2 skärmar klonade, problem med Hz-inställningar har radeonkort

Permalänk
Medlem

2 skärmar klonade, problem med Hz-inställningar har radeonkort

Hej.

Jag har 2 st skärmar. Bägge har 1920x1080 och min mainskärm har 120 Hz och sidoskärmen har 60 Hz.

Jag har skaffat mig en Hauppauge HDPVR2 för att spela in lite gameplay och har då satt den mellan grafikkortet och min sidoskärm då den bara klarar av att ta emot 60 Hz bildsignal. I windows har jag ställt in kloning av bilden och det fungerar bra i windows och i vissa spel.

Problemet är att när jag spelar BF4 så verkar det som att grafikkortet skicka högre Hz än vad Hauppaugen klarar av vilket gör att den inte visar någon bild alls. Kör jag enbart sidoskärmen och ställer in 60 Hz i spelet så funkar det. Kör jag window-mode eller borderless mode och 120 Hz på main i spelet så funkar det men då tappar jag 20-30 FPS minst.

Så frågan är hur jag kan se till att tvinga output på andra skärmen till 60 Hz även i spel där jag kör 120 Hz? Det går bra i Black OPS 2 till exempel ihop med min önskvärda setup och 100 Hz så det verkar vara något med just BF4. Kanske det har något att göra med att BF4 körs i "äkta 64bit"?

Alltså vad jag är ute efter är att köra 120 Hz på min mainskärm medans jag spelar in och kör klonat på min sidoskärm i 60 Hz.

Har ni några tips? Finns det något program eller liknande där man kan kontrollera och ställa in lite mer?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Hade du haft NVIDIA hade du kunna köra shadowplay, det fungerar klockrent, spelar in i full hd, tappar max 5 fps
Inte det bästa tipset kanske då jag antar att du inte tänker byta grafikkort bara för det men...

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hade du haft NVIDIA hade du kunna köra shadowplay, det fungerar klockrent, spelar in i full hd, tappar max 5 fps
Inte det bästa tipset kanske då jag antar att du inte tänker byta grafikkort bara för det men...

Hehe nej jag ska nog inte byta på ett tag, shadowplay verkar nice såg nån video där xFactor testade det och han kunde inte se någon FPS-förlust alls.

Ska testa gamla hederliga Powerstrip när jag kommer hem får se om det kan tvinga outputen till rätt Hz.

Såg för övrigt att det var med någon inspelningsmjukvara med senaste betan av Radeons drivisar men vet inte om det funkar bra.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Tror inte du kan köra klonad skärm och köra högre hz än den andra skärmen har i fullscreen applikation tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Tror inte du kan köra klonad skärm och köra högre hz än den andra skärmen har i fullscreen applikation tyvärr.

Fast det fungerar i Black OPS 2 utan problem? Då körs sidoskärmen i 60 och huvudskärmen i 100? Det MÅSTE gå!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ernesto:

Tror inte du kan köra klonad skärm och köra högre hz än den andra skärmen har i fullscreen applikation tyvärr.

Skrivet av milky81:

Fast det fungerar i Black OPS 2 utan problem? Då körs sidoskärmen i 60 och huvudskärmen i 100? Det MÅSTE gå!

Det låter skumt, klonad bör vara just klonad. Samma bilder på båda skärmar. Annars borde den i teorin beräkna individuella bilder till respektive skärm och då bli det 160 olika bilder per sekund som skall beräknas?

Lite smart mjukvara kanske kan skicka ut endast varannan fram till sekundärskärmen för att få 120 + 60 utan dubbelberäkning, men osäker på om Catalyst kan hantera det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Det låter skumt, klonad bör vara just klonad. Samma bilder på båda skärmar. Annars borde den i teorin beräkna individuella bilder till respektive skärm och då bli det 160 olika bilder per sekund som skall beräknas?

Lite smart mjukvara kanske kan skicka ut endast varannan fram till sekundärskärmen för att få 120 + 60 utan dubbelberäkning, men osäker på om Catalyst kan hantera det.

Ok tack för input. Jo det låter ju logiskt. Men det är just det att det fungerade i BLOPS2 som gör att jag tycker det borde gå. Kollade även på main-skärmens infoknapp och där stog det 100 Hz och jag hade bild på bägge skärmar.

Får som du säger leta lite efter nån mjukvara som kanske kan ordna det för mig. Annars får jag nog skicka tillbaka Hauppaugen.

Någon som har några mer idéer annars?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av milky81:

Ok tack för input. Jo det låter ju logiskt. Men det är just det att det fungerade i BLOPS2 som gör att jag tycker det borde gå. Kollade även på main-skärmens infoknapp och där stog det 100 Hz och jag hade bild på bägge skärmar.

Får som du säger leta lite efter nån mjukvara som kanske kan ordna det för mig. Annars får jag nog skicka tillbaka Hauppaugen.

Någon som har några mer idéer annars?

Bara för att skärmes uppdateringsfrkvens är på 100Hz behöver inte betyda att den faktiska insignalen är 100Hz.

En kloning är just en kloning, frapsa eller kör på 60Hz mainscreen tyvärr

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bara för att skärmes uppdateringsfrkvens är på 100Hz behöver inte betyda att den faktiska insignalen är 100Hz.

En kloning är just en kloning, frapsa eller kör på 60Hz mainscreen tyvärr

Möjligt men jag är rätt säker på att det var 100 Hz det är en jäkla skillnad Men jag ska forska vidare lite.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Black ops kör inte i fullscreen windowed? (borderless)

Låter så hemskandes mystyskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Black ops kör inte i fullscreen windowed? (borderless)

Låter så hemskandes mystyskt.

Hehe nä inte vad jag vet, ska kolla.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Ok har hittat lite mer personer som har samma problem. Det ser ut att hänga ihop med att den ena skärmen uppfattas som en HDTV och inte som en datorskärm. När de istället sätter dit 2 st datorskärmar går det bra. Min dator uppfattar Hauppaugen som en HDTV.

Så vi uppdaterar frågan: hur ska jag "lura" min dator att det inte är en HDTV i andra änden på sidoskärmen?

Källa:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1592228

Edit:
Hittade info som någon fått av AMD i Januari i år:
How do I set independent refresh rates for clone mode display?
If you are using multiple display devices and want to set an independent refresh rate for the secondary display device, you must enter the display properties, set your desired refresh rate, followed by disabling clone mode and then re-enabling clone mode.

Ska prova detta när jag kommer hem.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Provade igår att göra som AMD sa och det fungerade inte. Googlade runt lite och det verkar som att det gick med äldre drivrutiner och äldre operativ. Så det har fungerat en gång i tiden men inte längre.
If you are using multiple display devices and want to set an independent refresh rate for the secondary display device, you must enter the display properties, set your desired refresh rate, followed by disabling clone mode and then re-enabling clone mode.

Testade Black OPS 2 igen och det körs inte i windowed mode och inte i windowed borderless mode. Där fungerar det faktiskt. Och jag är helt säker på att det verkligen är 100 Hz då det är en jäkla skillnad från när man kör i 60 Hz.

Testade en massa grejjer igår, Powerstrip, CRU (http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Ut...) med mera.

Så sammanfattningsvis efter läst massor med forum och googlat i flera timmar så verkar det som att det har fungerat förr, men de har byggt bort den funktionen i drivrutiner eller hårdvara

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5