Smörja grafikkortsfläktar?

Permalänk

Smörja grafikkortsfläktar?

I en YouTube-video, som jag la ut för ett drygt halvår sedan, demonstrerade jag hur en av fläktarna hos mitt grafikkort avger lite missljud. Det låter nästan som att det är någonting som tar i fläkten. Ni minns när man var liten och satte fast kort, från kortlekar, så att de smattrade emot ekrarna i cykelhjulet? Ungefär så låter det emellanåt.

Det här låter inte alls särskilt högt, och man måste vara nära grafikkortet för att höra det. Men jag vill ändå bli av med det. Ett tips jag fick var att hälla i symaskinsolja i de tre hålen som finns i mitten av varje fläkt, på Asus-klistermärket. Se bilden nedan:

(Klicka för att se bilden i full storlek)

Kommentaren som tipsade om detta skrev på följande vis:

Är detta en metod att rekommendera? Om jag inte finner någon symaskinsolja, vad går bra att använda som substitut? Rent spontant tänker jag på 556, men att köra in munstycket från en flaska 556 kommer nog att spruta ut lite väl mycket smörjningsmedel tror jag.

Har ni några tips? Har ni själva gjort på något liknande sätt för att smörja lagrena i era fläktar?

Permalänk

Skulle hellre köra rapsolja än 5-56

Permalänk
Medlem

5-56/wd40/andra rostlösare kommer att i bästa fall smörja fläkten ett litet tag (dagar/några veckor beroende på hur mycket den används) och sen EFTER att rostlösaren är helt borta så har du ingen annan olja kvar heller och fläkten är då sämre smord än den varit om du INTE hade använt rostlösaren alls.
Det för att rostlösare dels drar till sig fukt men mestadles för att den löser upp olja/fett för att kunna tränga in till fastrostade delar även om dom är täckta av olja/fett och gör därmed att olja/fettet trycks ut/rinner ut (dvs den existerande smörjningen som fanns försvinner).

Lite mer info om smörjning/etc från annat inlägg av mig

Skrivet av grizzly666:

Då en del här i tråden (och i allmänhet på swec) verkar förtjusta i div rostlösare.
Man ska aldrig använda 5-56,wd-40 heller någon annan rostlösare som en permanent smörjning! och som en nödlösning så är det efter ett par dagar ungefär lika bra som om du inte använde nåt alls.
Detta för att dessa drar åt sig fukt och partiklar vilket är väldigt dåligt när man ska smörja något PLUS att det mesta av rostlösarna har avdunstat efter ett par dagar.
Och det värsta av allt är att rostlösare löser även upp olja/fett (för att det ska kunna tränga in så bra som möjligt för att lösa rosten) och därmed är risken stor att oljan/fettet helt enkelt trycks ut/rinner ut och sen när rostlösaren är borta efter ett tag så har man mindre kvar av den olja/fett som fanns INNAN man använde rostlösaren.
Ska du hålla något smort BRA så behöver man med 5-56,etc då spruta på detta väldigt,väldigt ofta (och du har då fortfarande inte lika bra smörjverkan som med olja,fett,silicon,etc).
Använder du däremot olja,fett,silicon,etc som är avsett för att smörja så håller det otroligt mycket längre och troligen mer än ett år på samma sak för att erhålla en bra smörjning.

Med andra ord 5-56,wd-40,etc är INTE till för att smörja något utan det är gjort för att lösa rost och på det sättet lossa fastrostade bultar,etc.
Och är det en spray som det står att den löser rost på så är den ej lämplig att smörja med och detta trots att det står smörjer,etc på burken så är den ej bra i längden för detta.
Det enda en rostlösare kan vara bra för när du ska smörja något är som du sa här uppe spruta på vänta ett tag så att all skit löses upp och torka bort (dvs bra för att rengöra med) MEN efter att all skit,etc är borta ska du INTE spruta på mer rostlösare.

Mitt råd är att köpa en oljekanna och fylla den med olja och ha hemma i städskrubben,etc detta är det asbolut billigaste (och ofta bästa) sättet man kan smörja saker med.
Sen finns det två olika oljor man kan köra med dessa är vanlig motorolja och ATF olja (röd automatlåde olja).
Motoroljan är lite tjockare och kan ge lite bruna missfärgningar om den rinner ut på saker som tex trä och den är aggresiv mot vissa gummityper (samma sak med en del rostlösare) vilket inebär att gummit torkar ut fortare och kan bli sprött och spricka sönder.
ATF oljan är en transmissionsolja för främst automatlådor och är tunnare och är ju då mycket lättare att få in denna i saker än vad motoroljan är den är inte agressiv mot gummi och den är svagt röd färgad så den ger inte alls samma missfärgningar som motorolja.

ATF olja kallas även Dexron® III, Dexron® IID eller Dexron® IIE och typ G,typ U det spelar inte så stor roll vilken typ man köper till en oljekanna MEN se till att det är ATF olja och inte en transmisionsolja enbart avsedd för manuella lådor och bakaxlar,etc (dessa heter ofta SAE 80W/90) och dessa är väldigt tjocka (och inte en ATF olja)
Tittar du på denna sida så är nr 1,2, och den sista ATF olja nr 3,4 är olja för baklaxel,mauella,etc och är för tjocka att ha i en oljekanna (och dom luktar en del med ATF är luktfri).

Annat man kan titta på är sprayburkar som ÄR avsedda för smörjning som silicon sprayer,ptfe och tex denna (där det INTE står något om rostlösare på).
Annat som kan funka bra är spray för smörjning av kedjor som tex denna
Heller varför inte den klassiska symaskinsoljan som finns i dom flesta vanliga affärer (ica,konsum,etc) allt detta jag tipsat om är ÖVERLÄGSET myvket bättre än på att smörja än vad 5-56,wd-40,andra rostlösare någonsin kommer vara.

Det allra bästa är att använda fett men då behöver man ju i stort sett alltid skruva isär,etc för att få in fettet där det ska vara men har man väl fått in det så kommer det hålla åratal längre än vad olja skulle gjort.
Tex ett gångjärn på en dörr hemma som låter lyfter du av dörren och lägger i lite fett så kommer den troligen aldrig mer att låta hade du smörjt med 5-56 så är det troligt att den låter om en månad igen och med olja efter ett par år.

Nu är ju dessa tips mer almänna tips och inte direkt för fläktar.
Men det finns en annan tråd där det ges ett bra tips (av multiman) på vilket smörjmedel man kan ta till fläktar .
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/8... (inlägg #6)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grizzly666:

5-56/wd40/andra rostlösare kommer att i bästa fall smörja fläkten ett litet tag (dagar/några veckor beroende på hur mycket den används) och sen EFTER att rostlösaren är helt borta så har du ingen annan olja kvar heller och fläkten är då sämre smord än den varit om du INTE hade använt rostlösaren alls.
Det för att rostlösare dels drar till sig fukt men mestadles för att den löser upp olja/fett för att kunna tränga in till fastrostade delar även om dom är täckta av olja/fett och gör därmed att olja/fettet trycks ut/rinner ut (dvs den existerande smörjningen som fanns försvinner).

Lite mer info om smörjning/etc från annat inlägg av mig

Nu är ju dessa tips mer almänna tips och inte direkt för fläktar.
Men det finns en annan tråd där det ges ett bra tips (av multiman) på vilket smörjmedel man kan ta till fläktar .
http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/8... (inlägg #6)

Hmm, jag märker att min ton blivit lite vänligare sedan jag blev moderator. Bra det.

Oavsett mina starka åsikter i den tråden så kan vi nog alla vara överens om att WD40/5.56 och liknande är helt olämpligt för glidlager och ska undvikas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kedjeolja med teflon för torrsäsongen säger jag. Eller random olja med teflon.
Har även hört att olivolja skall funka bra men jag har inte testat själv.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hmm, jag märker att min ton blivit lite vänligare sedan jag blev moderator. Bra det.

Hehe

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Testpilot

Vad säger experterna om lituimfett? jag tycker det är rätt smidigt att använda men det kräver väl att man tar isär fläkten lite mer så man kan komma åt och smörja på de rörliga delarna då fettet inte flyter in som olja.
http://www.clasohlson.com/se/Vitt-litiumfett-CRC/35-1010

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hunden:

Vad säger experterna om lituimfett? jag tycker det är rätt smidigt att använda men det kräver väl att man tar isär fläkten lite mer så man kan komma åt och smörja på de rörliga delarna då fettet inte flyter in som olja.
http://www.clasohlson.com/se/Vitt-litiumfett-CRC/35-1010

Det bör troligen fungera bra. Jag använder vitt litiumfett med teflon som jag brukar där plast och metall möts, mycket bra till det ändamålet. Specialgjort för det och eftersom det jag har är i sprayform är det lätt att få in i trånga skrymslen.

Vanligt brunt litiumfett i patron är ett bra allroundfett för allehanda smörjning, inklusive kullager. Använder den typen till MC och bil. Inget vidare om smörjstället utsätts för mycket vatten, speciellt saltvatten. Då finns det bättre sorter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte lituimfett en lite för hög viskositet för en så pass liten fläkt? Har aldrig provat att smörja en fläkt själv så jag vet egentligen inte vad som kan tänkas vara bäst, men jag tänker att är oljan/fettet för tjock så kommer fläkten att brinna upp eller dö i förtid eftersom den måste jobba hårdare för att snurra runt.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

funkar det att använda Gripen smörolja?

Permalänk
Avstängd

En klick smör, så!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Molycote
http://www.galindberg.se/chemtech/produkter/smorjmedel/molyko...

Glidlack (Anti friktion)funkar bra till att "smörja" minimera glapp i fläktar som gör att dem låter illa, sedan så nöts produkten inte bort så lätt.

Lite jobbigare dock applicera pga den inte är rinnande utan måste sprayas direkt på ytan som ska behandlas,
så isf måste fläkt demonteras först.

Permalänk
Medlem

Kanske dumt bumpa en gammal tråd men då min fråga ändå handlar om detta. Läst att man kan använda symaskinsolja för att smörja fläkten. Det jag funderade på va om det går lika bra med oljan som man har till rakapparat/hårtrimmer?
Ingen aning vad det innehåller då det bara är en liten genomskinlig flaska som medföljde

Permalänk
Medlem

@Tobitheo: Bara bra att bumpa en tråd när det är relevant. Alltid kul att läsa lite necroskrift

Kan du byta fläktar så gör det. Det är ingen god idé att smörja osv om du inte vet på pricken vad du gör.
Vad är det för fläktar vi pratar om?

Bild o modell osv tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobitheo:

Kanske dumt bumpa en gammal tråd men då min fråga ändå handlar om detta. Läst att man kan använda symaskinsolja för att smörja fläkten. Det jag funderade på va om det går lika bra med oljan som man har till rakapparat/hårtrimmer?
Ingen aning vad det innehåller då det bara är en liten genomskinlig flaska som medföljde

Det är ganska okritiskt vilken olja som används så länge den är ganska tunn då det är ett lager som går ganska kallt och utan större belastning, jag har smort flera fläktar för att förlänga livet på dem och ibland funkar det och men ibland är lagret skadat så de behöver bytas men det vet man inte innan man provat smörja, se däremot till att inte ta för mycket olja, beroende på vad du har för lager och verktyg kan det kanske passa att doppa spetsen på en liten skruvmejsel i oljan och beröra lagret med den, spruta i vart fall inte med nån flaska eller oljekanna för då lär det bara bli kladdigt pga för mycket olja och på fel plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Tobitheo: Bara bra att bumpa en tråd när det är relevant. Alltid kul att läsa lite necroskrift

Kan du byta fläktar så gör det. Det är ingen god idé att smörja osv om du inte vet på pricken vad du gör.
Vad är det för fläktar vi pratar om?

Bild o modell osv tack.

Det handlar om en Gtx 670 som jag ändå skall skruva isär, byta pasta och rengöra så tänkte smörja samtidigt. Bild har jag tyvärr ingen men är endast en enda fläkt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska okritiskt vilken olja som används så länge den är ganska tunn då det är ett lager som går ganska kallt och utan större belastning, jag har smort flera fläktar för att förlänga livet på dem och ibland funkar det och men ibland är lagret skadat så de behöver bytas men det vet man inte innan man provat smörja, se däremot till att inte ta för mycket olja, beroende på vad du har för lager och verktyg kan det kanske passa att doppa spetsen på en liten skruvmejsel i oljan och beröra lagret med den, spruta i vart fall inte med nån flaska eller oljekanna för då lär det bara bli kladdigt pga för mycket olja och på fel plats.

Tanken är att smörja den lite när man ändå har isär kortet för rengöring och byte av pasta. Så det är inte direkt något som jag tänkt göra då det låter massor utan mer underhåll av det hela. Kommer såklart se till att det inte är massa kladd där det inte ska vara

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Permalänk
Medlem

I hobbybutiker så brukar det finnas små flaskor med kullagerolja för små elmotorer, vanligtvis har denna flaska en lite längre "nål" för att man enkelt ska kunna applicera oljan vilket vanligtvis bara kräver en droppe eller två. Detta brukar fungera mycket bra för att smörja lagerna i små fläktar.

Eventuellt så kan man behöva rengöra lagret först, vilket man kan göra med ex. isopropylakohol i sprayflaska. Spruta in i lagret och snurra sedan fläkten, repetera tills fläkten roterar lätt och tyst.