Permalänk

Nya lurar

Hej,
har precis börjat gå i tankarna att uppdatera mitt ljud. Sitter idag på ett par steelseries siberia v1, och dom är säkert 6 år gamla. Riktiga old school gamerlurar, men dom börjar tyvärr lukta därefter
Enda anledningen till att jag forfarande sitter med dom är att de är så jäkla sköna, så där har vi min prio ett. Eftersom jag kan bli sittande med ett spel eller musik/film i några timmar i sträck på kvällen vill jag ha de absolut skönaste lurarna. Försöker lista/rangordna några kriterier nedan:
1. Komfort
:
:
:
2. Ljud i spel
3. Ljud i musik
4. Ljud i film
5. Kan drivas med ett ljudkort (har x-fi fatality titanium pro idag men kan tänka mig att byta här också)
6. Pris

Så kom gärna med förslag på de skönaste lurar ni haft och om de matcha mina kriterier ovan. Ska också säga att jag provade ett par qpad qh-85 och jag kände att ljudet var för klent (vass diskant) samt inte tillräckligt sköna. Bestämde mig därför för att satsa på detta så budgeten kan gå upp till 4000 (lurar + övrigt).

Har just nu AKG K-701 som favoriter tillsammans med asus sonar stx.

Så kära vänner, hjälp mig hitta hem i ljuddjugeln
Mvh P

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Vi kan omöjligt veta vad som passar på ditt huvud. Ut och prova med dig. Seså, stick!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vi kan omöjligt veta vad som passar på ditt huvud. Ut och prova med dig. Seså, stick!

amen asså det gör ja ju åssåå juuuu
men jag vill ha lite tips, det finns ju så jäkla många lurar och alla finns inte i storbutikerna, utan man måste hitta dom i obskyra Hifikällare
tar föresten gärna emot tips på bra affärer (både fysiska i GBG området och online)

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

Varför inte vara nöjd med dina K701?! Toppenlur som dessutom är grymt skön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Varför inte vara nöjd med dina K701?! Toppenlur som dessutom är grymt skön.

Tror inte han har dem

Permalänk
Medlem

Ifall du är sugen att köpa K701 så finns dem på cdon för 1470kr http://cdon.se/hemelektronik/akg-k-701-hifi-white-p801310?utm...

Permalänk
Medlem

K701 är jättebra men...den låter nästan lika mycket ut, vilket medför att omgivningen hör allt som man gör, samt om man inte vill bli störd av omgivningen så blockar den inte heller ut något ljud. Men förövrigt är den underbar, men bara värt att notera att luren är (vid)öppen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm, vilka jag tycker är riktigt sköna!

Bra ljud också tycker jag, rekommenderas!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Har ett par Sennheiser hd598, har aldrig haft skönare/bättre hörlurar. Kör dem med Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty.

Permalänk
Skrivet av Potrovski:

Varför inte vara nöjd med dina K701?! Toppenlur som dessutom är grymt skön.

tror nån annan skrev det, har inte köpt dom än, men det ligger som sagt överst för tillfället

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av Patrik Stjärna:

Tror inte han har dem

precis

Skrivet av Lifmeister:

Ifall du är sugen att köpa K701 så finns dem på cdon för 1470kr http://cdon.se/hemelektronik/akg-k-701-hifi-white-p801310?utm...

tack för tipset! hade hittat dom på Thomann men för 1700 nånting så detta är ju bättre

Skrivet av zki:

K701 är jättebra men...den låter nästan lika mycket ut, vilket medför att omgivningen hör allt som man gör, samt om man inte vill bli störd av omgivningen så blockar den inte heller ut något ljud. Men förövrigt är den underbar, men bara värt att notera att luren är (vid)öppen.

är förvisad till ett rum i källaren för spel/musik så det ska nog funka

Skrivet av Ostbiten:

Jag har ett par Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm, vilka jag tycker är riktigt sköna!

Bra ljud också tycker jag, rekommenderas!

Dessa måste provas!

