Hur viktigt är priset för ett moderkort?

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är priset för ett moderkort?

Tjena! Funderar på att köpa Haswell's i5 4670k men eftersom jag inte är gjort av pengar så vill jag inte köpa ett allt för dyrt moderkort. Ungefär 500-700kr är vad kortet får ligga på.

Är det en dålig idé? Kommer det att påverka prestandan från cpu:n eller är det bara massa extra gadgets och saker som gör vissa moderkort så dyra?

Permalänk
Medlem

Nu har jag mer koll på AMD än Intel men dyrare moderkort brukar betyda bättre överklockningspotential om det är intressant, kan även finnas lite mer fancy saker som du säger, sli etc

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Tjena! Funderar på att köpa Haswell's i5 4670k men eftersom jag inte är gjort av pengar så vill jag inte köpa ett allt för dyrt moderkort. Ungefär 500-700kr är vad kortet får ligga på.

Är det en dålig idé? Kommer det att påverka prestandan från cpu:n eller är det bara massa extra gadgets och saker som gör vissa moderkort så dyra?

Som tidigare sa är det överklocknings potential, kan vara olika styrkretsar som presterar bättre, RAM minnerna brukar ofta kunna ha högre klock möjligheter på. Lite allmänna små grejer som mer olika portar till RAM, PCI slots och SATA.
Men om du har lite lägre budget så gör det bästa av saken!

Permalänk
Skrivet av Icemat19:

Tjena! Funderar på att köpa Haswell's i5 4670k men eftersom jag inte är gjort av pengar så vill jag inte köpa ett allt för dyrt moderkort. Ungefär 500-700kr är vad kortet får ligga på.

Är det en dålig idé? Kommer det att påverka prestandan från cpu:n eller är det bara massa extra gadgets och saker som gör vissa moderkort så dyra?

Om du vill ha möjligheten att överklocka måste du välja ett kort med z87. Dessa kostar från runt 900kr och uppåt.

Permalänk
Medlem

Hur är det med kvaliteten på moderkorten då? Det kan ju inte vara samma kvalité på komponenterna på ett kort för 600kr och ett för 1500kr?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Så ett moderkort som inte har z87 går inte att klocka det minsta lilla?

Om det är tänkt till bf4 o nyare spel kommer det märkas om jag köper billigare eller dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte själv precis ett nytt moderkort och hittade denna sida http://uk.hardware.info/reviews/4587/2/37-haswell-motherboard...
Som gjorde test utav 5st olika chipset, vilket är det som ger den stora skillnaden i vad som finns på de olika moderkorten. Finns en ganska enkelt schema på vad skillnaderna är. Så i mitt fall valde jag det billigaste moderkortet med en h87 chipset, då jag behövde raid stödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Hur är det med kvaliteten på moderkorten då? Det kan ju inte vara samma kvalité på komponenterna på ett kort för 600kr och ett för 1500kr?

Nej, dyrare moderkort brukar i allmänhet hålla högre kvalitet. Även om ett billigare moderkort kan ha samma styrkrets och integrerade enheter som ett dyrare, så brukar det väl i allmänhet vara så att man använt bättre elektroniska komponenter på de dyrare korten. Man kan exempelvis valt solid state-kondingar istället för billigare elektrolyter, osv. Sådant som inte syns på siffrorna i specarna, men som gör att grejerna blir tillförlitligare och håller längre. Därmed är det dock inte sagt att ett superbilligt moderkort inte kan hålla datorns hela livslängd det också. Ja, och så betalar man förstås en del för märket också, tillverkare som har gott rykte kan såklart ta ut ett prispremium bara på grund av den saken.

Som vanligt gäller dock att de sista knopen är dyra. Även om du betalar dubbelt så mycket för ett moderkort, så är sannolikheten att det är dubbelt så bra väldigt liten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Nu är det några år sedan jag köpte "billiga" moderkort, men det var ingen rolig erfarenhet av dem då..

De höll väl något år och rätt som det var kunde det ramla komponenter från kortet..
Ena funktionen efter den andra slutade att fungera osv..

Då jag vill ha kvalité, kör jag endast top-korten sedan några år tillbaka..
Om det är värt det? För mig är det det, helt klart! För någon annan, upp till den.

Det råd jag brukar ge är annars att titta på vilka finneser, portar och in/ut-gångar du vill ha.
Sedan välja moderkort utifrån det..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Tjena! Funderar på att köpa Haswell's i5 4670k men eftersom jag inte är gjort av pengar så vill jag inte köpa ett allt för dyrt moderkort. Ungefär 500-700kr är vad kortet får ligga på.

Är det en dålig idé? Kommer det att påverka prestandan från cpu:n eller är det bara massa extra gadgets och saker som gör vissa moderkort så dyra?

rekomenderar dig att minst lägga 900kr på ett moderkort.. Helst mer.. Billiga kort = surfdatorkort kan man nog säga de billiga kort jag kommit över har bytts ut igen efter X antal korta månader.. Så.. Köp prossesror, sedan vänta på nytt mobo.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig snåla på något vid ett datorbygge från scratch. En 4770k, gtx 780 och ett moderkort för 500 kr är ingen bra kombination.

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Avstängd

Den största skillnaden, enligt mig, är överklocknings potential, så som hur mycket Vcore man behöver för att få en överklock stabil. Sedan så skilljer det från kort till kort hur lätt det är att överklocka CPU'n och minnen och till slut så är det hur mycket finesser som finns på moderkortet. Med tanke på du har valt 4670K så borde du kolla på MSI Z87-G45 Gaming. Jäkligt bra på att överklocka enligt alla reviews, bättre änn vissa dyrare moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att ett moderkort bryr sig om sitt pris.

Permalänk
Medlem

Så om jag köper en K modell kan jag endast överclocka om jag har ett Z moderkort då? Om jag inte köper k märkt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu är det några år sedan jag köpte "billiga" moderkort, men det var ingen rolig erfarenhet av dem då..

De höll väl något år och rätt som det var kunde det ramla komponenter från kortet..
Ena funktionen efter den andra slutade att fungera osv..

Då jag vill ha kvalité, kör jag endast top-korten sedan några år tillbaka..
Om det är värt det? För mig är det det, helt klart! För någon annan, upp till den.

Det råd jag brukar ge är annars att titta på vilka finneser, portar och in/ut-gångar du vill ha.
Sedan välja moderkort utifrån det..

Skickades från m.sweclockers.com

Alla kommer vi väl ihåg den stora elektrolytkondensatorskandalen. :-/ Jag hade/har 1-2 moderkort från den tiden/med sådana.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensatorpest

Permalänk
Medlem

Bestämt mig för antingen http://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx
eller http://www.inet.se/produkt/1902437/msi-z87-g41-pc-mate-atx

Vad är skillnaden förutom priset? 43 är ju dyrare på Inet men här där jag bor kostar den faktiskt bara 959kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Bestämt mig för antingen http://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx
eller http://www.inet.se/produkt/1902437/msi-z87-g41-pc-mate-atx

Vad är skillnaden förutom priset? 43 är ju dyrare på Inet men här där jag bor kostar den faktiskt bara 959kr.

typ inte ett skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Bestämt mig för antingen http://www.inet.se/produkt/1902436/msi-z87-g43-atx
eller http://www.inet.se/produkt/1902437/msi-z87-g41-pc-mate-atx

Vad är skillnaden förutom priset? 43 är ju dyrare på Inet men här där jag bor kostar den faktiskt bara 959kr.

G43 har bättre kylning och verkar vara något bättre på alla fronter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

G43 har bättre kylning och verkar vara något bättre på alla fronter.

Är det ett bra moderkort överlag? MSI är dom pålitliga? Brukar normalt köra med Asus men är MSI lika bra så byter jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icemat19:

Är det ett bra moderkort överlag? MSI är dom pålitliga? Brukar normalt köra med Asus men är MSI lika bra så byter jag gärna.

Det duger säkert, men förvänta dig inte att slå överklockningsrekord med det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köpte mig ett Gigabyte moderkort för 1500kr så nu jävlar!

Permalänk
Medlem

det är inte i M-kortet som kraften sitter i

Skrivet av Arvidbergstedt:

Jag skulle aldrig snåla på något vid ett datorbygge från scratch. En 4770k, gtx 780 och ett moderkort för 500 kr är ingen bra kombination.

då plånboken spelar stor roll i vad han köpt så. ja var nöjd du gorde heeeelt rätt. M-korten idag är lite .. hmm
hjälp mig nu.. vad kallas det när man inte behöver allt som e på.. ÖVERSKATTAT. tack. hehe
det är mer i extrem fall där det hjälper till mer.de flesta idag behöver inte den kraft som finns idag. den är enorm kan man säga..
MEN: spelar du å klockar lite då åå då . ja då spelar det mera roll.
kul att du köpt nya saker .. det är alltid lika kul. eller hur..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

då plånboken spelar stor roll i vad han köpt så. ja var nöjd du gorde heeeelt rätt. M-korten idag är lite .. hmm
hjälp mig nu.. vad kallas det när man inte behöver allt som e på.. ÖVERSKATTAT. tack. hehe
det är mer i extrem fall där det hjälper till mer.de flesta idag behöver inte den kraft som finns idag. den är enorm kan man säga..
MEN: spelar du å klockar lite då åå då . ja då spelar det mera roll.
kul att du köpt nya saker .. det är alltid lika kul. eller hur..

Aa det är fantastiskt kul! Luktar nytt i hela rummet när man packar upp delarna

Permalänk
Medlem

Jag kan säga så här. Jag kommer ALDRIG att köpa ett billigt moderkort igen.
Alla jävla timmar, dagar och veckor man slitit sig i håret för att något krånglat, eller att moderkortet pajat.

Nej, mitt Sabertooth X79 är ta mig fan det bästa moderkortet jag någonsin haft. Fruktansvärt stabilt!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

jag köpte ett Billigt gigabyte som jag kör med än idag med en skaplig överklokning på, har aldrig krånglat...

Ett B85 (~700kr) hade nog fungerat utmärkt tillsammans med en 4670.
ska du klocka borde du ju köpa lite mer fancy stuff.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Inaktiv

Jag har också lärt mig den hårda vägen. Alltså: investera i bra moderkort, nätagg och datorlåda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Jag har också lärt mig den hårda vägen. Alltså: investera i bra moderkort, nätagg och datorlåda.

Skickades från m.sweclockers.com

:] Hade ett nätagg från Deltaco en gång.... Det gick sådär.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz