Hjälp med dynamiskt innehåll [PHP]

Permalänk
Medlem

Hjälp med dynamiskt innehåll [PHP]

Hej SweC!

Jag håller på att skapa en struktur till en hemsida. Där tanken är att innehållet skall ändras smidigt. Såhär ser det ut nu:

<div id="content"> <?php if(isset($_GET['page'])){ $page = $_GET['page']; $pageArray = array( 'index', 'page1', 'page2', 'page3', ); if (!$page) { include('index.php'); } $inArray = in_array($page, $pageArray); if ($inArray == true) { include($page .'.php'); } else { echo 'Error message.'; } } ?> </div>

Jag vet inte hur jag ska lösa strukturen på ett smidigt och säkert sätt. Exempelvis när jag testar urladressen: index.php?page=index så loopas sidan. Likaså skulle jag vilja ha innehåll på indexsidan, just nu är det helt blank. Hur ska jag lösa det?

Tacksam för lite hjälp!

Lev&må!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

<div id="content"> <?php // Statiskt innehåll $pageArray = array( 'blank', 'page1', 'page2', 'page3', ); $page = isset($_GET['page']) ? $_GET['page'] : 'blank' if (isset($pageArray[$page])) { include($page . '.php') } else { print('Sidan finns inte i $pageArray') } ?> </div>

Dock tycker jag inte att du ska göra såhär, du skapar bara mer arbete åt dig själv. Det verkar som du tänkt ha statiska sidor, så varför inte bara skapa page1.php?

Om ditt enda mål var att ha samma mall på alla sidor så kan du helt enkelt göra:

<?php include('header.html') print('Det här är page1.php') include('footer.html')

Det hade varit en helt annan sak om du arbetat med dynamiska sidor, där sidan ska kunna läsa och skriva till en databas. Men då måste du göra all logik innan koden börjar spotta ut HTML. Om det är din plan så tycker jag att du ska kika på något framework istället, tex Kohana Framework.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyntica:

Dock tycker jag inte att du ska göra såhär, du skapar bara mer arbete åt dig själv. Det verkar som du tänkt ha statiska sidor, så varför inte bara skapa page1.php?

Om ditt enda mål var att ha samma mall på alla sidor så kan du helt enkelt göra:

Det hade varit en helt annan sak om du arbetat med dynamiska sidor, där sidan ska kunna läsa och skriva till en databas. Men då måste du göra all logik innan koden börjar spotta ut HTML. Om det är din plan så tycker jag att du ska kika på något framework istället, tex Kohana Framework.

Tack för svar!

Såhär ser min index.php ut i body-taggarna

<?php include('variables/variables.php'); ?> <?php include('includes/header.php'); ?> <?php include('includes/nav.php'); ?> <?php include('includes/content.php'); ?> <?php include('includes/sidebar.php'); ?> <?php include('includes/footer.php'); ?>

Kodsnutten som postades i första posten var innehållet i content.php

Det jag vill göra är att exempelvis i min page1.php skall enbart spotta ut contentinnehåll. Jag vill inte ha include-kommandon på varje content-sida. Om nu någon förstår vad jag menar..

EDIT:

Tanken är att i framtiden använda mig utav mysql för exempelvis nyheter på startsidan och inloggning av admin.

Visa signatur

Dalmas..