Skrivet av OptimusRex:

Har ett par Sennheiser hd598, har aldrig haft skönare/bättre hörlurar. Kör dem med Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty.

provade dom, ljudet var hur bra som helst, verkar vara en av de bästa lurarna prestanda/krona, dock så tycker jag nog fortfarande AKGn är skönare. Dock min personliga smak.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

Spana efter Philips Fidelio X1 när du är ute och testar. Utan tvekan de skönaste lurar jag någonsin haft nöjet att ha på mig, och ljudet är varmt och behagligt. Helt fantastiska för musik och film. Vissa skulle kanske påstå att basen tar över för mycket för att använda till seriös gaming, men jag tycker det fungerar bra. Man hör exakt varifrån skott och folk kommer och har fortfarande inlevelse när saker och ting exploderar omkring en.

Här kanske du hittar lite fler kandidater - http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gaming-guide-updated-9-2-2013-sony-ma900-added

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Skrivet av Poppu-chan:

Spana efter Philips Fidelio X1 när du är ute och testar. Utan tvekan de skönaste lurar jag någonsin haft nöjet att ha på mig, och ljudet är varmt och behagligt. Helt fantastiska för musik och film. Vissa skulle kanske påstå att basen tar över för mycket för att använda till seriös gaming, men jag tycker det fungerar bra. Man hör exakt varifrån skott och folk kommer och har fortfarande inlevelse när saker och ting exploderar omkring en.

Här kanske du hittar lite fler kandidater - http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gaming-guide-updated-9-2-2013-sony-ma900-added

ska testas!

testet var ju grymt, måste hitta och testa K702 65th Anniversary Edition och Denon D7000.
mums

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem

AKG K550!

K551, som är samma lur, men med mick och kortare sladd, finns för test på iaf mediamarkt i högsbo (det har rätt många andra lurar åxå). De är stora så de är bekväma, men för en del kan de vara FÖR stora, så att ljudet och isoleringen blir lidande. Sitter de bara bra på huvudet låter de sjukt bra och de isolerar betydligt bättre än K701, som eg inte isolerar alls. Sen om det är viktigt att stänga ute/inne ljud är ju olika beroende på hur man använder lurarna.
De är, hur som helst, lättedrivna och bör funka att driva med nästan vad som helst, även om en lurförstärkare kanske kan ge ännu bättre ljud.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

AKG K550!

K551, som är samma lur, men med mick och kortare sladd, finns för test på iaf mediamarkt i högsbo (det har rätt många andra lurar åxå). De är stora så de är bekväma, men för en del kan de vara FÖR stora, så att ljudet och isoleringen blir lidande. Sitter de bara bra på huvudet låter de sjukt bra och de isolerar betydligt bättre än K701, som eg inte isolerar alls. Sen om det är viktigt att stänga ute/inne ljud är ju olika beroende på hur man använder lurarna.
De är, hur som helst, lättedrivna och bör funka att driva med nästan vad som helst, även om en lurförstärkare kanske kan ge ännu bättre ljud.

ok, ska provas! är inte så känslig för ljudlekage, men det är ju bra att dom är lättdrivna.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Fyndjägare

Bra tips alltihop i tråden. Beror på vad för ljudideal och vad du lyssnar på för musik. Alla funkar för gaming men för film kan jag tänka mig att K701 kanske blir lite tunna. Däremot tror jah K701 är en av de bättre för positionering i gaming. D7000 har utgått förra året, efterföljaren D7100 är inte lika omtyckt. För upp till 4000 räkna in HD600 och HD650 också.

Köp en bra hörlursförstärkare tex O2 och även eventuellt en DAC också typ ODAC. Ska du spela mycket koppla O2 till ditt ljudkort istället för via DAC, för att utnyttja ljudkortets "positional audio" osv. Ljudkorten har fattig hörlursutgång oavsett vad som står på kartongen, därav koppla via en O2. Men lägg mest pengar på lurarna, minst 1500 där börjar det roliga nuförtiden.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Hej,
har precis börjat gå i tankarna att uppdatera mitt ljud. Sitter idag på ett par steelseries siberia v1, och dom är säkert 6 år gamla. Riktiga old school gamerlurar, men dom börjar tyvärr lukta därefter
Enda anledningen till att jag forfarande sitter med dom är att de är så jäkla sköna, så där har vi min prio ett. Eftersom jag kan bli sittande med ett spel eller musik/film i några timmar i sträck på kvällen vill jag ha de absolut skönaste lurarna. Försöker lista/rangordna några kriterier nedan:
1. Komfort
:
:
:
2. Ljud i spel
3. Ljud i musik
4. Ljud i film
5. Kan drivas med ett ljudkort (har x-fi fatality titanium pro idag men kan tänka mig att byta här också)
6. Pris

Så kom gärna med förslag på de skönaste lurar ni haft och om de matcha mina kriterier ovan. Ska också säga att jag provade ett par qpad qh-85 och jag kände att ljudet var för klent (vass diskant) samt inte tillräckligt sköna. Bestämde mig därför för att satsa på detta så budgeten kan gå upp till 4000 (lurar + övrigt).

