Microsoft Surface Pro 2 vs Dell Venue 11 Pro

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface Pro 2 vs Dell Venue 11 Pro

Nu inför lanseringen av windows 8.1 har de flesta tillverkare presenterat höstens modeller av både ultrabooks, tablets och hybrider. Personligen har jag sen windows 8 lanserades hoppats på en tablet som inte är över 11" med vettig batteritid som lanseras ihop med en dockningsstation så att den enkelt kan agera stationär dator och det är först nu det kommer. Dock är det bara microsoft och dell som presenterat detta.

Dell venue 11 pro kan fås som bäst med Core i5 4300Y på 1.6 ghz dualcore. 8 gb ram.
Surface pro 2 levereras endast med Core i5 4200U även den på 1.6 ghz men det ska gå att köra nåt slags turboläge på 2,7 ghz och endast 4gb ram med 64gb eller 128gb ssd, vill man ha 8 gb ram måste man även köra 256gb-ssd.
Jag tror att båda kommer med Intel HD Graphics 4400, inte säker på dellen.
Vilken av processorerna är bäst? Jag tycker det är jävligt jobbigt att begripa vad skillnaden är på alla nummer och siffror. 4200U eller 4300Y, förvirring. Jag hittade nån jämförelsesida här: http://versus.com/en/intel-core-i5-4200u-vs-intel-core-i5-430...

Jag tycker surface pro är snyggare på alla sätt och dessutom tunnare med 13 mm mot venue 11 pro's 15,4 mm (det är måttet för core i5-versionen). Dellen är rent utav ful MEN den kan bytas batteri på. Bådas desktopdockningstationer är enligt mig galanta lösningar. Det enda som enligt mig är fördel dell är deras tangentbordsdocka som gör den mer lik en ultrabook än vad en surface blir med type cover. Surface pro kommer dessutom att finnas redan 18e oktober medan venue 11 pro förväntas sent i december.

Jag har inte hittat några svenska prisuppgifter för venue 11 alls. Surface pro 2 däremot går redan förboka och dustin home har satt priset 7895 kr inkl moms för 128gb och jag tycker det känns som ett ganska bra pris (microsoft tar förbokning på 64gb för samma pris). Det enda motsvarande rent prismässigt är sony vaio pro 13 för 8495 kr som nästintill har identiska specs som surface pro, men det är ju en ultrabook som dessutom inte har någon dockningsstation vilket betyder koppla i och ur minst 3 kablar varje gång den ska användas som stationär.

Ursäkta tldr-faktorn men jag vill gärna ha input här. Ha det gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Nu inför lanseringen av windows 8.1 har de flesta tillverkare presenterat höstens modeller av både ultrabooks, tablets och hybrider. Personligen har jag sen windows 8 lanserades hoppats på en tablet som inte är över 11" med vettig batteritid som lanseras ihop med en dockningsstation så att den enkelt kan agera stationär dator och det är först nu det kommer. Dock är det bara microsoft och dell som presenterat detta.

Dell venue 11 pro kan fås som bäst med Core i5 4300Y på 1.6 ghz dualcore. 8 gb ram.
Surface pro 2 levereras endast med Core i5 4200U även den på 1.6 ghz men det ska gå att köra nåt slags turboläge på 2,7 ghz och endast 4gb ram med 64gb eller 128gb ssd, vill man ha 8 gb ram måste man även köra 256gb-ssd.
Jag tror att båda kommer med Intel HD Graphics 4400, inte säker på dellen.
Vilken av processorerna är bäst? Jag tycker det är jävligt jobbigt att begripa vad skillnaden är på alla nummer och siffror. 4200U eller 4300Y, förvirring. Jag hittade nån jämförelsesida här: http://versus.com/en/intel-core-i5-4200u-vs-intel-core-i5-430...

Jag tycker surface pro är snyggare på alla sätt och dessutom tunnare med 13 mm mot venue 11 pro's 15,4 mm (det är måttet för core i5-versionen). Dellen är rent utav ful MEN den kan bytas batteri på. Bådas desktopdockningstationer är enligt mig galanta lösningar. Det enda som enligt mig är fördel dell är deras tangentbordsdocka som gör den mer lik en ultrabook än vad en surface blir med type cover. Surface pro kommer dessutom att finnas redan 18e oktober medan venue 11 pro förväntas sent i december.

