Intryck av Marvericks

Permalänk
Datavetare

Intryck av Marvericks

Någon som uppgraderat till Mavericks ännu?

Vad är bättre än ML?
Finns det saker som är sämre?
Är det mycket buggar (nya OSX releaser brukar tyvärr inte vara utan problem...)?
Några program som strular eller helt slutar att fungera?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

På ytan är det inte så mkt som skiljer mot ML men under ytan har de filat på operativet precis som innan. Jag personligen har inga problem med de program som jag använder och då har jag kört Mavericks sen första GM. När det gäller buggar så har inte jag sett till några, det enda som strular för mig är nätverksdelning iom att de har bytt från smb1 till smb2.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Inte märkt någon direkt skillnad, inga av de buggar jag stör mig på blev fixade (thunderbolt ethernet dör efter datorn sovit, Mail krashar hela tiden med stora maillådor, mm)

Skulle vilja påstå den enda stora förändringen med mavericks är minneskomprimering men min laptop swappar inte så det gör varken till eller från.

Permalänk

Jag tvekade en bra stund innan jag bestämde mig för att göra uppgraderingen från Lion 10.7 till Mavericks 10.9

Det finns en del smidiga lösningar i det nya som flikar i mappar, taggar, plus att jag fått lite bättre batteritid osv.
Men några program ur Adobes CS6 familj fungerade inte för mig direkt, Premiere Pro fick jag inte ens igång så där fick jag uppgradera till senaste CC. Men alla andra program verkar fungera felfritt så som Word, Excel, Photoshop CS 6, VLC och en del till.
Buggar har jag inte sprungit på något ännu. Se till att kopiera allt som vill sparas och sen rensar du och kör en ren installation.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Själv uppgraderade jag i princip enbart för det förbättrade flerskärmsstödet: http://www.apple.com/osx/whats-new/#multiple-displays
Även iCloud Keychain som nu finns i iOS är välkommet, väldigt smidigt att ha tillgång till inloggning i telefonen.
Kartor är även det välkommet. Sen har batteritiden blivit bättre (även om det inte märks så jättemycket på min Air 2012). Mindre minne används också nu, praktiskt när man bara har 4GB.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Datavetare

Verkar alltså hyfsat säkert att uppgradera. Man vill inte göra om misstaget med att uppgradera till Lion, det var ett rätt kass version i.m.h.o. Under första halvåret var det väldigt mycket problem och skulle säga att man aldrig lyckades få Lion att vara bättre än Snow Leopard. Har kört OSX sedan 10.3 och det är egentligen bara 10.7 som varit ett steg bakåt, 10.5 och 10.8 var lite buggiga initialt med blev bra med tiden.

Har två MBP, kanske är så att den äldre med bara 4GB RAM skulle må bäst av ett uppgradering. Får göra en uppgradering på den och testa.

Läste någonstans att MS Office 2011 (som jag har installerat på båda MBP) strular en del med Mavericks. Andra 3e-parts program jag använder ofta är Omni Graffle, MS Remote desktop (som tyvärr strular med Win8.1, men det verkar vara en Windows problem då det fungerar med Win7 och Win8), Firefox, Virtual Box (för att köra Linux) och en rad open-source program.

Tror inte jag har någon nytta av RAM-komprimeringen då den MBP jag normalt använder har 8GB RAM & SSD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt några buggar, däremot har stödet för flera skärmar blivit grymt mycket bättre!

Visa signatur

TypeMatrix | MacBook Air 11"

Använd Gilla om ni får det svar ni söker!

Permalänk

Ja, gillar förbättringar så var tacksamt överraskad över mavericks. Dock mött ett kompatibilitetsproblem med ett gammalt program. Inget mer än så dock.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

Uppdaterade direkt efter jag läst Siracusas recension och jag tycker nog att det är bättre än ML. Jag har inte stött på några direkta buggar än och batteritid osv har blivit bättre vilket är trevligt.

Dock tvekar jag fortfarande på om jag ska uppdatera desktopen från SL, Mavericks är dock den första uppdatering som har fått mig att fundera. SL var klart bättre än Lion och ML imho.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Fungerar fint här, uppgraderade från ML så fort jag kunde. Enda kompatibilites problemet jag fått är XBMC som inte funkar med Mavericks, men jag har gått över till Plex + att i nya beta/monthly versioner av XBMC så är det fixat.

Vet inte om jag känner att det är så annorlunda från ML, men det är ju gratis så varför inte.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Har själv en 2012' MacBook Air med 4gb RAM för att surfa på, göra skolarbete osv, och jag måste säga att den känns en del rappare efter uppgraderingen. Har inte heller hittat några buggar (hittade dock inga innan). Dessutom är det ju gratis att uppgradera, så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

, MS Remote desktop (som tyvärr strular med Win8.1, men det verkar vara en Windows problem då det fungerar med Win7 och Win8),.

Testa byt till Royal TSX http://www.royaltsx.com/main/home/osx.aspx , microsofts officiella rdp klient är verkligen skräp

Permalänk
Inaktiv

Min MacBook Air vart sjukt mycket snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Verkar alltså hyfsat säkert att uppgradera. Man vill inte göra om misstaget med att uppgradera till Lion, det var ett rätt kass version i.m.h.o. Under första halvåret var det väldigt mycket problem och skulle säga att man aldrig lyckades få Lion att vara bättre än Snow Leopard. Har kört OSX sedan 10.3 och det är egentligen bara 10.7 som varit ett steg bakåt, 10.5 och 10.8 var lite buggiga initialt med blev bra med tiden.

Har två MBP, kanske är så att den äldre med bara 4GB RAM skulle må bäst av ett uppgradering. Får göra en uppgradering på den och testa.

Läste någonstans att MS Office 2011 (som jag har installerat på båda MBP) strular en del med Mavericks. Andra 3e-parts program jag använder ofta är Omni Graffle, MS Remote desktop (som tyvärr strular med Win8.1, men det verkar vara en Windows problem då det fungerar med Win7 och Win8), Firefox, Virtual Box (för att köra Linux) och en rad open-source program.

Tror inte jag har någon nytta av RAM-komprimeringen då den MBP jag normalt använder har 8GB RAM & SSD.

Nu använder du den nya versionen som har stöd för Win 8.1 också?
https://itunes.apple.com/us/app/microsoft-remote-desktop/id71...

Skrivet av Mekarawr:

Testa byt till Royal TSX http://www.royaltsx.com/main/home/osx.aspx , microsofts officiella rep klient är verkligen skräp

Mycket bättre med den nya versionen då de köpt iTap.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fungerar fint här, uppgraderade från ML så fort jag kunde. Enda kompatibilites problemet jag fått är XBMC som inte funkar med Mavericks, men jag har gått över till Plex + att i nya beta/monthly versioner av XBMC så är det fixat.

Vet inte om jag känner att det är så annorlunda från ML, men det är ju gratis så varför inte.

Finns en "Mavericks" version av XBMC. Släpptes typ samma dag som Mavericks
http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=176500

Permalänk

Jag uppdaterade min Air typ en timme efter att det kom, jag är riktigt nöjd med den bättre batteritiden. Annars är det typ ingen skillnad för mig som bara dockar med en skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Även jag tillhör dem som sitter kvar på Snow leopard. Jag vill att skrivbords-OS ska vara just det, och inte apa efter mobila enheter. Mavericks är även för mig det första OSet som får mig att överväga en uppgradering trots allt. Men..! CS6 design standard måste absolut funka utan kompromisser! (Photoshop, Indesign, Illustrator)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av iller:

Nu använder du den nya versionen som har stöd för Win 8.1 också?
https://itunes.apple.com/us/app/microsoft-remote-desktop/id71...

Kör med den version som kommer med MS Office 2011 och har alla uppdateringar. Fungerade ju bra med Win8 och datorn jag försöker koppla upp mig mot är uppgraderad från Win8 (där det fungerade) till Win8.1 via Marketplace. Felmeddelandet man får är "Remote Desktop Connection cannot verify the identity of the computer you want to connect to", vilket antyder att felet ligger i klienten.

Får ta och kolla på klienten du länkar till.

@Thiski: även om det kostat något så är det en icke fråga, använder min MBP dagligen + använder den för att jobba hemma så det är viktigt att den fungerar. Visst kan man blint uppgradera och sedan gå tillbaka, men det tar massa tid.

Installerade Win8.1 på en annan laptop lite på chans samt för att jag inte var nöjd med vissa saker i Win8. I stort fungerar det bra (och flera saker är bättre än Win8), men är inget snack om att det finns en hel del småbuggar (som inte fanns i Win8) så kanske inte lämpligt att uppgradera på en "viktig" dator.

Och i fallet OSX 10.7 så var det ett nedköp från 10.6. För 10.8 fanns det initialt rätt grova buggar som tog ett par månader innan Apple fixade, så lite därför jag ställde frågan om 10.9, fast lyckades stava Mavericks fel i titel ser jag nu

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kör med den version som kommer med MS Office 2011 och har alla uppdateringar.

Den klienten uppdateras inte även om du får uppdateringar till Office for Mac 2011.
Stödjer inte ens terminal services gateway eller remote app.

Så den nya versionen (iTap) var ett nödvändigt ont.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Kan säga att pingen fungerar inte riktigt bra på min late 2013 MBPr 13. Den går upp och ner konstant. Ligger allt från 1 i ms till 400 ms.

Testa att söka i spotlight med nätverksverktyg. Kolla pingen där för att se om ni har samma problem.

Detta medför att jag inte riktigt kan lira spel utan att det laggar rätt grovt pga internet. Alla andra maskiner i huset fungerar perfekt med routern. Det är bara denna som bråkar med routern.

Permalänk

Med min MacBook Pro mid 2009 har jag märkt följande:

fördelar med Mavericks:
* Svalare dator - batteritiden har jag inte filosoferat över, men med lite logiskt tänkade borde den vara bättre.
* Bättre flerskärmshantering. Man slipper att hela skärmen blir blå var gång en ny skärm kopplas in.

nackdelar med Mavericks:
* Hörlursuttaget slutar fungera. Omstart krävs (har dock inte hänt sedan Mavericks krashade totalt med formatering som följd men har inte heller haft mer än 5 dagars uptime än)
* Safari är otroligt slött (att få fram dropdown-menyer tar i vissa fall > 10 sekunder)
* Badbollsfest - varar i ~100 ms. Inträffar ganska ofta.
* WLAN-ikonen visar ganska ofta ett "!" - trots att WLAN:et fungerar klockrent, med internetuppkoppling.
* Aktivitetshanteraren verkar App nap:a sig själv även när den har fokus (eller om mätperioderna är extremt varierande)
~ Precis som med Mountain Lion tvingas man reseta SMC efter några misslyckade serieportsöppningar över blåtand

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?