Har just nu AKG K-701 som favoriter tillsammans med asus sonar stx.

Så kära vänner, hjälp mig hitta hem i ljuddjugeln
Mvh P

Finns stor risk att du kommer tycka K701 har vass diskant. Det tyckte jag och jag är rätt gnällig när det kommer till diskant

Men det bästa är att prova dig runt och inte köpa beats

Permalänk
Medlem

Många bra förslag. Se till att satsa på öppna lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jag har ett par Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm, vilka jag tycker är riktigt sköna!

Bra ljud också tycker jag, rekommenderas!

Helt klart mina favoriter också. Körs 250ohm dock men dt770 är kärlek för öronen

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Bra tips alltihop i tråden. Beror på vad för ljudideal och vad du lyssnar på för musik. Alla funkar för gaming men för film kan jag tänka mig att K701 kanske blir lite tunna. Däremot tror jah K701 är en av de bättre för positionering i gaming. D7000 har utgått förra året, efterföljaren D7100 är inte lika omtyckt. För upp till 4000 räkna in HD600 och HD650 också.

Köp en bra hörlursförstärkare tex O2 och även eventuellt en DAC också typ ODAC. Ska du spela mycket koppla O2 till ditt ljudkort istället för via DAC, för att utnyttja ljudkortets "positional audio" osv. Ljudkorten har fattig hörlursutgång oavsett vad som står på kartongen, därav koppla via en O2. Men lägg mest pengar på lurarna, minst 1500 där börjar det roliga nuförtiden.

4000 var budget totalt. räknar med att lägga ca 1900 på lurarna, så frågan är om man kan få en bra förstärkare för resten? alternativ stx ljudkort som jag läst spelar bra ihop med k701?

Skrivet av IntelAti:

Finns stor risk att du kommer tycka K701 har vass diskant. Det tyckte jag och jag är rätt gnällig när det kommer till diskant

Men det bästa är att prova dig runt och inte köpa beats

hahaha, nä att det skulle bli beats är väldigt liten risk
lyssnade iofs endast på 701orna i affären så nu blir jag lite orolog att jag missat att de är klena.....hmmmm....

Skrivet av crownofthorns:

Många bra förslag. Se till att satsa på öppna lurar.

Skickades från m.sweclockers.com

yes, tror också på öppna, mest för att det kan bli längre stunder och jag gillar inte när det blir 45 grader runt öronen
och lite jämnare ljudbild...

Skrivet av Sifear:

Helt klart mina favoriter också. Körs 250ohm dock men dt770 är kärlek för öronen

ok, denna ska provas, dock kanske 80 ohmaren beroende på om det blir förstärkare eller inte....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk

ok, förslagen som ligger nu är alltså:
- DT770 Pro 80 Ohm, kanske 250ohm
- Sennheiser hd598
- Philips Fidelio X1
- AKG K550
- HD600 och HD650
- K702 65th Anniversary Edition
- Denon D7000/D7100

hehe, kommer få lägga hela helgen på detta...mumma...blir lite svårt att förklara för familjen bara....

ska också börja titta på förstärkare (O2) och Dac (ODAC), dock lite osäkrare på vad jag behöver här.....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av Lifmeister:

Ifall du är sugen att köpa K701 så finns dem på cdon för 1470kr http://cdon.se/hemelektronik/akg-k-701-hifi-white-p801310?utm...

har kollat med cdon, detta var ett feltryck på sidan, priset är egentligen 2950
det är uppdaterat nu....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av xxxPaladinxxx:

ok, förslagen som ligger nu är alltså:
- DT770 Pro 80 Ohm, kanske 250ohm
- Sennheiser hd598
- Philips Fidelio X1
- AKG K550
- HD600 och HD650
- K702 65th Anniversary Edition
- Denon D7000/D7100

hehe, kommer få lägga hela helgen på detta...mumma...blir lite svårt att förklara för familjen bara....

ska också börja titta på förstärkare (O2) och Dac (ODAC), dock lite osäkrare på vad jag behöver här.....

Ev. förstärkare, DAC, ljudkort tycker jag du ska välja sist. Beror på vilka lurar du väljer. Glöm inte provlyssna lurarna innan köp, annars kommer du med stor risk bli besviken. Dom du har listan låter ganska olika och briljerar inom olika musikgenrer, gaming, film. Om du skulle gilla D7100 så testa Denon d600, den kostar 200£ på Amazon.uk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

har kollat med cdon, detta var ett feltryck på sidan, priset är egentligen 2950
det är uppdaterat nu....

De finns för typ 1700kr eller något på thomann. Om du nu skulle fastna för dem...

Permalänk

Har nu provat akg k701, akg 550, dt 770 80 ohm, sennheiser 598.
Alla riktigt sköna lurar. Sennheisern satt lite sämre på mig så det står mellan k701, 550 och dt770. Alla var riktigt sköna och hade grymt ljud så nu blev det svårt....

Vill prova fidelio och denonlurarna innan jag bestämmer mig......

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Har nu provat akg k701, akg 550, dt 770 80 ohm, sennheiser 598.
Alla riktigt sköna lurar. Sennheisern satt lite sämre på mig så det står mellan k701, 550 och dt770. Alla var riktigt sköna och hade grymt ljud så nu blev det svårt....

Vill prova fidelio och denonlurarna innan jag bestämmer mig......

Det är rätt, bara prova på! Blire en odac&o2:a till det eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

du kan alltid göra som många andra och mig själv, ha 2 lurar.
själv har jag siberia vs 2 för att spela en längre tid ( då jag tycker dom är det mest sköna lurarna att ha på sig. har testa en massa andra!)
sen koöper du andra lurar för musik / om du dj'ar etc., jag valde att köpa Sennheiser HD-25-1 ll.

Permalänk

Vet inte om nån tipsat om det än men Sony MDR-V6! Älskar mina, bästa jag någonsin haft, grymt sköna och snygga också! Ljudet är väldigt neutralt så om du har ett bra ljudkort kan du tunea det som du gillar själv... Vet dock inte om det går att få tag på i sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifmeister:

Ifall du är sugen att köpa K701 så finns dem på cdon för 1470kr http://cdon.se/hemelektronik/akg-k-701-hifi-white-p801310?utm...

Satan, det erbjudandet missade man

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Vi kan omöjligt veta vad som passar på ditt huvud. Ut och prova med dig. Seså, stick!

Skrivet av Potrovski:

Varför inte vara nöjd med dina K701?! Toppenlur som dessutom är grymt skön.

Skrivet av fogger:

Tror inte han har dem

Skrivet av Joanjii:

Ifall du är sugen att köpa K701 så finns dem på cdon för 1470kr http://cdon.se/hemelektronik/akg-k-701-hifi-white-p801310?utm...

Skrivet av zki:

K701 är jättebra men...den låter nästan lika mycket ut, vilket medför att omgivningen hör allt som man gör, samt om man inte vill bli störd av omgivningen så blockar den inte heller ut något ljud. Men förövrigt är den underbar, men bara värt att notera att luren är (vid)öppen.

Skrivet av Ostbiten:

Jag har ett par Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm, vilka jag tycker är riktigt sköna!

Bra ljud också tycker jag, rekommenderas!

Skrivet av OptimusRex:

Har ett par Sennheiser hd598, har aldrig haft skönare/bättre hörlurar. Kör dem med Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty.

Skrivet av Poppu-chan:

Spana efter Philips Fidelio X1 när du är ute och testar. Utan tvekan de skönaste lurar jag någonsin haft nöjet att ha på mig, och ljudet är varmt och behagligt. Helt fantastiska för musik och film. Vissa skulle kanske påstå att basen tar över för mycket för att använda till seriös gaming, men jag tycker det fungerar bra. Man hör exakt varifrån skott och folk kommer och har fortfarande inlevelse när saker och ting exploderar omkring en.

Här kanske du hittar lite fler kandidater - http://www.head-fi.org/t/534479/mad-lust-envys-headphone-gaming-guide-updated-9-2-2013-sony-ma900-added

Skrivet av dumbo:

AKG K550!

