PCIe strömkontakt på moderkortet?

Permalänk
Medlem

PCIe strömkontakt på moderkortet?

Monterade ihop en dator i helgen och den fungerar fint verkar det som. Men blev fundersam när jag installerade då jag såg att det fanns en pcie kontakt på moderkortet, 6 pins vill jag minnas. Mitt graikkort som är ett r9 280x får ju ström genom de kablar som är kopplat till det så jag undrar vad denna kontakt är till för. I manualen står det bara att den levererar ström till grafikkortet men grafikkortt får ju egen ström? Tänkte att det kanske gäller om man kör crossfire men även där får ju grafikkort nr 2 ström direkt via kablar som kopplas till det. Ska jag strunta i att koppla in den kabeln eller är det så att den faktiskt behövs för att systemet ska vara helt korrekt?

Moderkortet är ett Msi 990fx-gd65.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Där har du svaret.
I princip behövs det bara vid ganska extrem överklockning kombinerat med SLI/CF.

Har du en 6-pin över så kan den lika gärna kopplas in, men kommer inte vara något som behövs för systemets stabilitet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ska genast testa då jag har problem med att klocka min amd fx 8320. Prime95 fel vid 4 ghz vilket jag inte märkt att andra har när jag googlat. Ökat volt men hjälper inte. Datorn står nu hemma och kör (förhoppningsvis) prime95 nu på orginalklock. Satte igång det i morse innan jag stack till jobbet. Kan ju vara så att det blir för lite ström, man vet ju aldrig.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!