Permalänk
Medlem

Laptop spökar

Min laptop har på senare tid blivit besatt skulle man kunna tro. Den har nämligen en hel del selektiva sattyg för sig.

1: När man sitter på skrivbordet och kör en högerklick Töm Papperskorg eller Ny Mapp så fastnar denna texten. Det enda som funkar för att få bort det är att sätta i eller ta ur en extern skärm via RGB kontakten såvitt jag vet.
2: Den väljer själv utan större rim och reson vilka websidor som skall fungera (använder Chrome) ibland funkar till exempel FB halva dagen sen slutar det ibland inte alls. Inte bara FB utan det kan likaväl vara Aftonbladet / Sweclockers m.m
3: När man scrollar så blir det ofta trottlande fläktar och titt som tätt blir skärmen vid denna procedur vit med prickar.
4: Trottlar ibland vid minsta tänkbara aktivitet. (Fläktarna då om någon skulle misslyckas att förstå)
5: Båda Usb-portarna kan funka hela dagen men ibland så bara helt sonika slutar dom tvärt att reagera och fast sitter jag utan förmåga att styra muspekaren. (Visst kan man köra med touchpaden förutsatt att den är igång men 1: den är kass och svårstyrd och 2. den stör mig när jag skriver.

Det är en i år 3 år gammal Alienware M15x och jag anser väl och tror rent krasst att den sakterligen ber om att bli nedgrävd och utbytt. Det märkliga är att inget förutom det med fastnade text är konstant utan helt spontant bara från ingenstans.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Testat med en formatering?

Permalänk
Medlem

Den är nyligen formaterad och jag har väldigt lite saker på den om skulle kunna spöka.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Hej Don_W

Jeg vil råde dig til at prøve at køre "Core temp" & "GPU-Z" for at checke temperaturen på din GPU & CPU. Hvis temperaturerne er ok, så prøv og kør en PSA, for at teste maskinen for eventuelle hardwarefejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart, og vælge "Diagnostics".

Såfremt der ikke findes nogen fejl via ovenstående, vil jeg råde dig til at lave en re-installering af Windows. Dette kan du få hjælp til her: http://dell.to/GI0NR7

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellCare:

Hej Don_W

Jeg vil råde dig til at prøve at køre "Core temp" & "GPU-Z" for at checke temperaturen på din GPU & CPU. Hvis temperaturerne er ok, så prøv og kør en PSA, for at teste maskinen for eventuelle hardwarefejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart, og vælge "Diagnostics".

Såfremt der ikke findes nogen fejl via ovenstående, vil jeg råde dig til at lave en re-installering af Windows. Dette kan du få hjælp til her: http://dell.to/GI0NR7

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hej !

Jag har kört ett snabbt diagnostik test utan fel . Jag har även kört diverse tester i Everest , Sisoft Sandra och furmark. Cpu´n springer upp i närmare 80 grader och Gpu´n ligger och drar runt en 85 % så inget konstigt där kanske. Windows installationen som jag kör nu är inte mer än ett halvår på en höft. Datorn används enbart till arbete inga tunga spel eller andra applikationer av någon form. Jag har även provat att länga till en ny användare hjälpte inte. Jag har scannat malware och virus inget där. Jag har kört register rensningar och med och utan extern skärm ingen skillnad där. Ny kylpasta monterad ingen skillnad heller . Jag arbetar i små ritningar i pdf format som sällan överstiger 500 KB och anser inte det vara nåt krävande. Webbläsare kör jag chrome och även där yttrar sig problemen oavsett jag kör 1 eller 10 flikar. Kan tillägga att jag "dödat" massa onödiga saker i autostart och stängt av program från att köras i bakgrunden under testandet med utan någon som helst skillnad.
Man anser ju även om det är någorlunda gammal hårdvara att det ändå borde klara dessa simpla uppgifter utan såna här bekymmer. Att göra en typisk markering på en ritning bör normalt sett inte ta längre än 5 sekunder för mig men med allt flimmer och fokusering problem som den har för att den inte läser korrekt tar en sån mätning uppemot 50 sek om det vill sig illa.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Jeg vil stadig råde til en re-installering af Windows, selv om du gjorde dette for 6 mdr. siden. Da der er en del forskellige problemer, tyder det meget på at det er software relateret, og en re-install kan sandsynligvis hjælpe rigtig meget.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.