xp pro nyckel funkar inte

Permalänk
Medlem

xp pro nyckel funkar inte

Har en Hp dator ståendes med en xp pro nyckel till den. Har en iso med win xp pro men nyckeln fungerar inte. Kan det vara så att den nyckeln bara fungerar med medföljande xp skiva från datorn eller kan det vara så att skivan med xp har sp2 och nyckeln bara fungerar för versioner utan sp?

Det är alltså under själva installationen det tar stopp.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det måste vara en XP OEM-skiva från HP. Skivan måste vara gjord för den modellen också.

Permalänk
Medlem

Fick datorn från jobbet och skivan har jag inte. Tror inte den finns på arbetet heller eftersom vi flyttade till nya lokaler och massa grejer slängdes. Går inte att komma runt detta på laglig väg?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Inaktiv

Fråga HP.

Permalänk
Medlem

Du kan beställa en ny skiva frön HP för någon 100-lapp. Dock är XP End of sale så inte säkert att HP har fler skivor.

Permalänk
Inaktiv

Du kan även använda andra oem skivor än hp's jag brukar använda min fujitsu siemens oem skiva varje gång jag gör ny installation på oem datorer med xp pro nycklar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lite skillnade från W7 osv.

För XP så är resp. skiva OEM eller Retail, detta måste man hålla koll på, en OEM nyckel kommer inte kunna aktivera en retailinstallation som vid W7 osv.

Man kan dock göra en XP OEM till Vl eller retail och tvärtom.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av palleralla:

Du kan även använda andra oem skivor än hp's jag brukar använda min fujitsu siemens oem skiva varje gång jag gör ny installation på oem datorer med xp pro nycklar.

Är det en FS skiva lär du iaf inte kunna aktivera på en HP dator då de har nyckeln integrerad. Om jag inte kommer ihåg fel så delar inte FS och HP samma OEMSLP-nyckel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

Är det en FS skiva lär du iaf inte kunna aktivera på en HP dator då de har nyckeln integrerad. Om jag inte kommer ihåg fel så delar inte FS och HP samma OEMSLP-nyckel.

Man väljer bara alternativet att skriva in en ny nyckel och sedan aktiverar man det över nätet

Permalänk
Medlem

Något som många verkar ha glömt i tråden är att Microsoft sedan ett halvår sedan har börjat avveckla Windows XP. När jag jobbade på ett serviceföretag så märkte vi att 80 % av alla XP-maskiner som vi formaterat om nekade oss att aktivera med den medföljande nyckeln. Vi stod ett bra tag och kliade oss i huvudet tills vi bestämde oss att ta kontakt med några av våra kontaktbolag, som kunde bekräfta att Microsoft successivt har börjat avveckla operativet.

I TS fall kan jag inte veta helt säkert att detta stämmer, men mycket troligt...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Något som många verkar ha glömt i tråden är att Microsoft sedan ett halvår sedan har börjat avveckla Windows XP. När jag jobbade på ett serviceföretag så märkte vi att 80 % av alla XP-maskiner som vi formaterat om nekade oss att aktivera med den medföljande nyckeln. Vi stod ett bra tag och kliade oss i huvudet tills vi bestämde oss att ta kontakt med några av våra kontaktbolag, som kunde bekräfta att Microsoft successivt har börjat avveckla operativet.

I TS fall kan jag inte veta helt säkert att detta stämmer, men mycket troligt...

Brukar bara nekas att aktivera om man inte har sp3 installerat men har man sp3 installerat så aktiverar man datorn utan problem microsoft har förlängt supporten flertal gånger så länge man har senaste service pack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något som många verkar ha glömt i tråden är att Microsoft sedan ett halvår sedan har börjat avveckla Windows XP. När jag jobbade på ett serviceföretag så märkte vi att 80 % av alla XP-maskiner som vi formaterat om nekade oss att aktivera med den medföljande nyckeln. Vi stod ett bra tag och kliade oss i huvudet tills vi bestämde oss att ta kontakt med några av våra kontaktbolag, som kunde bekräfta att Microsoft successivt har börjat avveckla operativet.

I TS fall kan jag inte veta helt säkert att detta stämmer, men mycket troligt...

Vad dillar du om för goja, och vad för skojare har du pratat med, det du påstår är direkt felaktigt

Bara för att visa dig

http://support.microsoft.com/lifecycle/?LN=en-gb&C2=1173

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Vad dillar du om för goja, och vad för skojare har du pratat med, det du påstår är direkt felaktigt

Bara för att visa dig

http://support.microsoft.com/lifecycle/?LN=en-gb&C2=1173

Men du... Jag skrev på ett sånt sätt att folk som läste skulle förstå att detta inte är något som jag personligen har "hittat på", vad företaget som vi ringde till har rätt eller fel ifråga behöver du inte ta med mig tack, men det var så de sa iaf..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Men du... Jag skrev på ett sånt sätt att folk som läste skulle förstå att detta inte är något som jag personligen har "hittat på", vad företaget som vi ringde till har rätt eller fel ifråga behöver du inte ta med mig tack, men det var så de sa iaf..

Då skulle jag dumpa dom kontakterna direkt för då kan dom inte mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men du... Jag skrev på ett sånt sätt att folk som läste skulle förstå att detta inte är något som jag personligen har "hittat på", vad företaget som vi ringde till har rätt eller fel ifråga behöver du inte ta med mig tack, men det var så de sa iaf..

Spelar ingen roll, 2 sekunders googling och man ser att det du sa var helt uppåt väggarna galet, så om ni anlitar det serviceföretaget så kasta ut dem omgående, de är ju totalt vilse

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Då skulle jag dumpa dom kontakterna direkt för då kan dom inte mycket

ja som sagt, nu vet vi att det inte stämmer, och vad företaget sa till oss kan inte riktigt jag rå för, så vi kanske kan gå vidare med diskussionen?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Spelar ingen roll, 2 sekunders googling och man ser att det du sa var helt uppåt väggarna galet, så om ni anlitar det serviceföretaget så kasta ut dem omgående, de är ju totalt vilse

Men jag orkar väl inte sitta och googla allt jag hör va? Detta hörde jag för ett halvår sedan ca, och kom och tänka på det när jag såg den här tråden. Därför delade jag med mig av vad jag hört eftersom jag fann det relevant. Så nu kanske vi kan sluta att tracka mig för något jag inte påstått?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Men jag orkar väl inte sitta och googla allt jag hör va? Detta hörde jag för ett halvår sedan ca, och kom och tänka på det när jag såg den här tråden. Därför delade jag med mig av vad jag hört eftersom jag fann det relevant. Så nu kanske vi kan sluta att tracka mig för något jag inte påstått?

Okej, ännu mer off topic men relevant

Det var ju inte företaget som var inne och skrev här, inte sant? - det var du.
Du kom med felaktiga påståenden som jag rättade till om än något bryskt kan tyckas, men det var såpass galet att man verkligen bör visa det för mindre kunniga användare härinne.

Till trådskaparen, så bör du uppdatera servicepack till åtminstone service pack 3 och testa aktivera
Fungerar inte aktiveringen online, så ringer du in till microsoft aktivering på 020 140 00 15

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Okej, ännu mer off topic men relevant

Det var ju inte företaget som var inne och skrev här, inte sant? - det var du.
Du kom med felaktiga påståenden som jag rättade till om än något bryskt kan tyckas, men det var såpass galet att man verkligen bör visa det för mindre kunniga användare härinne.

Till trådskaparen, så bör du uppdatera servicepack till åtminstone service pack 3 och testa aktivera
Fungerar inte aktiveringen online, så ringer du in till microsoft aktivering på 020 140 00 15

Jag var inte ute efter att vara kaxig i "mitt påstående" utan snarare komma med vad jag trodde skulle vara relevant information. Vems "fel" det är är upp till var och en att bedöma, men huvudsaken är väl ändå att "jag" hade fel? Och jag har inte påstått nåt annat.

Är det nåt mer du vill tillägga?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kommer inte förbi installationen. det är där det tar stopp.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Har liknande problem. Köpte 3 stycken bärbara datorer på en auktion. En HP och två ZEPTO. HP´n var inga problem att fixa, då den hade sin recovery partition intakt. Zepto-maskinerna hade massor av krimskrams-mjukvara installerad, så jag ville ha en ren installation. Men jag kommer inte igenom installationen.

Datorn hade SP3, men jag vet inte om den installerades så, eller om den var uppgraderad. Iaf. så fungerar inte att använda produktnyckeln som finns påklistrad tillsammans med en SP3 installationsskiva.

Försökte kontakta Microsoft, men dom hänvisar till tillverkaren som tyvärr har kursat.

Update:
Som tur var, hade jag läst nycklarna ur datorn med Belarc Advisor. CD-nyckeln som visades där, (som inte alls liknar den på lappen) fungerade. Nu är det bara att se om aktiveringen hos Microsoft fungerar.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.