Jag har inte hittat några svenska prisuppgifter för venue 11 alls. Surface pro 2 däremot går redan förboka och dustin home har satt priset 7895 kr inkl moms för 128gb och jag tycker det känns som ett ganska bra pris (microsoft tar förbokning på 64gb för samma pris). Det enda motsvarande rent prismässigt är sony vaio pro 13 för 8495 kr som nästintill har identiska specs som surface pro, men det är ju en ultrabook som dessutom inte har någon dockningsstation vilket betyder koppla i och ur minst 3 kablar varje gång den ska användas som stationär.

Ursäkta tldr-faktorn men jag vill gärna ha input här. Ha det gott!

Kan du vara snäll och förklara varför du tycker att Dell VP 11 är ful? Tycker inte den verkar vara speciellt ful men jag kanske missat något

Tyvärr är ju priset i dom olika konfigurationerna rätt oklara. När det gäller benchmark så kan man få en vägledning genom att kolla cpubenchmark, tyvärr så ligger inte Haswell-Y uppe på alla och Bay Trail finns inte med alls, inte än så länge i alla fall.

i3-3229Y 1.4 GHz 1800p
i5-3339Y 1.5 GHz 2650p
i5-4210Y 1.5 GHz 2269p

Bay Trail skall enligt intel vara 3 gånger snabbare än förra generationen. Förra generationen låg på drygt 600p, dock så skulle det bli 1800p på cpubench och det är ju lika högt som i3an, så det låter lite högt.

Tycker också att konceptet är väldigt intressant. Skall bli spännande att se priserna sen och vilka olika konfigurationer man kan få och till vilka priser.

Det jag frågar mig är hur långt man kommer med 2 GB RAM eller om det är 4 GB RAM som gäller om man skall kunna ha igång lite program och flikar samtidigt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kan du vara snäll och förklara varför du tycker att Dell VP 11 är ful? Tycker inte den verkar vara speciellt ful men jag kanske missat något

https://www.youtube.com/watch?v=w1T5Hg9l0QM

https://www.youtube.com/watch?v=lKxzm4_krU8

Tyvärr är ju priset i dom olika konfigurationerna rätt oklara. När det gäller benchmark så kan man få en vägledning genom att kolla cpubenchmark, tyvärr så ligger inte Haswell-Y uppe på alla och Bay Trail finns inte med alls, inte än så länge i alla fall.

i3-3229Y 1.4 GHz 1800p
i5-3339Y 1.5 GHz 2650p
i5-4210Y 1.5 GHz 2269p

Bay Trail skall enligt intel vara 3 gånger snabbare än förra generationen. Förra generationen låg på drygt 600p, dock så skulle det bli 1800p på cpubench och det är ju lika högt som i3an, så det låter lite högt.

Tycker också att konceptet är väldigt intressant. Skall bli spännande att se priserna sen och vilka olika konfigurationer man kan få och till vilka priser.

Det jag frågar mig är hur långt man kommer med 2 GB RAM eller om det är 4 GB RAM som gäller om man skall kunna ha igång lite program och flikar samtidigt.

Kul med ett svar! Jag kanske tog i lite, ful är den inte, men baksidan ger inte alls samma flådiga intryck som surfacens. Sen tycker jag en egenskap som utbytbart batteri faktiskt väger tyngre än design. Har plöjt igenom mer eller mindre alla klipp på youtube för venue 11 pro och surface pro (inkl gen 1) och jag tycker verkligen surfacen är elegant. Stativet som jag förra året tyckte var konstigt har jag iom att det nu har två lägen ändrat åsikt om. Det är ju egentligen genialt att ha stativ inbyggt än att ha case a la ipadens för att kunna ha den stående. Idag började recensioner för surface pro 2 komma ut och jag är besviken över rapporterad batteritid. Verkar som det bara kommer handla om 2h extra, dvs 6-6,5h. Hade hoppats på uppåt 8.

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng hybrider, knappast bara Microsoft och Dell som jobbat på dem.

Den bästa, som jag kommer ihåg den, är Samsung ATIV PC Pro T700C eller vad den nu hette. Annars finns ASUS TX300 m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Det finns ett gäng hybrider, knappast bara Microsoft och Dell som jobbat på dem.

Den bästa, som jag kommer ihåg den, är Samsung ATIV PC Pro T700C eller vad den nu hette. Annars finns ASUS TX300 m.fl.

jao men det är första generationens hybrider och ingen har haswell. Jag har följt utvecklingen ganska noga och det är först nu med haswell som det är intressant eftersom batteritid är viktigt för mig. Dessutom vill jag inte ha större än 11". Min bror har en hp envy x2 och den är 11,6" och jag tycker den är lite för stor som tablet och i nuläget finns bara surface pro 2 om man vill ha haswell och mindre än 11". Enda andra alternativet är dell xps 12 men den är dyrare och större. Sen kommer väl sony med en variant också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Kul med ett svar! Jag kanske tog i lite, ful är den inte, men baksidan ger inte alls samma flådiga intryck som surfacens. Sen tycker jag en egenskap som utbytbart batteri faktiskt väger tyngre än design. Har plöjt igenom mer eller mindre alla klipp på youtube för venue 11 pro och surface pro (inkl gen 1) och jag tycker verkligen surfacen är elegant. Stativet som jag förra året tyckte var konstigt har jag iom att det nu har två lägen ändrat åsikt om. Det är ju egentligen genialt att ha stativ inbyggt än att ha case a la ipadens för att kunna ha den stående. Idag började recensioner för surface pro 2 komma ut och jag är besviken över rapporterad batteritid. Verkar som det bara kommer handla om 2h extra, dvs 6-6,5h. Hade hoppats på uppåt 8.

Ja med 6-6.5 timme batteritid så går den definitivt bort för mig. Dell skall ligga på 10 timmar enligt vad jag läst. 17 timmar med tangentbordet. Batteritiden är verkligen en viktig faktor då jag inte vill hålla på och ladda den hela tiden.

Kvalitetskänslan är rätt viktig också, hur anslutningen till tangentbordet fungerar, så det går lätt och smidigt utan att riskera att skrapa skärmen eller liknande.

När det gäller utseendet så ser jag både Dell och MS SP som en svart enhet bak och fram med Win-logga på framsidan. Så förstår inte vad som är så elegant med MS SP. Men smaken är ju olika. Personligen så gillar jag att man kan sätta ihop skärmen med tangentbordet och få en ultrabook. Under förutsättning att det funkar bra givetvis. Stativet kan ju bli lite jobbigt att använda om du är på resande fot, men en enhet som Dell VP 11 går ju att använda precis som en bärbar.

Kollar du andra videon på Dell som jag postade så ser man att bakstycket går att ta av och att man kan komma åt grejer som batteri/lagring/3G väldigt intressant om det är standardportar för dessa så man kan köpa/ersätta. Dock kan det ju skilja mellan Bay Trail och Haswell versioner eventuellt.

Hoppas att det hinner komma lite fler varianter innan Jul/nyår. Acer borde ju t ex komma med något liknande som uppföljare till deras förra.

Tycker som sagt att Dell VP 11 är väldigt intressant hittills med avseende på Batteritid, många konfigurationsalternativ osv. Men allt beror ju på pris och hur kvalitetskänslan är.

Sony Vaio Tap 11 känns som en MS SP kopia och den är lite lite dyr. Den är även lite större, 11.6 tum mot Dell VP 11 på 10.6 tum.

Blir spännande att se när vi får mer info och recensioner om dessa och kanske andra liknande.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag kände lite på Venue 8 och 11 Pro nere på VMworld förra veckan, de hade en prototyp där. Jag har också varit i läget att välja mellan Surface 2 Pro och Venue 11 Pro och det är Venue som har det där lilla extra för min del.

Mitt användarscenario är "Ultrabook med avtagbar skärm". Dvs först en bra ultrabook före en perfekt tablet. Så det kanske färgar min syn men det är ur det pespektivet jag jämför de båda. Söker man en grym tablet före ultrabook så tycker jag Venue 11 är något tung som enbart platta. Däremot var Venue 8 Pro riktigt lätt. Så kanske man får köpa båda 8 och 11 för olika användningsområden

Jag gillar också att man kan få en ultrabookkänsla med Venue. När man kopplar in "det större" tangentbordet så kan skärmen vinklas i vilka grader som helst, den blir kvar i det läget. Bra om man har den som laptop i knät. Tycker endast två lägen känns som en nackdel med Surface 2 Pro men då har de inte släppt sitt "power"-cover än som kanske kan vinklas på samma sätt.

Om vi jämför Surface Pro 2 i5-4200U CPU med Venue11 Pro i5-4300Y så gäller följande:

  • Samma CPU baskfrekvens: 1600Mhz

  • Båda har 2 cores och 4 threads

  • Venue CPU drar max 11.5W medans Surface drar max 15W. Kanske detta som gör att Surface har kortare batteritid.

  • Venue CPU har Intel vPro. Typ som remote admin där man ser bootprocessen också, VNC liknande. Oklart om vPro adminverktyg kostar pengar.

  • Venue CPU har Intel VT-d. Bra om man kör VMware Workstation på datorn.

  • Surface CPU har snabbare turbofrekvens 2600Mhz vs 2300Mhz

  • Surface CPU Intel 4400 grafik, Venue har Intel 4200. Samma basfrekvens 200Mhz, men 4400 har 1000 Mhz som max mot 850 Mhz på 4200.

  • Mer info: http://ark.intel.com/compare/76612,75459

Jag tycker lägre strömförbrukning och övriga extra funktioner i Venue CPUn är att föredra över 300Mhz extra i turbofrekvens för CPU och extra 150Mhz för grafik. Nu är i5-4300Y den snabbaste man kan välja för Venue, man kan välja fyra andra CPUs också. Ingen av de andra CPU har Intel vPro eller Intel VT-d.

Övrigt:

  • Venue kan fås med 802.11ac wifi. 802.11ac får man bara med 4300Y CPU:n, annars är det 802.11n. Surface har "bara" 802.11n. Sen vet jag inte på vilken nivå en liten platta orkar driva 802.11ac.

  • Venue har 3G-möjlighet

  • Venue har NFC, tror inte Surface har det.

  • Surface-pennan använder teknik från Wacom, Venue från Synaptics. Wacom är beprövad och får ofta bra betyg. Synaptics oprövat kort. Hade väntat på tester om man använder pennan mycket. Sitter man och ritar hade jag nog gått på en lättare Venue 8.

  • Surface har bakgrundsbelyst tangentbord, det har inte Venue

  • Båda har bluetooth 4.0

  • I Venue kan Disk, Batteri och 3G bytas ut. Wifin kan inte bytas. Kan inte byta delar i Surface.

  • Venue verkar ha billigare tillbehör. Docka: $99 mot $199. "Power"-tangentbord $99 mot $199. Venue "power"-tangentbordet finns från release, Surface 2014.

  • Venuedockan stödjer 2 skärmar, Surfacedockan en.

Så de är ganska lika men det är ett par saker som väger över mot Venue 11 Pro för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erzian:

Söker man en grym tablet före ultrabook så tycker jag Venue 11 är något tung som enbart platta. Däremot var Venue 8 Pro riktigt lätt.

Mycket matnyttig info. Att man även kan byta disken på venue 11 visste jag inte. Fördel venue 11 nu känns det som MEN som jag skrev i mitt första inlägg, med core i-konfiguration blir den enligt dells egna spec 15,4 mm tjock. Jag tycker det känns på gränsen. Den du kände på vet du vilken cpu den hade? Pentium eller Core i? Så fort den kommer ut på marknaden och batterirapporter börjar komma in så känns det som man kan välja. Varför har inte acer presenterat någon haswell-platta undrar jag. Förra året tyckte jag acers w700 var den kanske mest intressanta av windows 8-plattorna med core i-processor men det var ju det här med batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Den du kände på vet du vilken cpu den hade? Pentium eller Core i?

Den de hade där hade Atom i sig, de ville väl visa den minsta möjliga. Som du säger, ska bli intressant med riktiga reviews. Man får hålla sig till dess :P. Nu kanske prototypen vägde mer en den slutgiltiga versionen också, får hoppas på det.

Permalänk
Medlem

Jag har nu nästan bestämt mig för en surface pro 2. Det jag är osäker på är om jag ska betala dom där tusenlapparna extra för 256gb ssd och 8gb ram. Kommer jag behöva det eller räcker det med 128gb versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskifer:

Jag har nu nästan bestämt mig för en surface pro 2. Det jag är osäker på är om jag ska betala dom där tusenlapparna extra för 256gb ssd och 8gb ram. Kommer jag behöva det eller räcker det med 128gb versionen?

Kul, hoppas på rapporter sen om det blir köp. Det beror ju på vad du ska göra. Jag tror att man om man ansträngde sig så skulle man kunna klara sig på 64gb, jag har en 120gb ssd som osdisk i min ena stationära och har efter alla program (cubase, reason, premiere) installerat 90gb fritt. Men jag stänger av nästan allt som hibernation, systemåterställning och dylikt och jag tror att man ska va försiktig med det på en surface för man vill väl kunna sätta den i standby. Men för mig skulle 128gb räcka. Ram är svårt, tycker inte 4gb känns framtidssäkrat men för mer måste man ju köra 256gb och det är rätt stor prisskillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Går man efter Amazons förbokningspriser så borde det se ut så här....

Z3770 2 GB RAM och 64 GB lagring US$ 550 = 5500 kr

1.2 GHz Pentium 4 GB RAM 128 GB lagring US$ 650 = 6500 kr

i3 4 GB RAN 128 GB lagring US$ 750 = 7500 kr

med i5 US$ 850 = 8500 kr

Ser tyvärr ut som man måste räkna med att multiplicera US$ med 10.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Dom kan ju inte lägga sig över microsoft prismässigt så 8500 känns nog rätt rimligt. Måttspecifikationerna kan nog inte stämma för det står 16.40 x 10.55 x 3.89 inches på båda vilket skulle göra den jävligt tjock och lång (40 x 25 x 10 cm). Däremot är bilderna olika, kolla här:

Det där ser lovande ut om i5-an inte är tjockare, inte en chans att det där är 15mm, jämför med usb-porten.

tillägg: "Power through a full workday (8-10 hours1)". Kan ju säkert va lovord men tror inte MS gick ut med såna siffror före släpp.

Permalänk
Medlem

Skall bli spännande att se tester, dom färdiga specifikationerna, inkl batteritid mm.

Undra vilken CPU man skall satsa på när man har en budget och ta hänsyn till också. Gjorde en liten jämförelse med specifikationerna.

i5an kanske inte är jättenödvändig, men i3an känns som någon medelväg. Det är väl i stort sett bara turbon man tappar då.

Sen Pentium varianten. Undra hur den står sig? Har inga bra minnen av gamla Pentium-modeller men detta är väl en lite nedtrimmad Haswell som tickar på i 1.2 GHz.

Finns ju väldigt dåligt med benchmarks på dessa processorer så man kan jämföra. Speciellt dom nya Pentium verkar omöjliga att få en benchmark på än så länge.

Hur bra tror ni modellen med Pentium står sig mot i3an och i5an?

Det jag framförallt är ute efter är lättare arbete som office med lättare multitasking med surf i flera flikar med bla "aktiva" websidor för aktier/trading som t ex freestockcharts.org och hittakursvinnare (program). Givetvis även nöjen som youtube, film och play.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Inget om Venue 11 än men Venue 8 Pro kan en del köpa redan nu. Väldigt positiva kommentarer:
http://forum.tabletpcreview.com/dell/59202-venue-8-pro-owner-...

Permalänk
Medlem

Hittade detta i en SP2 recension "All this power doesn't come at the cost of battery life as we managed a huge 11 hours and 51 minutes in our light use laptop battery test with the screen set to half brightness. This is more than double the amount of battery life we managed with the original Surface Pro and it even beats a current fourth generation iPad."

källa: http://www.expertreviews.co.uk/laptops/1303255/microsoft-surf...

Hade dock gärna sett att dom var tydliga om det innefattar att skärmen är på konstant. Om så var fallet är det grymt imponerande, men det rimmar inte med 6,5-7h som alla andra recensioners videotester gett. Om dom spelat hd-video borde hårdvaruaccelerering varit igång och inte ätit batteri. Men OM det skulle va så att man kan få ut över 10h skärmtid vid 50% eller lägre ljusstyrka och lätt användning, primärt surf inkl lite youtube, så är jag nog såld. Min nexus 7 (2012-modell) får jag ca 8,5h skärmtid på med lägsta ljusstyrkan och det är inget jag lidit av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erzian:

Inget om Venue 11 än men Venue 8 Pro kan en del köpa redan nu. Väldigt positiva kommentarer:
http://forum.tabletpcreview.com/dell/59202-venue-8-pro-owner-...

Jag tycker skärmen verkar lite grynig men dock inte lika grynig som på Acer W3.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Undrar verkligen hur kvalitén är och hur bra det funkar att använda datorn som en ultrabook. Skärmen och tangentbordet verkar ju sitta rejält fast i alla fall om man ser på klippet. Magneter slits väl heller aldrig. För mig är ultrabook med tangentbord mycket mycket viktigare än tablet, så allt hänger på hur bra och smidigt man kan använda den som ultrabook.

Angående tangentbordsljus så är det väl det enklaste tangentbordet som inte har det? Det större tangentbordet borde ha det? Rejäl miss annars av Dell.

Hoppas verkligen att Dell lyckas med denna, små ultrabooks verkar det vara väldigt ont om så detta verkar nästan vara enda chansen som det ser ut just nu

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Undrar verkligen hur kvalitén är och hur bra det funkar att använda datorn som en ultrabook. Skärmen och tangentbordet verkar ju sitta rejält fast i alla fall om man ser på klippet. Magneter slits väl heller aldrig. För mig är ultrabook med tangentbord mycket mycket viktigare än tablet, så allt hänger på hur bra och smidigt man kan använda den som ultrabook.

Angående tangentbordsljus så är det väl det enklaste tangentbordet som inte har det? Det större tangentbordet borde ha det? Rejäl miss annars av Dell.

Hoppas verkligen att Dell lyckas med denna, små ultrabooks verkar det vara väldigt ont om så detta verkar nästan vara enda chansen som det ser ut just nu

Japp touch cover 1 och 2 saknar båda ljus vad jag vet. Man ska nog vänta på power cover om man kör på surface pro, kan va värt den extra batteritiden.

Hybridlösning är genialisk enligt mig. Min bror har en HP envy X2 och jag har använt den både som laptop och tablet. Jag tycker den är för stor som tablet (11,6") men riktigt riktigt trevlig som laptop. Därför jag själv vill ha nåt under 11".

Och gällande dell, dom kan sin hårdvara. En kompis köpte en Dell XPS 13 förra året, med dagens mått ingen värstingultrabook men kvaliten är riktigt riktigt bra. Aluminium och riktig premiumkänsla a la MBA/MBP. Det är tack vare att han köpte den som jag började bevaka utvecklingen på ultrabook- och tablet/hybridfronten.

PS. Dellen i Youtubeklippet har windows RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Japp touch cover 1 och 2 saknar båda ljus vad jag vet. Man ska nog vänta på power cover om man kör på surface pro, kan va värt den extra batteritiden.

Hybridlösning är genialisk enligt mig. Min bror har en HP envy X2 och jag har använt den både som laptop och tablet. Jag tycker den är för stor som tablet (11,6") men riktigt riktigt trevlig som laptop. Därför jag själv vill ha nåt under 11".

Och gällande dell, dom kan sin hårdvara. En kompis köpte en Dell XPS 13 förra året, med dagens mått ingen värstingultrabook men kvaliten är riktigt riktigt bra. Aluminium och riktig premiumkänsla a la MBA/MBP. Det är tack vare att han köpte den som jag började bevaka utvecklingen på ultrabook- och tablet/hybridfronten.

PS. Dellen i Youtubeklippet har windows RT.

Sant jag missade det helt och hållet att den hade WinRT.

Men nu pratar du bara om Surface Pro va? Menade om Dell VP 11 kommer ha bakgrundsbelysning på sitt "stora" tangentbord. Vore ju en enorm miss om dom inte har fixat det tycker jag.

Ja hybridlösning är grym om den funkar bra. Vet egentligen inte riktigt vad jag skall med platta till, föredrar tangentbord alla dagar i veckan, i alla fall om man skall skriva text. Men funkar hybrid riktigt bra och man får en känsla av en bärbar dator så visst. Funderade på nya XPS 11 ett tag men tydligen skall tangentbordet vara riktigt värdelöst på den, fattar inte hur dom tänkte.

Dell brukar väl utstråla kvalitet. Därför man har stora förhoppningar nu att äntligen kunna köpa en grym portabel maskin som skall kunna fungera i många år. Som bärbar har jag nu en snart 10 år gammal Dell Inspiron, nu är den ju rätt plastig och så, men datorn funkar prima än.

Tror att det är 7 November som VP11 skall finnas i åtminstone UK. I så fall är det inte så långt kvar till vi förhoppningsvis kommer få en del omdömen. Blir riktigt intressant.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sant jag missade det helt och hållet att den hade WinRT.

Men nu pratar du bara om Surface Pro va? Menade om Dell VP 11 kommer ha bakgrundsbelysning på sitt "stora" tangentbord. Vore ju en enorm miss om dom inte har fixat det tycker jag.

Ja hybridlösning är grym om den funkar bra. Vet egentligen inte riktigt vad jag skall med platta till, föredrar tangentbord alla dagar i veckan, i alla fall om man skall skriva text. Men funkar hybrid riktigt bra och man får en känsla av en bärbar dator så visst. Funderade på nya XPS 11 ett tag men tydligen skall tangentbordet vara riktigt värdelöst på den, fattar inte hur dom tänkte.

Dell brukar väl utstråla kvalitet. Därför man har stora förhoppningar nu att äntligen kunna köpa en grym portabel maskin som skall kunna fungera i många år. Som bärbar har jag nu en snart 10 år gammal Dell Inspiron, nu är den ju rätt plastig och så, men datorn funkar prima än.

Tror att det är 7 November som VP11 skall finnas i åtminstone UK. I så fall är det inte så långt kvar till vi förhoppningsvis kommer få en del omdömen. Blir riktigt intressant.

Yes jag missförstod din fråga, trodde du undrade om just surface touch cover. Jag har haft en inspiron också, från 02 tror jag. Grym dator för sin tid men den lät som en hårfön.

Jag är en tangentbordsperson också, 70% av min internetkonsumtion sker vid min desktop med 27"-skärm. Har svårt att förstå att gemene man nu kör 90-100% av all sitt surfande i mobilen. Omöjligt att nå samma effektivitet. Men för säng/soffa är en tablet guld. Aldrig gillat att ha en laptop på magen/låren. Jag är lite av en informationsjunkie så jag börjar alltid dagen i sängen med att kolla mina favoritsidor. Nu kör jag ju nexus 7 som är ganska liten, men just när man är halvliggande tror jag det funkar lika bra med 10,6". Varför jag vill ha en rejäl hybrid är för att jag vill ha färre enheter. En surface pro eller venue 11 pro skulle kunna avlösa båda mina stationära (ena hemma, ena på jobbet) med dockningsstationer och kanske min nexus 7 också. Och då jag eventuellt ska börja studera igen snart så kommer jag behöva nåt bättre än min nexus att ha på föreläsningar. Jag gillar verkligen allt-i-ett-konceptet så man slipper ha 2-3 olika OS-konfigurationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erzian:

Jag kände lite på Venue 8 och 11 Pro nere på VMworld förra veckan, de hade en prototyp där. Jag har också varit i läget att välja mellan Surface 2 Pro och Venue 11 Pro och det är Venue som har det där lilla extra för min del.

Mitt användarscenario är "Ultrabook med avtagbar skärm". Dvs först en bra ultrabook före en perfekt tablet. Så det kanske färgar min syn men det är ur det pespektivet jag jämför de båda. Söker man en grym tablet före ultrabook så tycker jag Venue 11 är något tung som enbart platta. Däremot var Venue 8 Pro riktigt lätt. Så kanske man får köpa båda 8 och 11 för olika användningsområden

Jag gillar också att man kan få en ultrabookkänsla med Venue. När man kopplar in "det större" tangentbordet så kan skärmen vinklas i vilka grader som helst, den blir kvar i det läget. Bra om man har den som laptop i knät. Tycker endast två lägen känns som en nackdel med Surface 2 Pro men då har de inte släppt sitt "power"-cover än som kanske kan vinklas på samma sätt.

Om vi jämför Surface Pro 2 i5-4200U CPU med Venue11 Pro i5-4300Y så gäller följande:

  • Samma CPU baskfrekvens: 1600Mhz

  • Båda har 2 cores och 4 threads

  • Venue CPU drar max 11.5W medans Surface drar max 15W. Kanske detta som gör att Surface har kortare batteritid.

  • Venue CPU har Intel vPro. Typ som remote admin där man ser bootprocessen också, VNC liknande. Oklart om vPro adminverktyg kostar pengar.

  • Venue CPU har Intel VT-d. Bra om man kör VMware Workstation på datorn.

  • Surface CPU har snabbare turbofrekvens 2600Mhz vs 2300Mhz

  • Surface CPU Intel 4400 grafik, Venue har Intel 4200. Samma basfrekvens 200Mhz, men 4400 har 1000 Mhz som max mot 850 Mhz på 4200.

  • Mer info: http://ark.intel.com/compare/76612,75459

Jag tycker lägre strömförbrukning och övriga extra funktioner i Venue CPUn är att föredra över 300Mhz extra i turbofrekvens för CPU och extra 150Mhz för grafik. Nu är i5-4300Y den snabbaste man kan välja för Venue, man kan välja fyra andra CPUs också. Ingen av de andra CPU har Intel vPro eller Intel VT-d.

Finns en sak som jag tror du glömde som jag tycker är en nackdel för Surface.

Surface har fläkt och ventilationshål. Jag tror att Venue är fläktfri och passivt kyld eftersom det den har en processor med bokstaven -Y.

Enligt passmark, cpubenchmark så tappar man en hel del prestanda, 25-30%, dock vet jag ju inte hur mycket det skiljer i verkligheten. För mig väger dock en fläktfri tyngre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Finns en sak som jag tror du glömde som jag tycker är en nackdel för Surface.

Surface har fläkt och ventilationshål. Jag tror att Venue är fläktfri och passivt kyld eftersom det den har en processor med bokstaven -Y.

Enligt passmark, cpubenchmark så tappar man en hel del prestanda, 25-30%, dock vet jag ju inte hur mycket det skiljer i verkligheten. För mig väger dock en fläktfri tyngre.

Fläktlöshet det har jag missat, det ger många pluspoäng i min bok. Jag undrar hur baytrail-processorerna kommer stå sig. Har någon sett nå benchmarks än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Fläktlöshet det har jag missat, det ger många pluspoäng i min bok. Jag undrar hur baytrail-processorerna kommer stå sig. Har någon sett nå benchmarks än?

Brukar kolla på CPU-benchmark/passmark när det gäller benchmark. Alla processorer finns inte med eller har inte blivit inlagda än, men i så fall kan man ju ta likvärdig i föregående generationen, så får man en tumregel på vart den ligger i alla fall.

Bay-trail Intel Atom Z3740 @ 1.33GHz 1129 Z3770 ligger inte uppe än. Detta kan jämföras med förra generationens Intel Atom Z2760 @ 1.80GHz 679 (observera den lägre klockfrekvensen på Bay-Trail)

i3-4020Y@1.5 GHz => Intel Core i3-3229Y @ 1.40GHz 1803
i5-4300Y@1.6 GHz => Intel Core i5-4210Y @ 1.50GHz 2269 eller Intel Core i5-3339Y @ 1.50GHz 2208

Intel Pentium 3560Y hittar jag inte och ingen motsvarande heller.

Kan jämföra med den som sitter i Surface Pro Intel Core i5-4200U @ 1.60GHz 3353

Hoppas detta ger någon form av vägledning i alla fall

Tror att processorerna i Y-serien räcker långt när man har SSD/flashlagring. För mig så väger det tungt att slippa fläktar och ventilation.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Hittade ett litet blad hos Dell med specifikationer och lite text.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tillbehör finns att hitta oss Dell på Venue Pro 11 om man letar väldigt noga. Dockstationen och tangentborden.

Tablet Dock

Keyboards mm

Står dock ingenting om bakgrundsbelysta tangenter på tangentbordet som förvandlar den till en ultrabook. Vet inte men känns som det inte vore så bra om den inte har bakgrundsbelysning när alla bärbara har det idag i princip.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Tillbehör finns att hitta oss Dell på Venue Pro 11 om man letar väldigt noga. Dockstationen och tangentborden.

Tablet Dock

Keyboards mm

Står dock ingenting om bakgrundsbelysta tangenter på tangentbordet som förvandlar den till en ultrabook. Vet inte men känns som det inte vore så bra om den inte har bakgrundsbelysning när alla bärbara har det idag i princip.

Tangentbord med 28Wh batteri...160 Dollar men dom släpper ju aldrig plattan.
Är trött på pappers lanseringar

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Tangentbord med 28Wh batteri...160 Dollar men dom släpper ju aldrig plattan.
Är trött på pappers lanseringar

Nä det verkar gå otroligt trögt rent generellt. Finns inte mycket ultrabook/plattor/hybrider runt 10-11.6 tum överhuvudtaget. Vet inte vad som hänt eller varför det tar sån tid.

Finns väl egentligen bara Surface Pro 2 som platta/hybrid och Sony Vaio Pro 11.6 som ultrabook. Dessa går dock bort eftersom dom har processor med U på slutet.

Dom som vill sälja borde ju hänga på låset till julhandeln...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Står dock ingenting om bakgrundsbelysta tangenter på tangentbordet som förvandlar den till en ultrabook. Vet inte men känns som det inte vore så bra om den inte har bakgrundsbelysning när alla bärbara har det idag i princip.

Bra länkar. Gillar skarpt att man kan ha två skärmar till dockan. Det var inte bakgrundsbelyst på den jag testade på vmworld så det får ses som ett minus. Ett plus är att det åtminstonde finns ett bra tangentbord med inbyggt batteri tillgängligt från start.

Permalänk
Medlem

Hittade en länk:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/dell-venue-11-pr...

scrolla längst ner så finns fler nya tablets.

Äntligen händer det nåt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.