K551, som är samma lur, men med mick och kortare sladd, finns för test på iaf mediamarkt i högsbo (det har rätt många andra lurar åxå). De är stora så de är bekväma, men för en del kan de vara FÖR stora, så att ljudet och isoleringen blir lidande. Sitter de bara bra på huvudet låter de sjukt bra och de isolerar betydligt bättre än K701, som eg inte isolerar alls. Sen om det är viktigt att stänga ute/inne ljud är ju olika beroende på hur man använder lurarna.
De är, hur som helst, lättedrivna och bör funka att driva med nästan vad som helst, även om en lurförstärkare kanske kan ge ännu bättre ljud.

Skrivet av Mumu55:

Bra tips alltihop i tråden. Beror på vad för ljudideal och vad du lyssnar på för musik. Alla funkar för gaming men för film kan jag tänka mig att K701 kanske blir lite tunna. Däremot tror jah K701 är en av de bättre för positionering i gaming. D7000 har utgått förra året, efterföljaren D7100 är inte lika omtyckt. För upp till 4000 räkna in HD600 och HD650 också.

Köp en bra hörlursförstärkare tex O2 och även eventuellt en DAC också typ ODAC. Ska du spela mycket koppla O2 till ditt ljudkort istället för via DAC, för att utnyttja ljudkortets "positional audio" osv. Ljudkorten har fattig hörlursutgång oavsett vad som står på kartongen, därav koppla via en O2. Men lägg mest pengar på lurarna, minst 1500 där börjar det roliga nuförtiden.

Skrivet av IntelAti:

Finns stor risk att du kommer tycka K701 har vass diskant. Det tyckte jag och jag är rätt gnällig när det kommer till diskant

Men det bästa är att prova dig runt och inte köpa beats

Skrivet av Sifear:

Helt klart mina favoriter också. Körs 250ohm dock men dt770 är kärlek för öronen

Skrivet av Quiki:

du kan alltid göra som många andra och mig själv, ha 2 lurar.
själv har jag siberia vs 2 för att spela en längre tid ( då jag tycker dom är det mest sköna lurarna att ha på sig. har testa en massa andra!)
sen koöper du andra lurar för musik / om du dj'ar etc., jag valde att köpa Sennheiser HD-25-1 ll.

Skrivet av axelpaxel:

Vet inte om nån tipsat om det än men Sony MDR-V6! Älskar mina, bästa jag någonsin haft, grymt sköna och snygga också! Ljudet är väldigt neutralt så om du har ett bra ljudkort kan du tunea det som du gillar själv... Vet dock inte om det går att få tag på i sverige?

Skrivet av Nikkop:

Satan, det erbjudandet missade man

halloj, tänkte bara återkoppla lite efter alla de fina tipsen.

testade först BD 770 en vecka, fick låna av en bekant, men de föll mig inte i smaken, ville ha lite renare ljud. Bra tyck i dessa lurar annars.

provade K701 i butik, först igenom butikens förstärkare, vilket lät gudomligt bra, sedan på telefon vilket lät bedrövligt. Kände också att spännbandet på huvudet blev lite iriterande efter några minuter pga av "knölarna" på bandet.

Köpte sedan hem ett par sennheiser HD598 på prov. Dessa lurar lät bäst hittills, dock upplevde jag (som har stort huvud) att de satt åt och tryckte lite väl mycket. Sedan så kändes de lite plastiga också. Annars var de väldigt lätta och luftiga, med en enorm ljudbild, både från bra och dålig källa.

Till slut landade jag på Philips Fidelio X1 som jag hade nöjet att få prova för en månad sedan, grymma lurar, kanske inte riktigt samma luftiga ljud som Sennheisern, men lite mer tryck i basen. Det viktigast var ändå att de satt riktigt skönt, och dessa måste vara de skönaste lurarna jag provat. Finishen känns i toppklass (jag tycker de motsvarar lurar som ligger 2-3000kr upp i prisklass). Något tyngre än de andra. Ett tips jag har fått är att byta kabeln som medföljer då den har ett onödigt högt motstånd.

Så när CDON förde in sin 20% rabatt på hörlurar så blev det att beställa dessa (för 1750kr), nu sitter jag hemma och myser
ska spela in dom, för att sedan börja kika på hörlursförstärkare.

ha de gött alla /P

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum