Uppgradera datorn för högst 7000 kr

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för högst 7000 kr

Hej Sweclockers!

Har nyligen fått 7000 kronor och planererar att uppgradera datorn för dessa. Min budget är alltså 7000 kronor men kan gå lite över om det betyder en betydlig förbättring. Jag kommer att ha den till att spela de senaste spelen och även de kommande, så vill självklart ha bästa möjliga prestanda. Är helt neutral gällande AMD eller Intel och allt sådant, jag kollar bara på priset just nu.

Mina komponenter är just nu:

  • CPU: AMD Athlon II X4 640 på 3.1 GHz

  • RAM: 4 GB Team Elite DDR2 på 800 MHz (dubbel-kanal)

  • Moderkort: Gigabyte GA-MA74GM-S2H (Socket M2)

  • Grafikkort: MSI GeForce GT 640 2 GB DDR3
    Core clock: 810 MHz
    Shader clock: 1620 MHz
    Memory clock: 500 MHz

  • Hårddisk: 320GB Western Digital Caviar

  • Nätaggregat: Plexgear 400 W ATX med en 6-pin

Tangentbord, mus, chassi och allt sådant har jag redan så det är bara komponenterna som behöver uppgraderas.

Har kollat på diverse uppgraderingspaket, exempelvis den här på Inet.se - är det bra värde i dem eller finns de billigare någon annanstans? Om man tar samma komponenter på Inet blir det runt 500 kronor dyrare. Och kommer mitt nätaggregat behöva uppgraderas, med tanke på effekten och antalet kontakter?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kom med något tips på vad jag ska köpa!

Permalänk
Hjälpsam

Det är ett helt ok paket på INET även om jag skulle tagit Intel CPU..

Din PSU är precis på håret men jag hade bytt den

Ett förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/4112605/2013-11-07

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Det är ett helt ok paket på INET även om jag skulle tagit Intel CPU..

Din PSU är precis på håret men jag hade bytt den

Ett förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/4112605/2013-11-07

Tack för svaret!

Jag kommer även använda datorn för rendera modeller samt redigera filmer och bilder, skulle en Intel fortfarande vara det bästa valet? Då paketet har en AMD med högre frekvens, men din kundvagn har en Intel med lite lägre frekvens. Ger de ut ungefär samma kraft?

Om man kollar på uppgraderingspaketets sida står det att processorn har 4 kärnor, men om man lägger den i kundvagnen och sedan går in på processorns sida står det att den är en 8 kärnig. Vilken är det man ska tro på?

Nätaggregatet såg väldigt bra ut, tror att jag köper ett sådant med, tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Skall du rendera är AMD paketet bättre..till ren gaming Intel.

Så ta INETs AMD paket o PSUn jag länkade. .. .vill du ha kraft till ett 280x till i CF ta 730W versionen av PSUn

FX-8350 är 8cores

Permalänk
Skrivet av thli72:

Skall du rendera är AMD paketet bättre..till ren gaming Intel.

Så ta INETs AMD paket o PSUn jag länkade. .. .vill du ha kraft till ett 280x till i CF ta 730W versionen av PSUn

FX-8350 är 8cores

AM3+ är ju amds gaming sockel. Då är det ju till för gaming. Och sedan är det ju jätte många som kör I7:er och renderar filmer i. Och jag skulle tagit AMD i detta läget för att de är bättre i den prisklassen.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Skall du rendera är AMD paketet bättre..till ren gaming Intel.

Så ta INETs AMD paket o PSUn jag länkade. .. .vill du ha kraft till ett 280x till i CF ta 730W versionen av PSUn

FX-8350 är 8cores

Okej, men då tar jag AMD paketet och PSUn som du länkade - det blir väldigt bra för det jag kommer behöva den till.

Okej, tack, då vet jag

Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Skrivet av jakob.ee.:

AM3+ är ju amds gaming sockel. Då är det ju till för gaming. Och sedan är det ju jätte många som kör I7:er och renderar filmer i. Och jag skulle tagit AMD i detta läget för att de är bättre i den prisklassen.

Okej, tack för att du bekräftade det, det blir AMD paketet, kommer passa bra för båda sakerna!