Intel Broadwell försenas med ett kvartal

Permalänk
Melding Plague

Intel Broadwell försenas med ett kvartal

Tillverkningsbekymmer i 14 nanometer tvingar Intel att skjuta på den inledande produktionen av Broadwell, men hur det påverkar lanseringen framgår inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl mycket förseningar för saker o ting? Är det helt enkelt en sån period för många företag, eller bör man se över den tidsmässiga hypotesen innan man går ut med lanseringsdatum?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Håller helt med ovanstående. Väldigt mycket förseningar på saker och ting. Vill se förbättring på detta!

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig så hög verkningsgrad i produktionen redan första batchen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Ge mig en anledning att Intel ska bränna en massa pengar på att skynda på lanseringen av Broadwell. Snälla, jag ber om krig. En orsak.

Permalänk

Usch då. Såg fram emot IGP-förbättringarna som broadwell ska bjuda på. Snackas om 40% bättre grafikprestanda.
Verkar nu bli lång väntan på detta så hoppas grafikdelen hinner bli ännu bättre.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Kan bero på att de inte har någon konkurrens?

AMD ligger ju år efter Intel. Så varför skynda på produktionen om det kan vänta.
Kan även vara en del-års rapport grej där de vill visa grandiosa siffror så aktien stiger.
Grund konceptet är ju faktiskt pengar och girighet när det väl kommer till kritan.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Ja inte så konstigt att även Intel kan få problem de har en av om inte den mest avancerade tillverkningen av sånt här. Vad kommer AMD ligga på under 2014 är det 28nm som gäller där? Känns som att övriga konkurrenter hamnar längre efter Intel hela tiden sen är inte tillverkningen allt men det ger ändå en fördel till Intel men de har visserligen pengarna till det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Men snark.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Tycker jag bara ser ivy bridge datorer i annonser o utförsäljningar. Känns som om haswell inte kommit igång utan att återförsäljare har massa ivy på lager de vill kränga först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Ge mig en anledning att Intel ska bränna en massa pengar på att skynda på lanseringen av Broadwell. Snälla, jag ber om krig. En orsak.

Ptja, kan tänka mig att många laptop-användare inte skulle ha någonting emot bättre batteritider men förutom det ser jag inte heller någon anledning och ärligt talat så är redan batteritiderna helt okej.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Tyvärr känns det som om intel skulle kunna ligga kvar på samma nanometer i 4-5 år till utan att få konkurrens, och nyutveckling kostar multum, så de har egentligen ingen anledning att stressa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Tyvärr känns det som om intel skulle kunna ligga kvar på samma nanometer i 4-5 år till utan att få konkurrens, och nyutveckling kostar multum, så de har egentligen ingen anledning att stressa.

Yes, dom kan ligga kvar många år om AMD inte släpper nytt för PC markand.

Vi måste ha en aktör som kan sätta någorlunda emot Intel annars kommer allt ta så lång tid.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Yes, dom kan ligga kvar många år om AMD inte släpper nytt för PC markand.

Vi måste ha en aktör som kan sätta någorlunda emot Intel annars kommer allt ta så lång tid.

Väntar på pressmeddelande från intel av typen: "Kära kunder, aktieägare och andra. Då vi har identifierat ett marknadsläge där vi bedömer det som helt riktfritt kommer vi att höja priset på samtliga produkter med $99 per enhet. Detta fär att förbättra vår lönsamhet."

Innan någon nu börjar gapa så vill jag tillägga att jag för det mesta kör AMD-produkter, men bara för det betyder det inte att jag saknar förmågan att se vad som sker i min omvärd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den traditionella PC marknaden är inte allt längre iom att en stor del av det segmentet kannibaliseras av den allt starkare ARM arkitekturen, samtidigt vill nog gärna Intel in på det "traditionella" ARM området och ta marknadsandelar så att man frivilligt senarelägger Broadwell tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Väntar på pressmeddelande från intel av typen: "Kära kunder, aktieägare och andra. Då vi har identifierat ett marknadsläge där vi bedömer det som helt riktfritt kommer vi att höja priset på samtliga produkter med $99 per enhet. Detta fär att förbättra vår lönsamhet."

Innan någon nu börjar gapa så vill jag tillägga att jag för det mesta kör AMD-produkter, men bara för det betyder det inte att jag saknar förmågan att se vad som sker i min omvärd.

Ja lite segt är de.
Jag har inget val finns inget annat en 3930k som jag vill ha.

Intel kan ju lika gärna sätta ett pris på dom runt 10k.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja lite segt är de.
Jag har inget val finns inget annat en 3930k som jag vill ha.

Intel kan ju lika gärna sätta ett pris på dom runt 10k.

Ja, det är det jag menar, för konkurrensläget är inte sådant att folk kan säga "Nej fy fan vad dyrt, nu blir det AMD istället!". Visst, folk kan köpa AMD, men då får de inte det snabbaste, och är det det man prioriterar så har man inget val, vilket innebär att intel kan sätta vilka priser de vill redan idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Den traditionella PC marknaden är inte allt längre iom att en stor del av det segmentet kannibaliseras av den allt starkare ARM arkitekturen, samtidigt vill nog gärna Intel in på det "traditionella" ARM området och ta marknadsandelar så att man frivilligt senarelägger Broadwell tvivlar jag starkt på.

ARM är död. Intels nuvarande saker är redan bättre än ARM och med nästa generation kommer det bli slakt. Visst ARM lever på att de finns i nästan alla mobila enheter men det kommer inte vara länge nu när Intel tar segmentet på allvar.

Det ända området där Intel är bakom är GPUs men även där har de råd att anställa folk som kan sit skit och de har börjat närma sig rätt bra AMDs APUs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Tycker jag bara ser ivy bridge datorer i annonser o utförsäljningar. Känns som om haswell inte kommit igång utan att återförsäljare har massa ivy på lager de vill kränga först

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter mycket rimligt. Känns som att konsumentmarknaden över lag är rätt mättad på CPU prestanda. Tillochmed jag som kramar ur varenda droppe ser ingen större mening med att uppgradera från sandy till ivy eller haswell. Tröskeln för mig att byta upp är en 50% ökad prestanda från min nuvarande CPU, eller fler kärnor, 6 eller 8 (utan hyperthreading).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker det är lite väl mycket förseningar för saker o ting? Är det helt enkelt en sån period för många företag, eller bör man se över den tidsmässiga hypotesen innan man går ut med lanseringsdatum?

Tror inte du inser hur små transistorer det handlar om och hur svårt det är att få till så att allt fungerar vettigt. Det här är inte dina vanliga produkter som går att slänga ihop med en hammare och skruvmejsel.

Det tråkiga är att om Intel har problem så kommer TSMC ha ännu mycket större problem då de hanterar så pass olika produkter och design.

Permalänk
Medlem

Är inte säker på att man kan räkna bort ARM så kvickt. Ser du på de senaste 64-bitars systemen så har de ekvivalent prestanda och strömförbrukning på 28 vs. 20 nm. process.

Permalänk

http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8...

Intressant läsning "Projected Performance: Can AMD Catch up with Intel?"

Visa signatur

__________________
| Intel i5 3350P| MSI Geforce GTX 1050 TI X | Asus Z77| WIN 10 Home -64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

ARM är död. Intels nuvarande saker är redan bättre än ARM och med nästa generation kommer det bli slakt. Visst ARM lever på att de finns i nästan alla mobila enheter men det kommer inte vara länge nu när Intel tar segmentet på allvar.

Det ända området där Intel är bakom är GPUs men även där har de råd att anställa folk som kan sit skit och de har börjat närma sig rätt bra AMDs APUs.

Tror ARM kommer finnas fast i det mera budget och medelklassens mobila enheter
medan Intel kommer vara i dom mer dyra. Men vi får väl se, tycker hastigheterna på
lurar idag är väldigt bra och man tittar knappast efter prestanda längre, i alla fall inte
i dom dyrare modellerna. Det jag vill ha nu är inte bara bättre prestanda utan prio-1 är batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Håller helt med ovanstående. Väldigt mycket förseningar på saker och ting. Vill se förbättring på detta!

