Permalänk
Medlem

Man måste ju ha i åtanke att dessa typer av spel är väldigt komplexa och blir än mer komplexa när man släpper på tusentals spelare som ska spela samtidigt. Vissa problem hittas inte förrän den stora massan släpps på.

Det handlar inte om enkla spel som Pong eller Tetris längre, tänk efter lite. Vill man ha ett spel som fungerar tillfredsställande så vänta en månad eller två. Det är ju samma sak varje gång och varje gång ska det klagas.

Jobbar man inom IT så vet man att i stora projekt så är det extremt sällan allt fungerar perfekt vid release. Det måste alltid till fixar i efterhand eftersom det är så svårt att förutse vilka problem som kommer att uppstå när man går från en mindre testmiljö till fullskalig miljö. Även om spelklienten i sig fungerar bra så måste ju även serverprogramvaran och dimensionerna för detta fungera också, den biten är svår att förutse.

Tycker det är lite fel att slänga skit på EA så fort det är något. EA har pengar så det räcker och har svårt att tro att dom skulle piska DICE så hårt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Spelade en del i går på dan... Sen var det som vanligt en massa problem. Till och med blåskärm.

När det gäller hårdvara så spelar det ingen roll... nån säger att det fungerar för dem sen talar dom inte om vad dom sitter på... jag tror att det är lögn. Alla har problem med spelet. Så klart har man uppdaterat BIOS och alla drivrutiner. och ni som säger att man skall spela på konsol det tar jag som att dom som säger så vet inte vad dom pratar om. Dom som verkligen lirar förstapersonsspel av den här typenlirar detta på PC anser jag så nu kan ni sluta förestå sånt. Har en PS3 och den samlar mest damm. Har inte ens lirat 50 timmar på den. fundera på att köpa pusselspel till den men det blir aldrig riktigt av...

Nu så är jag inte bara trött, finns ingen vilja alls att spela och märker till och att jag börjar börjar glömma bort det helt och hållet. Detta har aldrig hänt förut med ett spel... Hur många timmar läger man på ett spel. Tror jag snittat minst 1000 timmar på alla spel hittills och älskat hela Battlefieldserien... lirat Alfa och betan här innan men den versionen som är utgiven är ju instabilare än Alfan.

Väldigt trist detta.

kommer att skiva till Spelbutiken i helgen så får vi se om dom går med på detta... Sen blir det konsumentverket.

Jag vet inte vad du kör med för delar i din dator, men det finns många problem som inte är enbart bf4 fel.
Nvidias senare drivrutiner är många som har problem med, bland annat jag, 314.22 verkar stabilast
Amd har minnesläcka på äldre kort när man kör nyare drivisar som gör att det fyller ditt ramminne och sen kraschar det.
Punkbuster som installeras med bf4 är instabil och därför ar det bättre att installera punkbuster själv från deras sida.

Jag själv har inte några större bekymmer med bf4, någon gång att det kraschar just när en ny bana ska startas men inte att det lägger av mitt i ett spel.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Updatera punkbuster om ni inte redan gjort det! Ladda hem punkbuster (uppdaterings vt) och kolla så att version numret för bf4 tillägget stämmer med det senaste som står på första sidan, i skrivande stund är v2.331. För mig tog detta bort 99% av alla krascher p.g.a. att bf4.exe slutar svara. Detta är dock ett problem som jag tycker Dice bort byggt bort för länge sen med automatiska PB uppdateringar..

Permalänk
Medlem

Funkar inte produkten som du anses förvänta dig så försök returnera genom Origin alternativ kontakta återförsäljare, kolla upp läget med ARN, etc.

Desto högre krav konsumenten ställer även på spel desto bättre för alla oss andra. Det minskar risken för att storbolag fortsätter släppa undermåliga produkter månader innan produkten är färdigställd nog för att rättfärdiga hamna i handeln.

Skrivet av SweFox*:

Klart det är, annars hade inte den stora summa folk kunnat spela utan problem.

Jag tycker inte jag läser annat än problem folk har med spelet.
Men samtidigt är ditt argument fantastiskt dåligt då du inte applicerar någon konkret standard för hur du evaluerar en färdig produkt. Funkar det så bra att "den stora massan" kan bruka produkten, så är den alltså "färdigställd"?

Inget EA-spel är i närheten utav "färdigställt" vid lanseringen. I vissa länder faller deras produkter ofta inom ramarna för vad som i grund inte är lagligt att sälja på grund utav att produkten inte fungerar som förväntat.

Sluta försvara Battlefield i tid och otid. Det är en spelserie som är nedlusad med kritiska problem som lappats och lagats över lång tid. Ställ högre krav, för fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Funkar inte produkten som du anses förvänta dig så försök returnera genom Origin alternativ kontakta återförsäljare, kolla upp läget med ARN, etc.

Desto högre krav konsumenten ställer även på spel desto bättre för alla oss andra. Det minskar risken för att storbolag fortsätter släppa undermåliga produkter månader innan produkten är färdigställd nog för att rättfärdiga hamna i handeln.

Jag tycker inte jag läser annat än problem folk har med spelet.
Men samtidigt är ditt argument fantastiskt dåligt då du inte applicerar någon konkret standard för hur du evaluerar en färdig produkt. Funkar det så bra att "den stora massan" kan bruka produkten, så är den alltså "färdigställd"?

Inget EA-spel är i närheten utav "färdigställt" vid lanseringen. I vissa länder faller deras produkter ofta inom ramarna för vad som i grund inte är lagligt att sälja på grund utav att produkten inte fungerar som förväntat.

Sluta försvara Battlefield i tid och otid. Det är en spelserie som är nedlusad med kritiska problem som lappats och lagats över lång tid. Ställ högre krav, för fan.

Nu ska vi vara medvetna om att folk som är nöjda inte gnäller och därför syns alltid de som gnäller mest. Detta kan ge en illusion att ALLA har problem med produkten. Därför ska man ta "antalet som upplever problem kontra de som är helt nöjda" med en hel säck salt.

Skrivet av tomten51:

Updatera punkbuster om ni inte redan gjort det! Ladda hem punkbuster (uppdaterings vt) och kolla så att version numret för bf4 tillägget stämmer med det senaste som står på första sidan, i skrivande stund är v2.331. För mig tog detta bort 99% av alla krascher p.g.a. att bf4.exe slutar svara. Detta är dock ett problem som jag tycker Dice bort byggt bort för länge sen med automatiska PB uppdateringar..

Dice har inget med PB att göra. Det är Evenbalance som kodar och håller igång det med uppdatering och dylikt. Dice har bara implementerat PB i spelet. De har inget ansvar ALLS med dess drift och annat.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Funkar inte produkten som du anses förvänta dig så försök returnera genom Origin alternativ kontakta återförsäljare, kolla upp läget med ARN, etc.

Som sagt, Origin låter dig retunera inom en 24 timmars lucka.

Skrivet av Mr.Borka:

Jag tycker inte jag läser annat än problem folk har med spelet.

Varför skulle folk sitta och glo på forum när dom kan spela? Detta gäller ju alla spel. Folk flockas till forum och skriver ihop sig, klart det ser illa ut. Det är väl exakt samma saker med produkter, alla högljuda människor skriker och får det att låta som något är otroligt trasigt.

Skrivet av Mr.Borka:

Men samtidigt är ditt argument fantastiskt dåligt då du inte applicerar någon konkret standard för hur du evaluerar en färdig produkt. Funkar det så bra att "den stora massan" kan bruka produkten, så är den alltså "färdigställd"?

Ja det tycker jag. Jag kan inte med ärlighet säga att jag förväntar mig att dagens spel ska släppas så som dom gjorde för några år sen. Sen evaluerar jag inte spel som guld. Jag köper, spelar, köper mer. Spel är inget man investerar sina livs pengar på direkt. Därför har jag inget problem att det släpps i dåligt skick för det kommer att fixas. Att det alltid finns en grupp som har stora problem... Ja, jag förväntar mig det och tycker inte spelet är trasigt för att ett antal har problem.

Skrivet av Mr.Borka:

Inget EA-spel är i närheten utav "färdigställt" vid lanseringen. I vissa länder faller deras produkter ofta inom ramarna för vad som i grund inte är lagligt att sälja på grund utav att produkten inte fungerar som förväntat.

Jag antar jag borde bara glad som har tålamod eller kanske inte bryr mig. Tycker som sagt att Origin gjorde något bra med att låta folk returnera, tycker i all ärlighet att folk får skylla sig själva om dessa inte använder det.

Skrivet av Mr.Borka:

Sluta försvara Battlefield i tid och otid. Det är en spelserie som är nedlusad med kritiska problem som lappats och lagats över lång tid. Ställ högre krav, för fan.

Äsch, jag sitter inte här och tänker "MÅSTE FÖRSVARA!!!!", tycker bara det är roligt. Gör inte mig det minsta lilla om folk klassar mig som en "fanboy".

Som du själv säger, BF har haft problem vid alla releaser, BC2, BF3. Folk gnäller på att det är totalt trasigt och ospelbart när det faktiskt fungerar för många. Battlelog är ju ett bevis på att många spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Nej ALLA har inte haft problem som ni har, inse detta.

Om spelet inte vore färdigt skulle inte alla dessa folk som faktiskt spelar, spela.

Inse.

Personen du citerar har över 100h så han spelar en hel del också
Jag själv lider av få problem men så klart det krasar någon gång ibland men inte så ofta att det blir störande. Tror inte någon kan säga att dem inte haft en ända krasch. Men tyvärr har det blivit lite av en standard att man släpper det innan det blir klart.... Titta på rome2 och Simcity 5 till exempel som är skräck exempel. Jag tycker det här är jävligt dåligt av stor företagen men men det är väl bara att gilla läget....

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Funkar inte produkten som du anses förvänta dig så försök returnera genom Origin alternativ kontakta återförsäljare, kolla upp läget med ARN, etc.

Desto högre krav konsumenten ställer även på spel desto bättre för alla oss andra. Det minskar risken för att storbolag fortsätter släppa undermåliga produkter månader innan produkten är färdigställd nog för att rättfärdiga hamna i handeln.

Jag tycker inte jag läser annat än problem folk har med spelet.
Men samtidigt är ditt argument fantastiskt dåligt då du inte applicerar någon konkret standard för hur du evaluerar en färdig produkt. Funkar det så bra att "den stora massan" kan bruka produkten, så är den alltså "färdigställd"?

Inget EA-spel är i närheten utav "färdigställt" vid lanseringen. I vissa länder faller deras produkter ofta inom ramarna för vad som i grund inte är lagligt att sälja på grund utav att produkten inte fungerar som förväntat.

Sluta försvara Battlefield i tid och otid. Det är en spelserie som är nedlusad med kritiska problem som lappats och lagats över lång tid. Ställ högre krav, för fan.

Det är riktigt taskigt att Origin tillåter att man köper spel av dem och inte ger några möjligheter att lämna tillbaka de... oh wait a minute?

https://www.origin.com/sv-se/great-game-guarantee-terms

Frågan är varför alla som klagade inte begärde en återbetalning när de ansåg att spelet var ofärdigt när BF4 släpptes, ändå hängde de kvar tills nu och fortsätter klaga. Folk hade chansen att få tillbaka pengarna och visa EA ordentligt, genom att ta bort deras pengar, att de tyckte inte det var okej att släppa BF4. Men hur många gjorde det?

Minns när Sim City släpptes, var lite smått arg och skickade mail till Origin (detta var innan de la till great game-garanti). Fick möjligheter att få återköp på produkten, hela 2 dagar efter jag hade spelat det. Men jag tackade nej till erbjudandet då det hade blivit patchat och spelbart.

Men nu kanske du säger "Men det gäller ju bara om de är köpta i Origin butiken". Bra, då kanske du har lärt dig att handla från officiella stores istället för billiga 3rd party butiker, för nu vet du vad man går miste om när man vill ha något så billigt som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Frågan är varför alla som klagade inte begärde en återbetalning när de ansåg att spelet var ofärdigt när BF4 släpptes, ändå hängde de kvar tills nu och fortsätter klaga. Folk hade chansen att få tillbaka pengarna och visa EA ordentligt, genom att ta bort deras pengar, att de tyckte inte det var okej att släppa BF4. Men hur många gjorde det?

Helt klart spot on. Folk vill samla ihop sig och dra ner detta "onda" företag, när dom väl får chansen så tar dom den inte. Det fanns otäckt många trådar på BL forum där folk säger "GIVE REFUND!!!!!" Men hallå, du får ju det om du vill.

Att få möjligheten att ha spelet i sin katalog i 7 dagar utan att starta eller att starta och få spela i 24 timmar med möjligheten för refund är grymt nice. Det kan man ju inte säga om "gudagåvan" kallad Steam.

Skrivet av upl8447:

Titta på rome2 och Simcity 5 till exempel som är skräck exempel..

BF4 kommer inte ens i närheten av den katastrofala fail ROME 2 och Simcity hade.

På tal om Simcity, Framtidens Städer släpps om 1d 6t, yay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Om spelet inte vore färdigt skulle inte alla dessa folk som faktiskt spelar, spela.

Jag har spelat ca 120 timmar och mitt har nog crashat kanske 1 gång var 30:e minut i genomsnitt

men spelet är även ofärdigt på så många andra sätt, balans mellan lagen på vissa banor etc (rush på hainan resort tex...), vapen som tar bort ljudet för alla (QBU 88 med silencer, kan dock vara fixat nu(?))

men spelet är fortfarande så bra så att jag spelar det, men det finns gott om brister..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag har spelat ca 120 timmar och mitt har nog crashat kanske 1 gång var 30:e minut i genomsnitt

men spelet är även ofärdigt på så många andra sätt, balans mellan lagen på vissa banor etc (rush på hainan resort tex...), vapen som tar bort ljudet för alla (QBU 88 med silencer, kan dock vara fixat nu(?))

men spelet är fortfarande så bra så att jag spelar det, men det finns gott om brister..

Har en speltid på 36 timmar, 16,41% är quits så det flytter ju på ganska bra. Krashade som fan i början men uppdaterade drivrutiner och punkbuster. Sen dess är det någon krash per dag.

Dagens krash var nog den roligaste (och änsålänge enda). Hela datorn frös, funderar på om det var någon överklockning som var ostabil men ändå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Har en speltid på 36 timmar, 16,41% är quits så det flytter ju på ganska bra. Krashade som fan i början men uppdaterade drivrutiner och punkbuster. Sen dess är det någon krash per dag.

Dagens krash var nog den roligaste (och änsålänge enda). Hela datorn frös, funderar på om det var någon överklockning som var ostabil men ändå

Exakt vad räknas som en quit? Krasch, ALT+F4?

Jag har 25% men jag vet att jag har altat några gånger :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Exakt vad räknas som en quit? Krasch, ALT+F4?

Jag har 25% men jag vet att jag har altat några gånger :P.

Lämnat några gånger pga orsaker, men annars så är det väl några krasher. Kan väl jämföras med min quit i BF3, 9%.

En quit borde räknas som varje gång en match avslutas där du får score i, men inte var med när matchen var kalr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Lämnat några gånger pga orsaker, men annars så är det väl några krasher. Kan väl jämföras med min quit i BF3, 9%.

En quit borde räknas som varje gång en match avslutas där du får score i, men inte var med när matchen var kalr.

Hm ja.

haha jag älskar ALT+F4. Man gör världens idiotiska misstag, altar direkt och sen facepalm haha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Har en speltid på 36 timmar, 16,41% är quits så det flytter ju på ganska bra. Krashade som fan i början men uppdaterade drivrutiner och punkbuster. Sen dess är det någon krash per dag.

Dagens krash var nog den roligaste (och änsålänge enda). Hela datorn frös, funderar på om det var någon överklockning som var ostabil men ändå

Hade något liknande. Fram tills i början av veckan. Då helt plötsligt blev allt stabilt. Sedan dess har jag typ 2 crasher (när jag ska stänga ner spelet) på en vecka. Vet inte om det var något jag gjort eller något Dice lyckats åtgärda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

"Alfan" som släpptes den 17:e Juni = Pre Alfa
"Betan" som släpptes den 1:a Oktober = Alfa
"Final versionen" som släpptes 29:e Oktober = Beta

Vi får helt enkelt vänta ett kvartal innan spelet motsvarar vad ett "färdigt" spel ska motsvara.

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii