalänk

Skärmad cat7-kabel mellan bredbandsuttag och router.

En försäljare från Bredbandsbolaget knackade på och berättade att sedan jag flyttade in för 2,5 år sedan har jag ovetandes haft ett uttag för fiberbredband gömt bakom skohyllan i hallen. Som tack för det glada beskedet tecknade jag ett abonnemang där och då och beställde sedan en 15 meter nätverkskabel som ska gå mellan uttaget och den nya routern som följer med abonnemanget.
Jag läste inte på så noga när jag beställde kabeln och insåg försent att jag beställt en cat7 STP kabel. Jag undrar därför om det blir problem med störningar i kabeln eller om vägguttaget och Bredbandsbolagets gratisrouter är utformade så att kabelns skärmning fungerar som den ska. Kablarna på LAN-sidan är inte skärmade och routern kommer att kopplas till ett ojordat vägguttag.

EDIT: Nu har jag kopplat in kabeln och testat hastigheter och packet loss från änden av den och direkt ur bredbandsuttaget. Det var inga problem någonstans.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är om du kommer att dra någon strömkabel, eller andra kablar nära nätverkskabeln? I annat fall så spelar det ingen roll om man har en skärmad eller oskärmad.

I vanlig hemmiljö brukar man väl sällan ha så mycket kablar om man inte har en hemmastudio t.ex.

Den kommer inte att gå så nära några störningskällor förutom bakom routern själv och en vända ovanför proppskåpet, men om lösningen inte är optimal kan jag lika gärna köpa en ny cat5e kabel istället. Hur märker man att man har störningar? Blir det bara att maxhastigheten i kabeln minskar och att jag ändå kommer kunna få ut mina blygsamma 100 Mbit, eller blir det helt obrukbart?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Den kommer inte att gå så nära några störningskällor förutom bakom routern själv och en vända ovanför proppskåpet, men om lösningen inte är optimal kan jag lika gärna köpa en ny cat5e kabel istället. Hur märker man att man har störningar? Blir det bara att maxhastigheten i kabeln minskar och att jag ändå kommer kunna få ut mina blygsamma 100 Mbit, eller blir det helt obrukbart?

Låg hastighet kan det bli ja, men mer sannolikt är packet loss. Det går ju dock enkelt att kontrollera genom att pinga lite olika adresser som man vet är stabila.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Låt oss nu spräcka denna myt om att det inte spelar någon roll om man använder skärmat eller oskärmat.

Skärmade kablar som inte har en anslutning till jord blir istället som en stor antenn som drar till sig störningar.

Korrekt jordning utav skärmade kablar är svårt att uppnå i hemmet. Skärmade kablar terminernas oftast i en patchpanel som har anslutning till jord. Nätverksprodukter för konsumenter har ibland portar gjorda utav plast eller så kanske de inte alls är ansluta till någon jord.

Skärmade kablar användes förr nära man hade problem med stor elektromagnetisk åverkan, så som stora elmotorer eller sändningsantenner, numera drar man oftast fiber där sådana störningar är problematiska.

Enkelt sagt, skärmade nätverkskablar bör undvikas.

Permalänk
Inaktiv

Du kommer inte att märka någon skillnad. En skärmad kabel "drar inte till sig" fler störningar än en oskärmad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Låt oss nu spräcka denna myt om att det inte spelar någon roll om man använder skärmat eller oskärmat.

Skärmade kablar som inte har en anslutning till jord blir istället som en stor antenn som drar till sig störningar.

Korrekt jordning utav skärmade kablar är svårt att uppnå i hemmet. Skärmade kablar terminernas oftast i en patchpanel som har anslutning till jord. Nätverksprodukter för konsumenter har ibland portar gjorda utav plast eller så kanske de inte alls är ansluta till någon jord.

Skärmade kablar användes förr nära man hade problem med stor elektromagnetisk åverkan, så som stora elmotorer eller sändningsantenner, numera drar man oftast fiber där sådana störningar är problematiska.

Enkelt sagt, skärmade nätverkskablar bör undvikas.

Det spelar roll. Skärmad kabel är dyrare. Jag förstår inte vad du menar med "drar till sig störningar". Alla metalliska föremål fungerar som antenner. Även ledningarna i en oskärmad nätverkskabel "drar åt sig störningar" men det styr man bort genom att tvinna ledarna.

Jag menar alltså att man kan använda skärmade kablar men det krävs att skärmen jordas för att den ska göra nytta. Sedan är frågan om korrekt jordning. Ska skärmen jordas i båda ändar eller inte?

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt, du ska ha oskärmad kabel.

Skärmad kabel har man för speciella behov där hela kedjan är skärmad. Inget för hemmabruk med hemmaprylar.

Oskärmad kabel är ju elektriskt skärmad tack vare att tråden är tvinnad.

Permalänk

Jag får blandade besked om det spelar någon roll eller inte. Kostnad för kabeln spelar ingen roll eftersom jag redan har köpt den och om skärmen inte påverkar någonting gör det inget att den finns där, så länge den inte försämrar något. Det jag behöver veta är om kabeln innebär en försämring jämfört med en vanlig kabel och om vägguttaget för bredband är jordat så att kabelns skärm kan jordas där. Eventuellt skulle jag kunna jorda kabeln själv mot elementet.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Jag får blandade besked om det spelar någon roll eller inte. Kostnad för kabeln spelar ingen roll eftersom jag redan har köpt den och om skärmen inte påverkar någonting gör det inget att den finns där, så länge den inte försämrar något. Det jag behöver veta är om kabeln innebär en försämring jämfört med en vanlig kabel och om vägguttaget för bredband är jordat så att kabelns skärm kan jordas där. Eventuellt skulle jag kunna jorda kabeln själv mot elementet.

Problemet är väl att flera här inte kan skilja på vad man brukar använda skärmad kabel till och vad man kan använda den till. Kabeln kommer att fungera utan problem. Du behöver inte jorda skärmen.

Det som skulle bli helt annorlunda är om du drog kabeln genom en miljö med hög störnivå. Då skulle skärmen behövas och ska då jordas.

Sedan undrar jag varför bolaget levererade Cat 7 kabel. Det är ju overkill så det bara smäller om det.

Permalänk
Skrivet av Hubertus:

Problemet är väl att flera här inte kan skilja på vad man brukar använda skärmad kabel till och vad man kan använda den till. Kabeln kommer att fungera utan problem. Du behöver inte jorda skärmen.

Det som skulle bli helt annorlunda är om du drog kabeln genom en miljö med hög störnivå. Då skulle skärmen behövas och ska då jordas.

Sedan undrar jag varför bolaget levererade Cat 7 kabel. Det är ju overkill så det bara smäller om det.

Det var inte Bredbandsbolaget som gav mig kabeln. Jag impulsköpte den snabbt på nätet när jag upptäckte att det inte fanns något eluttag i samma rum som bredbandsuttaget och att routern därför måste sitta i ett annat rum 15 meter bort. Det fanns ju rätt mycket kablar att välja på och jag tänkte att cat7 måste vara roligare att ha än cat5 och 6 eftersom 7 är en högre siffra och jag gillar meningslösa uppgraderingar. Jag glömde läsa det finstilta om övriga specifikationer.

Men det låter som om kabeln kommer att fungera utan problem så jag kör med den när resten av utrustningen kommer.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Man skulle nästan kunna säga att du gjorde den meningslösa uppgraderingen direkt

Permalänk

Här har jag hittat en skrift som hävdar att hela påståendet att en ojordad skärmad kabel drar till sig mer störningar än en UTP-kabel är en myt. Någon som vill kommentera?

http://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Guid...

Om jag sedan vill jorda skärmen ändå är det tydligen bara ena änden som behöver jordas för att undvika en ground loop om de båda ändarnas jordar skulle ha olika potential, har jag läst någonstans.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Här har jag hittat en skrift som hävdar att hela påståendet att en ojordad skärmad kabel drar till sig mer störningar än en UTP-kabel är en myt. Någon som vill kommentera?

http://www.siemon.com/us/standards/Screened_and_Shielded_Guid...

Om jag sedan vill jorda skärmen ändå är det tydligen bara ena änden som behöver jordas för att undvika en ground loop om de båda ändarnas jordar skulle ha olika potential, har jag läst någonstans.

Det finns inte så mycket att kommentera. Det är bara viktigt att komma ihåg att omgivande miljö spelar roll. Det man inte kan tillåta sig i en industrilokal är helt OK i din hall. Så se upp för folk som är tvärsäkra.

När det gäller olika jordpotential lär det inte vara problem inom en lägenhet men om du drar nätverkskabel mellan två hus kan det bli aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det spelar roll. Skärmad kabel är dyrare. Jag förstår inte vad du menar med "drar till sig störningar". Alla metalliska föremål fungerar som antenner. Även ledningarna i en oskärmad nätverkskabel "drar åt sig störningar" men det styr man bort genom att tvinna ledarna.

Jag menar alltså att man kan använda skärmade kablar men det krävs att skärmen jordas för att den ska göra nytta. Sedan är frågan om korrekt jordning. Ska skärmen jordas i båda ändar eller inte?

Skärmen skall jordas i bägge ändarna.. Alltid...

För att undvika "ground loop" så drar man i professionella samanhang en sk. systemjord mellan alla enheter på minst 35mm2..
Edit: Med professionella menar jag inom exempelvis industrin etc.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Skärmen skall jordas i bägge ändarna.. Alltid...

För att undvika "ground loop" så drar man i professionella samanhang en sk. systemjord mellan alla enheter på minst 35mm2..
Edit: Med professionella menar jag inom exempelvis industrin etc.

Och om man inte jordar i bägge ändar och inte drar en systemjord på 35 mm2?

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Skärmen skall jordas i bägge ändarna.. Alltid...

För att undvika "ground loop" så drar man i professionella samanhang en sk. systemjord mellan alla enheter på minst 35mm2..
Edit: Med professionella menar jag inom exempelvis industrin etc.

Jag jobbar med att bygga datanät och kan konstatera att en ojordad skärmad Cat6a kabel får alltid (!) bättre mätresultat än en oskärmad Cat6a kabel. Iallafall enligt Flukes DTX-1800 instrument

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Oskärmad kabel är ju elektriskt skärmad tack vare att tråden är tvinnad.

Tror att Du har missat något på kommunikationslektionerna. Partvinning skapar ingen skärm. Partvinning bidrar till att båda ledare i paret tar del utav exakt lika mycket störning. Och om Du kollar vidare på nätet så får Du svaret på varför detta är positivt alternativt att Du sjäva räknar ut det. Om Du jobbar något med RS-485 så kanske Du redan nu vet varför, slå annars upp TIA-485. Samma princip tillämpas på TIA-568.

Och en skärmad kabel som är felaktigt ansluten i en bostad märker inte en användare av. Däremot så gäller följande för skärmar:

* De drar till sig energi, vilket är deras syfte och därmed för det mesta(se längre ner) bra.
* Om de inte leds ner till 0V så kommer skärmen/folien att fungera som en kondensator för energi dvs inte bra.
* Om man jordar i bägge ändar så riskerar man potentialskillnader och därmed har man samma problem som med ovanstående punkt, bara det att den är mer konstant, dvs ännu mindre bra.
* När skärmat kablage(oavsett om det är 568 eller 485) används så diskriminerar inte skärmen signalerna som finns i ledarna, dvs i vissa fall så kanske man inte uppnår felfri kommunikation på t.ex 9600 bitar/sekund @1200 meter när man t.ex kör med RS-485, dvs räckvidden minskas.

Några frågor på detta? Eller är det solklart?

EDIT: Förtydligande om att läsa vidare på nätet angående partvinning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frozensweetness:

Jag jobbar med att bygga datanät och kan konstatera att en ojordad skärmad Cat6a kabel får alltid (!) bättre mätresultat än en oskärmad Cat6a kabel. Iallafall enligt Flukes DTX-1800 instrument

Jag bygger plc systemen som återfinns i bla. livsmedelsindustrin & ett krav är alltid en systemjord för får du en kraftig potentialskillnad på jorden mellan 2 skåp så står skärmen som ett tomtebloss, sen mäter inte den skärmade kabeln särskillt bra längre!

Tja DTX-1800? Känner inte till denna "cable analyzer" men jag ska fråga på Tetra Paks globala kalibrerings laboratorie om det då jag pratar med dom typ varje vecka i min egenskap som kalibrerings ansvarig.

Men visst Flukes instrument håller hög klass & våra DMM typ 29/76/77 samt våra loop calibratorer från fluke håller hög klass & har vad jag vet aldrig fallerat.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Och om man inte jordar i bägge ändar och inte drar en systemjord på 35 mm2?

Då kommer du att brinna i helvetet!
Eller så kommer absolut inget alls att hända.

Jag lägger mina bet på det sista,
med tanke på att man har jordfelsbrytare så kommer max 300mA gå genom sladden.
2,5 mm2 klarar 16A, alltså i hemmiljö (där din jordfelsbrytare dessutom bara är 30mA) är det överkurs med jord på den nivån.
Är din dator jordad är du safe, man SKA bara jorda en ända, den inducerade strömmen i kabeln skall bara bort, inget annat.
Jordar du bägge ändar så funkar din kabel som ledare istället för din vanliga jord (den gul/gröna...) precis som veni skriver "ännu mindre bra".
Jag har själv jobbat på ställen där bägge ändar är jordade, och har du någon som helst koll på hur en jordfelsbrytare fungerar kan du tänka dig problemen om dina systemjord går på olika brytare! Så jag kan till och med drista mig till att säga "må det finnas en plats i helvetet för alla installatörer som jordar bägge ändar"!

Åter till frågan...
Du har helt klart köpt _lite_ bättre kvalité på kabel än du behöver,
om du nu inte bor i en industrilokal och kör 10Gbit nätverk mellan dina magnetröntgenkameror...
Det man vill komma åt med STP/FTP kabel är ANEXT (Alien Crosstalk), dvs inducerad ström som kommer när man drar kabeln med annan kabel i kabelrännor, främst svagströmskablage till vanliga el-uttag (i vanliga VP-rör får man inte dra dom tillsammans så där är det löst via lagstiftning...). med högre frekvens i kabeln ju känsligare blir överföringen. moderna kontrollers i nätverkskorten korrigerar för detta relativt väl, xDSL fixar det till och med mycket bra, ju mer CrossTalk ju lägre hastighet enkelt utryckt...

En vanlig hem router har allt som oftast inte ens jord, PLC-system som skruvis arbetar med är allt som oftast designade av "elektronikens raggare" och gjorda för att alltid funka men helt utan hänsyn till resten av världen därav vill man ha systemjord mellan patchskåpen, samt även använda den medföljande jordsladden till switchen men man jordar bara en sida...

och anledningen att STP brukar få bättre resultat i mätningar är att dom oftast är bättre tvinnade än UTP, vissa UTP kablar man kommer i kontakt med är högst tveksamt tvinnade.

Du hade med mycket stor sannolikhet klarat dig med cat3 kablage till och med utan att märka någon skillnad, men kör på!
Som "prylbög" vet jag att man köper alltid bättre än man någonsin kommer behöva...

// bC

Permalänk
Medlem

Man jordar i bägge ändar annars kan man glömma jobbet inom processindustrin exempelvis, man drar även en systemjord mellan allt för att få samma potential på jorden.. Men detta gäller den professionella industrin..

Anledningen till att man skall jorda en skärm i bägge ändarna är att störningarna färdas på utsidan av skärmen om störningen kommer till en "lös" ända så går den in på insidan av skärmen & färdad på insidan & då vet alla vad den störningen kan göra med exempelvis en mA signal.. Sen är pigtails egentligen en styggelse men tyvärr förekommer det, när vi kopplar exempelvis med profibus så gör man pigtails i vissa applikationer.

Symbolen för chassijord eller skärmjord.

Siemens/Allen-Bradley är 2 av plc världens "raggare".

Edit: Men i hemmiljö kör man med exempelvis kjelles oskärmade kablar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Misstänker att TS inte har jordade uttag i lägenheten? (förutom i kök/badrum då) I så fall borde det väl i alla fall inte finnas någon risk för jordloop (?), om TS dessutom sitter på vanlig hemrouter så kanske det inte hade spelat någon roll ändå eftersom de uttagen sällan är skärmade (?).

Men om nu bredbandsuttaget är skärmat, så kan det väl knappast skada? Då jordas ju kabeln och utan skärmad utrustning i andra änden, ingen jordloop. Nu kanske bredbandsuttag i hemmen aldrig är skärmade i och för sig...

Jo, mina påståenden är ju egentligen frågor. Försöker få lite klarhet i diskussionen (och i mitt huvud) bara.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

då vet alla vad den störningen kan göra med exempelvis en mA signal..
Siemens/Allen-Bradley är 2 av plc världens "raggare".

Nä, jag vet iaf inte var som kan hända med signalen om så är fallet, så förklara gärna, vill du inte ta det officiellt så kan du ta det via PM...
Vi snackar en balanserad signal här där differensen mellan paren mäts i volt, vad har ström med saken att göra?
det kan induceras rätt duktigt med spänning i STPn men innan den gör ett "hopp" är steget väldigt långt, 1000 V/mm vid normal luftfuktighet i luft
(så för att hoppa igenom 0,2 mm gummi vet jag faktiskt heller inte vad som krävs så även här få du gärna upplysa mig...).
Är kontakten rätt gjord finns inte en chans på miljarden att störningen kan komma in i signalen via jord!
må så vara att man inte kan jobba inom processindustrin,
men inom eventbranschen finns gott om jobb, om du inte jordar i bägge ändar och släcker ner en annan del av montern på grund av kryp strömmar...
Trodde även du skulle skriva Schindler Electronic som en raggare, vilket dom förtjänar (dock på grund av sin DHCP implementation, och inte lager 1 implementation...). Finns en uppsjö andra också som förtjänar raggarlösningsepitetet men du har säkert jobbat med dom också...

// bC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

[...] vad har ström med saken att göra?

Inte omöjligt att han menar strömslinga @ 20 mA. Väldigt störningstålig och kräver knappast partvinning ens upp till 1000 meter räckvidd @ 9600 bitar/sekund. Men den har helt andra nackdelar gentemot t.ex RS-485, som t.ex max 4 stycken lastenheter per slinga och hela slingan bryts rakt av om någon enhet bryts bort.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här börjar bli lite larvigt. Frågan gällde om TS kunde använda en skärmad kabel i sin hall. Jag hoppas ingen tror han har samma störningsmiljö där som i industrin. Så alla hänvisningar till allt som är ytterst olämpligt i industrin är helt off-topic.

Jag har hävdat och fortsätter att hävda att TS kan använda sin skärmade kabel utan att jorda skärmen. Jag hävdar också att andra villkor gäller i industrin. Sedan kan man notera att folk hävda olika uppfattningar lika tvärsäkert. Så när man kommer till besvärligare miljöer är det inte så enkelt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Inte omöjligt att han menar strömslinga @ 20 mA. Väldigt störningstålig och kräver knappast partvinning ens upp till 1000 meter räckvidd @ 9600 bitar/sekund. Men den har helt andra nackdelar gentemot t.ex RS-485, som t.ex max 4 stycken lastenheter per slinga och hela slingan bryts rakt av om någon enhet bryts bort.

Kan så vara,
jag har inte jobbat med RS285 men är inte även den beroende av signalåterföring (TP)?

// bC

PS
låter så nice varje gång jag hör det, att köra 1000 meter på samma protokoll och samma bärare.
i mitt nästa liv, eller när jag vet vad jag skall göra när jag blir stor, skall jag ge RS-485 en större chans!
DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det här börjar bli lite larvigt. Frågan gällde om TS kunde använda en skärmad kabel i sin hall. Jag hoppas ingen tror han har samma störningsmiljö där som i industrin. Så alla hänvisningar till allt som är ytterst olämpligt i industrin är helt off-topic.

Jag har hävdat och fortsätter att hävda att TS kan använda sin skärmade kabel utan att jorda skärmen. Jag hävdar också att andra villkor gäller i industrin. Sedan kan man notera att folk hävda olika uppfattningar lika tvärsäkert. Så när man kommer till besvärligare miljöer är det inte så enkelt längre.

WORD!
Men till mitt försvar skulle jag vilja skriva att detta är ett forum, saker kan spåra ur fullständigt,
hade kanske varit bättre med röstningar istället för diskussionsforum där TS bara skapar Ja/Nej/Kanske frågor...
Mina svar här på detta forum kan då det inte är Ja/nej/Kanske bli lite offtopic,
då jag snarare är intresserad av tekniken bakom och varför saker inte fungerar snarare än att varför saker fungerar.
Saker som fungerar måste vara, enligt mitt tycke, det tråkigaste som finns...

Därför vill jag, inte ofta men ibland, höja nivån ett snäpp på frågan (och gärna spåra ur fullständigt)...

// bC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^bC^:

Nä, jag vet iaf inte var som kan hända med signalen om så är fallet, så förklara gärna, vill du inte ta det officiellt så kan du ta det via PM...
Vi snackar en balanserad signal här där differensen mellan paren mäts i volt, vad har ström med saken att göra?
det kan induceras rätt duktigt med spänning i STPn men innan den gör ett "hopp" är steget väldigt långt, 1000 V/mm vid normal luftfuktighet i luft
(så för att hoppa igenom 0,2 mm gummi vet jag faktiskt heller inte vad som krävs så även här få du gärna upplysa mig...).
Är kontakten rätt gjord finns inte en chans på miljarden att störningen kan komma in i signalen via jord!
må så vara att man inte kan jobba inom processindustrin,
men inom eventbranschen finns gott om jobb, om du inte jordar i bägge ändar och släcker ner en annan del av montern på grund av kryp strömmar...
Trodde även du skulle skriva Schindler Electronic som en raggare, vilket dom förtjänar (dock på grund av sin DHCP implementation, och inte lager 1 implementation...). Finns en uppsjö andra också som förtjänar raggarlösningsepitetet men du har säkert jobbat med dom också...

// bC

Komplexa miljöer med mycket motorer som bla. även använder skärmade motorkablar med EMC förskruvningar, frekvensomvandlare mm. som sagt komplexa miljöer med mycket potentiella störningar & om man exempelvis styr en 250kw motor (frekvensstyrd då) med 4-20mA så vill man gärna inte ha in störningar i signalen, hög luftfuktighet mm.. men hemmamiljö är något helt annat då kör man oskärmat för där behövs inget annat!

Detta är en VTIS & jag bygger själva kontrollskåpet det längst till vänster jag provkör även emellanåt homogenisatorn det är den längst till höger jag har även varit med om att koppla in provanläggningen för att kunna provköra homogeniseringsmaskiner, där har vi bla. 3st rätt så stora trafos som ligger på mellan 300.000VA till 500.000VA vi kan plocka ut sammanlagt 1600A konstant från elstationen vi är kopplad mot, vissa maskiner när vi körde mjukstarters (softstarter) räckte inte amperemetern till den gick bara till 2000A för att mäta startströmmarna (du tänker vafan det går bara att plocka ut 1600? svaret är trafos vi sänkte spänningen till 175v för vissa applikationer & startströmmen gick över 2kA & spänningfallet gjorde att spänningen sjönk till ca 100v.).. så ja komplexa miljöer fulla av störningar, detta är inte event världen, this is the real world!

Men nu är vi långt ifrån en enkel hemmamiljö, så jag vet inte är vi överens om att i hemmet räcker det med oskärmat?

Edit: Schindler? Du menar Schnieder? Nope vi kör mycket från Eaton som köpt upp klöckner & moeller.

Edit2: Jag håller med han kan köra sin skärmade kabel i hallen!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Xburk:

Misstänker att TS inte har jordade uttag i lägenheten? (förutom i kök/badrum då) I så fall borde det väl i alla fall inte finnas någon risk för jordloop (?), om TS dessutom sitter på vanlig hemrouter så kanske det inte hade spelat någon roll ändå eftersom de uttagen sällan är skärmade (?).

Men om nu bredbandsuttaget är skärmat, så kan det väl knappast skada? Då jordas ju kabeln och utan skärmad utrustning i andra änden, ingen jordloop. Nu kanske bredbandsuttag i hemmen aldrig är skärmade i och för sig...

Jo, mina påståenden är ju egentligen frågor. Försöker få lite klarhet i diskussionen (och i mitt huvud) bara.

Jag kommer att använda kabeln vare sig jag kan utnyttja skärmen eller inte eftersom Hubertus säger att det går bra, men det skulle ändå vara intressant att veta om bredbandsuttaget är jordat för placeboeffektens skull. Uttaget ser ut så här:

Det ser ganska plastigt ut och har inget som motsvarar metallhöljet runt kontakten på den skärmade kabeln så jag antar att det inte är jordat.
Däremot är de två suddiga rödbruna sakerna i över- och nederkanten av bilden två kopparrör som går framför. Jag skulle kunna jorda själv mot dem.

Ni kan gärna fortsätta den teoretiska diskussionen i tråden, även om den är överkurs för mig.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem

Främsta problemet är inte hur skärmen arbetar som skärm utan om det är samma jordpotential i båda ändarna, man har förmodligen olika jordpotential i datorn och inkommande nätverksmatning/telefon, många har ju dessutom anslutit datorn till ojordat uttag vilket pga nätfiltrens design gör att det nästan alltid ligger ½ nätspänningen i datorns "jord" dessutom kanske man blandar in ett antennuttag i kretsen.

Det riskerar att gå en ström för potentialutjämning via nätverksdelarna om man inte har ordning på sina jordpotentialer och ibland kan det skapa problem av olika slag men det har inget med skärmningsförmågan att göra i hemmamiljö för den behövs egentligen inte utan den balanserade länken hanterar problemen tillräckligt bra på egen hand på Gbitnätverk.

Ett vanligt symptom på jordproblem är brum/oljud i ljudsystem anslutna mot datorn eller att det blir ljusbågar när man kopplar signalkablar när apparaterna är nätanslutna och ibland går prylarna också sönder av dessa jordproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

[...]
Men nu är vi långt ifrån en enkel hemmamiljö, så jag vet inte är vi överens om att i hemmet räcker det med oskärmat?

Edit: Schindler? Du menar Schnieder? Nope vi kör mycket från Eaton som köpt upp klöckner & moeller.

Edit2: Jag håller med han kan köra sin skärmade kabel i hallen!

edit 2: Oskärmat räcker i hemmiljö det kan vi lugnt vara överens om...
Edit:"Did You Mean" hjäpte mig stava fel, givetvis schnieder... (och inte filmen)

Nej, jag har inga aspekter på V & A dom kan man göra vad man vill med så länge man inte överskrider W...
Men frågan var jordat i bägge ändar eller inte, jag står fast vi en sida i din dårm ni horisont enkla maskin i en väldigt kontrollerad miljö så spelar det liksom ingen roll vilka strömstyrkor din maskin hanterar, vi snackar fortfarande Ethernet och styrsystem som skall vara separerade från "brukarna"...
Måste man ha AWG 2 på skyddsjorden för styrsystemet _kanske_ systemet är lite fel designat från början?
Hade jag vetat, som operatör att man riskerade 63A genom kroppen hade jag inte vågat gå till jobbet utan att ha på mig dubbla asbets-filligar och trycka på tangentbordet med lånta tunna bambu stavar...
Jag vågar inte ens tänka på vilken AWG dom har på jordkablarna mellan patchskåpen på Ringhals, om du, som slutanvändare måste dimensionera för 63A...
Har du maskiner som drar den styrkan drar du kablaget därefter!
Eevent är inte det sexigaste yrket men, leverantörerna hittar alltid på olika lösningar på varje ställe man är,
så jag kan nog påstå att event är "the real World" även det...
Överspänning typ 260V för att maximera effekten och korrigera Hz är standard i exempelvis kina,
och då får man ganska konstiga fel fast man har "el"...

// bC