"flytta" windows 7 till ny burk

Permalänk
Medlem

"flytta" windows 7 till ny burk

Skäms lite för att fråga en så grundläggande fråga, men vad är det snyggaste/renaste/säkraste sättet att flytta min (fullt lagliga) Windowslicens till en helt ny burk?

Jag har alltså en hederligt köpt "icke-OEM" version av Win 7 premium (eng) redan installerad på en burk, som jag nu vill använda i ett nybygge...
Kan/ska man avinstallera det från den gamla burken först på något snyggt sätt som gör hela aktiveringsprocessen så smidig som möjligt på nya burken?

Jag tänkte alltså installera om från skiva i vilket fall så jag vill inte kopiera över nånting, men jag vill ha så lite konstigheter och krångel med aktiveringsprocessen av licensen som möjligt.
Oroar jag mig i onödan? Är det bara att börja installera och aktivera på nya burken så löser det sig själv?
Kan man vänta med aktiveringen under en period så jag kan ha två fungerande burkar uppe parallellt? (kan ibland vara bra för felsökning osv)

("gamla" burken får troligen en färsk OEM version av Win 7 senare)

Noobfrågor, men jag hamnar så sällan i den här sitsen, då jag byter burk relativt sällan och då oftast byter OS i bara farten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bara att installera på nya och aktivera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Jsg undrar också...

Ursäkta tjatet, men jag undrar över samma sak. Jag har köpt en retailversion av Windows 7 som jag har installerat på en burk. Den är nu stendöd, så jag tänkte installera mitt Windows på en annan maskin. Men eftersom den gamla är död kan jag ju inte avinstallera operativsystemet därifrån.
Det blir inga som helst problem i och med att samma version (med samma licenskod och allt) av Windows 7 varit installerat på en annan maskin tidigare?
Inga frågor som man ska svara på?
Vänliga hälsningar
//Ulven

Visa signatur

Röda Ulven

Permalänk
Medlem
Skrivet av röda ulven:

Ursäkta tjatet, men jag undrar över samma sak. Jag har köpt en retailversion av Windows 7 som jag har installerat på en burk. Den är nu stendöd, så jag tänkte installera mitt Windows på en annan maskin. Men eftersom den gamla är död kan jag ju inte avinstallera operativsystemet därifrån.
Det blir inga som helst problem i och med att samma version (med samma licenskod och allt) av Windows 7 varit installerat på en annan maskin tidigare?
Inga frågor som man ska svara på?
Vänliga hälsningar
//Ulven

Du har varit medlem här på forumet sedan drygt 8år och du kan inte hitta infon du efterfrågar....!? Du är inte speciellt intresserad av datorer, har jag förstått dig rätt då?

Permalänk
Inaktiv

Om du har en SSD, vet jag att Intel har ett program som gör precis det du efterfrågar. Tror programmet heter Acronis...nånting. Kanske fungerar programmet utan SSD, men det får du forska i själv.

Annars finns ju klassikern Norton Ghost. Googla och se hur licenser ter sig, kanske finns det en gratis version.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu förstår jag inte hur du menar, Segas. Jag hoppas att jag inte ska behöva några externa program. Jag vill bara ta min windowsskiva och stoppa in den i min nya dator och installera Windows 7 där.
Frågan är om det blir några problem med tanke på att samma installation redan ligger på en nu död dator. (Den är alltså stendöd. Tar ingen ström, går inte att komma in i BIOS eller nåt)
Den döda datorn kommer att kasseras sen. Det kan jag leva med.

Visa signatur

Röda Ulven

Permalänk
Medlem
Skrivet av röda ulven:

Nu förstår jag inte hur du menar, Segas. Jag hoppas att jag inte ska behöva några externa program. Jag vill bara ta min windowsskiva och stoppa in den i min nya dator och installera Windows 7 där.
Frågan är om det blir några problem med tanke på att samma installation redan ligger på en nu död dator. (Den är alltså stendöd. Tar ingen ström, går inte att komma in i BIOS eller nåt)
Den döda datorn kommer att kasseras sen. Det kan jag leva med.

Det går bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av röda ulven:

Nu förstår jag inte hur du menar, Segas. Jag hoppas att jag inte ska behöva några externa program. Jag vill bara ta min windowsskiva och stoppa in den i min nya dator och installera Windows 7 där.
Frågan är om det blir några problem med tanke på att samma installation redan ligger på en nu död dator. (Den är alltså stendöd. Tar ingen ström, går inte att komma in i BIOS eller nåt)
Den döda datorn kommer att kasseras sen. Det kan jag leva med.

Då flyttar du inte, du installerar på nytt. Du var lite luddig att förstå, men ja...bara sätt i skivan i den nya datorn och kör igång.

Skickades från m.sweclockers.com