USB 3.0 fungerande drivrutiner för windows 8.1

Permalänk
Medlem

USB 3.0 fungerande drivrutiner för windows 8.1

Hej jag uppdaterade mitt os från windows 8 till 8.1 igår och i samma veva slutade USB 3.0 portarna fungera (2.0 portarna fungerar fortfarande), när jag försöker ominstallera drivrutinerna så säger den att den inte stödjer detta operativsystem, asmedia 3.0 kontroller fungerrar att installera men portarna fungerar ändå inte. Moderkortet ifråga är ett Asus P8Z77 I delux (mItx). På eran hemsida finns det bara drivrutiner upp till windows 8.

Kommer nya drivrutiner snart eller finns det någon annan lösning?

Tacksam för hjälp/ Hampus

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hej jag uppdaterade mitt os från windows 8 till 8.1 igår och i samma veva slutade USB 3.0 portarna fungera (2.0 portarna fungerar fortfarande), när jag försöker ominstallera drivrutinerna så säger den att den inte stödjer detta operativsystem, asmedia 3.0 kontroller fungerrar att installera men portarna fungerar ändå inte. Moderkortet ifråga är ett Asus P8Z77 I delux (mItx). På eran hemsida finns det bara drivrutiner upp till windows 8.

Kommer nya drivrutiner snart eller finns det någon annan lösning?

Tacksam för hjälp/ Hampus

Jag hade samma problem, men hittade detta:

Most ASUS systems have a built-in utility named AI Suite II that monitors and configures the system’s hardware components. The utility installs a filter driver (ASUSFILTR) on the USB root hub of each xHCI controller of the system. When such a system (with ASUSFILTR) is upgraded to Windows 8.1, the service entry for the filter driver doesn’t properly migrate due to improper driver installation by AI Suite II. As a result, all USB root hubs (xHCI) fail to start as shown in this image. Therefore, SuperSpeed ports of each root hub will stop functioning.

To resolve the issue,

1. Open Add or remove programs.

2. Choose AI Suite II and click on Uninstall.

You are given an option to change the configuration of the utility.

3. Select the option to delete "USB 3.0 Boost" and restart the system.

After the system restarts, all SuperSpeed ports will be functional. Please note, the USB 3.0 Boost utility is not required on Windows 8/8.1 because the operating system has a Microsoft-provided UASP driver (uaspstor.sys).

Permalänk
Medlem

Det fungerade, Stort tack

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 samt 8 har "out of the box" drivers för USB 3 så man behöver aldrig 3dje part drivers som i Windows 7 ! så nu vet ni det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200