GTX 780 Ti resultat läckta?

Permalänk
Medlem

Visst är man sugen, men om GTX 780Ti hamnar närmare 7000:- vid lanseringen slår jag antagligen till på ett EVGA GTX 780 Classified istället.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasies:

Dom korten kör ju ett helt annat bios och har specialgjorda drivrutiner optimerade för renderingar i cad och sånt. Sedan erbjuder nvidia helt annan nivå av support för dom korten.

Visst det kanske skulle gå att flasha ett 780 ti "special" med ett quadro bios och köra dom drivrutinerna (om det inte finns någon hardware spärr) men det är ju knappast tillåtet.

Ja men det kan fortfarande orsaka att man överväger att lägga pengarna på konsumentmodellerna för att spara pengar. Oavsett om det är ett dåligt val eller inte.

Titan kommer ju att finas kvar och fortfarande ha en prispremie så jag tror inte det kommer andra modeller.

Skrivet av lord_moggo:

Hela 6 och 7-serien har ju varit smått värdelösa på beräkningar och det är bara Titan som genomgående verkar prestera bättre än 580, dock med för lite för att jag ska vara intresserad. Tyvärr är ju vram en annan fråga där 5-serien har hamnat långt efter (ganska uppenbart då det är en ganska gammal generation vid det här laget)

Nja, det stämmer inte. GK104 är inte alls bra på beräkningar eftersom det är en kraftigt bantad krets.

GK110 har den fulla beräkningskapaciteten och är på en helt annan nivå. Parallelisering är GK110 trumfkort där GF100 inte har en chans.

http://www.anandtech.com/show/6446/nvidia-launches-tesla-k20-... Hela denna artikeln som jag länkade innan beskriver alla förbättringar jämfört med äldre Fermi. Och det är klart mycket bättre.

Skrivet av Tobbbe__:

Visst håller jag med om att 12GB är overkill. Men inte 6.
Kortet kommer inte konkurrera med deras tesla och quadro. Även om det har mycket vram och och alla Cudacores så betyder inte det att man kan göra beräkningar med kortet.

Det handlar inte om overkill här, det handlar om att placera produkten.Titan kommer fortfarande vara kvar i deras line-up och vad har det för plats om 780 Ti har samma kapacitet eller bättre. Det enda som skiljer då är DP-prestandan i Titan.

Som jag skrev ovan kommer fortfarande Nvidia ta ut en prispremie för sitt konsumentinriktade beräkningskort och låta 780 Ti vara ett kort för spel för att försöka ta tillbaka titeln.

Skrivet av Tobbbe__:

Hur funkar det när jag har en 1080p skärm. Allt över 100% ger det visuella effekter för mig då?

Ja du fick det förklarat där innan. Det är till för att skapa alternativ till AA.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

"En skärm" säger inte så mycket längre.

3840x2160 är 8.294.400 pixlar som ska renderas.

Vi kan jämföra med:
1920x1080 = 2.073.600 pixlar.
2560x1440 = 3.686.400 pixlar
5760x1080 = 6.220.800 pixlar.
7680x1440 = 11.059.200 pixlar.

Det är alltså lättare för ett grafikkort att rendera pixlar för 3x 1920x1080 skärmar, än en 4k-skärm.

Skrev En skärm bara för att hålla sakerna lättförståeliga. 90% av alla användare spelar ändå 1 skärm utan 4K. Finns några på 1600p men det är inte så otroligt stor skillad som 4k.
Det stämmer det du säger! 4k på en skärm ger fler pixlar än 3st 1080p tsm. Tungdrivet nanting.

Finns det några "billiga" 4k skärmar idag mellan 20-30tum?

Skrivet av lord_moggo:

När du sätter den att rendera i 200% så renderar den i dubbla upplösningen och skalar därefter ner den. När den skalar ner har den renderat 4 samples per pixel och du kommer att få ett mer korrekt resultat. Detta drar dock mycket prestanda för en ytterst liten förbättring.

Aldrig sett denna "option" i några graphics inställningar förut. Så spelet tvingar grafikkorten rendera spelet i högre upplösning. Fast pga att jag har en 1080p skärm så blir resultatet att jag inte kan se förändringarna. + en rätt stor prestanda förlust korrekt?

Man kan väl spela 4k på 1080p. Dock så kan inte skärmen utnyttja upplösningen utan visar fortfarande 1080p.

Skrivet av Mars SSX:

Hur funkar det?... Haha, bästa jag hört hela dag.

Ja men förstår jag inte måste jag ju fråga bf4 resolution scale är helt främmande för mig!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Aldrig sett denna "option" i några graphics inställningar förut. Så spelet tvingar grafikkorten rendera spelet i högre upplösning. Fast pga att jag har en 1080p skärm så blir resultatet att jag inte kan se förändringarna. + en rätt stor prestanda förlust korrekt?

Man kan väl spela 4k på 1080p. Dock så kan inte skärmen utnyttja upplösningen utan visar fortfarande 1080p.

Ja men förstår jag inte måste jag ju fråga bf4 resolution scale är helt främmande för mig!

Det är för att Frostbite 3 har introducerat detta. Och kommer finnas i framtida spel med motorn.

Vad grafikkortet renderar och vad du ser på skärmen är helt skilda saker.

Lite diskussion här, borde hjälpa dig att förstå hur det fungerar: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2346032

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja men det kan fortfarande orsaka att man överväger att lägga pengarna på konsumentmodellerna för att spara pengar. Oavsett om det är ett dåligt val eller inte.

Titan kommer ju att finas kvar och fortfarande ha en prispremie så jag tror inte det kommer andra modeller.

Nja, det stämmer inte. GK104 är inte alls bra på beräkningar eftersom det är en kraftigt bantad krets.

GK110 har den fulla beräkningskapaciteten och är på en helt annan nivå. Parallelisering är GK110 trumfkort där GF100 inte har en chans.

http://www.anandtech.com/show/6446/nvidia-launches-tesla-k20-... Hela denna artikeln som jag länkade innan beskriver alla förbättringar jämfört med äldre Fermi. Och det är klart mycket bättre.

Det handlar inte om overkill här, det handlar om att placera produkten.Titan kommer fortfarande vara kvar i deras line-up och vad har det för plats om 780 Ti har samma kapacitet eller bättre. Det enda som skiljer då är DP-prestandan i Titan.

Som jag skrev ovan kommer fortfarande Nvidia ta ut en prispremie för sitt konsumentinriktade beräkningskort och låta 780 Ti vara ett kort för spel för att försöka ta tillbaka titeln.

Okej du tänker så!

Ja du fick det förklarat där innan. Det är till för att skapa alternativ till AA.

Hmm okey, samma som antialasing/kantutjämnare . Ska starta upp BF4 nu och kolla hur långt jag tar mig på % skalan där. Innan minnet slår i taket så att säga Har 800MB till godo när den står på 100%.

Vad kräver mest kräm från grafikkorten då? Vanlig AA 2x 4x 8x, eller det här "nya resolution scale".
Vilken av dom ger mest positiva visuella förändringar?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är för att Frostbite 3 har introducerat detta. Och kommer finnas i framtida spel med motorn.

Vad grafikkortet renderar och vad du ser på skärmen är helt skilda saker.

Lite diskussion här, borde hjälpa dig att förstå hur det fungerar: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2346032

OK tackar!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Hmm okey, samma som antialasing/kantutjämnare . Ska starta upp BF4 nu och kolla hur långt jag tar mig på % skalan där. Innan minnet slår i taket så att säga Har 800MB till godo när den står på 100%.

Vad kräver mest kräm från grafikkorten då? Vanlig AA 2x 4x 8x, eller det här "nya resolution scale".
Vilken av dom ger mest positiva visuella förändringar?

Resolution scale fungerar i princip som SSAA. Så jag tippar på att resolution scale är mer krävande.

Beror självklart på implementationen men men.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nja, det stämmer inte. GK104 är inte alls bra på beräkningar eftersom det är en kraftigt bantad krets.

GK110 har den fulla beräkningskapaciteten och är på en helt annan nivå. Parallelisering är GK110 trumfkort där GF100 inte har en chans.

http://www.anandtech.com/show/6446/nvidia-launches-tesla-k20-... Hela denna artikeln som jag länkade innan beskriver alla förbättringar jämfört med äldre Fermi. Och det är klart mycket bättre.

De listar förbättringar, ja, men tyvärr visar resultaten något annat. Jag hoppas att 8-serien kan återfå lite av 5-seriens prestanda men tills dess verkar det inte finnas mycket anledning att införskaffa Titan eller 780_ för beräkningar bortsett från att de klarar av större beräkningar. Tidsmässigt är skillnaden för liten enligt tidigare diagram, speciellt om man också överväger 2st 580.

Det tog två generationer innan de kom förbi 580 med dess 3 miljarder transistorer och en kärna på 520mm², och då var det med flagskeppet Titan med 7.1 miljarder transistorer och en kärna på 551mm². Det får man ändå se som ett misslyckande vad gäller alla deras arkitekturer sedan GF110.

Edit: Notera att 580 är GF110 och inte GF100 som du skrev.

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Aldrig sett denna "option" i några graphics inställningar förut. Så spelet tvingar grafikkorten rendera spelet i högre upplösning. Fast pga att jag har en 1080p skärm så blir resultatet att jag inte kan se förändringarna. + en rätt stor prestanda förlust korrekt?

Det blir små skillnader när man renderra högre upplösning och skala ner, men ja, det drar mycket prestanda. Principen är mer eller mindre identiskt till SSAA och FSAA om du vill lära dig mer om det. I länken beskrivs också MSAA som ersatt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Undrar också vad dom ska göra med Titan, om det blir några 780TI 6GB så kan du ju slänga titan åt helvete då ingen kommer köpa de

Tvelander, du har ganska bra koll på det här med minne. Skulle du, eller någon annan kunnig, förklara för mig hur det här med Memory Bus, Bandwith, och klockfrekvens hänger ihop? Jag ser ganska ofta på att folk klagar på att "det bara är en 384" bitars minnesbus, men vad spelar det för roll om man har 16GB/s mer än på typ ett 290x?

Har suttit och funderat på det en stund.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara 10-15% snabbare än ett R9 290X?

Riktigt snabbt men fortfarande inte helt extremt imponerande. Sådan prestandaknuff får man nog lätt om man höjer minnesfrekvensen från 5000MHz till 7000MHz samt höjer GPU-frekvensen med några procent på ett R290X.

Undrar vilket pris 6Gb versionen kan tänkas ligga på (för folk med flerskärmslösningar) om 3Gb versionen ska kosta $699? 3Gb är ju lite 2011.

Ser framemot benchmarks och överklockningsresultat om en månad när alla nya kort finns ute på marknaden. Jag gissar att det är jämnt skägg mellan AMD och Nvidia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

Jag har svårt att tro att det kommer sådana. 6GB möjligtvis men inte mer. Eftersom Asus inte ville slänga på 4GB på ett GTX680 på grund av: - 2 minnesmoduler per kanal kräver clock skew (för synkning), det innebär mer fördröjning och således något lägre generell minnesbanbredd vid samma klockfrekvens. Så kan man tänka sig vad som händer om man går över 6GB. Med 12GB blir det alltså 4 moduler på samma kanal. Finns inte på kartan (imo). Dessutom så räcker ju 6GB till det mesta. Att de har 12GB på Quadro är en helt annan sak, eftersom det spelar mindre roll med ökad lantency där.

Asus tillverkade ändå ett 4GB kort. Detta förmodligen mest på grund av att inte förlora inkomst. Det fanns ett gäng där ute som vara villiga att betala premium, får några extra fps i sina extremt moddade versioner av Skyrim

Ursäkta om det blev lite tjatigt, har ju nämnt detta i andra trådar.

Glömde att lägga till ordet "ryktas".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_moggo:

De listar förbättringar, ja, men tyvärr visar resultaten något annat. Jag hoppas att 8-serien kan återfå lite av 5-seriens prestanda men tills dess verkar det inte finnas mycket anledning att införskaffa Titan eller 780_ för beräkningar bortsett från att de klarar av större beräkningar. Tidsmässigt är skillnaden för liten enligt tidigare diagram, speciellt om man också överväger 2st 580.

Det tog två generationer innan de kom förbi 580 med dess 3 miljarder transistorer och en kärna på 520mm², och då var det med flagskeppet Titan med 7.1 miljarder transistorer och en kärna på 551mm². Det får man ändå se som ett misslyckande vad gäller alla deras arkitekturer sedan GF110.

Edit: Notera att 580 är GF110 och inte GF100 som du skrev.

Det vet jag. Men det spelar ingen roll i sammanhanget.

Stämmer inte dessa då?

http://www.anandtech.com/show/6774/nvidias-geforce-gtx-titan-...
http://www.anandtech.com/show/6774/nvidias-geforce-gtx-titan-...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Om man tittar på de testerna som finns i den länken ser man att Titan vinner mycket riktigt över 580 i vissa tester, men ofta inte med mycket och i vissa av dem besegras Titan fortfarande av den nu flera år gamla betydligt mycket mindre och billigare 580 (GF110).

Skrivet av :

"Interestingly, GTX 580 wins over the Titan in 3DPMo..."

Mitt argument kvarstår att arkitekturerna efter GF110 har varit rätt misslyckade vad gäller CUDA. Flera arkitekturer senare, en mycket större kärna med fler transistorer och ett pris som är otroligt mycket högre och flaggskeppet för den generationer den slår precis ett flera år gammalt kort. Om du tar i beaktning 2st 580 till en total kostnad på kring en tredjedel av Titan så springer de iväg, och detta med färre transistorer totalt tom.

Jag tydliggjorde det inte i min tidigare post där jag länkade tester med CUDA, men det är CUDA som intresserar mig i alla fall, och det jag talar om när jag skriver 'beräkningar'. Hade det varit generella beräkningar hade AMD varit ett alternativ vilket de i detta fallet inte är.

Edit: Typo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ryktas ju om en 780Ti Black Edition också

Förresten, skulle du kunna testa en grej på bf4? Det här nya Resolution scale 0-200% Standard 100% i BF4 graphics settings.
Jag har en 1080p skärm. Med allt på Ultra drar jag max 2200mb.
Men vred upp resolution scale till 200% och då slog minnet i taket.
Fick en reading på 3019MB och det är på EN skärm.
Kan inte du ta och kolla hur mycket du kan pressa upp minnes användningen i? 12Gb kanske inte är så dumt?

Du 2 Nätagg idag va? Ett 1200i + ett mindre.
Vad mätar du med?

`

Nu funkar ju det bara på spel titlar som aldrig utnyttjar mer än 2-2.5Gb Vram. Begränsad till 1080p upplösning och max en skärm. Ett 780Ti är tydligen om detta stämmer nästan lika stadigt som 2 680's. SLI,Crossfire medför en del negativa saker. Ett kraftfullt är oftast bättre än 2 små.

Rätt mycket. Spelen blir bara mer och mer CPU tunga verkar det som. Även en i7a på 4 kärnor får problem att förse korten med den information den behöver. Gpu usage lär vandra mellan 50% och 90% på korten.

Jag vet för att jag har nämligen testat 2 780's på en X58 - i7 950 4.3ghz rigg och det är ingen vacker syn. Visst den är gammal med den presterar rätt likvärdigt med en 3770 i oklockat läge.

Tror till och med att en ordentligt klockad 4770 skulle få svettas en hel del med 2st 780.
Nä satsa absolut på en X79 rigg med 6 core om du ska gå på så brutala kort som 780 eller högre.

Videocardz påstår att kortet är överklockat.
Mm 6gb hade verkligen varit nice!
http://videocardz.com/47552/nvidia-geforce-gtx-780-ti-benchma...

Varför skulle Gtx 680 i SLI vara begränsat till 1080P?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Folk som sitter med lastgamla Titans borde skaffa nytt. Ni måste byta till 780ti. För att göra er en tjänst kan jag köpa ert gamla skräp för 3-4k.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Nvidia visar verkligen sin makt, på gott och ont. Man tycker synd om AMD, det är som vanligt inte länge de får glädjas.

Jag är ingen fanboy, har ägt nästan bara Nvidia grafikkort och gör så fortfarande, men retar mig på att Nvidia knappt kunde vänta en enda dag på att annonsera ut produkter som krossar nya 290X.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle Gtx 680 i SLI vara begränsat till 1080P?

Nä självklart kan man köra 1440-1600p på 2st 680's också. Men då är det inga ultra inställningar man spelar på.
Högre upplösning på 2Gb kort lämnar inte mycket utrymme för detaljerade texturer och kantutjämning i spel.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Undrar också vad dom ska göra med Titan, om det blir några 780TI 6GB så kan du ju slänga titan åt helvete då ingen kommer köpa de

Som jag uppfattat det ska 780TI ersätta Titan och Titan fasas ut.

Så jag tror iallafall att det kommer 3 & 6 Gb på 780TI men att det skulle komma 12 Gb versioner tror jag inte
på förrens jag ser det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pappy:

Folk som sitter med lastgamla Titans borde skaffa nytt. Ni måste byta till 780ti. För att göra er en tjänst kan jag köpa ert gamla skräp för 3-4k.

Ja fan tänkte inte på de

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Varför skulle Gtx 680 i SLI vara begränsat till 1080P?

Mängden Vram är det som begränsar kortet helt klart. Speciellt när det kommer till höga upplösningar eller flerskärmslösningar.

Skrivet av tvelander:

Ja fan tänkte inte på de

*Jedimindtrick* This is the card you're looking for..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Som jag uppfattat det ska 780TI ersätta Titan och Titan fasas ut.

Så jag tror iallafall att det kommer 3 & 6 Gb på 780TI men att det skulle komma 12 Gb versioner tror jag inte
på förrens jag ser det.

Det kommer inte fasas ut. Titan kommer fortfarande vara ett dedikerat beräkningskort tillgängligt för konsumenter.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det kommer inte fasas ut. Titan kommer fortfarande vara ett dedikerat beräkningskort tillgängligt för konsumenter.

Eller något att använda till sin hembyggda Steam Box!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Nvidia visar verkligen sin makt, på gott och ont. Man tycker synd om AMD, det är som vanligt inte länge de får glädjas.

Jag är ingen fanboy, har ägt nästan bara Nvidia grafikkort och gör så fortfarande, men retar mig på att Nvidia knappt kunde vänta en enda dag på att annonsera ut produkter som krossar nya 290X.

Krossa o krossa. Prestanda/krona så ligger nvidia mycket sämre till.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av Amiroo:

Krossa o krossa. Prestanda/krona så ligger nvidia mycket sämre till.

För tillverkar handlare det inte mycket om att vara bäst prestanda för krona, när det är en prestige att ha "The worlds fastest single gpu". Men i OC så slår inte ens ett 290X ett GTX 780 så jag har svårt att se din poäng där heller då borde betyda att 780 > 290X i prestanda/krona om man är villig att överklocka sitt kort, vilket jag antar att alla swecare gör!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

För tillverkar handlare det inte mycket om att vara bäst prestanda för krona, när det är en prestige att ha "The worlds fastest single gpu". Men i OC så slår inte ens ett 290X ett GTX 780 så jag har svårt att se din poäng där heller då borde betyda att 780 > 290X i prestanda/krona om man är villig att överklocka sitt kort, vilket jag antar att alla swecare gör!

Dagens.

Btw så slår ett 290x OC ett 780 OC. Smacka på ett vattenblock bara, vilket jag antar att alla swecare gör

290x slår 780 i stock, alltså är det logiskt att 290x är snabbare med överklockning. Dock så finns det lite mer utrymme för överklockning med 780 just nu, då referenskylaren för 290x suger. Vänta någon månad tills tredjepartskorten kommer ut.

Edit: Ber om ursäkt. Efter prisdumpningen på 780 så kanske inte 290x är bäst i prestanda/krona.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amiroo:

Smacka på ett vattenblock bara, vilket jag antar att alla swecare gör

Hmmm...jag tror att du antar för mycket.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hmmm...jag tror att du antar för mycket.

Kallas ironi. Tror dock aquarelliux antar för mycket angående att de flesta överklockar på detta forum. Kanske var sant en gång i tiden.

Visa signatur

Citera för svar :)