Finns kanske ett skäl, de närmar sig gränsen för det möjliga med CMOS teknologin som den ser ut nu. Beror knappast på för många fikaraster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr fantastic:

http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8...

Intressant läsning "Projected Performance: Can AMD Catch up with Intel?"

Det som talar för AMD i längden är att hela industrin går i väggen när teknologin inte går att ska mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror inte du inser hur små transistorer det handlar om och hur svårt det är att få till så att allt fungerar vettigt. Det här är inte dina vanliga produkter som går att slänga ihop med en hammare och skruvmejsel.

Det tråkiga är att om Intel har problem så kommer TSMC ha ännu mycket större problem då de hanterar så pass olika produkter och design.

Oproffsigt är vad jag kallar det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Finns det något cpu test där man kan testa yield på din CPU?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Finns det något cpu test där man kan testa yield på din CPU?

Yield är inte en egenskap hos en enskild CPU. Det är hur stor andel fungerande chip man lyckas tillverka. 100 st fungerande och 100 st kassa motsvarar 50% yield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

ARM är död. Intels nuvarande saker är redan bättre än ARM och med nästa generation kommer det bli slakt. Visst ARM lever på att de finns i nästan alla mobila enheter men det kommer inte vara länge nu när Intel tar segmentet på allvar.

Det ända området där Intel är bakom är GPUs men även där har de råd att anställa folk som kan sit skit och de har börjat närma sig rätt bra AMDs APUs.

Rolig kommentar!

Tror inte ens att du vet vad ARM faktiskt gör. Du kan läsa om det här: http://www.anandtech.com/show/7112/the-arm-diaries-part-1-how...
Att Intel ska kunna döda den här mkt flexibla och extremt konkurrensdrivna industrin med 100-tals olika leverantörer/utvecklare av ARM-CPU'er anpassade för en lång rad olika ändamål är direkt löjligt. Smartphone/Tablet är inte ens ARM's största inkomstkälla.

Det finns inga som helst tecken på att Intel kommer ta några större marknadsandelar i smartphones eller icke windows-tablets. Hela Intels affärside bygger på total kontroll över platformen och att ha en tydlig roadmap för flera år framöver som alla övriga aktörer följer (Dell, HP, Acer etc). Det är då man får fördel av sin storlek. Det är knappast något som lockar Apple, Samsung, HTC, Sony etc.

Vad gäller Smartphones och Ios/Android tablet så är det tvärtom, det är själva tillverkarna av kundprodukten som bestämmer och SOC-levernatören är en komponentleverantör i mängden. Inte sannolikt att detta kommer ändras. Detta är det normala i annan industri, det är t ex BMW som har kontrollen över sin bilplatform, inte t ex Bosch som bara är en viktig underleverantör.

Och fördelarna med att ha nyare tillverkningsteknik är inte längre särskilt stor, en väloptimerad 28nm från TSMC/Samsung ger lika bra smartphone-chip som Intels 22nm.
Det är lätt att bevisa eftersom både Snapdragon 800 och Apple A7 är minst lika bra som Bay Trail T (som är ett tablet chip, deras kommande smartphone-SOC har t ex sämre GPU).

Fortfarande hösten 2013 har inte Intel funnits i en enda "flaggskeppsmobil" eller "Android/Ios flaggskeppstablet".

ARM har t ex gjort lite olyckliga designval i Cortex A15 så den drar väl mkt effekt för smartphones, men tack vara att Qualcomm och Apple har gjort bättre designval så finns det ändå mkt konkurrenstkraftiga ARM-soc'ar. Och ARM kommer säkert dra mkt lärdom av detta och ha mer lämpliga kärnor framöver. Så Intel har flera olika konkurrenter i ARM-lägret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ge mig en anledning att Intel ska bränna en massa pengar på att skynda på lanseringen av Broadwell. Snälla, jag ber om krig. En orsak.

Precis, AMD måste göra en tillräckligt bra CPU för att Intel ska skynda på lite.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"